Wat kost twee jaar Ferrari rijden?

Is het bezit (en rijden) van een Ferrari een onbetaalbare zaak? Wij volgen Bas, eigenaar van een Ferrari 360 Modena. Hij spaart zijn Ferrari absoluut niet en houdt voor ons de kosten bij. Tot onze verrassing bleken de kosten voor het eerste jaar (2021) ronduit mee te vallen. Inmiddels is de auto verkocht en zetten we de rekeningen van het tweede jaar (2022) voor je op een rij en komen we ook met een totaalsom.

Ferrari 360 Modena

Goedkoper dan een Dacia Duster of een gat in je portemonnee?

Wat waren de kosten van het eerste jaar (2021) ook alweer?

Voor 6.000 kilometer was Bas een kleine 8.000 euro kwijt. Dat lijkt veel geld, maar voor een exotische sportauto valt dat eigenlijk wel mee. En let op: dit is inclusief een onderhoudsbeurt. Bedenk dat materialen en onderhoud gewoon heel erg prijzig (kunnen) zijn. Zie ons eerdere verslag voor de kosten van 2021.

V8 Ferrari

De 3.6 liter V8 is een goddelijke motor en ook robuust! Hij lust echter wel een slokje ;).

En wat waren de kosten voor 2022?

We beginnen met de vaste lasten. Die vallen heel erg mee, ook omdat de auto in de donkere maanden geschorst is. Daarom is Bas maar 485 euro per jaar kwijt aan wegenbelasting. Dankzij een collectiviteitskorting van de werkgever en het maximumaantal schadevrije jaren is de maandelijkse premie maximaal een schappelijke 60 euro per maand. De totale verzekeringspremie bedraagt 602,76 euro (in de wintermaanden zakt de premie naar twee tientjes). Eind 2021 is er nog onderhoud uitgevoerd op de auto, dus was Bas in 2022 alleen 680 euro kwijt voor het vervangen van een portierrubber aan de bestuurderskant. Qua brandstofkosten was het eveneens een ‘gunstig’ jaar, want Bas reed ‘slechts’ 2.104 kilometer. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 6 en een gemiddelde brandstofprijs van 1,95 euro was Bas afgerond 700 euro kwijt. Alles opgeteld betaalde Bas in 2022 in totaal 2.467,76 euro voor 2.104 kilometer. Dat is 1,17 euro per kilometer! In 2021 betaalde hij 1,35 euro per kilometer.

De beste 3.500 euro die je ooit kunt uitgeven. De magnifiek heftige Capristo uitlaat!

Deze magnifiek heftige Capristo uitlaat is echt het koopje van de eeuw. Wat brult die V8 intens!

Wat is de totaalsom van twee jaar Ferrari rijden?

We beginnen met goed nieuws. Bas heeft de auto verkocht en heeft 2.500 euro meer gekregen dan hij betaald heeft. Dat betekent dat twee jaar Ferrari rijden het volgende totaalbeeld oplevert:

Totaal gemaakte kosten (onderhoud, brandstof, verzekering en wegenbelasting € 10.557,67
Aanschaf Capristo uitlaat € 3.500
Waardevermeerding bij verkoop + € 2.500
Totale kosten € 11.557,67

Dat lijkt veel geld hoor ik je denken? Eigenlijk valt dat reuze mee, want bedenk dat de auto die jij voor de deur hebt staan ook geld kost. Sterker nog, deze Ferrari kost per maand misschien wel minder dan jouw auto. Over een periode van 24 maanden was Bas 482 euro per maand kwijt. Dat red ik absoluut niet met mijn auto. Kleine kanttekening, hij heeft natuurlijk wel ‘maar’  8.209 kilometer gereden in die periode. Maar toch, leeglopen doe je niet als je slim inkoopt. En die 8.209 kilometers zal Bas nooit vergeten. Wij ook niet.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Jos Tieleman schreef:

    Bizar, op de meeste auto’s schrijf je af. Mijn Skoda is na 2 jaar 2500 euro minder waard. Een Ferrari is na 2 jaar 2500 euro meer waard.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten