Stem nu op de ‘Driveaholic Auto van het Jaar 2022’
Wederom bepaal jij welke auto verkozen gaat worden tot ‘Driveaholic Auto van het Jaar 2022’. Hieronder vind je een selectie van de fijnste auto’s die ik het afgelopen jaar gereden heb. Stemmen kan tot dinsdagavond 19.00 uur. Onder de poll kun je teruglezen wat deze auto’s zo speciaal maakt.
Audi e-Tron GT
Wat de Audi e-tron GT zo bijzonder maakt is het karakter van de auto. De Audi e-tron GT kan echt op allerlei manieren zijn spierballen laten rollen maar loopt er niet mee te koop. Deze Audi doet dat op een ingetogen, maar wel uiterst indrukwekkende en eveneens voldoende vermakelijke manier. Zonder dat het ordinair of geforceerd overkomt. Dat maakt deze auto zo fijn. Als je wilt chillen achter het stuur, is dat ook geen enkel probleem. Dan voel je de auto als het ware ontspannen en cruise je rustig met het verkeer mee en geniet je van het fraaie interieur en de bewonderende blikken die je krijgt. Dit is een fantastische auto en de architectuur is goed genoeg voor je dagelijkse kilometers. De accu is niet indrukwekkend groot, maar de laadsnelheid compenseert dat weer. Had ik het geld, dan zou ik deze auto oprecht overwegen. Dan maar een paar extra tussenstops op weg naar de winterstop. Het is het waard.
BMW 545e xDrive
Al met al doet de BMW 545e precies wat je van een auto in dit segment mag verwachten. Deze auto is in staat om je in alle rust met een maximum aan comfort en luxe razendsnel van A naar B te brengen. Je kunt de ijsbeertjes redden in de elektrostand maar naar wens ook genieten van de heerlijke zescilinder. Dit is een topklasse auto. Niets meer en zeker ook niets minder. Het is hooguit jammer dat de BMW 545e niet als Touring verkrijgbaar is. Op dynamisch gebied zet de BMW 545e geen nieuwe standaarden maar dat zal voor veel kopers helemaal geen issue zijn. Voor mij (nog) wel, maar ik acht de kans groot dat ik na mijn vijftigste de overstap waag naar een BMW 5-serie. Dan is een BMW 545e met goddelijke comfortstoelen zeker een optie. Ik verheug me er stiekem zelfs een beetje op ;).
Chevrolet Camaro SS
Met heel veel weemoed denk ik terug aan de Chevrolet Camaro SS. Dit is misschien wel de laatste keer dat ik wat langer in een dikke V8 kan rijden. Dit soort auto’s wordt over een aantal jaar waarschijnlijk niet meer gebouwd, want een elektrische motor past totaal niet bij het concept ‘muscle car’. De afgelopen 11 dagen met de Chevrolet Camaro SS voelden als een hevige vakantieliefde. Die intens heftige en emotionele V8 is zo’n genot. Wat een motor, wat een beleving en wat een karakter. En iedere keer als ik naar de auto startte kon ik een glimlach niet onderdrukken. De imperfecties doen er dit keer maar even niet toe. Het is goed zo. Ik ben blij dat ik de Camaro nog een keer heb mogen beleven in zijn natuurlijke habitat. Ik gun dit iedereen. Zelfs Gerrit Hiemstra zou een seriously cool dude zijn in deze auto en hij zou ook genieten van het machtige V8-geweld. Dat weet ik zeker.
CUPRA Leon VZ 2.0 TSI
Het is verdomd jammer dat we in Nederland zo’n idioot bpm-beleid hebben. Want dat is de enige reden dat dit pareltje niet in Nederland geleverd wordt. De auto is door de hoge belastingen gewoon niet levensvatbaar. Dat is echt zonde, want aan de auto ligt het niet. De nieuwste generatie CUPRA Leon is qua stuurplezier, comfort en ruimte echt een stap vooruit ten opzichte van de voorganger. Dat is knap, want de voorganger was ook al een geweldige auto. De CUPRA Leon is de ultieme alleskunner en oprecht één van de beste hot hatchbacks die je kunt kopen. Alleen het beeldscherm is en blijft wennen, maar voor de rest is de CUPRA Leon briljant. Rest er niet anders dan er eentje importeren uit het buitenland. Of je moet geluk hebben dat je in Vlaanderen woont. Dan heb je voor 45 mille een echte ‘hot hatchback‘ voor je deur staan.
Ford Puma ST Mountune
De Ford Puma ST is een superbriljant autootje. Ook zonder chip. Ik word zo blij van deze auto. Toch is de Mountune chiptuning zeker de extra investering (nog geen 600 euro) waard. Het is net even dat beetje extra. Extra snelheid, extra beleving en vooral extra plezier. Toen ik de ‘stock’ auto testte had ik niet het idee dat ik vermogen miste, maar na deze test weet ik wel beter. De Ford Puma ST is echt af met de Mountune chiptuning en de heerlijke Milltek sportuitlaat. Dan heb je een auto die alle vinkjes met het grootste gemak afvinkt. Ik krijg gewoon weer koopneigingen. Dit is echt een auto waar je verliefd op kunt worden. Dit is een speciale en ook al zijn ze bijna onbetaalbaar, toch maar gewoon doen. De auto is het waard! En o ja, de kleur ‘mean green’ is echt wel heel gaaf. Ook altijd doen dus ;).
Kia EV6
Wat is deze Kia een aangename verrassing! Allereerst door het uitdagende weggedrag. Dit is een hele leuke stuurmansauto. Besturing en chassis zijn gewoon heel erg goed. Dit is een bijzonder dynamische EV. De rest klopt ook. De laadtijden bij de snellader zijn razendsnel, het verbruik is acceptabel en de prijs-kwaliteit is gewoon prima. Een charme van de auto is de ‘techy’ uitstraling die je ook je in het goed afgewerkte interieur terugziet. Dit is een auto die een nieuwe generatie bestuurders aanspreekt, maar old-school dinosaurussen als mijzelf niet afschrikt. Kia heeft dit gewoon heel goed gedaan. Met de ietwat stevige demping en wat emotieloze elektromotor valt goed te leven. Dit is de beste EV in het segment en absoluut een aanbeveling waard. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar de 586 pk GT-versie.