Turbo vs atmo: welke is beter?

Zijn de moderne zescilinder turbomotoren nu wel of geen verbetering in vergelijking met de vroegere atmosferische zescilinders? Tijd om deze kwestie voor eens en altijd op te helderen! Onze BMW M140i ontmoet zijn illustere voorganger: de nu al legendarische BMW 130i.  Niels – eigenaar van de BMW 130i –  stuurt in mijn auto, ik in de zijne en na afloop bepalen we ieder welke motor onze voorkeur heeft. Ons testterrein? De Duitse Autobahn. Turbo vs atmo: wat rijdt fijner?

The battle of the straight sixes.

BMW 130i: een old-school BMW

Waarom juist deze twee auto’s tegen elkaar? De BMW 130i was van 2005 tot 2011 de snelste hatchback in het BMW gamma. De BMW M135i/M140i kreeg de eervolle taak als opvolger. Daarom vind ik het een mooie vergelijking. Ik mag eerst in de BMW 130i. Het is altijd leuk om weer eens in een auto te rijden die ik zelf heb gehad. Die 130i’s worden echt mooi oud zeg. Zeker met M-pakket. Het is wel weer even wennen aan de hakerige versnellingsbak en de zware koppeling. Het kost me een half uurtje om het tussengas weer meester te maken maar dan is de beloning ook subliem. Wat stuurt en rijdt dit goed zeg. Met name het stuurgevoel is veel fijner en preciezer dan de BMW M140i. Zo hoort een BMW te sturen. Waar BMW wel enorme stappen heeft gezet is op het gebied van afwerking en materiaalgebruik. De nieuwe generatie – ook alweer sinds 2012 – is zoveel mooier en beter gebouwd. Dat valt echt op als je kort na elkaar in beide auto’s zit. 

BMW 130i vs BMW M140i

BMW 130i: op zoek naar de toerenbegrenzer

Een lege Duitse Autobahn lonkt en de motorolie is inmiddels op temperatuur. Tijd om de 265 pk sterke zescilinder aan het werk te zetten. Piekvermogen heeft de auto genoeg, maar het koppel van 315 nm – ook nog eens bij een hoog toerental –  is natuurlijk vrij beperkt. Dat merk je. Onder de 4.000 toeren gebeurt er weinig. Dan heb je de handjes vol om een simpel TDI-tje af te schudden. Je moet terugschakelen om vaart te maken. Dan komt de atmosferische zescilinder tot leven. Het leuke van dit motorkarakter is dat je de zescilinder helemaal moet uitwringen tot de toerenbegrenzer bij 7.000 toeren. Schakel je dan door, blijf je altijd in het juiste toerengebied en is de BMW 130i ook anno 2018 nog steeds een razendsnelle auto. Het gemak waarmee de BMW 130i voorbij de grens van 200 km/h dapper door blijft gaan is echt indrukwekkend. Waar turbotorretjes nog wel eens buiten adem raken, geeft de BMW 130i het niet op. Dit is een auto waarmee je het moderne hothatches lastig maakt.

Een nek-aan-nekrace?

BMW M140i: turbomotor rustgevender

Het is op binnenwegen een feestje om de BMW 130i uit te wringen, maar op de Autobahn is het ook vermoeiend. Altijd maar weer terugschakelen en aan het werk. Altijd maar weer onrust. Hoe anders is het in de turbogeblazen BMW M140i. De BMW M140i heeft midrange zoveel meer kracht. Bij de BMW M140i loont het ook om door te trekken naar de 7.000 toeren maar het hoeft niet. Het mag. Het kan. Nodig is het echter niet. Dat is het grote verschil. Daarnaast heeft de M140i natuurlijk een bak meer vermogen (340 pk) waardoor deze in rechte lijn duidelijk sneller is. Het lijkt de turbomotor uit de BMW M140i ook makkelijker af te gaan. Bij de BMW 130i ben je echt ieder paardje eruit aan het persen. Je gaat op een gegeven moment van het gas af om de techniek te sparen. Dit is een totaal subjectief gevoel, maar het is er wel. De BMW M140i is juist andersom. Het blok geeft juist het gevoel dat er nog meer in zit. Dat je rustig een paar uur op topsnelheid kunt rijden.

turbo vs atmo. Het blijft onze gemoederen bezighouden.

BMW M140i: duaal karakter

We zijn inmiddels van auto gewisseld. Niels zit inmiddels achter het stuur van de BMW M140i. Ik geef Niels de opdracht om met de schakelflippers tot maximaal 3.000 toeren te accelereren en dan door te schakelen. Hij is verbijsterd hoe snel de auto dan al is. Deze krachtbron geeft de auto een duaal karakter. Blijf je onder de 4.000 toeren dan is het alsof je een BMW 330D rijdt. De krachtbron levert vanaf 1.500 toeren meteen al 500 nm koppel en je kunt heerlijke surfen op deze immense koppelgolf. Hij rijdt dan echt als een diesel, alleen klinkt de motor veel beter. Boven de 4.000 toeren verandert het karakter en rijd je in een volbloed BMW. Dan is de auto fenomenaal snel. Qua performance is het echt een geweldenaar. Niels is het met me eens dat dit duale karakter extra rijplezier brengt. Het surfen op koppel is in deze auto ook onderdeel van het rijplezier.

De BMW 130i is de meer ingetogen van de twee.

BMW 130i: fenomenale gasrespons

Turbomotoren hebben ook nadelen. Bijvoorbeeld de gasrespons. Ook in de BMW M140i merk je dat de turbo druk moet opbouwen, ook al levert het maar een milliseconde vertraging op. Heb je in de BMW 130i jeuk aan je kleine teen? Dan voel je dit direct in het gaspedaal. Het maakt de auto bijna nerveus, zo direct en agressief reageert de motor op je bevelen. Dat is echt wel heel erg lekker. Vooral bij hoge toeren reageert de BMW 130i heel vinnig op je bevelen. Wat ook opvalt is dat de versnellingsbak soepeler wordt als je hem doortrapt. Dan komt de BMW 130i echt tot leven. Je moet gewoon planken met dit ding om er alles uit te halen. Heerlijk!

Qua ontwerp is de BMW 130i nog steeds ‘up to date’.

Welke BMW maakt het mooiste geluid?

Bij lage toeren is de kenmerkende turbine-achtige sound bij beide BMW’s heel goed herkenbaar. Een werkelijk prachtig geluid. Alleen daarom rijd ik BMW. De BMW M140i klinkt wel wat luider, maar dat heeft ook met de Performance uitlaat te maken. Vooral de ‘pops and bangs’ zijn indrukwekkend. Schroef een Performance uitlaat op een BMW 130i en het is natuurlijk een wat meer eerlijke vergelijking. De BMW 130i klinkt met standaard uitlaat iets minder luid maar zeker niet minder mooi. Het is een prachtige soundtrack, bij ieder toerental is het genieten geblazen. De BMW M140i wordt een heel klein beetje geholpen door wat soundengineering, wat we allebei niet storend vinden. Ik weet dat de meningen op het internet daarover verdeeld zijn. De BMW 130i zal de liefhebber van eerlijk motorgeluid iets meer aanspreken. De BMW M140i is wat theatraler. Meer voor mensen als mijzelf dus.

De performance uitlaten van de BMW M140i zorgen voor extra beleving.

And the winner is?

De rit is ten einde en we praten nog even wat na. Ik vraag Niels welke motor zijn voorkeur heeft. Hij hoeft er niet lang over na te denken. Ongeacht de auto kiest hij voor de turbomotor uit de BMW M140i. Ik ben het volmondig met hem eens. Het grote voordeel van de turbomotor is het duale karakter. Dat geeft extra beleving. En natuurlijk het gemak waarmee je stappen zet. Dat de BMW 130i iets gretiger reageert op de gasbevelen is niet voldoende om het eremetaal te claimen. De zescilinder van de BMW 130i is eveneens geweldig, maar komt toch gewoon koppel te kort en mist net die extra ‘oemf’ ten opzichte van de turbomotor. Dus ja, ik kies ook voor de turbocharged motor. Zonder twijfel. Dat laatste verrast me overigens best wel. Ik had een closer call verwacht.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *