De 12 tops en 12 flops van de Ford Fiesta ST
Wat is goed en niet goed aan de Ford Fiesta ST? Welke kleine dingen maken het autoleven in onze duurtester fijner of juist vervelender? Wij zetten de 12 tops en de 12 flops voor je op een rij.
De 12 tops
Stuur-, stoel- en voorruitverwarming
Ik had nooit gedacht dat stuurverwarming me blij zou maken. Wat een briljante optie is dit. Zeker op een koude winterdag is stuurverwarming echt een zegen. De voorruitverwarming heb ik pas één keer kunnen uitproberen. Ook die is bijzonder prettig. Binnen een minuut is je vooruit volledig ijsvrij. Ja, dit is de beste winterauto die ik ooit heb gehad.
Grootlichtassistent
Dit is mijn eerste auto waar ik deze optie heb. Het is natuurlijk niet zo fancy als ledmatrix of adaptieve led maar ik ben er wel blij mee. Ook omdat de techniek feilloos werkt. Het systeem spot ook fietsers en voetgangers goed en schakelt altijd tijdig aan en uit.
Size matters
Zeggen ze. Maar een kleine en relatief lichte auto heeft toch echt veel voordelen. Bij het inparkeren bijvoorbeeld. Of als je de rekening van de wegenbelasting ziet. Nee, dat boeit voor ons Driveaholics niet echt natuurlijk ;). Dat je met een kleine en lichte auto lekker kunt hoeken. Gewoon ongegeneerd kunt ravotten. Dat telt!
De rijke standaarduitrusting
Oké, 37.500 voor een ‘full option’ Ford Fiesta ST is en blijft heel veel geld. Gelukkig maakt de uitrusting het nodige goed. Standaard is de Ford Fiesta ST voorzien van de eerder genoemde stuur-, stoel- en voorruitverwarming, een fijn klinkend B&O-audiosysteem, navigatie, climate control, adaptieve cruise control, panoramadak, keyless go en nog veel meer. Optioneel heb ik voor een geringe meerprijs nog een mechanisch sperdifferentieel (niet leverbaar op de Mini en Audi), ledkoplampen, panoramdak en ‘safety pack’ aangeschaft. Om het in perspectief te zetten configureer ik de snelste Audi A1 (150 pk) en de reguliere Mini Cooper S (178 pk). Dat is schrikken, want bij Mini en Audi moet je voor zaken als getint glas achter, dab+ audio, climate control en wat rijhulpsystemen fors bijbetalen. Laat staan als je de uitrusting gelijk wilt trekken. Wat niet altijd kan, want op de Mini en Audi is een mechanisch sperdifferentieel niet leverbaar en op de Audi A1 – gek genoeg – een panoramadak ook niet. De Audi is alleen leverbaar met automatische versnellingsbak. Met een zoveel mogelijk vergelijkbare uitrusting ben je bij de Mini en Audi dus ruim 49.000 euro kwijt. En dat voor twee makke lammetjes met ‘maar’ 178 en 150 pk.
Door edge protectors
Leuk detail en wat mij betreft het vermelden waard. Nooit meer schade als je het autoportier te wijd opengooit. Niet dat dit een vrijbrief is om dit te doen, ik haat het als mensen met oogkleppen uitstappen. Helaas boeit het veel mensen niet en rammen ze gewoon het portier open. Juist daarom snap ik niet dat meer autofabrikanten deze goedkope en slimme optie inbouwen. Voorkomt zoveel ellende voor ons autoliefhebbers.
Veiligheidssystemen blijven uit
Dit is mijn grootste irritatie bij VAG-producten. Na iedere start moet je de ‘Lane Warning Departure’ uitzetten via een even irritant menuutje. De Ford Fiesta onthoudt de instellingen van de vorige keer en je hoeft dus niet eerst diep de menu’s in om de elektronische bemoeials uit te schakelen.
Het motorgeluid
Smullen. Echt smullen geblazen. Wat een prachtig geluid maakt de Ford Fiesta ST toch. Deels geholpen door wat trucage, maar wel heel erg goed gedaan. Daar kunnen BMW en de VAG-groep nog wel wat van leren. Daarnaast maakt de kleppenuitlaat in sport- en racemodus ook een gezonde dosis herrie. Die brult, knalt en ploft lekker mee. Dit is echt waanzinnig goed gedaan door Ford. Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien gek, maar deze auto klinkt minstens net zo goed als de BMW M140i. Echt waar.
De handbak
Dit is misschien wel mijn laatste auto met een handgeschakelde versnellingsbak. Die is aan het uitsterven. Wat een feestje is deze versnellingsbak. Zelf schakelen, koppelen en tussengas geven. Vooral dat laatste is erg belonend want dan word je soms met wat lekkere knallen uit de uitlaat beloond. Heerlijk. Koud schakelt de bak een tikje hakerig maar als je een paar kilometer verder bent kan het grote feest beginnen. Ik ben zo blij dat ik nog een keer gekozen heb voor een handbak. Zo blij!
Elke kilometer is een feestje
Dat is misschien wel de belangrijkste kwaliteit. De auto voelt altijd speciaal aan. De combinatie van de handbak, het geluid, de zeer directe besturing en de mogelijkheid om bij een willekeurige bocht even de kont te laten schudden is gewoon fenomenaal. Je hoeft ook niet hard te gaan om te glijden. Het is heel simpel. Op het moment dat de bocht begint geef je volgas en halverwege de bocht lift je direct het gaspedaal. En boem, de kont breekt uit en het binnenste achterwiel lift op. Dit is zo hilarisch leuk bij deze auto en je kunt het bijna overal doen met snelheden die nog ruim binnen de fatsoensnormen zitten. Echt subliem.
Lekker sporten in de regen
Het leuke van rijden in de regen is dat de eigenschappen van de auto uitvergroot worden. En dat is alleen maar fijn bij de Ford Fiesta ST. Een bijzonder goed onderstel, een mechanisch sperdifferentieel, niet al te veel kilootjes en niet overdreven veel vermogen zijn het recept voor een regenfeestje. Deze auto is in de regen misschien nog wel leuker dan bij droge omstandigheden. De auto verrast me ook positief. Het moment waarop de voorwielen tractie verliezen ligt verrassend ver weg en je kunt heel zuiver doseren met je gaspedaal en lekker surfen op de gripgrens. Of gewoon kiezen voor de hooliganbenadering en bij iedere bocht de kont weer laten opkomen. Omdat het kan. Wat op nat asfalt nog makkelijker gaat. Zonder dat het eng of gevaarlijk wordt, want je rijdt niet onbenullig hard. Daarnaast is de auto prima op te vangen.
Het sperdifferentieel
Ik zou geen voorwielaangedreven hothatch meer willen hebben zonder sperdifferentieel. Bij de Ford Fiesta kun je een Quaife sperdifferentieel aanschaffen als onderdeel van het Performance Pack. Altijd doen! Het is briljante techniek en werkt als volgt: op het moment dat één van de voorwielen tractie verliest dirigeert het razendsnel vermogen naar het andere wiel. En houd je dus grip. En dat is heel erg lekker! Het mooie is dat je de auto op twee manieren kunt rijden. Heel strak op tractie, maar ook hooligan door de achterkant te laten loskomen. Dat duale karakter heb ik gemist in de SEAT Leon CUPRA R. Die was competenter maar ook eendimensionaler.
Auto voelt sneller aan dan hij daadwerkelijk is
Ik heb een grote stap terug in vermogen gedaan (van bijna 400 naar 200 pk). Toch heb ik het vermogen geen moment gemist. De Ford Fiesta ST is gevoelsmatig echt een heel vlot autootje. Niet alleen gevoelsmatig, want een 100-200 tijd van 18.3 seconden is gewoon prima. Pas boven de 220 gaat de voorwaartse drang wat moeizamer. Belangrijker is dat de auto (veel) sneller aanvoelt dan hij is. Dit komt door een combinatie van factoren. Het geluid natuurlijk, maar ook de harde vering en een tikje nerveuze besturing. Dit is een twee handen aan het stuur auto. Je moet werken voor je geld. Dan is de snelheidsbeloning natuurlijk veel groter dan in een soepele Audi of BMW 5-serie.
De 12 flops
Paar ‘logische’ opties missen
Best gek. Je hebt een auto die echt volgeladen is met opties. Zelfs een parkeerassistent is standaard. Maar op de voorbumper geen parkeersensoren? Dat is toch een beetje jammer. Net als een olietemperatuurmeter. Die hoort op een sportieve auto gewoon aan boord te zijn.
Waarschuwingen vooraf
Echt irritant bij Ford. Bij iedere start moet je eerst een paar meldingen wegklikken. Joh Ford, ik snap dat ik in mijn eentje in de auto zit. Dat zie ik zelf ook wel. Waarom ik dat dan toch moet bevestigen?
Het comfort
Het hangt een beetje af van je perspectief. Stap je over van een Volkswagen Polo GTI naar een Fiesta ST, dan merk je best een groot verschil. Maar als je instapt met de verwachting dat je in een kart stapt, dan geeft de demping daadwerkelijk nog wel een beetje mee. De waarheid ligt ergens in het midden. Het kan in mijn optiek net, maar het is niet een auto die je koopt als comfort op #1 staat. Op de snelweg vind ik de auto overigens wel verrassend stil. Dat hebben ze goed gedaan.
Krappe stoelen
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij de Recaro stoelen. Ze bieden geweldig veel steun en de rugleuning is lekker hard. Maar het is allemaal wel wat krap. Vooral de bovenbenen worden een beetje afgekneld. Na 4 uur beginnen de eerste krampjes te komen. Lieve vrienden van Ford, bij de opvolger graag een maatje groter svp.
Stuurwiel te dik
In de categorie klein leed: ik vind het stuurwiel net iets te dik. Het doet me een beetje denken aan het M-sportstuurwiel van de BMW 130i, alhoewel ik denk dat dit stuurwiel nog een maatje dikker is. Dat betekent dat de grip in het handje net niet optimaal is.
Beetje saai uiterlijk
Ja, er had wat meer aan oogporno gedaan mogen worden. Dat geldt zowel voor het interieur als voor het exterieur. De verschillen met een ST-line zijn echt heel klein. Jammer, daar had Ford meer van kunnen maken. Ook het interieur ziet er wat gewoontjes uit.
Hard plastic
De interieurfetisjisten komen bij een Ford Fiesta ST zeker niet aan hun trekken. Oké, de bovenlaag van het dashboard is nog soft-touch maar de rest van het interieur is gewoon gebouwd van hard plastic. Gelukkig wel goed afgewerkt (niets kraakt of piept vooralsnog) maar het is niet heel mooi of heel premium. Overigens niet ongewoon in deze klasse. Stap maar eens in een Audi A1. Daar vind je het zelfde harde plastic ook in grote hoeveelheden terug.
Überholprestige
Dit is echt wennen na de snelle Volkswagens, BMW’s en SEATs waarin ik heb gereden. Automobilisten zijn eensgezind: met een Ford Fiesta ST heb je niets te zoeken op de linkerbaan. Ook een ST-badge maakt 0,0 indruk op je voorganger. Dus sukkel ik vaker dan me lief is achter de zoveelste SUV/crossover die met 98 kilometer per uur bezig is met een eeuwige inhaalactie en vindt dat-ie de volgende vrachtauto 500 meter verderop ook nog wel kan inhalen.
Imago
Ja, dat is een issue. Ik heb nog nooit zoveel kritiek op een auto gekregen als bij deze. De enige die er in de buurt kwam was de Renault Megane RS. Ook een geweldige liefhebbersauto trouwens. Ook een onbegrepen held. Net als de Ford Fiesta ST. Maar volle zalen trek je er niet mee. Da’s duidelijk.
Matige remmen
Een beetje fading van de remmen kan geen kwaad is uiteindelijk logisch als je op het circuit rijdt maar bij een rondje in het Duitse ‘Mittelgebirge’ wil ik geen sponzig rempedaal voelen. En dat gebeurt uiteindelijk wel. Voor de openbare weg voldoet de set desondanks wel. Als je de ambitie hebt om het circuit op te gaan, investeer dan in een beter setje remmen. Los van de incidentele fading vind ik de dosering van de remmen wel erg prettig. Goed bijterig en het ABS grijpt pas laat in.
De motorsteunen hangen wat los
Kan geen kwaad, maar het betekent wel dat je het motorblok altijd wat voelt kantelen als je vol het gas intrapt of abrupt het gas lost. De oplossing is overigens simpel. Iets subtieler gas geven en loslaten. Dan voel je niets meer.
Het brandstofverbruik
Ok, echt interesseren doet het me niet maar voor de volledigheid is het wel goed om dit te benoemen. Mijn gemiddeld verbruik is 1 op 9.5. Ai. Dat is echt slikken. Het ligt wel aan mijn rijstijl. Ik rijd vaker volgas met deze auto omdat de auto ertoe uitnodigt en omdat je met 200 pk makkelijker even lekker op het gas kunt staan. Maar toch, van een 1.5 liter driecilinder had ik wel iets beter verwacht. Bij een normale rijstijl is 1 op 13 zeker mogelijk. Maar ik denk niet dat veel Fiesta ST-eigenaren dit halen.
Wat is de voorlopige conclusie?
Fuck de minpunten! Die zijn bij deze auto totaal – maar dan ook totaal – niet relevant. Het draait bij deze auto om rijplezier. Ik durf te stellen dat dit één van de leukste nieuwe auto’s is die je kunt kopen. Ongeacht je budget. En ja, ik zeg dat echt met droge oogjes.
Nog bijzonderheden?
De topsnelheid schommelt nogal bij deze auto. Soms heb ik moeite om voorbij de 230 te komen en op andere momenten loopt het kleine Fordje zo maar over de 240 op de teller (244 max). Met nagenoeg vergelijkbare omstandigheden en vergelijkbare brandstof (altijd 102 Ultimate). Heel gek, ik heb er dan ook geen verklaring voor. Voor de rest geen opvallende zaken. Ook het olieverbruik valt me heel erg mee. Voorlopig heb ik nog niet hoeven bijvullen. Wel ben ik later in 2021 van plan om een Milltek uitlaatsysteem te laten plaatsen. Meer is altijd beter ;).
Kilometerstand: 8.100
Gemiddeld verbruik: 1 op 9.5
Gaaf dat je zo blij bent met je ST Christian !!!! Elke bocht een glimlach is onbetaalbaar :)))
ja absoluut!
Christian,
Leuk om te lezen dat je veel plezier beleefd aan je Fiesta. Heb je al eens overwogen om de Fiesta op multi spaakvelgen te zetten, vind ik zo dik staan onder dit model (EAP fiesta wheels).
Gr Pieter
Je bedoelt van die zwarte OZ velgen?
Als je EAP fiesta wheels googeld zie je een voorbeeld van wat ik bedoel. Geen must hoor jouw velgen zijn ook mooi maar ik vindt het net ff agressiever.
Wel mooie wieltjes idd :).
Hoi Christian,
Leuke en inspirerende verhalen over diverse auto’s en vooral over de ST! Mede daardoor heb ik ook een Fiesta ST besteld. Het is een heerlijke en eerlijke auto om mee te rijden. Je schrijft dat de remmen uiteindelijk wel wat fading geven; overwogen om de originele Big Brake kit van Ford aan te schaffen of een andere remset?
Gr. Hendrik Jan
Nee niet overwogen. Ik rijd de auto alleen op de binnenwegen en dan voldoet de set. Ik heb geld geïnvesteerd in een Milltek. Jij heel veel plezier met je uitlaat!
Hey christian wat een gave blog zeg onder andere de verhalen over de cupra’s wat een genot om te lezen.
Ik rijd nu zelf in de fiesta st uit de vorige generatie de mk7.5 en het imago klopt maar auto liefhebbers geven vaak wel een duimpje, stiekem zijn ze jaloers dat een goedkope fiesta ze flink aanpakt :P. Het kantalen van de motor komt omdat ford de onderste motorsteun hetzelfde maakt voor alle fiesta’s, voor een st is dit gewoon te zacht. Als je dit wil voorkomen zou ik je adviseren te kijken naar een iets stuggere van powerflex, gepaard met een short shifter is het rijden een wereld van verschil. De auto heeft een hoop potentie zoals een stage 1 tune van REVO met een grotere intercooler zorgt al voor een niet onaangename 250pk!
Als je wil orienteren voor onderdelen voor je fiesta zou ik eens kijken bij Autosport bedrijf Mebu in Nootdorp, of als je het wil zoeken in engeland, waar ze gek zijn van snelle fords. Is pumaspeed een hele goede en bekende tuner.
Ha Giovanni, dank voor je complimenten en leuk dat je onze site bezoekt. En dank voor je tips. Die motorsteunen vind ik nog wel eens de moeite waard om te updaten. Uitlaatje (milltek) ook al besteld. Chiptuning vooralsnog niet. Ik vind de auto vooralsnog eigenlijk snel en leuk genoeg.
Mooie beschrijving van de auto, zo ervaar ik hem ook.
Mijn verbruik is wel lekker laag zo’n 6-6,5 l/100 km tijdens gewoon woon-werkverkeer. Af en toe wat gas geven, ik tik de 200 wel eens aan, maar rij niet als een hooligan.
Ik heb mijn daily verkocht en mijn hobbyauto (Integra type R) gaat later dit jaar ook de deur uit en de ST moest beiden vervangen. Het is gewoon een perfect compromis tussen sportieve rijsensaties, snelheid, comfort en betaalbaarheid.
De verstevigde motorsteun is reeds besteld. Op het verlanglijstje staan ook nog verlagingsveren want dat ziet er toch dikker uit en misschien een pijpje..
Ik heb eentje 5-deurs uit 2019 in de kleur silver fox
Milltek is een aanrader. Heb hem nu eronder. Echt dikke prima!
Normaal ben ik niet zo van het reageren op blogs maar moest nu toch wel even lachen dus laat ik maar even een reactie achter. Ik heb heb terug in de tijd moeten lezen of ik wel op het juiste blog terecht was gekomen!
Mijn vorige auto was een Focus RS MK3, stage 2 getuned met zo’n 420 pk. Toen ik overwoog om deze Focus te kopen twijfelde ik tussen de RS en de 140i. Jouw blog was toen één van mijn redenen om voor de RS te gaan omdat deze me gewoon leuker leek.
Na iets meer dan een jaar heb ik deze weer verkocht, om exact dezelfde reden als jij eerder hebt genoemd. De auto is namelijk veel te snel om leuk te kunnen rijden. Om echt plezier te hebben kom je uit op erg asociale snelheden. Naast dat ik niet zo van het asociale houd wordt het ook gevaarlijk, iets waar je met 2 kinderen stiekem toch wel rekening mee gaat houden.
Ik heb toen na veel reviews ook de keuze voor een Fiesta ST gemaakt. Ik lees hier veel over, zodoende kwam ik weer op jouw blog terecht. Zoals gezegd moest ik even terug lezen of ik op het juiste blog terecht was gekomen omdat ik nooit had verwacht dat ik op jouw blog een Fiesta ST tegen zou komen.
Ik ben het met al jouw voors en tegens eens. Met name het stukje over je vriendin. Dat ik gelijk ook de reden waarom ik stiekem overweeg om de auto weer te verkopen en een Cupra aan te schaffen. Ik heb zelf namelijk een lease auto waardoor mijn vriendin dagelijks in de ST zou moeten rijden. Gelukkig hebben we het nu door corona en het vele thuiswerken om kunnen draaien. Helaas lijkt daar nu een einde aan te komen.
Overigens is die van mij ondertussen wel voorzien van de nodige modificaties omdat ik het sleutelen toch wel net zo leuk vind als het rijden zelf.