Wolven in schaapskleren

Op mijn achterbumper landt een Audi A6. Hij flitst agressief met zijn xenon koplampen. Hij wil gehakt maken van mijn nietige Seat, die ‘billig-Audi’. Je kunt nauwelijks zien dat deze Seat Leon Cupra 280 pk onder de kap heeft. Alleen kenners weten de Leon op waarde te schatten. Ik lok de Audi-rijder in de val. Ik ga naar de rechterbaan, maar als hij me wil passeren trap ik het gaspedaal diep in. Ik laat de Audi-rijder verbijsterd achter. Ik laat me daarna terugzakken en kijk hem glimlachend aan. Durft hij nog een keertje de strijdbijl op te pakken? Helaas niet. Hij gunt me geen blik waardig en kijkt stuurs voor zich uit. De wonden zijn te vers. Hij is niet de eerste die is opgepeuzeld door een wolf in schaapskleren.

Wolven in schaapskleren zijn cool! Aan de buitenkant  zijn ze nauwelijks te onderscheiden van hun minder bedeelde broeders, maar onder de kap huist een Goliath die de naarste klappen kan uitdelen. Je kunt heerlijk anoniem rondrijden zonder dat je overal wordt nagestaard of voor patser wordt uitgemaakt. Welke wolf in schaapskleren zorgt voor het grootste verrassingseffect?

7) Mercedes G-klasse 65 AMG

Kijk mama, er staat een flatgebouw voor het stoplicht.

Kijk mama, er staat een flatgebouw voor het verkeerslicht!

De Mercedes G-klasse ziet er uit als een flatgebouw. En heeft ook dezelfde stroomlijn. De G-klasse is desondanks een icoon. Een onverwoestbare Mercedes geschikt voor zwaar terreinwerk.  Al meer dan 30 jaar leverbaar. Vaak worden ze ingezet door het leger. Ploegen door onbegaanbaar terrein. Beulswerk op de Autobahn is niet wat je verwacht. Mercedes denkt daar anders over. En levert een V12 met 612 pk en 1000 newtonmetertjes onder de kap. En daarmee accelereer je van 0-100 binnen 5 seconden en als je twee keer met je ogen knippert rijd je al 200 kilometer per uur. En dat in een flatgebouw. Je betaalt ook bijna de prijs van een flatgebouw. Maar wat is dit een waanzinnig gaaf apparaat! Het kan overigens altijd nog bruter. Bij Brabus kun je het vermogen opkrikken naar bijna 800 pk en 1400 nm!

6) Audi S1

Foto Audi S1

Om te aaien zo lief. Maar pas op, deze Audi bijt.

De Audi A1 is een lieve auto. Een knuffelauto. Een auto die je aan je vriendin geeft op Valentijnsdag. Met een strikje eromheen. Dit is geen auto waar je als man de beest mee gaat uithangen. Maar niets is minder waar. Sinds kort levert Audi de S1. Voorzien van een zeer potente tweeliter turbomotor met 230 pk en 380(!) newtonmetertjes. Binnen 6 seconden accelereer je van stilstand naar 100. De voorwaartse drang stopt pas bij 250 kilometer per uur. In een klein stadsautootje. Waanzinnig! Een stoplichtsprintje met de S1 is kinderspel. Dankzij de vierwielaandrijving heeft deze Audi altijd grip. Natuurlijk heeft Audi de S1 aangekleed met wat spoilers en grotere velgen. Ook heeft hij vier prangende uitlaatjes onder de achterbumper hangen. Maar dit blijft een knuffelautootje. En mensen blijven zich vergissen in zijn ware aard. Dat maakt deze auto onweerstaanbaar. Aan jou om iedereen te verrassen en het snot voor de ogen te rijden. En zoals alle VAG-auto’s kun je deze auto ook heel makkelijk tunen. En rijd je met 300 pk rond in je bromvliegje. Wow!

5) Seat Leon Cupra 280

Foto Leon Cupra

Is dit de FR of toch de Cupra?

Ik houd van hothatches. Een praktische auto, maar wel met de prestaties van een sportauto. Je hebt hele uitbundige hothatches zoals bijvoorbeeld de Megane RS of Opel Astra OPC. Maar je hebt ook ingetogen hothatches. Zoals de Seat Leon Cupra 280. De verschillen met de gewone Leon FR zijn minimaal. De mistlampen zijn geslachtofferd om extra koeling te genereren. Ook is er iets ander gaas gebruikt. Dat is het in hoofdlijnen wel. De Cupra ziet er opmerkelijk saai uit. Anoniem. Een bescheiden jongetje dat op het schoolplein alleen in een hoekje staat. Maar maak niet de fout om hem uit te dagen. Deze Leon deelt rake klappen uit. De 0-100 sprint raffelt de Seat in 5,7 seconden af en de elektronische snelheidsbegrenzer grijpt bij 250 kilometer per uur pas in. In theorie. In de praktijk loopt de Leon op de teller makkelijk tot 270 km/h door. En je kunt het vermogen ook nog ophogen naar 350 pk of meer. Wow!

4) Lexus IS F

Lexus IS F

Zou jij aan de kant gaan voor deze Lexus?

Bij Lexus denk ik aan luxe, hybride aandrijflijnen en comfort. Je denkt niet direct aan een sportieve auto. Toch heeft Lexus die gebouwd. Dat komt door het minderwaardigheidscomplex van Lexus. Altijd maar kijken naar BMW, Audi en Mercedes. Dus wat doe je als BMW een nieuwe M3 met atmosferische V8 introduceert? Dan doe jij dat ook. Dan lever je een vijfliter V8 met 421 pk in de IS-reeks en geef je het beestje de naam IS F. Dat maakt de auto op het eerste gezicht niet spannender. Hij ziet er nog steeds saai en kleurloos uit. Makkelijk te verwarren met een Toyota. Maak ook niet de fout om iemand uit te leggen dat dit een F is. Niemand weet waar je het over hebt. Niemand zal je geloven als je blijft beweren dat dit een snelle auto is. Het enige wat je kunt doen is je prooi opwachten en hem daarna vermorzelen met je prachtige V8. Verpulveren. Lexus was zo slim om de topsnelheid op 270 kilometer per uur af te regelen in plaats van de door de Duitsers gehanteerde 250 kilometer per uur. Je kunt die M3 dus gewoon losrijden uit je binnenspiegel. Ook op het circuit is deze Lexus tot heel veel in staat. Dat maakt deze Lexus zo cool. En een BMW M3 en Mercedes C63 AMG zijn zo ordinair in vergelijking met deze ingetogen Samurai krijgsheer.

3) Renault Megane GT 220 Estate

Foto Renault Megane GT 220

Duizenden van dit soort bijtellingdieseltjes zie je dagelijks rondrijden. Allemaal niet vooruit te branden. Op deze na.

Tot vorig jaar was de Renault Megane de best verkochte auto in Nederland. Dat had natuurlijk één reden. De diesel was verkrijgbaar met 14% bijtelling. Je ziet er duizenden van rondrijden. Vaak in GT-line trim. Een versie met wat grotere velgjes en wat sportieve accentjes. Renault levert sinds kort ook de GT 220 Estate. Het leuke aan deze auto is dat de GT 220 er exact hetzelfde uitziet als al die duizenden Megane GT-line ecodiesels. Maar dan ook echt geen enkel verschil. Je wordt door je collega-leaserijders bij voorbaat uitgelachen en opgejaagd als je het waagt om op de linkerbaan te verschijnen. Totdat je gas geeft. En de wolf wakker wordt. Dankzij een hele prettige 220 pk schud je bijna iedereen af. En kun je een topsnelheid van 240 kilometer per uur halen!  De 0-100 sprint raffel je in 7,6 seconden af. Dit maakt deze GT 220 tot de ultieme sleeper. Nog een voordeel: de tweeliter turbo is gebaseerd op het blok van de Megane RS 265, alleen is het vermogen ietsjes teruggeschroefd. Een goede tuner kan het vermogen makkelijk richting de 300 pk plussen.

2) Skoda Superb 3.6 V6

Foto Skoda Superb

Verkrijgbaar in bruin, grijs en zwart. Een sluipmoordenaar.

We kennen de Skoda Superb. Bijzonder ruim, comfortabel maar ook zo emotieloos als een pak Brinta. Een auto om van A naar B te komen. De ideale taxi. Een auto die geen bewondering en verwondering opwekt. Maar wat als je een 3.6 liter V6 onder de kap hebt met 260 pk? Dat is genoeg om de Superb in 6,4 seconde van 0-100 te katapulteren. De topsnelheid  is afgeregeld op 250 kilometer per uur. In een Skoda! Met deze Skoda kun je BMW 5- en Audi A6-rijders pesten. En je hebt altijd nog de overtreffende trap. Een trouwe Driveaholiclezer heeft een compressor gemonteerd op zijn Suberb V6. Het vermogen? Rond de 400 pk. Vier-honderd! En daarmee bezorgt hij Porsche 911-rijders een minderwaardigheidscomplex. Porsches pesten in je Superb. Omdat het kan. Wow!

1) Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 240pk Titanium

Ford Mondeo

Niemand ziet dat jij 240 pk onder de kap hebt.

De Ford Mondeo is een auto voor mensen die niet graag willen opvallen. Zeker in Titanium uitvoering. Je buurman ziet je niet staan. Die loopt te pronken met zijn BMW 320i. Maar wat hij niet weet is dat jij de tweeliter turbo hebt gekozen. Met 240 paardjes onder de kap. En dat jouw Fordje een topsnelheid haalt van 246 kilometer per uur.  Je luistert naar zijn verhalen over zijn BMW. Hij is zo snel, zo mooi. Bla bla bla….
Heb geduld. Er komt een keer een moment dat jij tegelijk met je buurman de snelweg op draait. Jij en ik weten hoe dit afloopt. Wat zou ik graag de verbijstering op het gezicht van je buurman zien als hij moet afhaken met zijn BMW.
Je moet wel snel zijn met bestellen. De opvolger staat al klaar. En die ziet er uit als een wannabee Aston Martin. Die wil je niet. Je wilt een wolf in schaapskleren. En niet onbelangrijk, de huidige Mondeo is nog steeds een heerlijk rijdende auto. De dealer wil je vast heel veel korting geven, hij moet immers ook van zijn voorraad af.

Niet op de lijst
Auto’s die de lijst net niet gehaald hebben? VW Polo GTI, VW Golf GTI/R,Mazda 3 MPS, Mazda 6 MPS, Skoda Fabia vRS, Skoda Octavia vRS, Volvo V60 Polestar (in zwart of grijs), Renault Clio RS, Peugeot 208 GTI, Jeep Grand Cherokee SRT, Audi Q7 V12 TDI, et cetera.

Mis jij nog een wolf in schaapskleren in dit overzicht? Laat het me weten en reageer!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

7 reacties

  1. geert schreef:

    Ik weet dat sommige mensen een beetje teveel kunnen pushen als ze er langs willen, maar vaak gebeurt lichten flitsen pas als je al even naar rechts had gekund. Aan je verdere verhaal moet ik eigenlijk de A6-rijder het voordeel van de twijfel geven.
    De (snel)weg is geen speeltuin. Harder gaan rijden omdat iemand je inhaalt is niet bepaald volwassen te noemen. Termen als “De strijdbijl oppakken”, echt… Ik vind het leuk dat je zo blij bent met je Seat, maar misschien moet je ermee naar het circuit om je even uit te leven. Dan heb je het maar gehad.
    Ik kan me zo voorstellen dat de Audirijder je geen blik gunt. Al was het maar omdat je over het algemeen volwassen mensen tegenkomt in een A6. Iemand die gewoon van A naar B wil komen zonder z’n pik te hoeven meten met elke andere bestuurder.
    Ik hoop voor jou en voor ons andere weggebuikers, dat je binnenkort een beetje wijzer wordt en geen spelletjes speelt op de weg. (en op tijd naar rechts gaan voortaan hè)

    Groetjes, de bestuurder van een Golf IV met 105PK (genoeg om iemand in te halen die niet extra gas gaat geven)

  2. Rolf schreef:

    Tja, racen! Liever op circuit als de nood het hoogst is. Maar ik begrijp echt niet waarom de Golf 7 R het lijstje van de “wolven in schaapskleren” net niet haalde… Ik heb er zo eentje met DSG-koppeling…

  3. Christian Schilder schreef:

    De Golf R is bijna de perfecte sleeper. Alleen die 4 uitlaten zijn net wat teveel wolf in mijn optiek.

  4. JWG schreef:

    Ach , er zijn ook gewone A6 2.0 TFSI-tjes die met een simpele chiptuning 275 pk en 398 nm halen ( kost maar 250 euro) en een top van ver boven de 250 km/h hebben.
    Dus er zullen ongetwijfeld een aantal van de door jou genoemde schaapjes dan afgeslacht worden :0 🙂 😉

  5. Met tuning van 250 euro is de kans groot dat je met je A6 langs de kant van de weg komt te staan ;). Beter kun je investeren in een duurdere chip

  6. Jeroen schreef:

    Mark Rutte zijn auto? volvo s80 v8 awd? 315 pk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *