Zoektocht naar een snelle diesel

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

20 Responses

  1. Bertwin schreef:

    Ik verwonder mij dat de Ford Focus ST diesel er niet bij staat….! In diverse testen komt deze als heel goed naar voren.

    • Christian Schilder schreef:

      Heb ik wel over nagedacht, maar hij heeft wat mij betreft twee problemen:

      1) Ik vind de stoelen echt te krap voor mijn postuur (of ik moet minder eten)
      2) Ik vind de ST niet echt een mooie auto
      3) Is hij niet te Spartaans?

  2. Jeff schreef:

    Met nu 152k op de klok van mijn golf 7 gtd handbak kan ik je deze zeker aanbevelen. Hij is stiller dan de cupra op hogere snelheden en verbruikt bij ritten met kruissnelheid van 140 nog steeds 1op16. Als je voor sport en sound pack gaat neem dan wel dcc. Dat heb ik niet gedaan en met eibach eronder is hij daardoor wel stug. Mocht ik nu wisselen zou ik een 120/125d overwegen. De A3 stuurt te afstandelijk.

  3. Christian Schilder schreef:

    Ik twijfel over Sport en Sound pakket. Dealer gaf aan dat hij dan ook van buiten sportief klinkt. Maar is dat niet een vreselijk neproffeltje? Iemand ervaringen?

  4. Vincent schreef:

    Je bent misschien bang voor de Running costs , maar bij mij vielen die in de praktijk mee. Bmw E90 330D, laten tunen met downpipe en intercooler bij vvt. Een beest met 292pk en 690nm koppel. Verbruik was op de lange ritten rond de 1:15 als je gewoon 120 a 130 rijd. Wegenbelasting is wel wat hoger, maar ja voor diesel betaal je sowieso de hoofdprijs. Comfort met bilstein schroefset en Michelin super sports was voor mij ronduit comfortabel te noemen en de 6 cilinder klinkt voor een diesel ook nog best prettig met z’n grom.
    Nu rij ik in het dagelijks leven in een E92, 335i met m onderstel en run flats maar dit is gewoon veel minder comfortabel dan met bilstein en michelins ssp.
    Succes met de keuze!

    Als je uit de genoemde wagens moet kiezen zou ik voor de gtd of de Leon gaan.

    • Driveaholic schreef:

      @Vincent dank voor je reactie. Ik rijd vaak toch wel ietsjes sneller. Dan ga ik wrsnl richting de 1 op 12/ 1 op 13. Ik moet wel zeggen dat een zescilinder diesel wel heerlijk rijdt. Maar een viercilinder diesel is wel fors zuiniger.

  5. Frank schreef:

    Wat dacht je van deze Alfa die binnenkort komt?
    http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/alfaromeo/24748199/___Instapper_Alfa_Romeo_Giulia_150_pk_diesel___.html

    Alfa Giulia past m.i. wel in jouw wishlist want ook RWD! 😉

  6. Frank R schreef:

    Is importeren geen optie? Als je een compacte, maar dik uitgeruste auto wenst, dan is Duitsland een reeële optie denk ik… Ipv nieuw is ie dan 1 jaar oud, weinig km en een nieuw kenteken. Na 2 weken zie geen verschil meer, behalve in je portemonnee.

  7. Tuner111 schreef:

    een skoda octavia RS diesel ?

    • Christian Schilder schreef:

      Die vind ik eigenlijk net wat te duur en te groot. Dan vind ik de Leon een betere keus. Iets meer rijplezier en 8k minder duur.

  8. Arjan schreef:

    De verschrikkelijke afschrijving van een nieuwe Leon cupra met JD stage 2 na iets meer dan 1 jaar , het verliezen van elke dag met een glimlach in deze super car te rijden en je km vergoeding van het werk wegen niet op tegen mindere autokosten van een nieuwe diesel auto ?
    Ik zou me toch nog even achter de oren krabben…….en het nog 1 jaar aanzien ?

  9. Albert schreef:

    Mazda 3 met 150pk diesel en 400nm ?

  10. richard schreef:

    Hoi christiaan.. Ik heb je cupra vandaag gereden en gekocht… Wat een beest is dat zeg. Met mijn audi tts was ik zeker wat gewend, maar dit is echt weer een stuk sneller (en comfortabeler).

  11. Ha Richard,

    gaaf dat je de Seat gekocht hebt. Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik heb genoten van iedere kilometer. Heel veel plezier ermee! Ik zou het erg leuk vinden als je nog eens laat weten hoe het met de auto gaat. Ben je trouwens al lid van Seat-Online forum? Mooie ontmoetingsplaats voor Seat liefhebbers!

  12. Edwin schreef:

    Persoonlijk ben ik precies deze zoektoch ook gestart 2 jr geleden . Zuinig en toch snel rijden in comfort. Uiteindelijk ben ik gestuit op een volvo c30 D5 automaat. Nooit gedacht als fanaat van duitse auto’s een volvo te gaan rijden. Maar ik was blij verrast!! Ik heb dan wel is waar de geknepen versie met net geen 170 pk maar met automaat en een kickdown is dit toch erg leuk rijden en met 350nm aan koppel is dit heel verassend bij het stoplicht.
    De 5 cilinder klinkt ook erg leuk en dit type blok is oer en oer degelijk . Compromisses tegen over andere merken is dat hij wat zwaarder en minder sportief aan voeld . Maar de heerlijk zittende stoelen en betrouwbaarheid van deze wolf in schaaps kleren maken het absoluut goed . En mocht het toch gaan vervelen is voor een paar honder euro de moter te kietelen naar 225pk en 450nm aan koppel. Maar voor nu blijf ik lekker zo door rijden en bereik op lange ritten de 1000km op een tank net niet. Dus al met al een prima keuze . Of het een mooie auto is om te zien ??? Mwa van voren vind ik wel maar van achter heeft ie dan een hele dikke kont maar tis net een v40 die ze achter de stoelen afgezaagd hebben . Occasions genoeg en redelijk betaalbaar . Wel veel milieu snufjes zitten erop. Regenererend roetfilter wervelkleppen zijn toch dingen die bij onsjuist of te kort onderhoud en kilometers problemen kunnen geven . Zelf al 2jr probleemloos op 1 sensor na heerlijk rond gereden .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten