Waarom Ford verkopers stumperds zijn. Of toch niet?

Wisten jullie dat ik de geweldige Ford Fiesta ST bijna niet heb gekocht? Dat lag niet aan de auto. Wel aan de verkooporganisatie van Ford. Ik ben met drie dealers in onderhandeling geweest en drie keer was de ervaring ronduit matig. Het is dat ik de auto zo graag wilde en dat ik daarom mijn eigen principes overboord heb gezet. Stumperds, het zijn allemaal stumperds.

Ford Fiesta ST dealer

De auto is briljant. Hoe zit het met de verkooporganisatie?

Waarom zijn het stumperds?

Dealer 1: de junior verkoper. Kende het product nauwelijks, stelde weinig vragen en vergat korting te geven op de auto. Hij liet het inruilbod van de handelaar op mijn SEAT Leon CUPRA R zien en bood mij dat direct als inruil. Daarna gaf hij wel 3.500 euro korting als ik de CUPRA R zelf zou verkopen. Oeps, die korting was hij eerder vergeten in de inruilberekening. De offerte werd netjes gecorrigeerd en de verontschuldigingen klonken oprecht, maar al met al wel een pijnlijk beginnersfoutje. Bij een volgende afspraak negeerde hij mij toen ik twee minuutjes te vroeg binnenkwam voor mijn afspraak. Prima dat je bezig bent met een andere klant, maar ‘manage’ wel even mijn verwachtingen en zorg voor een bakkie koffie. Na een klein half uur wachten stond ik op het punt om weg te gaan toen hij alsnog kwam aanlopen. Het is dat ik die Ford Fiesta ST zo graag wilde.

Ford Fiesta ST vs SEAT Leon CUPRA R

Korting? Oeps, vergeten 🙁

Dealer 2 maakte het nog veel bonter. Die bracht een extra bpm-heffing in rekening omdat per 1 juli 2020 de bpm van de Fiesta ST omhoog ging. Gek, want het bpm-bedrag daalde juist met 800 euro. Hij bleef maar volhouden dat dit toch echt zo was. Een paar dagen later – na een mail met bewijs van mijn kant – bond hij plotseling in, zonder echte excuses te maken. Dit was einde oefening uiteraard. Je vraagt je af hoeveel klanten er wel intrappen. 

Bij dealer 3 heb ik de auto uiteindelijk gekocht, dus ja het ging uiteindelijk beter. Al ging de aflevering daar wel een beetje mis. Natuurlijk kun je minder doen qua uitleg vanwege corona, maar deze aflevering was wel heel erg sober. Ik kreeg de sleutels en mocht het verder uitzoeken. Ik kon voor de aflevering ook geen afspraak maken, ik moest maar even langsrijden en dan zou hij vast wel tijd hebben. Bij een auto van meer dan 30k had ik wel iets meer liefde verwacht. Bij de premium merken (bijvoorbeeld BMW) zijn mijn ervaringen echt veel beter. Daar nemen ze echt even tijd voor je en is de merkbeleving voelbaar als je de deur binnenloopt. De Ford-showrooms glimmen net zo hard als de andere merken, maar de verkopers zouden niet misstaan in een budget keukenwinkel. En toch zijn de Ford-verkopers de ultieme toppers in hun vak! 

Ford Ecosport

Hoe goed moet je zijn om deze auto te verkopen?

Huh? Waarom dan?

Dat heeft te maken met de auto die je hierboven op de foto ziet staan. Een lezer wilde graag zijn Ford Ecosport testen. Bouwjaar 2017. Normaal gesproken bedank ik vriendelijk voor dit soort rijtesten. Ik wil ook wel enig plezier beleven aan een ritje. Mijn vrije tijd is me gewoon kostbaar. Toch deed de Ford Ecosport me twijfelen. Dit is met afstand de lelijkste auto die ik ken. Echt alles zuigt. Of je nu de voor- of achterkant bekijkt. Het is een lachwekkende schertsvertoning op het concept auto. Dit autootje klopt gewoon niet. De Ford Ecosport wil een bepaalde stoerheid uitstralen, maar dat is totaal mislukt. Waar het aan ligt? Los van het oubollige ontwerp is de auto te smal en dat zorgt voor totaal uit het lood geslagen proporties. Hoe vaak ik deze auto ook bekijk, ik zie er gewoon niks moois in. Echt helemaal niks. Juist dat maakt een testrit dan toch interessant. 

Ford Ecosport

Ik heb zelden een auto gezien die zo onaantrekkelijk is.

Maar wat heeft dit te maken met de Ford-verkopers?

Een BMW verkopen is makkelijk. Iemand komt binnen en heeft de auto in gedachten allang gekocht. Dan is het even insmeren met boter en gaan met die banaan. Bij een Ford Ecosport werkt dit natuurlijk niet zo, want niemand koopt deze auto omdat-ie zo mooi is. Met de Ford Ecosport sta je voor de aftrap al met 4-0 achter. Alle concurrenten zien er beter uit. En het wordt alleen maar erger als de potentiële klant het portier opent. Dan ziet die een treurige bedoening van hard plastic, kleine budgetstoeltjes en ‘outdated’ software. Zeker de pre-facelift versie ( (in 2017 is met name het interieur opgewaardeerd) die ik test is echt afschuwelijk. De score loopt op naar 7-0. Dus het is ronduit wonderbaarlijk dat je iemand toch nog in zo’n auto kunt praten om een proefritje te maken. Sterker nog, er daadwerkelijk eentje verkoopt. En hoera, op het hoogtepunt in 2019 is dat zelfs 2.510 keer gelukt. Dat is waanzinnig. Dat betekent automatisch dat je een verkoopgod moet zijn. Een held!

Het interieur van de Ford Ecosport is een trieste bedoening.

Als je toch voor de Ecosport kiest, ga dan voor de faceliftversie. Anders kijk je tegen dit naargeestige interieur aan.

Hoe rijdt de auto eigenlijk?

Een kleine crossover die zo goed rijdt dat je het wanstaltige uiterlijk vergeeft? Nee, dat gaat niet gebeuren. Kleine crossovers zijn compromissenautootjes. Dat geldt ook voor deze Ford. Dat wil niet zeggen dat de auto slecht rijdt. Bij Ford kunnen ze echt wel een goed sturende auto maken. Ook de Ecosport valt op dit punt – voor het soort auto – zeker niet tegen. Maar het is geen match met de Ford Puma, die mooier, moderner en meer volwassen is. Dat laatste is natuurlijk voor veel kopers in dit segment belangrijk. Je koopt geen kleine SUV als je lekker wilt sturen. Je koopt een kleine SUV als je binnenkort je 90e verjaardag viert. Dit soort auto’s zijn en blijven bejaardencruisers, hoe hard een fabrikant ook zijn best doet om een jonge doelgroep te verleiden.

19 inch velgen Ford Puma ST

Als je toch een Ford crossover wilt kopen. Neem dan de Puma.

Is het succes – of gebrek aan – verklaarbaar door de naam?

Ecosport. Dat klinkt heel erg NCRV-esk. Belegen. Aan de andere kant is het voor de doelgroep misschien wel briljant. Want slimme en succesvolle mensen kopen dit soort auto’s niet. Die pikken dit soort onzin niet. Stel: je moet een zware hersenoperatie ondergaan en je lot ligt in handen van de chirurg. Vlak voordat hij je het roesje geeft vertelt hij vol trots dat hij een prachtige Ford Ecosport heeft gekocht. Durf jij het dan aan? De eigenaar (gek genoeg een veertiger) van deze Ford Ecosport wel. Hij vertelt vol trots over de fantastische prestaties van je 1.0 liter driecilinder (125 pk) en dat hij tegelijkertijd de ijsbeer van de ondergang redt. Ik zoek ernstig naar het gaspedaal, want ik schaam me zo achter het stuur dat ik snel een einde wil maken aan deze rit. Helaas is de auto bij lange na niet snel genoeg en duurt de rit veel te lang. Ik wil in deze auto echt niet herkend worden. Ik voel haat van binnen borrelen en dat heb ik lang niet voor een auto gevoeld. 

Ford Ecosport zijkant

Een kwelling. Dat is het.

Conclusie?

Tsja. Iets wat zo lelijk is moet innerlijk wel heel veel compenseren om toch aantrekkelijk te blijven. Dat lukt uiteraard niet bij een compacte SUV. Oké, de auto stuurt en rijdt niet eens slecht voor het soort auto maar het totaalplaatje is van een armoedige budgetkwaliteit die het autohart laat bloeden. Dit is misschien wel de meest treurige auto op ‘Neerlands’ wegen. Ik zou nog liever een Toyota Prius kopen. Dat is echt een pijnlijke conclusie. Of ik ooit nog een keer door de eigenaar uitgenodigd ga worden voor een testritje? Ik denk niet dat dit er nog een keer in gaat zitten. Of ik ooit nog eens een Ford showroom binnenstap uit vrije wil? Tuurlijk! Er is vast ergens een Ford verkoper die zijn/haar vaak wel verstaat. Vast. Ergens. Wie weet.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

6 reacties

  1. Stef schreef:

    Geweldig geschreven!

  2. Ellert schreef:

    Hilarisch en leuk om te lezen. Maar de (terechte) kritiek is helaas wel waar. Hedendaagse verkoper heeft echt zo weinig verstand van auto’s en de mogelijkheden.

  3. Frank schreef:

    Herkenbaar verhaal Chris. Zelf heb ik regelmatig meegemaakt de auto verkopers heel beperkt waren in kennis. Frustrerend gewoon dat je veel geld naar binnen brengt en waar ze geen moeite voor je doen en zich dus te weinig verdiepen in de klant.

  4. Edwin schreef:

    Herkenbaar verhaal. Ik ben wel benieuwd hoe deze Ford (top)verkoper reageert als hij dezelfde Ford Ecosport over een aantal jaren mag inruilen.

  5. Ruud schreef:

    Jaren geleden ging ik eens kijken bij een garage voor een Impreza STI. Ik werd met de nek aangekeken en moest bij wijze van spreken met een volle geldkoffer aankomen om serieus genomen te worden.

    Paar jaar later naar een “glazen paleis” van BMW voor mijn eerste jonge occasion (F30 320i)
    Tegen alle verwachtingen in werd ik bijzonder goed geholpen en serieus genomen. Auto ook gekocht.

    De volgende auto was een F30 335i bij een andere BMW dealer. Het ging (zeker voor mij) om serieus veel geld en wederom waren mijn verwachtingen niet heel hoog. Maar jawel, alweer een zeer goede verkoper die wist dat hij geen domme verhalen hoefde op te hangen omdat hij snel wist dat ik al veel van de auto wist. Proefrit geen probleem, ik werd serieus genomen. En weer de auto gekocht.

    Chapeau BMW, goed geregeld!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten