Rijtest: Volkswagen Polo GTI (2019)
Vroeger was alles beter. Nou ja, alles. In elk geval was het voor de portemonnee van een autoliefhebber beter. Voor 35.000 euro kon je 5 jaar geleden een Volkswagen Golf GTI, Renault Megane RS of SEAT Leon CUPRA kopen. De laatste jaren is de nieuwprijs van sportieve auto’s – dankzij de absurde BPM verhoging – enorm gestegen. Prijzen vanaf 50.000 euro zijn voor dit soort auto’s helaas gemeengoed. Wat nu autoliefhebbers? Is een stap terug (naar het B-segment) een realistische optie? Bijvoorbeeld een Volkswagen Polo GTI?
Wat kost de nieuwe Volkswagen Polo GTI?
Daar heb je het eerste winstpunt. Je hebt vanaf 30.701 euro een Volkswagen Polo GTI op je oprit staan. Een Volkswagen Golf GTI is maar liefst 17.000 euro duurder! De standaarduitrusting van de GTI is al best oké. En als je nog wat opties wilt aanvinken zijn die in de Polo net weer iets gunstiger geprijsd. Ten opzichte van de concurrentie is de Volkswagen Polo GTI ook scherp in de markt gezet. Voor pak hem beet 35.000 euro heb je een hele complete Volkswagen Polo GTI op je oprit staan. Dat is in lijn met een vergelijkbaar uitgeruste Ford Fiesta ST en ruim onder de prijs van een Audi A1 40 TFSI of een Mini Cooper S.
Wat heeft de Volkswagen Polo GTI te bieden?
De Polo is de ruimste in het segment en dat betekent dat je daadwerkelijk wel eens passagiers en bagage (355 liter) kunt meenemen. Ook is de Volkswagen Polo GTI op het gebied van materiaalgebruik en afwerking de beste keus in het B-segment, alhoewel het niveau van de Volkswagen Golf GTI zeker niet gehaald wordt. Een lapje stof op de deuren had geen kwaad gekund en ook zijn de plastics beneden de vouw van wat mindere kwaliteit. Zoals in alle B-segmenters het geval is. Wel is het beeldscherm prachtig, zijn de rode digitale tellers fraai en is de afwerking gewoon heel erg goed. Het zijn vooral alle GTI details die de auto gaaf maken. Kijk alleen maar naar de GTI ruitbekleding op de stoelen, de logootjes, de rode bies op de voorbumper. Kies een lekker setje velgen uit en je rijdt in een lekker opvallende hothatch, zonder dat het fout of ordinair is. Volkswagen doet dit zo goed!
Hoe zit het met de hardware?
Goed. Hier wordt niet gedownsized. De Volkswagen Polo GTI heeft in basis dezelfde tweeliter viercilinder turbomotor als de Golf GTI. Niks driecilindertje. De tweeliter turbomotor is een licht geknepen versie van die in de Golf GTI. Iets minder vermogen. In de polo 200 pk in plaats van 245 pk. Ook is het koppel iets geknepen, alhoewel er altijd nog 320 nm bij 1500 toeren overblijft. Goed genoeg voor een 0-100 sprint in 6,7 seconden en een topsnelheid van 238 kilometer per uur. Heel acceptabel voor een B-segmenter.
Dus je kunt het een Golf GTI lastig maken?
Nee. Dat valt een beetje tegen. Deze geknepen 2.0 TSI is tot aan 4.000 toeren een fijne motor. Dan is het een soepele, vlotte en comfortabele motor. Voelbaar minder koppel dan een een Golf GTI of een SEAT Leon CUPRA maar wel voldoende vlot. Waar de andere TSI-motoren boven de 4.000 en daarna 5.000 extra stappen zetten, gebeurt er bij de Polo niets. Sterker nog, boven de 5.000 toeren zakt het vermogen al heel snel weer weg. Dat is bij een hothatch juiste extra jammer, omdat je bij dit soort auto’s juist op zoek bent naar die beloning en die extra kick. Die blijft uit. Ik zeg niet dat het een slechte motor is, alleen vind ik hem met dit karakter niet passen bij een GTI. In een degelijke en saaie Audi A3 zou deze motor veel beter passen. Net zoals de DSG automaat niet helemaal matcht met het motorkarakter. In de sportieve S-stand zoekt de bak heel eigenwijs constant de hoge toeren op terwijl daar helemaal niets te halen valt.
Wat zegt de meetapparatuur?
Onze Dragy bevestigt de indruk. De gemeten prestaties vallen tegen. De 80-120 km/h sprint heb ik gemeten in 4.63 seconden en een sprintje van 100-160 km/h kost 9.81. De sprint van 100 – 200 km/h kost 25.75 seconden en dat is gewoon niet goed. Van een auto met 200 pk mag je betere cijfers verwachten. Ik merk ook dat de auto boven de 220 kilometer per uur nog maar minimaal versnelt. De maagdelijke kilometerstand van onze testauto is hier zeker van invloed maar toch vallen de cijfers me tegen. Op het sprintonderdeel is een Golf GTI echt heer en meester. Niet alleen qua cijfers maar zeker ook qua gevoel. De motor van de Volkswagen Polo GTI voelt geknepen aan. Ik zou deze motor op zeker laten chippen. Recent is de ECU van deze motor gekraakt en kan het grote tuningfeest dus beginnen.
Kan de auto extra vermogen aan?
Niet op kleddernat asfalt met matige Continentals. Zelfs met de standaard 200 pk is het ‘wheel hop all over the place’. Helaas is een goed werkend sperdifferentieel niet leverbaar. Eenmaal op tempo verdwijnen de tractieproblemen als sneeuw voor de zon. Zelfs op vochtig tot soms ook kleddernat asfalt kun je prima tempo maken met de GTI. De Volkswagen Polo GTI overtuigt op de Landstrassen. Ik rijd bijna achteloos en zonder dat ik het in de gaten heb al heel snel heel erg veel te hard. Het stuurgevoel en onderstel voelen misschien niet super spectaculair aan, ze doen wel wel zeer doeltreffend hun werk. Deze auto is echt niet minder snel dan andere hothatches. Je merkt er alleen iets minder van. Dit gebrek aan beleving is misschien een klein manco, maar de toegankelijkheid van de auto is wel een hele grote plus. Het enige verschil met de grote broertjes is dat ik bochtuit meer vermogen zou wensen. Die duw in mijn rug. Dat kleine beetje extra wat een hothatch zo leuk maakt.
En op de snelweg?
Is het een hele rustige auto. Zeer comfortabel, stil en voorzien van geweldige stoelen. Tot mijn verrassing is de Volkswagen Polo GTI comfortabeler dan de Polo R-line die ik meegenomen heb. De dempers van de Volkswagen Polo GTI zijn veel beter. Deze kunnen wel met kleine oneffenheden omgaan waardoor de auto minder stoterig en strakker rijdt. Terwijl de Volkswagen Polo GTI echt nog wel een paar millimeter lager op zijn pootjes staat. Op de Duitse Autobahn merk je dat de engineers nog veel meer gesleuteld hebben aan het onderstel. Dit rijdt net zo strak als een Golf GTI. Verbijsterend dat je met een B-segmenter zo stabiel en vertrouwenswekkend aanvoelt. Dit is gewoon een heel volwassen auto. Dat is zijn zwakte maar ook zijn kracht. Als allrounder vind ik de Volkswagen Polo GTI echt een sublieme auto. Zuinig ook, want je rijdt zonder moeite 1 op 14 als je even geen haast hebt. Echt netjes.
En het geluid?
Anno 2019 is het de combinatie van speaker en motorgeluid. Op zich niet slecht uitgevoerd want in sportmodus klinkt het neproffeltje best vermakelijk terwijl de auto in comfortmodus lekker stil is. Goed genoeg wat mij betreft, want een luide uitlaat past niet bij het allround karakter. Dit is een auto die je ook wilt gebruiken voor de boodschappen en voor de dagelijkse woon-werkkilometers. Een goede airintake zou ik wel van toegevoegde waarde vinden. Die sis- en afblaasgeluiden doen toch wat extra’s en het blijft daarmee toch subtiel.
Dus? Is de Polo GTI een realistisch alternatief voor ons liefhebbers?
Ja, mits je in de markt bent voor een volwassen hothatch. De Volkswagen Polo GTI is namelijk geen wildebras of hooligan maar een beschaafde gentleman die net even wat sneller en leuker is dan zijn minder bedeelde Polo broertjes. Beschaafd, degelijk, ruim en vlot en met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Dit is een fantastische allrounder. Een hothatch die in alle omstandigheden bruikbaar is. Wellicht wat saai maar wel enorm competent. Jammer genoeg valt de TSI-motor wat tegen. Ik ben een groot fan van de TSI-motoren in andere snelle Volkswagens maar deze motor is voelbaar geknepen. Hij kan niet vrijuit ademen en vooral bij hogere toeren en op hogere snelheid merk je dit. Een chipje is echt essentieel bij deze auto en dan zou ik een goed sperretje ook waarderen.
Eindcijfer: 8-
+ Geweldige allrounder.
+ Prijs-kwaliteit.
+ GTI uitstraling.
– Wat tamme motor.
– Te volwassen.
Liever deze of een 2de handse golf gti / leon cupra?
Geknepen is niet echt het juiste woord, er zit een kleinere turbo op die niet (veel) beter kan presteren ivm de Leon Cupra/Golf GTI. Hij weegt ook nog eens veel te veel, icm de buitenmaten en het gewicht is hij net zo groot en zwaar als een C segmenter van een paar jaar terug.
Een stage 1 chip levert inmiddels 260 PK. Dus voor een kleine meerprijs heb je een echt een rappe hot hatch.
Is de GTI ook beter afgedicht qua geluid ivm de 18 inch wielen?
Wel belangrijk als je er ook mee naar werk moet elke dag 🙂
Nee. Grotere wielen betekent automatisch dus ook iets meer afrolgeluid. Maar je kunt ook met 18 inches prima naar je werk.
Is de nieuwe polo dan te vergelijken met de MK7.5 Golf qua afdichtingen?
Ben gewoon nieuwsgierig want zie vaak dat de nieuwere Polo’s ook mini golf worden genoemd 🙂