Rijtest: Volkswagen Golf GTI (2022)
Alweer de achtste generatie van de Volkswagen Golf GTI en (snif snif) waarschijnlijk de laatste. In ieder geval de laatste met een potente benzinemotor, want Volkswagen gaat elektrisch. Is deze ‘uitzwaai’ GTI de beste GTI die Volkswagen ooit gebouwd heeft?
Hoe zat het ook alweer met de GTI?
Een korte samenvatting voor de mensen die onder een steen hebben geleefd. In 1975 was Volkswagen één van de eersten die het concept ‘klassieke hatchback met potente motor en leuke wegligging’ op de IAA in Frankfurt introduceerde. De auto was een instant succes. Hij was licht, agiel, snel en superleuk om te rijden. Het fenomeen ‘hot hatchback’ werd mainstream. Daarna volgden nog zeven generaties van wisselende kwaliteit. Generatie 3 en 4 zijn misschien wel de minsten, terwijl generaties 5 en 7 echt wel bijzonder fijne auto’s waren. Wat alle GTI’tjes ook gemeen hebben is dat het altijd hele bruikbare auto’s zijn. Golfjes GTI zijn nooit de snelste van het stel, of de bruutste. Juist het feit dat ze praktisch bruikbaar zijn in alle opzichten (ruimte, comfort, etc.) maakt de auto’s zo sterk. Dit zijn echte allrounders die alles kunnen. Daar zit vaak de kracht maar ook de zwakte van de GTI. Sommige mensen vinden de auto’s net wat te saai en verlangen naar meer speelsheid.
Moet je dit speelse karakter nu weer met een vergrootglas zoeken?
Nee, dat valt echt wel mee. Het weggedrag van de achtste generatie GTI is net even iets levendiger dan de vorige generatie. De achterzijde doet een ietsepietsie sneller mee als je abrupt je gas lost tijdens het insturen, al komt het niet in de buurt van het spektakel als in sommige snelle Fordjes. Wat je wel krijgt is een enorm bruikbare ‘daily drive’. Het adaptieve onderstel (optie van 840 euro) nu in maar liefst 15 standen instelbaar. Van letterlijk boterzacht tot ronduit stevig en alles wat daartussen zit. Dat maakt de bandbreedte van de auto gewoon heel erg groot. De besturing voelt identiek aan als bij de vorige generatie en dat is een 7.5 uit 10. Niet de meest scherpe en directe installatie (verschil tussen sport en normaal niet heel boeiend) maar een goede combinatie tussen sportief en alledaags probleemloos gebruik. Het sperdifferentieel op de vooras (standaard) zorgt ervoor dat de voorwielen veel langer grip houden en dat betekent dat je – op droog asfalt – enorme bochtsnelheden kunt halen. De achteloze manier waarop je tempo kunt maken is echt indrukwekkend. Minstens zo indrukwekkend is de stopkracht van de remmen. Die laten je echt niet snel in de steek.
Wat bevalt nog meer goed?
De motor. Wat een heerlijkheid. De 2.0 TSI-motor is in basis dezelfde als de vorige generatie alleen klinkt de motor net wat beter. Voor een groot deel ‘fake’, maar goede namaak is altijd nog beter dan slechte namaak. Heel ver weg hoor je ook nog wel wat gepruttel uit de uitlaten. Qua vermogen is de Volkswagen Golf GTI traditioneel gezien vrij bescheiden, met 245 pk trek je in de hothatch arena nauwelijks volle zalen. Toch mis je in de praktijk echt geen vermogen. Vanaf de 4.500 toeren levert de auto maximaal vermogen en dan blijft de TSI tot aan de 6.500 toeren gewoon lekker sleuren. Het voelt allemaal heel kwiek en sportief aan en als je rustig aan wilt doen dan levert de TSI ook genoeg koppel om schakellui te kunnen rijden. Natuurlijk hebben de 300 pk versies een scherper randje, maar deze TSI is echt wel snel genoeg voor de leuk. Het beruchte wheelhopping bij het verkeerslicht is minder leuk, maar een goed setje Michelins lost dat wel op.
Wat kan beter?
De DSG-versnellingsbak vind ik een beetje een twijfelgeval. Bij manueel schakelen (via de ielige plastic flippertjes achter het stuurwiel) is de bak meer dan snel genoeg maar in automatische modus is het soms een beetje een twijfelaar. Dan duurt het net even een tel te lang voordat de bak reageert. Is niet altijd zo, maar als het gebeurt is het ronduit irritant. In sportstand reageert de bak wel wat alerter maar dan voelt het allemaal wat nerveus en gejaagd aan. Is ook niet helemaal wat je wilt. De vroegere DSG-6-versnellingsbakken vind ik zelf fijner schakelen. Al is de zevende versnelling wel fijn voor het verbruik. En o ja, het automatisch doorschakelen in manuele modus als je de begrenzer nadert is ook irritant. Ander minpuntje? De zitpositie is net iets te hoog. Uiteraard moet ik ook nog even ‘bitchen’ over de matige bediening van de infotainment, het ontbreken van knopjes en de vreselijk irritante ‘haptische’ knoppen op het stuurwiel. Ook merk je aan de gebruikte materialen dat Volkswagen stevig aan het bezuinigen is geslagen. We kennen het riedeltje inmiddels van andere Volkswagens en het blijft ronduit zonde! Hopelijk komt er snel een facelift en poetsen ze deze ongein weg.
Is het comfort nog wel goed?
Met de optionele adaptieve dempers is het comfort bijna verbijsterend goed. In de meest zachte stand voelt het alsof je op donzen kussentjes rijdt. Het is met afstand de meest comfortabele hothatch die ik ooit heb gereden en dat is een groot compliment waard. Dat maakt de auto extreem bruikbaar voor je dagelijkse kilometers. Ook is de auto uitstekend geïsoleerd, zitten de stoelen fijn en is het overzicht prima. Er is tevens meer dan genoeg plaats voor vier volwassenen en de bagageruimte is met 380 liter ook voldoende groot. De auto is zelfs ook nog zuinig als je je rechtervoet weet te beheersen. Als allrounder is de Golf GTI nog steeds onovertroffen. Enige nadeel: door al dit comfort voelt de auto soms ook wat afstandelijk aan. Zelfs in sportstand mis je nog wel een klein beetje het rauwe randje. De concerneigen CUPRA Leon VZ 2.0 TSI heeft dat randje duidelijk meer.
Heeft de auto nog wel voldoende GTI-presence?
De Duitsers hebben daar een mooi woord voor: jein. Want het is zowel een beetje ja als nee (nein). Qua uiterlijk wat mij betreft wel. De GTI-kenmerken laten mijn autohart nog altijd harder kloppen. De rode bies aan de voorkant. De dubbele uitlaten. De GTI-mistlampen in de veel sportievere grill. De spoilers. De GTI-logootjes. Het is subtiel maar wel zichtbaar. In het interieur vind ik het GTI-gehalte wat tegenvallen. De stoelen hebben natuurlijk wel de traditionele ruitjesbekleding en her en der vind je nog een verdwaald GTI-logootje maar voor de rest is het een beetje schraal. Een beetje gewoontjes. Pijnlijk is het ontbreken van een logootje op de motorafdekking. Of aparte GTI-instaplijsten. Kleine dingetjes, maar ze tellen wel.
Wat mag dit kosten?
Dit is wel even een pijnlijk momentje. Voor de Nederlandse lezers dan, uiteraard vanwege de bpm. De vanafprijs hier is 54.790 euro. Ter vergelijking, in België ben je 41.995 euro kwijt. De Nederlandse vanafprijs is natuurlijk absurd hoog, maar bedenk ook dat je voor concurrenten minstens zoveel betaalt. Een Ford Focus ST kost inmiddels 59.250 euro! Het is bij ons in Nederland helaas niet anders. De standaarduitrusting is bij Volkswagen overigens niet geweldig. Het is best treurig dat de auto standaard op 17 inch velgen wordt afgeleverd en ook is de optielijst best lang. Die grens van 60k ben je echt zo voorbij als je de GTI adequaat wilt speccen. Dus zullen veel mensen kiezen voor een gebruikte. Het aanbod is niet groot maar als je goed genoeg zoekt vind je echt wel een mooi exemplaar voor een veel vriendelijkere prijs. Of ga je voor een jong gebruikte Clubsport met 300 pk. Daar staan er in Duitsland echt wel een paar van te koop.
Dus?
Blijft de Volkswagen Golf GTI nog steeds de perfecte gulden middenweg. Het verschil met de vorige generatie is dat deze generatie weer net iets fijner rijdt. Zowel qua (leuk) sturen als qua comfort. Dat is echt de toegevoegde waarde van deze generatie. Maar het is nog steeds niet de meest spannende hothatch van het stel. Als je voor sensaties gaat kun je nog altijd beter voor één van de concurrenten kiezen. Als je een allrounder zoekt dan is de Volkswagen Golf GTI nog steeds onverslaanbaar. Je levert bij deze generatie wel in als het gaat om de kwaliteitsbeleving. De infotainment is af en toe frustrerend en qua materialen doe je echt wel een stap terug ten opzichte van de steengoede Golf 7.5. Dus het is vooral wat je belangrijk vindt. Wil je de best rijdende GTI, kies dan deze generatie. Wil je voor een meer ‘premium’ allround beleving gaan, dan kun je beter een jong gebruikte Volkswagen Golf 7.5 GTI of Golf GTI TCR kopen.
Eindcijfer: 8
+ Verrassend comfortabel.
+ Net een tandje dynamischer dan voorganger.
+ 2.0 TSI blijft een geweldenaar.
– Qua gebruiksvriendelijkheid en materiaalgebruik een duidelijke stap terug.
– Nog steeds niet de meest spannende hothatch.
Dank @Wealer Venlo voor het beschikbaar stellen van de auto! Check de site even om te zien of deze GTI nog te koop staat.
Bedankt Christian voor het alweer mooie verslag! Een ideetje: zou je voor je volgende verslagen de vergelijking kunnen maken met je huidige 330i? Ook al is de 330i een totaal andere klasse, het zou mij wel soms een iets beter beeld geven van de geteste auto. Je schrijft bvb dat de GTI uitstekend geïsoleerd is. Ik weet niet goed wat ik mij daarbij moet voorstellen. Als je dat vergelijkt met je 330i, dan kan ik mij daar beter iets bij voorstellen. Ale het is maar een idee hè. Ik lees je bevindingen sowieso heel graag (met of zonder vergelijkingen)!