Tops en flops van 2015
2015 was een geweldig autojaar. Ik heb in een aantal bijzondere auto’s mogen rijden. Het is een geruststellende constatering dat fabrikanten nog steeds leuke en sportieve auto’s op de markt brengen. In dit overzicht vind je de tops en flops van het afgelopen jaar.
Tops
7) Turbooooogat – Subaru STI
De triotest met de Subaru STI, BMW 130i en onze Seat Leon Cupra 280 was één van de meest memorabele rijtesten van het afgelopen jaar. Drie geweldige en toch zo verschillende auto’s. Voor mij als voormalig BMW 130i bezitter extra bijzonder omdat ik weer eens met mijn oude liefde kon kennismaken. Wat een machine. Wat een balans en wat is het toch jammer dat de atmosferische zescilinder aan het uitsterven is (FILMPJE UIT DEN OUDEN DOOSCH). Toch is de wilde Subaru STI me het meest bijgebleven. Een ongekend spartaanse machine. De gebruikte plastics in het interieur zijn erbarmelijk, de vering spijkerhard en het uiterlijk is niet ieders smaak. Fuck that! De Impreza is een opgestoken middelvinger naar alle eco-hippies en bijtellingsfetisjisten in deze wereld. Dit is een ouderwets feestnummer. Een stuurmansauto van het klassieke soort. Wat rijdt deze auto geweldig lekker. Wat stuurt de auto direct en wat is het onderstel briljant! Een rallyauto voor de openbare weg. En berucht en beroemd vanwege het monsterlijke turbogat. Onder de 3.000 toeren gebeurt er helemaal niets. Totdat de toerenteller eindelijk het punt bereikt waarop de gigantische turbo gaat meeblazen. En je een mokerslag in je rug krijgt. En de auto er met ongekende agressie met je vandoor gaat. Sensationeel! (LINK NAAR ARTIKEL)
6) back to the 80’s – BMW E30 M3
Naar moderne maatstaven is de eerste generatie BMW M3 geen bijzonder gepeperde auto. Met 200 atmosferische pk’s maak je geen indruk meer in het turbotijdperk. Je bijtellingsvriendelijke Volkswagen Golf GTE heeft zelfs meer vermogen zul je wellicht denken. But you’re wrong. Totally wrong. Deze BMW M3 is een raceauto voor de openbare weg. De auto is heerlijk analoog. De besturing is puur en zuiver, de atmosferische viercilinder sleurt je met overtuiging naar hoge toeren en het chassis is volledige afgestemd voor snelle rondetijden op het circuit. De dogleg-versnellingsbak is briljant. De hele rijervaring is briljant. De BMW M3 E30 is simpelweg briljant. Dit is puur en ongefilterd autorijden. Een auto waar je binnen no time één bent met het mechaniek, waarin je hoort en voelt wat er gaande is. Auto’s als deze maken ze in het hedendaagse tijdperk niet meer en dat is verdomde jammer. (LINK NAAR ARTIKEL)
5) Lanceer je rot met de Tesla Model S P85D
Het enige wat in de Tesla Model S P85D ontbreekt is een waarschuwingssticker dat je niet moet instappen als je hartpatiënt bent. De acceleratie op de eerste meters vanaf stilstand is bijna te veel van het goede. Het is een aanslag op je fysieke gestel. Het is werkelijk niet te bevatten hoe rap de Tesla is op de eerste meters. De Tesla is niet alleen snel, maar ook verrassend verfijnd en comfortabel. Een hele fijne cruiser voor je dagelijkse kilometers. Perfect is de auto niet, zo valt de acceleratie boven 100 kilometer per uur wat tegen en is de actieradius natuurlijk een dingetje. Maar de acceleratie maakt alles goed. Wat een sensationele machine! Dit is een auto waar je op iedere oprit en bij elk verkeerslicht geniet van het lanceergeweld. (LINK NAAR ARTIKEL)
4) Worstelen met een alligator – Dodge RAM SRT-10
Worstel je graag met alligators? Met je blote handen uiteraard? Dan is de Dodge RAM SRT-10 jouw auto. Dit is niet zomaar een pick-up truck, dit is een monster van het formaat Godzilla. Deze auto stamt nog uit de tijd dat we niet bezig waren met CO2 uitstoot. Dodge vond het in 2006 wel een aardig idee om de opgefokte V10 uit de Dodge Viper – goed voor 517 pk! – in een Dodge RAM te plaatsen (filmpje). Gewoon omdat het kan. Zonder ESP, 4WD of tractiecontrol natuurlijk. Just me, myself and I om al dit geweld te temmen. De Dodge RAM is in geen enkel opzicht een goede of verfijnde auto, maar iedere rit is een ware happening. Dit is een auto die nog echt karakter en uitstraling heeft. Ik heb nog nooit zoveel opgestoken duimpjes gezien. Het is een auto die je echt moet temmen. Waar iedere fout fataal is. Des te zoeter de beloning als je het beest temt. Een auto voor mannen. Echte mannen. (LINK NAAR ARTIKEL)
3) My first M – BMW M4 Cabrio
Kun je als goedwillende amateur leven met een BMW M4 Cabrio? Absoluut een volmondig ja. Vanaf het moment dat je instapt, voel je dat je in een bijzondere auto zit. Een volbloed. Puristen zullen misschien moeten wennen aan het niet zo zuivere zescilindergeluid, maar echt wel dat het geluid bruut is. Met de kap open en met de versnellingsbak in de meest brute stand (wat een klappen!) is er met de beleving helemaal niets mis. De besturing is loepzuiver, vol gevoel en het onderstel is lekker stevig maar niet niervergruizend hard. Het chassis is waanzinnig goed. De hoeveelheid grip is verbazingwekkend. De purist zal de cabrio links laten liggen en voor de lichtere coupé gaan, maar de cabrio heeft weer als voordeel dat je meer kunt genieten van het uitlaatspektakel. En: open rijden is gewoon cool! (LINK NAAR ARTIKEL)
2) 300 kilometer per uur in een Seatje
Een persoonlijk hoogtepuntje. Eindelijk heb ik de magische grens van 300 kilometer per uur geknakt. Ok, het was dan wel op de teller en de purist zal opmerken dat dit geen echte kilometers zijn, maar de magische letters stonden toch gewoon op het schermpje. Het meest bijzondere: dit was in een Seat Leon. Unfuckingbelievable. Nu heeft onze Leon wel bijna 400 pk. Dat verklaart natuurlijk veel. Onze Cupra is niet alleen snel in rechte lijn, maar hij heeft zich dit jaar ook bewezen op de Nordschleife en op de kronkelende binnenwegen in de Eifel, het Schwarzwald en de Alpen. De Cupra is de ideale allrounder. Echt een geweldige en onderschatte auto. En razendsnel, zoals je in filmpje hieronder kunt zien. (LINK NAAR ARTIKEL)
1) Lamborghini’s pesten met de Audi S6 JD750
Onze vaste huistuner JD Engineering kan toveren. Van een vrij saaie 420 pk Audi S6 stationwagen hebben ze een Lamborghini-pester gebouwd met – houd je vast – 750 pk. Het acceleratievermogen is gigantisch. De 0-100 sprint doet deze bijna 2.000 kilo zware mastodont ruim binnen de 4 seconden. De topsnelheid ligt ver boven de 300 kilometer per uur. Het gemak waarmee de auto versnelt is ronduit verbijsterend. Zet de auto in sportstand en je geniet van de brachiale uitlaatknallen als je terugschakelt. Zet de auto in comfortstand en je glijdt in alle rust en met alle comfort over het asfalt. Ook dat is verbijsterend. Deze Audi S6 JD750 is niet voor de niets de trotse koploper op onze ranglijst. (LINK NAAR ARTIKEL)
Flops
En natuurlijk hebben we ook een paar tegenvallers gehad het afgelopen jaar. Het zijn er niet zo heel veel, maar toch genoeg om een klein lijstje van te maken.
6) Onderstuur – Audi RS3
Op het eerste gezicht is er niets mis met deze razendsnelle Audi RS3. De vijfcilinder is een geweldenaar, de auto is verfijnd en comfortabel, het interieur van onberispelijke kwaliteit en iedereen kijkt bewonderend naar je RS3. Met deze auto kun je bij het verkeerslicht Porsches pesten met 1 vinger aan het stuur. De 0-100 sprint doe je in 4.3 seconden. Toch valt de Audi RS3 op één punt door de mand. De auto rijdt en voelt als een voorwielaandrijver. Natuurlijk heb je bij het verkeerslicht heel veel grip, maar als je de auto in de bochten sleurt heb je al snel last van onderstuur. Heel veel onderstuur. En dat mag een merk als Audi niet gebeuren. Zeker niet voor een auto die inclusief opties bijna 90.000 euro kost. (LINK NAAR ARTIKEL)
5) Ook geschikt voor Amerikanen – Ford Mondeo 2.0 TDCI 180 pk
De Ford Mondeo is altijd één van mijn favoriete auto’s geweest. Ford weet als geen ander hoe ze goede onderstellen en fijn sturende auto’s moeten bouwen. Das war einmal. Ford bouwt tegenwoordig haar auto’s niet meer specifiek voor de veeleisende Europese consument, maar bouwt auto’s voor de wereldmarkt. Met als gevolg dat Ford ook rekening moet houden met de wensen van de Amerikaanse consument. En waar maakt de gemiddelde 140 kilo zware Amerikaan zich druk om? Juist ja, of hij zijn XXL-sized cola in zijn cupholder kan steken. Rijdynamiek interesseert de gemiddelde Amerikaan niets. Bochten kennen ze in de USA niet. Helaas heeft Ford de juiste mix nog niet gevonden. Het onderstel is nog steeds heel erg goed, maar de auto stuurt wollig en indirect. Amerikaans. Daarbovenop komen nog de futloze 180 pk diesel en de immens trage automatische versnellingsbak. Nee, de Volkswagen Passat en Skoda Superb zijn simpelweg fijnere auto’s. (LINK NAAR ARTIKEL)
4) Het rode potlood – Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline
Skoda is een briljant merk. Al jaren maken ze buitengewoon goede auto’s. Meer ruimte voor je geld krijg je nergens, maar ook stemt kwaliteit tot tevredenheid. Dat bewees de nieuwe Superb recent nog. Een geweldige auto. De Skoda Octavia is ook al jarenlang een succesnummer, maar helaas maakt het huidige model de verwachtingen niet waar. De achterstand op de Volkswagen Golf en Seat Leon is groter geworden. Grootste boosdoener zijn de slechte stoelen. In deze auto krijg je gegarandeerd last van je rug. Bestel je toch een Octavia, bestel dan de optionele sportstoelen. Het is een ‘life or death decision’. Maar ook de rijervaringen zijn niet heel erg verfijnd. Net niet goed genoeg. Skoda heeft net wat te veel met het rode potlood gestreept. Heeft moeder Volkswagen ingegrepen omdat ze bang zijn dat het eigenwijze Skoda het trotse Volkswagen overvleugelt? (LINK NAAR ARTIKEL)
3) Vergane glorie – Peugeot 508 2.0 HDI
Het is lang niet altijd onverstandig om een auto te kopen die al een tijd op de markt is. Vaak zijn ze gunstig geprijsd en heeft de fabrikant de tijd gehad om alle kinderziektes eruit te halen. Zoals bijvoorbeeld de Peugeot RCZ-R. Een briljante auto. Helaas is dit bij de Peugeot 508 niet gelukt. Deze Fransoos scoorde in 2015 de laagste beoordeling, met een 5,5 als treurige eindcijfer. Er zijn meerdere redenen voor de matige beoordeling. Het onhandige navigatiesysteem en de futloze dieselmotor bijvoorbeeld. De absolute funkiller was het totale gebrek aan stuurgevoel. Je moet – ook op normaal tempo – constant correcties uitvoeren omdat je vanwege het gebrek aan connectie de bocht verkeerd inschat. Zelfs op de snelweg ben je constant aan het corrigeren. Dit maakt het rijden in de 508 tot een ergerlijke bezigheid. Links laten liggen deze auto dus. Loop helemaal met een boog om de versies met de gerobotiseerde halfautomaat heen. Die bak schakelt zo belabberd. (LINK NAAR ARTIKEL)
2) Grote bek achter een hek – Volkswagen Golf GTE
De Volkswagen Golf GTE is in heel veel opzichten een geweldige auto. Hij is snel, relatief zuinig (mits je korte ritjes maakt), verfijnd, comfortabel en goed gebouwd. En het belangrijkste, de GTE was dit jaar goed voor 7% bijtelling. De ideale auto dus. Het is niet voor niets dat we ze zoveel zien rijden. Maar toch verdient de GTE een schrobbering. Het is de associatie met het GTI-label die volledig misplaatst is. De GTE komt niet in de buurt van het origineel. Allereerst is de GTE te zwaar. Dat heeft negatieve gevolgen voor de handling, maar ook voor de remmen. Die kunnen het geweld niet bijbenen. Het artificiële vijfcilinderroffeltje uit de speakers is de bekende druppel die de emmer doet overlopen. (LINK NAAR ARTIKEL)
1) Koreaanse misere – Kia Sportage
Bestaat de slechte auto nog? Ja, constateerde ik toen een Driveaholic lezer mij liet kennismaken met zijn Kia Sportage. Mijn conclusie: dit een liefdeloos gebouwde auto is die je het liefst tegen een boom kan parkeren. Gelukkig maakte de Kia Sorento die ik later reed veel goed (@Kia Nederland, hulde voor jullie sportiviteit!), maar deze Sportage moet je negeren. Dit is echt een intens waardeloze auto. (LINK NAAR ARTIKEL)