7 redenen waarom kleine auto’s zuigen

Kleine auto’s worden in Nederland als warme broodjes verkocht. De redenen zijn legio: ze zijn goedkoop, zuinig, compact en lichtvoetig. Kortom, win-win. Ook betekent een lager gewicht vaak meer rijplezier. Stap in een Peugeot 208 GTI 30th anniversary, een Renault Clio RS (liefst van de vorige generatie), Opel Corsa OPC, Audi S1 of een Ford Fiesta ST en je ervaart dit voordeel direct. Helaas zie ik dit soort juweeltjes maar zelden in ons landschap. Bij ons domineren nog altijd de Ecomotives, Slowmotions, Ecoflexen en andere zuinige soortgenoten. Kleine compacte auto’s met maar één doel: besparen. Helaas hebben dit soort zuinigheidswondertjes weinig gemeen met eerder genoemde hothatches. Ik geef je 7 argumenten waarom kleine auto’s zuigen.

De Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

1) Bokkende kabouter onder je motorkap
Heb je ooit wel eens in een Seat Ibiza 1.2 TDI gereden? Je zou het voor de grap eens moeten doen. Wat een verschrikking! Ik heb nog nooit zo’n ongeciviliseerd stuk ellende meegemaakt als de 75 pk zwakke driecilinder 1.2 TDI. Het is niet alleen de constante herrie die me ergert, maar het is ook de vermogensopbouw. De TDI geeft niet thuis onder de 2000 toeren. Niet een beetje, zelfs niet een heel klein beetje, maar gewoon 0,0/noppes/nada. Boven de 2000 toeren voel je het kleine turbootje even opspoelen om boven de 3000 toeren meteen weer in te zakken. Het is van levensbelang dat je in dit smalle toerenbereik blijft, want het is bij tijd en wijle levensgevaarlijk als je even wilt invoegen of die vrachtauto wilt inhalen en net in de verkeerde versnelling zit.

Bijkomend nadeel is dat het verbruik een treurige 1 op 18 bedraagt omdat je steeds alle zeilen bij moet zetten om met het verkeer mee te komen. Dat scheelt nogal wat met de fabrieksopgave van 1 op 33. Godzijdank neemt VAG afscheid van de 1.2 TDI,  maar er zullen ook occasionkopers zijn die deze dwerg in overweging nemen. Doe het niet, ik smeek je! Natuurlijk zijn bij de nieuwere generaties de motoren weer wat beter, maar het blijft een probleem dat op isolatiemateriaal te vaak beknibbeld wordt. Heb je geen last van motorgeluid, dan erger je aan bovengemiddeld wind- en bandengeruis. Ook de vermogensopbouw zal niet veel beter zijn. Een geknepen motor rijdt gewoon niet prettig. Zo simpel is het.

interieur

Kijk goed naar de toerenteller om de motor in juiste toerenbereik te houden.

2) Sappelen met de budgetten
Het grootste probleem is dat er op een compacte auto bijna geen winstmarge meer zit voor een fabrikant. Dus alles moet zo goedkoop mogelijk. Dit geldt echt niet alleen voor de Seat Ibiza. Ik heb ooit wel eens 3 maanden in een Opel Corsa Ecomotive moeten rijden als vervangend vervoer en die auto reed nog slechter. Bij windkracht 4 of meer moest je echt worstelen om de auto op je eigen weghelft te houden. Een vrachtwagen inhalen was in meerdere opzichten een uitdaging. Een collega van mij reed in een Skoda Fabia en hij overwoog (I kid you not!) serieus om zijn leaseauto tegen een boom te parkeren, zo zat was hij de Fabia. Het is niet alleen de motorisering, maar ook op andere plaatsen merk je dat er stevig is gesaneerd op het gebied van isolatie, materiaalgebruik, afwerking en verfijning van het onderstel.

Ibiza plastic

Iedere dag kijk je tegen dit soort lelijke plastics aan.

3) Een plastic klapstoeltje zit beter
Het ergste zijn nog de stoelen. Ongeacht of je nu de Clio, Polo of wat dan ook kiest.  Als zwaargebouwde volwassene (1,90 m en 100 kilogram) zit ik er uiterst onprettig. Binnen een half uur heb ik last van mijn rug. Zelfs de Volkswagen Polo die ik laatst als vervangend vervoer meekreeg viel zwaar door de mand. Ik had liever gezien dat ze plastic klapstoeltjes hadden gemonteerd, daar houd je het langer op uit. Oké, de trage 1.2 TSI onder de kap was wel iets geciviliseerder als de 1.2 TDI, maar als geheel is het gewoon geen fijne auto. Het verschil met een Volkswagen Golf is veel te groot. Een Golf biedt meer isolatie, een verfijnder onderstel en een betere rechtuitstabiliteit. Het wordt alleen nog maar erger als je nog een maatje kleiner gaat shoppen en voor een Upje, een Twingo of een Aygo kiest. Prima als boodschappenautootje, maar ik moet er niet aan denken om iedere dag 3 uur in zo’n ding te zitten. Dan nog liever een Prius. Ik meen het.

Martelwerktuig.

Martelwerktuig.

4) Een kleine auto is een carrière-killer
Naast alle vervelende rij-eigenschappen doet een compact autootje ook je carrière geen goed. Daar kom je aan met je groene Skoda Fabia of rode Renault Clio: netjes jasje-dasje, een mooie aktetas. Dat is gewoon geen gezicht. Op het moment dat een klant je uit je autootje ziet klimmen kleeft het stempel ‘junior’ aan je. Dit blijft je verdere loopbaan aan je plakken. Het is gênant. Heb ik je beledigd? Heel goed. Het wordt tijd dat iemand je eens een spiegel voorhoudt. Zeg niet dat het je niet interesseert, je bent tenslotte autoliefhebber, anders had je dit artikel niet tot hier gelezen.

kofferbak

Nauwelijks genoeg ruimte voor je bagage.

5) Goede kleine auto’s zijn overpriced
Is elke kleine auto slecht? Nee, de eerder genoemde hothatches zijn gewoon gaaf. Maar ook heel erg duur. De nieuwe Corsa OPC kost bijna 33.000 euro en dan moet je nog het Performance pakket kopen als je een sperdifferentieel wilt. Een Seat Leon Cupra kost 35k. Mind me! Het kan ook minder snel, bijvoorbeeld een Mini Cooper of een Audi A1. Mijn rit in de Audi A1 1.2 TSI Proline S (86 pk) vorig jaar was best een openbaring. Fijne stoelen, een aardig onderstel, een luxe interieur en Audi had veel werk van de isolatie gemaakt. Een hele fijne auto, maar ook heel erg duur (26k), heel erg klein en heel erg traag. Een upgrade naar een sterkere benzineversie betekent dat je al meer dan 30k kwijt bent. Voor een dwerg is dat gewoon buitensporig. Hetzelfde geldt ook voor de Mini.

Fijn autootje, maar schreeuwend duur.

Fijn autootje, maar schreeuwend duur.

6) Ze zijn (te) klein
Een kennis van me was helemaal in zijn nopjes met zijn Polo. Hij stond er op dat hij zou rijden. Bestemming Parijs. Ik hoefde me geen zorgen te maken over de ruimte, de Polo was net zo ruim als een Golf. Ik was uiteraard te laat met het roepen van ‘shotgun’ en zat de rest van de reis vastgeklemd op de achterbank. Het was een helletocht. De terugreis heb ik niet afgewacht, ik heb een kaartje gekocht voor de Thalys.

De Polo is notabene één van de ruimste

De Polo is notabene één van de ruimste in zijn klasse.

7) Het zijn truttenschuddertjes
Kijk eens goed naast je: 9 van de 10 keer zie ik een dame in een compact autootje zitten. Dat is niet zonder reden. Compacte auto’s zijn prima geschikt voor je vrouw/vriendin. Die merken het niet als een auto slecht zit en dito rijdt. Die vinden hun Volkswagen Upje of Opel Adam ‘lekker fel’ en vinden het afwijkende dakkleurtje zo hip. Een grote auto is maar eng en spannend in de parkeergarage. Prima, niets mis mee. Laat haar lekker die auto kopen. Maar gun jezelf een grotere auto. Dat rijdt gewoon fijner en je zit niet voor lul. Is het een centenkwestie? Je hoeft niet die nieuwe Polo of Clio te kopen, voor hetzelfde bedrag koop je een gebruikte Golf of Astra. Zo simpel is het.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. CivicPower schreef:

    Ik had toen ik mijn c segmenter naar de dealer bracht voor een beurt een Skoda Octavia met 1.2 TSI mee. De Octavia laat de 1.2 nauwelijks horen dus dat is voldoende geïsoleerd. Basis blok, met schamele 77kw vermogen.
    Nou weet ik niks af van b segmenters omdat het van die sneue auto’s zijn. Ik zie die krengen wel dagelijks op de autobaan maar ik wist niet dat die mensen achter het stuur in een hel verkeren. Een auto mag niks kosten mentaliteit heerst, maar gelukkig genoeg gelijkgestemde in snelle lease auto’s maakt veel goed. Een snelle DS5 en een gehaaste A4 rijder maken het nog enigzins goed. Lachen doe ik om die C3 rijders die dat kreng voor je gooien als ze achter een vrachtwagen zitten en ze iedereen in gevaar brengen met hun gebakje. Kijk maar eens naar een A6 rijder die rustig rijd op de rechter rijstrook, die zal nooid een ander op de linkerbaan verrassen met een beuk actie om niet achter een vrachtwagen te hoeven rijden.
    Ik let altijd zeer allert op die b gebakjes met die lui achter het stuur. Een peperdure 5 serie die met volle vaart aankomt denderen, daar hoef je je niet druk om te maken. Die rijden een 100.000 kilometer per jaar en zijn doorgewinterde chaufeurs.

  2. Tim schreef:

    Wat een stigmatiseerend stukje ! Ik begrijp dat je autoliefhebber bent en behoorlijk verwend maar alles een beetje in perspectief zien. !

    Ik rijd zelf nu in een door jou veroordeelde Ibiza Eco TSI met DSG in Couoe uitvoering. Ik vind hem beter rijden dan mijn e klasse Mercedes met een 6 cilinder. En eerlijk gezegd vind ik het model een stuk leuker dan de door jou gewaarde Leon. Ik ben 1,93 meter en zit er perfect in. Misschien eens tijd voor een testritje om je mening enigsinds te nuanceren ?

  3. @Tim: al gereden. Was geen onaardige auto idd. Maar een Leon rijdt echt wel stuk fijner imo
    http://driveaholic.nl/rijtest-seat-ibiza-1-0-tsi/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten