Tops en flops van 2016

Ook 2016 was wederom een fantastisch autojaar voor me. Ik heb in een paar geweldige auto’s gereden. Helaas waren er ook een paar onvermijdelijke teleurstellingen. Hierbij mijn tops en flops van het afgelopen jaar. Hopelijk wordt 2017 een net zo fijn autojaar.

Top

7) Efficient dynamics – BMW 330e

Zoek de verschillen met een gewone Dreier.

Normaal gesproken moet je alle marketingblabla van fabrikanten met een korrel zout nemen, maar deze BMW maakt de belofte Efficient Dynamics waar.  Geld besparen en rijplezier kunnen prima samengaan. BMW bewijst dit met deze BMW 330e. Deze plugin-hybrid gaat zuinig om met de brandstof, maar als je tempo wilt maken doet hij nauwelijks onder voor een BMW 330i. In 2017 is het gedaan met het bijtellingsvoordeel, maar ook zonder subsidie zijn er genoeg redenen om deze BMW te overwegen. (LINK NAAR ARTIKEL)

6) De basis op orde – Audi A6 2.0 TDI

Misstaat niet op je oprit.

Voor de verandering reed ik een keer niet in een met opties en luxe volgehangen testauto, maar in een sober uitgerust basismodel. Ik heb al die extra (en dure) verwennerij geen enkel moment gemist. Deze basisversie rijdt al heel erg fijn. De Audi A6 is superstil, het onderstel is uiterst geraffineerd en het interieur ademt nog steeds topklasse uit. Hooguit komt de 150 pk sterke TDI een heel klein beetje vermogen tekort, maar dat is het dan ook wel. Een Audi A4 rijdt ook erg fijn, maar een A6 is nog net een klasse beter. Ook het instapmodel. (LINK NAAR ARTIKEL)

5) Vriend voor het leven – Mercedes-Benz G500

Onverwoestbaar icoon!

Een auto met karakter. Bakken vol karakter. Dat is de Mercedes-Benz G500. Een icoon! De minpunten (wollige besturing, matige wegligging en exorbitante brandstofverbruik) vergeef je deze auto direct. Het is de unieke ervaring die je hart laat tintelen en uiteindelijk ervoor zorgt dat je al snel bezwijkt voor de charme van deze auto. De auto heeft een handleiding, maar zal je nooit in de steek laten. De achtcilinder is een juweel. Een heerlijke koppelbeul. Comfortabel, verfijnd en als je hem laat brullen waan je je in een NASCAR raceauto. Echt een unieke ervaring om in zo’n icoon te mogen rijden. Dit is een vriend voor het leven. (LINK NAAR ARTIKEL)

4) Kippenvel included – Audi TT RS Roadster (460 pk)

Alleen vanwege de looks zou ik hem al kopen.

Alleen al vanwege die heerlijke vijfcilinder verdient deze Audi TT RS roadster een plek op de ranglijst. Standaard levert deze Audi TT RS een niet misselijke 340 pk, maar na een verfrissend anabolenkuurtje is deze roadster goed voor 460 pk. Dat zorgt voor indrukwekkende prestaties. Een sprintje van 0-100 doet deze Audi onder de 4 seconden! Dat is niet de belangrijkste plus van de auto. Dat is die heerlijke 2.5 liter vijfcilinder. Wat een soundtrack produceert deze motor. Ondanks de koude temperaturen bleef het dak open. Kippenvel gegarandeerd. Als bonus heeft de TT RS minder last van onderstuur dan de Audi RS3 en is de rijbeleving veel intenser. Een sportauto is het niet, maar wel een heerlijke cruiser. (LINK NAAR ARTIKEL)

3) Afscheid nemen doet pijn – Seat Leon Cupra 400

Bye bye dear friend!

Afscheid nemen doet pijn. Helaas heb ik afscheid moeten nemen van deze Porsche killer. Want ja, dankzij de getunede 400 pk sterke turbomotor en het lage gewicht waren er heel erg weinig auto’s opgewassen tegen de brute acceleratie van deze Seat. Een ander groot pluspunt van deze auto? Iedereen kan er hard mee rijden. De auto heeft veel grip en levert je geen streken af. Je krijgt het vermogen gewoon prima op de weg. Daarnaast blijven de pluspunten van de Seat Leon Cupra onverminderd van kracht. Het is en blijft een sublieme allrounder. Het enige nadeel is eigenlijk alleen het brandstofverbruik. En zelfs dat valt nog wel mee als je in ogenschouw neemt dat je bijna 400 pk onder de kap hebt. Deze Cupra benadert de perfectie (LINK NAAR ARTIKEL).

2) Waan jezelf een CEO – BMW 740Li

Een dagje CEO. Het was fantastisch.

Een auto van 150.000 euro en toch iedere eurocent waard? Het kan. De nieuwe BMW 7-serie maakt dit waar. Dit is een een auto die een extreme mate van luxe, comfort, afwerking en technologische hoogstandjes combineert. Een paradepaardje op wielen. Ik vraag me oprecht af of BMW überhaupt nog wel geld verdient aan zo’n auto, zo speciaal en luxe voelt alles aan. Ik voel me gezegend dat ik in zo’n auto mag zitten. Zeker als ik rechtsachter zit. Daar geniet ik het meest van dit topproduct. Rijd je graag nog zelf naar je afspraken, dan is de 7-serie misschien wel iets te goed. Te gepolijst en daardoor ook een tikje afstandelijk, al is de zescilinder turbomotor een juweeltje. Toch doet de wat afstandelijke rijbeleving geen afbreuk aan de hoge score van de BMW. Dit is een topauto. Waan je een CEO en schaf er eentje aan! (LINK NAAR ARTIKEL)

1) Hardcore knallen – Honda Civic Type-R

What you see is what you get

Deze auto wil ik! What you see is what you get. Het wilde en bijna puberale uiterlijk is geen loze belofte. Dit is een hardcore sportieveling. Puur, een tikje rauw en lekker ongefilterd. Dit is misschien wel de beste voorwielaandrijver die ik ooit gereden heb. Je bent in staat tot absurde bochtsnelheden. De grip is ongekend en de besturing snaarstrak. De 310 pk viercilinder turbomotor is een feestje. De turbo heeft heel even nodig om wakker te worden, maar daarna is deze Honda in staat tot een machtige versnelling. Wat een agressie schuilt er onder de kap. Een fantastisch blok. Dat de motor bij normaal gebruik te luid is en het navigatiesysteem rampzalig werkt neem ik voor lief. Dit is een icoon. (LINK NAAR ARTIKEL)

 

Flop

4) Net niet goed genoeg – Renault Talisman

Ik ben bang dat je de Talisman niet al te vaak zult tegenkomen

Ik had hoge verwachtingen van deze auto, maar de nieuwe Renault Talisman zet helaas geen nieuwe maatstaven in het segment. De 1.5 dieselmotor is een futloos aggregaat en het 4Control systeem (vierwielbesturing) voegt bij deze auto eigenlijk weinig toe. Je hebt er eigenlijk vooral last van, want het systeem maakt de auto wat nerveus. Ook het onderstel is net niet goed genoeg. Positieve noten zijn er ook. De stoelen zitten – als ze niet masseren – heel erg fijn, wind-en rijgeluiden zijn tot een minimum beperkt en ook scoort de Talisman punten met de scherpe prijsstelling en de originele vormgeving. De Talisman is al met al zeker geen slechte auto, maar het is absoluut geen uitblinker. De Volkswagen Passat en Superb zijn eigenlijk op alle fronten net iets beter. Ik vrees daarom wel een beetje voor de toekomst van de Talisman. (LINK NAAR ARTIKEL)

3) De waardeloze stoelen verpesten alles – Skoda Octavia

Rugpijn gegarandeerd.

Een weekje vervangend vervoer met de Octavia bleek wederom de start van een langdurige rugpijn. Wat een horrorstoelen monteert Skoda. Gecombineerd met bovengemiddelde windgeruis en een matige rechtuistabiliteit is dit een auto om snel te vergeten. Dat de Octavia heel erg ruim en de 1.6 TDI een bovengemiddeld fijn machientje is, kan de eindscore niet redden. (LINK NAAR ARTIKEL)

2) Alleen voor proleten – Mercedes-Benz CLA 180 Ambition

Klein, duur en langzaam.

Heb jij ook van die auto’s die je hartgrondig haat? Ik wel! Vanzelfsprekend de Prius, wat naar Koreaans spul en – tot jullie verrassing wellicht – de Mercedes-Benz CLA. Allereerst kan ik niet wennen aan het design. De proporties kloppen niet, waardoor de auto heel onnatuurlijk oogt. Dat is niet de hoofdreden dat ik me erger. Er zijn genoeg andere lelijke auto’s te koop. Het zijn de proleterige bestuurders die mijn bloed doen koken. Je kunt het de auto niet aanrekenen, maar wat zitten er toch een zelfingenomen kwallen achter het stuur van de Mercedes CLA. Dit is echter niet het grootste probleem van de auto. Dat is de absurde prijs-kwaliteitverhouding. Je betaalt de absolute hoofdprijs, maar de rij-eigenschappen zijn hooguit gemiddeld en de binnenruimte bizar krap. De 122 pk benzinemotor voldoet bij dagelijks gebruik, maar valt door de mand als je gaat trappen. Bedenk goed dat je voor een vergelijkbaar bedrag ook een Volkswagen Golf GTI Performance kunt kopen. Of een Seat Leon Cupra. Kortom, je hebt geen enkele reden om de Mercedes-Benz CLA aan te schaffen.  (LINK NAAR ARTIKEL)

1) Op de blaren zitten – Mitsubishi Outlander PHEV

Foto voorkant Mitsubishi Outlander PHEV

Zuinigheid loont niet.

Nederland is het enige land in Europa waar de Mitsubishi Outlander PHEV een ongekend succesnummer is. De oorzaak? De gunstige bijtelling. Helaas is dat niet genoeg om de aanschaf te verantwoorden. Dit is een verschrikkelijke auto. De transmissie, het onderstel, de afwerking en besturing zijn ronduit verschrikkelijk. Ik was de Outlander na anderhalf uur al spuugzat en ik heb de sleutels snel weer teruggegeven aan de eigenaar. Ik kan me nauwelijks voorstellen hoe het moet voelen om deze auto vijf jaar te moet rijden. Dit kun je voor jezelf en ook voor je omgeving echt niet recht praten. De bijtellingsvriendelijke BMW 225XE, BMW 330e en Volkswagen Passat GTE kosten niet heel veel meer en rijden zoveel fijner. Verwacht van mijn kant geen medelijden als je deze auto voor de deur hebt staan. Je hebt zelf voor een verblijf op de ‘loserlane’ gekozen. Zuinigheid loont niet. Je mag de komende 5 jaar op de blaren blijven zitten. (LINK NAAR ARTIKEL)

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Dirk schreef:

    Goed artikel! Ik ben zelf helemaal gek van BMW’s, dus je verwacht het al: ik zou gaan voor Efficient dynamics – BMW 330e. Dit model heb ik zelf momenteel en ik ben er zeer tevreden over. Ieder kwartaal rijd ik even langs MB Carservice voor een grote beurt, dit kan ik iedereen aanraden. Natuurlijk zijn er genoeg soortgelijke bedrijven in heel NL.

  2. Jantje schreef:

    Ik heb een Mercedes CLA. Over smaak valt niet te twisten, al zeggen de meeste mensen dat ze het een mooie tot erg toffe auto vinden. Het is geen grote auto, maar hij oogt strak en “premium” (wat een hele lading dekt) Maar het zei zo. Wat me wel stoort is dat bepaalde mensen een relatief zware auto een gebrek aan kracht gaan verwijten, terwijl ze nét een basismotortje nemen als referentie voor hun kritiek. Doe jezelf een plezier: test een 200d , 220d of een 200 benzine. Kosten iets meer maar rijden iets beter ook…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten