Zoektocht naar een snelle diesel

Afgelopen jaar heb ik een baan aangenomen in het verre en onhergbergzame Limburg. Dagelijks tuf ik 300 kilometer op en neer. Omdat onze Seat Leon Cupra nogal een zuipschuit is, heb ik een Volkswagen Golf VI 1.6 TDI Combi voor het woon-werkverkeer aangeschaft. Ik sukkel vijf dagen per week met mijn Slowmotion over de loserlane terwijl de Cupra voor de deur weg te roesten. De dubbele lasten beginnen me te irriteren, dus ga ik mijn nederlaag accepteren (afschrijving!) en de Cupra – met pijn in het hart – verkopen. Ook de Golf bedank ik voor bewezen diensten en ruil ik tegelijk met de Seat in. Aan één auto hebben we wel genoeg. De zoektocht naar een nieuwe auto gaat van start! Dan is natuurlijk de vraag, welke moet het worden?

Elke dag met de Slowmotion gaat vervelen.

Elke dag met de Slowmotion gaat vervelen.

Mijn eisen
Voordat we aan de slag gaan met de kandidatenlijst eerst nog even mijn eisen.

  1. Minimaal 180 pk.
  2. Het moet een diesel zijn. LPG, hybrid en benzine zijn geen optie voor me.
  3. Een praktijkverbruik van minimaal 1 op 18.
  4. Een handgeschakelde versnellingsbak vind ik een must. Ik wil zelf weer de beloning van het schakelen ervaren.
  5. De auto moet een acceptabele stuurmansauto zijn, maar moet ook voldoende comfortabel zijn.
  6. Ik heb een voorkeur voor een nieuwe auto (i know, onverstandig), maar ik ben bereid hier een uitzondering voor te maken als het een bijzondere auto betreft.
  7. De runningcosts moeten te overzien zijn. Gebruikte auto´s als de BMW 335D, Audi A5 3.0 TDI zijn verleidelijk, maar dit soort auto’s zijn geen goedkope jongens. Denk aan brandstofverbruik, wegenbelasting, onderhoud, verzekering etc.
  8. Opties als navigatie, xenon (of LED), goede stoelen, climate control, een fatsoenlijke audio, PDC, schuifdak en 18 inch velgen moeten wel aan boord zijn.
  9. Ruimte vind ik niet zo belangrijk. Wij hebben geen kinderen en/of huisdieren. Een BMW 3 of 4-serie/Jaguar XE vind ik eigenlijk al te zwaar. Ik zit niet te wachten op extra kilo’s.
  10. Ik wil met gesloten beurzen de Golf en Seat inruilen tegen de nieuwe auto. Onderstaande kandidaten zijn hopelijk haalbaar.

Kandidaten

Er vallen best wat kandidaten af vanwege mijn eisen. De Volvo V40 D4 Carbon en Peugeot HDI GT zijn alleen met automaat verkrijgbaar. Een Mini Cooper SD is te duur en heeft net wat te weinig vermogen en alles boven de 3-serie vind ik of te zwaar, te duur, te langzaam of te onzuinig. Toch blijft er genoeg leuks over.

BMW 120d
Achterwielaandrijving en 190 pk. Klinkt ideaal toch? Als rijdersauto heb ik hoge verwachtingen van deze BMW. Om heel eerlijk te zijn vind ik de nieuwe Einser niet de mooiste auto die BMW ooit gebouwd heeft. De technisch identieke BMW 220d vond ik een erg fijne auto, maar is hij bijzonder genoeg om de hoge prijs te rechtvaardigen?

bmw 120d

Achterwielaandrijving en 190 pk. Maar wel erg stevige prijs!


Volkswagen Golf GTD
Een Golf GTI met een diesel. Een petjesdiesel? Misschien is dat wat te simpel samengevat, maar de GTD heeft veel gemeen met zijn benzinebroertje. Hij mist echter wel het Performance sperdifferentieel en een motor die met liefde veel toeren draait. Dus qua sportiviteit verwacht ik er iets minder van, maar de GTD zal ongetwijfeld een goede allrounder zijn, want dat is de GTI ook.  Met 184 pk/380 nm heb ik voldoende vermogen, maar natuurlijk zijn deze VAG blokken ook uitstekend te tunen. Met 225 pk/450 nm wordt het echt interessant! Waar ik wel van schrik is de prijs die ik onderaan de offerte zie staan. Voor bijvoorbeeld xenon lampen betaal ik 1500 euro extra. WTF Volkswagen!  Ik ben onder de streep uiteindelijk hetzelfde kwijt als voor een BMW 120d. Een Audi A3 met zelfde opties is ook maar een paar duizend euro duurder. Aan de andere kant verwacht ik van Volkswagen dat ze er alles aan doen om mij wat te compenseren nadat ze een Golf Bluemotion met sjoemelsoftware aan mij hebben verkocht.

Diesel GTI

Diesel GTI, maar stiekem ook erg duur.


Seat Leon 2.0 TDI FR 184 pk

Waarom niet weer een Seat Leon? Deze is technisch identiek aan de Golf en de Audi A3 maar is met een vergelijkbare uitrusting zomaar 10k goedkoper. Ik weet uit ervaring dat een Seat Leon 2.0 TDI FR een geweldige auto is. Maar het zou wel mijn derde Leon worden en de Leon FR biedt net niet het rijke en luxe gevoel die de Golf GTD en met name de Audi A3 wel bieden. Ben ik zeikerd als ik schrijf dat ik een zwarte dakhemel erg belangrijk vind op een auto? Die is in de Leon FR helaas niet leverbaar. Aan de andere kant is de Leon FR wel een lekker gooi- en smijtautootje.

Seat Leon FR TDI

Ik weet dat de auto fijn rijdt? Maar weer een Leon?


Audi A3 2.0 TDI 184 pk

Waarom niet all the way gaan en een Audi A3 aanschaffen? Met een beetje geluk kom ik met de inruil van de Golf en Seat een heel eind in de buurt van de nullijn. Natuurlijk is dit de duurste van het stel, maar ook de meest verfijnde, luxe en comfortabele . De restwaarde van de Audi is natuurlijk ook wat hoger. Dus voor de kosten hoef ik het misschien wel niet te laten. Ik twijfel meer over het karakter van de Audi. Ook al hebben ze een leuke Adrenalin Sport versie, dit maakte de Audi A3 die ik vorig jaar reed niet waar. Ben ik deze A3 na een jaar niet zat? Aan de andere kant, hoe belangrijk is sportiviteit nog als ik 97% van mijn tijd op de snelweg doorbreng?

Audi A3

Duitse perfectie, maar ook een wat klinische rijbeleving.


Audi TT 2.0 TDI 184 pk quattro

Mijn VAG dealer heeft op dit moment een Audi TT 2.0 TDI 184 pk ingezet als huurauto. Met Proline S pakket, quattro en nog een paar opties die het leven veraangenamen. Naar verwachting komt deze in april beschikbaar als occassion. Om de kappers en kapsters voor te zijn, ik heb alvast ‘shotgun’ geroepen bij de dealer.  Qua looks en interieur de absolute nummer 1 in dit gezelschap. De kofferruimte is echter niet heel groot (300 liter), maar met de achterbank plat kan ik mijn vakantiekoffers echt wel kwijt. Heel praktisch is de auto desondanks niet, de zitplaatsen achterin zijn puur ter decoratie aangebracht. De grote vraag: valt deze auto nog binnen mijn budget?

Mooiste van het stel.

Mooiste van het stel.

Welke auto heeft jouw voorkeur? Welke mis ik in mijn lijstje? Let me know!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

20 reacties

  1. Bertwin schreef:

    Ik verwonder mij dat de Ford Focus ST diesel er niet bij staat….! In diverse testen komt deze als heel goed naar voren.

    • Christian Schilder schreef:

      Heb ik wel over nagedacht, maar hij heeft wat mij betreft twee problemen:

      1) Ik vind de stoelen echt te krap voor mijn postuur (of ik moet minder eten)
      2) Ik vind de ST niet echt een mooie auto
      3) Is hij niet te Spartaans?

  2. Jeff schreef:

    Met nu 152k op de klok van mijn golf 7 gtd handbak kan ik je deze zeker aanbevelen. Hij is stiller dan de cupra op hogere snelheden en verbruikt bij ritten met kruissnelheid van 140 nog steeds 1op16. Als je voor sport en sound pack gaat neem dan wel dcc. Dat heb ik niet gedaan en met eibach eronder is hij daardoor wel stug. Mocht ik nu wisselen zou ik een 120/125d overwegen. De A3 stuurt te afstandelijk.

  3. Christian Schilder schreef:

    Ik twijfel over Sport en Sound pakket. Dealer gaf aan dat hij dan ook van buiten sportief klinkt. Maar is dat niet een vreselijk neproffeltje? Iemand ervaringen?

  4. Vincent schreef:

    Je bent misschien bang voor de Running costs , maar bij mij vielen die in de praktijk mee. Bmw E90 330D, laten tunen met downpipe en intercooler bij vvt. Een beest met 292pk en 690nm koppel. Verbruik was op de lange ritten rond de 1:15 als je gewoon 120 a 130 rijd. Wegenbelasting is wel wat hoger, maar ja voor diesel betaal je sowieso de hoofdprijs. Comfort met bilstein schroefset en Michelin super sports was voor mij ronduit comfortabel te noemen en de 6 cilinder klinkt voor een diesel ook nog best prettig met z’n grom.
    Nu rij ik in het dagelijks leven in een E92, 335i met m onderstel en run flats maar dit is gewoon veel minder comfortabel dan met bilstein en michelins ssp.
    Succes met de keuze!

    Als je uit de genoemde wagens moet kiezen zou ik voor de gtd of de Leon gaan.

    • Driveaholic schreef:

      @Vincent dank voor je reactie. Ik rijd vaak toch wel ietsjes sneller. Dan ga ik wrsnl richting de 1 op 12/ 1 op 13. Ik moet wel zeggen dat een zescilinder diesel wel heerlijk rijdt. Maar een viercilinder diesel is wel fors zuiniger.

  5. Frank schreef:

    Wat dacht je van deze Alfa die binnenkort komt?
    http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/alfaromeo/24748199/___Instapper_Alfa_Romeo_Giulia_150_pk_diesel___.html

    Alfa Giulia past m.i. wel in jouw wishlist want ook RWD! 😉

  6. Frank R schreef:

    Is importeren geen optie? Als je een compacte, maar dik uitgeruste auto wenst, dan is Duitsland een reeële optie denk ik… Ipv nieuw is ie dan 1 jaar oud, weinig km en een nieuw kenteken. Na 2 weken zie geen verschil meer, behalve in je portemonnee.

  7. Tuner111 schreef:

    een skoda octavia RS diesel ?

    • Christian Schilder schreef:

      Die vind ik eigenlijk net wat te duur en te groot. Dan vind ik de Leon een betere keus. Iets meer rijplezier en 8k minder duur.

  8. Arjan schreef:

    De verschrikkelijke afschrijving van een nieuwe Leon cupra met JD stage 2 na iets meer dan 1 jaar , het verliezen van elke dag met een glimlach in deze super car te rijden en je km vergoeding van het werk wegen niet op tegen mindere autokosten van een nieuwe diesel auto ?
    Ik zou me toch nog even achter de oren krabben…….en het nog 1 jaar aanzien ?

  9. Albert schreef:

    Mazda 3 met 150pk diesel en 400nm ?

  10. richard schreef:

    Hoi christiaan.. Ik heb je cupra vandaag gereden en gekocht… Wat een beest is dat zeg. Met mijn audi tts was ik zeker wat gewend, maar dit is echt weer een stuk sneller (en comfortabeler).

  11. Ha Richard,

    gaaf dat je de Seat gekocht hebt. Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik heb genoten van iedere kilometer. Heel veel plezier ermee! Ik zou het erg leuk vinden als je nog eens laat weten hoe het met de auto gaat. Ben je trouwens al lid van Seat-Online forum? Mooie ontmoetingsplaats voor Seat liefhebbers!

  12. Edwin schreef:

    Persoonlijk ben ik precies deze zoektoch ook gestart 2 jr geleden . Zuinig en toch snel rijden in comfort. Uiteindelijk ben ik gestuit op een volvo c30 D5 automaat. Nooit gedacht als fanaat van duitse auto’s een volvo te gaan rijden. Maar ik was blij verrast!! Ik heb dan wel is waar de geknepen versie met net geen 170 pk maar met automaat en een kickdown is dit toch erg leuk rijden en met 350nm aan koppel is dit heel verassend bij het stoplicht.
    De 5 cilinder klinkt ook erg leuk en dit type blok is oer en oer degelijk . Compromisses tegen over andere merken is dat hij wat zwaarder en minder sportief aan voeld . Maar de heerlijk zittende stoelen en betrouwbaarheid van deze wolf in schaaps kleren maken het absoluut goed . En mocht het toch gaan vervelen is voor een paar honder euro de moter te kietelen naar 225pk en 450nm aan koppel. Maar voor nu blijf ik lekker zo door rijden en bereik op lange ritten de 1000km op een tank net niet. Dus al met al een prima keuze . Of het een mooie auto is om te zien ??? Mwa van voren vind ik wel maar van achter heeft ie dan een hele dikke kont maar tis net een v40 die ze achter de stoelen afgezaagd hebben . Occasions genoeg en redelijk betaalbaar . Wel veel milieu snufjes zitten erop. Regenererend roetfilter wervelkleppen zijn toch dingen die bij onsjuist of te kort onderhoud en kilometers problemen kunnen geven . Zelf al 2jr probleemloos op 1 sensor na heerlijk rond gereden .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten