Stem nu op de ‘Driveaholic Auto van het Jaar 2021

Na een heerlijk autojaar bepaal jij wederom welke bolide de ‘Driveaholic Auto van het Jaar 2021’ gaat worden. Hieronder vind je de beste auto’s van het afgelopen jaar die je nieuw in de showroom kunt kopen. Stemmen kan tot zondagmiddag 12.00 uur. Onder de poll kun je teruglezen wat deze auto’s zo speciaal maakt.

Alpine A110

De Alpine A110 is een pareltje en dat komt door de som der delen. Dit is een waanzinnig lichtvoetige en agiele auto. De Alpine A110 is een auto die op de openbare weg optimaal tot zijn recht komt. Verfrissend dat een autofabrikant niet ‘blind’ voor het snelste rondje Nürburgring is gegaan maar zich vooral heeft geconcentreerd op ouderwets rijplezier en rijdbaarheid. Het is heel knap dat Alpine de ‘sweet spot’ gevonden heeft. Dit onderstel is ronduit subliem, net als de remmerij en de besturing. Zo precies en fijn te doseren. Waar de 1.8 liter turbomotor motor in de Renault Megane RS niet helemaal tot zijn recht komt, is het in de Alpine A110 een geweldenaar. De soundtrack en prestaties zijn fabuleus. Geholpen door de magistrale versnellingsbak. Dat de auto (totaal) niet praktisch is, de navigatie verouderd is en je best een stevig bedrag mag aftikken mag de pret niet drukken. Sterker, je bent voor een Porsche Cayman of Audi TT echt nog wel wat meer centjes kwijt. Wat mij betreft kun je de Alpine een koopje noemen. Want deze geweldenaar maakt veel duurdere sportauto’s totaal overbodig.

BMW 128ti

De BMW 128ti vinkt alle allroundvinkjes als geen ander af. De auto is voldoende comfortabel, luxe, verfijnd en qua opties/infotainment helemaal bij de tijd. Ook voel je in alles dat je in een ‘premium’ auto rijdt, terwijl je niet de ultieme hoofdprijs betaalt. De Golf 8 GTI voelt veel meer als een budgetauto door alle bezuinigingen van moeder Volkswagen die je ziet en voelt. Voor hardcore hothatch fans is de BMW 128ti in eerste instantie wel wat ‘underwhelming’. Hier geen vuurspuwende uitlaten, hyperdirecte besturing en een extreem sportief weggedrag. Anno 2021 zijn dit soort auto’s snel aan het uitsterven helaas. Toch biedt de BMW 128ti meer dan voldoende rijplezier, mits je er diep genoeg voor graaft. Op het moment dat je de auto echt even stevig vastpakt, blijkt toch dat er een extra laagje dynamiek verstopt zit en dat je er echt leuk mee kunt sturen. Dan heeft de auto een heel vermakelijk en ook speels weggedrag. De som der delen is gewoon goed.

BMW 430i coupé

De BMW 430i Coupé is wel degelijk een juweeltje. Gewoon een hele fijne en prettige en semi-sportieve GT. Een delicaat genoegen voor fijnproevers. Voor mensen die houden van het vlottere en leukere stuurwerk en genieten van het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. Een auto die dat ook uitstraalt. Misschien nog wel belangrijker: ik heb het echt geweldig naar mijn zin gehad. Het was een heerlijk dagje sturen. Dat is het verschil met bijvoorbeeld een Audi A5. Ook een prachtige auto en fijne cruiser maar als stuurmansauto echt de mindere van de twee. De BMW 430i Coupé heeft wel twee problemen. Voor veel mensen is het uiterlijk toch wel een probleem. Die grille. Daar moet je echt van houden, al went het wel steeds meer. Daarnaast is er het prijsverschil met de BMW 3-serie. Technisch exact dezelfde auto. Met een ander neusje kunnen de fraaie coupélijnen een reden zijn om over het prijsverschil heen te stappen. Dat wordt nu lastiger. Ik zou zelf toch voor de BMW 3-serie gaan of even wachten tot de nieuwe 4-serie Gran Coupé op de markt komt. Al doet dat niets af aan de kwaliteiten van de BMW 430i Coupé. Dus als jij wel warm wordt van het grote neusje, sla dan je slag!

CUPRA Formentor

Ik begin met de nadelen die we CUPRA kunnen aanrekenen. De touchscreen is miserabel (wtf VAG!), de zitpositie is wat aan de hoge kant voor het sportieve werk en de DSG-versnellingsbak is soms niet helemaal bij de les. De hoge aanschafprijs kan ik de fabrikant niet aanrekenen want dat ligt toch echt aan onze overheid. De plugin-hybrideversies zijn overigens wel relatief gunstig geprijsd. De minpunten vallen gelukkig in het niet bij de pluspunten. De CUPRA Formentor is een verrassend goede auto en doet qua rijden nauwelijks onder voor een Golf R. Wel is de verpakking mooier! Het is een voortreffelijke auto die je zowel voor het sportieve als het comfortabele werk prima kunt inzetten. Vooral de dynamiek heeft mij wel verrast. Het is een auto waar je heel makkelijk heel erg hard mee kunt rijden. En dan ook echt hard. Op de binnenwegen in de Eifel moet je van goede huize komen om deze crossover te lossen uit je binnenspiegel. De auto is niet overdreven sportief, dus echt zweten doe je nooit achter het stuur. Dat is voor sommigen wellicht een minpunt maar ik vind dit bij een dergelijke auto juist prima. Dit is al met al een een bijzonder geslaagde eerste ‘eigen’ auto van CUPRA. Een auto die ik zelf zou kunnen kopen.

Ford Puma ST

‘Ford did it again’. Er is geen automerk die de ‘sweet spot’ zo goed weet te vinden als Ford. Zij hebben in het geval van de Ford Puma ST het onmogelijke gepresteerd. Ze hebben een kleine SUV/crossover gebouwd waar ik hebberig van word. Die – ondanks de hoge zitpositie – echt lekker rijdt. Waar de som der delen gewoon goed is en waar ook het comfort echt acceptabel is. Nee, de auto is net niet zo scherp als de Ford Fiesta ST maar er blijft genoeg scherpte over om ons enthousiaste stuurmannen en stuurvrouwen gelukkig te maken. Ja, gelukkig te maken. Je leest het goed. Dat is bijzonder knap gedaan! Jammer alleen van de te hoge prijs (met dank aan de bpm). Maar dan nog, het is het wel waard.

Polestar 2 Long Range Dual Motor

De Polestar 2 is een uitstekende auto. Niet meer en zeker niet minder. Dit is een auto die het kan opnemen tegen de Tesla Model 3. Sterker nog, qua rijden verkies ik deze boven de Tesla 3. De Polestar 2 stuurt een tandje strakker, heeft een mooier interieur en ademt meer luxe en kwaliteit uit. Dit is misschien wel de fijnst rijdende EV in het segment. Nu nog de laatste puntjes op de i zetten, Polestar. Want laadsnelheden van max 150 kWh per uur vind ik niet zo indrukwekkend en als ik eerlijk ben geldt voor de range hetzelfde. Dat doet Tesla echt nog wel beter. Maar toch, als je een EV moet rijden in deze prijsklasse, dan moet deze heel hoog op je lijstje staan. Zeker als je met de range uit de voeten kunt.

Welke is mijn favoriet?

De Alpine A110 is mijn nummer één van het afgelopen jaar. Wat een goddelijke auto. Had de auto meer bagageruimte, dan had er nu waarschijnlijk een Alpine A110 op mijn oprit gestaan. Vandaar ook dat de Alpine A110 de uitgelichte foto bij dit artikel is. 

Eerdere winnaars?

 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Stefaan schreef:

    De Alpine! Een zeldzaamheid: licht, wendbaar en tonnen rijplezier. Tweede keuze: de bmw 430i, maar dan eigenlijk liever als 330i.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten