Wat kost een jaartje Ferrari rijden?
Kun je enigszins betaalbaar een Ferrari rijden? Bas rijdt sinds maart vorig jaar een Ferrari 360 Modena en houdt voor ons de kosten bij. Het resultaat is ronduit verrassend te noemen. Hier de score na één jaar en 6.186 kilometers (huidige kilometerstand 44.371).
Wat zijn de vaste kosten?
We beginnen met de vaste lasten. Die bestaan uit verzekering en wegenbelasting. De maandelijkse lasten voor de verzekering bedragen € 86,74 en voor de wegenbelasting ben je 7 tientjes per maand kwijt. Dat valt dus best mee. Ik ben voor mijn BMW 330i Touring duidelijk meer kwijt aan verzekering, al rijd ik natuurlijk wel veel meer kilometers. Wat de totaalrekening verder doet dalen is dat Bas de auto tijdens de wintermaanden schorst en dat betekent dat hij dan even geen wegenbelasting betaalt. De verzekeringskosten zakken dan naar een schappelijke € 33,08 per maand.
Wat zijn de brandstofkosten?
Dat is deels natuurlijk afhankelijk van de prijs aan de pomp en die is nu een stuk hoger dan afgelopen zomer. Dus deze berekening zal volgend jaar duurder uitvallen. Na het optellen van alle bonnetjes komen we uit op een totaalbedrag van € 1.785,87. Dan is het ook leuk om een schatting te doen over het gemiddeld verbruik. We gaan uit van een prijs van 1,85 euro per liter (Euro 98). In totaal heeft Bas dus 965 liter brandstof geconsumeerd. Dan kom je uit op een gemiddeld verbruik van 1 liter benzine op 6,4 kilometer. Dikke prima voor een dergelijke auto, al ga je er de ijsbeer natuurlijk niet mee redden.
Wat zijn de onderhoudskosten geweest?
Een grote onderhoudsbeurt is nog niet nodig geweest, dus voorlopig zijn de kosten ‘relatief’ beperkt. Bas heeft bij aanschaf wel even wat controlewerk gedaan. Zo heeft hij een setje nieuwe Michelins Pilot Sport 4’s aangeschaft. De kosten inclusief montage en balanceren bedroegen een schappelijke 860 euro. Ook zijn een interieurfilter en de remblokken achter vervangen. De schade bedroeg € 1.141,32. In oktober is de waterpomp vervangen en heeft Bas onder andere ook de voorste velg laten spuiten, alle riemen en poelies vervangen en zijn de vloeistoffen gecontroleerd en bijgevuld. De rekening bedroeg € 2.893,40. Bas kiest er weloverwogen voor om het onderhoud bij een Ferrari specialist uit te voeren en niet bij de officiële merkdealer. Bij die laatste ben je aanzienlijk meer kwijt. Een oliewissel of servicebeurt is overigens nog niet nodig geweest. Die volgt later dit jaar. Verder zijn er geen onderhoudskosten geweest. Wel heeft Bas ook nog een Capristo Stage 3-uitlaat geïnstalleerd. Goed voor keiharde oorporno, maar die kosten (bijna 3.900 euro) tellen niet mee in dit overzicht. Die zijn niet nodig om de auto rijdend te houden.
Wat is Bas in een jaar tijd kwijt?
Als je alle kosten optelt dan kost een jaartje en ruim 6.000 kilometer Ferrari rijden precies € 8.089,91. Dat is omgerekend bijna 1,35 euro per kilometer. Dat klinkt heel erg prijzig, maar vergeet natuurlijk niet dat je in een exotische Ferrari rijdt. Met dat in het achterhoofd vallen de kosten me ronduit mee. Dan hebben we de afschrijving natuurlijk niet behandeld, die is ook lastig in te schatten. Zakt de auto verder in waarde, blijft deze stabiel of stijgt de waarde zelfs? Mijn inschatting is dat de waarde gelijk blijft of zelfs licht zal stijgen. Is dat laatste het geval, dan heeft dat een heel gunstig effect voor de kilometerprijs. Wie weet is een jaartje Ferrari wel voordeliger dan een jaartje Dacia Duster. Wie weet.
Meer over deze prachtige Ferrari?
- Test: Ferrari 360 Modena vs Corvette C5 Z06
- Of check dan de Instagram account van deze mooie Ferrari.
Wat afschrijving betreft… Als je in de jaren 80-90 een F40 of Maclaren F1 had gekocht zou je als je die auto nu verkoopt tientallen jaren gratis hebben gereden.
Tientalle jog wel
Ik denk zelf dat je gratis had gereden. Jij weet duidelijk niet wat zo’n auto tegenwoordig opbrengt..
Denk niet dat ik ooit op het punt kom om zo een wagen aan te schaffen! Wel jammer
Groet,
Felix
Iedere maand een staatslotje kopen. Je weet het maar nooit 😉