Duurtest: Volkswagen Golf GTD #4 (eindverslag)
Na 18 maanden en 111.000 kilometer namen we afscheid van onze Volkswagen Golf GTD. We hebben onze Volkswagen Golf GTD ingeruild voor een BMW M140i. Wat beviel ons goed aan de auto en wat kon beter?
Is de Volkswagen ‘Fehlerfrei’ gebleven?
Het is niet zonder reden dat ik met deze vraag begin. We kennen natuurlijk alle horrorverhalen rond Volkswagen. Bijvoorbeeld het dossier rondom de sjoemelsoftware, of motorkettingen die in het verleden wel eens knak deden. Ook staan de TSI motoren (met name de 1.8 TSI van bouwjaar 2012/2013) bekend om de bovengemiddelde olieconsumptie. Duitse degelijkheid is niet een vanzelfsprekendheid bij Volkswagen. Natuurlijk heeft ieder merk wel eens wat, maar dit is iets teveel van het goede.
Heeft Volkswagen hier lering uit getrokken?
Ja daar lijkt het wel op. Onze Volkswagen Golf GTD was een buitengewoon betrouwbare partner en scoorde een uitmuntend rapportcijfer op dit onderdeel. Geen enkel technisch mankement en een voorspelbaar en acceptabel olieverbruik (1 liter op 10.000 kilometer). Dikke prima. De enige storing in 110.000 kilometer was de Blind Spot Sensor die er even mee stopte. Een 10- dus.
Er is meer goed nieuws. Ook de gebruikte materialen hebben de kilometers goed doorstaan. Alles voelt en ziet eruit als nieuw en er is in het interieur geen enkele slijtage zichtbaar. Ook zijn kraakjes en piepjes de auto vreemd. De cabine van de GTD is sowieso een fijne plaats om te vertoeven. Alles ziet er spik en span uit en de sportieve details (zwarte dakhemel, golfbalpookje, sportstuur, de karakteristieke ruitjesbekleding) dragen bij aan de sportieve sfeer en stemming. Verder was ik erg blij met het schuifdak, het adaptieve chassis en de Dynaudio. Opties die de moeite waard zijn op de Golf GTD/GTI reeks.
Hoe waren de runningcosts?
Gunstig. Erg gunstig. Ik heb bijna alleen maar snelwegkilometers gemaakt en dat heeft een positief effect op de slijtage van de onderdelen. Die slijtage is nihil. Ik rijd gewoon nog op het eerste setje remschijven en -blokken en die kunnen nog wel even mee. Ook geven de koppeling en de handbak geen krimp, ondanks het forse koppel. Qua kosten is de Volkswagen Golf GTD geen verkeerde auto. Een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 16,5 is erg netjes gezien mijn rijstijl. De afschrijving is met 15.000 euro natuurlijk fors, maar in verhouding netjes. Je mag niet verwachten dat je de hoofdprijs terugkrijgt na 18 maanden en 111.000 kilometer. Dat is het meest ongunstige moment om een auto in te ruilen. Overkomt me wel vaker ;).
Is de GTD de beste keus voor de veelrijder?
Dat is een vraag die me wel eens werd gesteld. Voldoet een Golf met 150 pk TDI ook niet? Een meet-up met een gechipte Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline (200 pk/450 nm) voorzien van sportonderstel gaf uitkomst op die vraag. De Volkswagen Golf GTD is fundamenteel de betere auto. De Volkswagen Golf GTD ligt – zeker bij hoge snelheden – veel strakker op de weg, hij stuurt veel directer en de stoelen zitten (nog) beter. Als totaalplaatje rijdt de auto veel fijner. Daarnaast ziet de GTD er – zowel van binnen als buiten – veel beter uit. Als reisauto is de GTD uiterst geschikt, mede dankzij comfortabele setting van de dempers in comfortstand. Enige minpuntje is dat wind- en motorgeluiden net wat te sterk doordringen in de koets.
De meerprijs van de GTD valt overigens wel mee als je de uitrusting gelijk gaat trekken (bijvoorbeeld R-line pakketje bijplussen). Dan is het gat nog maar 4.000 euro met een 150 pk Highline. Wat mij betreft de moeite waard om je wagenparkbeheerder even extra lief aan te kijken. Of een poederbriefje te sturen. Realiseer je overigens wel dat high-end Golfjes prijzig zijn. Dat geldt zeker ook voor de GTD.
Wat is het Unique Selling Point van de GTD?
De kwaliteit van het onderstel. De mix van comfort en sportiviteit is heel erg goed voor elkaar. Natuurlijk is de GTD geen hardcore sporter, toch kun je er heel erg vlot mee rijden. Vooral in overzichtelijke doordraaiers of klaverbladjes komt het chassis van de GTD heel goed tot zijn recht. Zoals bleek op de afrit van de A73 bij Beuningen naar de A50. Een BMW 120D (de bestuurder is een kennis van me) reed voor me en nam de afrit volgas. De vering van de BMW had zichtbaar moeite om de auto stabiel te houden, terwijl ik in de Golf geen centje pijn had. Het enige waar de GTD wat moeite mee heeft zijn krappe bochten of haarspeldbochten. Dan merk je dat er net wat teveel kilootjes op de vooras rusten en is de tractie een kleine uitdaging. Helaas is er geen fatsoenlijk sperdifferentieel leverbaar.
Wat kan beter?
De motor. De GTD is een auto die schreeuwt om chiptuning. Het chassis is dermate goed dat het vermogen van 184 pk/380 nm eigenlijk wat ondermaats is. Chiptuning (in ons geval steeg het vermogen naar 240 pk/500 nm) is echt een wereld van verschil. Niet dat de auto dan opeens verbijsterend snel is, maar je komt niet meer tekort. Ook zorgt het extra vermogen voor meer comfort omdat je vanaf 90 km/h meer dan voldoende vermogen in de zesde versnelling hebt. Daarnaast kun je nu wel die irritant bumperklevende Volvo V40 D4 afschudden.
Toch blijft het voor de liefhebber wat behelpen met een diesel. Daar doen het vermogen en gunstige verbruik niets aan af. Een Volkswagen Golf GTI is ‘in the real world’ gewoon sneller. Een standaard Volkswagen Golf GTI loopt zonder al teveel moeite richting de 250 kilometer per uur, met onze gechipte GTD bereikte ik die snelheid welgeteld één keer na een hele lange aanloop. Bijkomend nadeel, de olietemperatuur loopt heel hoog op bij dit soort exercities. Langdurig 235 plus rijden is dus af te raden. Heeft overigens niets te maken met de tuning, de standaard GTD had dit probleem ook al. Dit is overigens een luxeprobleem, want zo vaak rijd ik niet op topsnelheid.
Staan er verder nog bijzonderheden in het logboek?
Nauwelijks. Een klein puntje is de bandenslijtage van de door importeur Pon gemonteerde Continentals. Ik adviseer je om die meteen bij het grofvuil te zetten en in te ruilen voor een setje Michelin Pilot Sports. Beter nog, beding dat gewoon bij aanschaf. De Pilot Sport is een heerlijke band die ook nog eens verrassend lang meegaat. Laatste bijzonderheid: ik heb bovengemiddeld vaak de voorruit moeten vervangen vanwege steenslag. Daar is de Volkswagen Golf GTD erg gevoelig voor, net als steenslag op de motorkap. Helaas heb ik mijn velgen ook niet krasvrij kunnen houden. Ik kon niet altijd het stoeprandje ontwijken. Ik kan natuurlijk de schuld in de schoenen van mijn vriendin schuiven, maar ik was het toch echt zelf :(.
Conclusie
Zoek je een comfortabele en tegelijkertijd sportieve hatch waarbij je niet iedere dag bij de benzinepomp staat? Of moet je noodgedwongen aan de diesel van je baas. Dan is de Volkswagen Golf GTD een prima alternatief voor je. Hij biedt (net) niet de kicks van de GTI, maar het is wel een auto die in de buurt komt van het origineel. Het is een hele fijne allrounder waarmee je vlot kunt rijden, maar ook comfortabel kunt cruisen. Kwalitatief is het – ook na 111.000 kilometer – een hoogwaardige auto. Als eindcijfer scoort deze gechipte Volkswagen Golf GTD een 8-.
Eindcijfer: 8-
+ Fijne allrounder
+ Zuinig en vlot
+ Uitstraling
– GTD mist sportgenen
– Het blijft prijzig speelgoed
Wil je de eerdere verslagen lezen? No problemo. Verder wil ik de medewerkers van AutoArena Venlo nog bedanken voor de meer dan voortreffelijke service. Echt een prima dealer! Daar kom ik nog wel een keertje terug.
Mooie afsluiting van een blijkbaar goede en betrouwbare wagen. Nu op naar de volgende droom op wielen, houd ons op de hoogte!
Gr Pieter
De opvolger wordt al klaargestoomd voor het echte werk 😉
https://www.youtube.com/watch?v=WErObsmEbTM
Beste Christian, bedankt voor jouw eindverslag van de Volkswagen Golf GTD, die wij van Auto Arena graag leverden en onderhielden. We wensen de nieuwe eigenaar veel plezier van deze fantastische auto en zien jou graag in de toekomst terug bij Auto Arena.
Jullie nogmaals dank voor de meer dan fijne service!