Smart Forfour (2017)

Raad de huurauto die we in Italië een dagje meekregen: de auto komt uit Duitsland, heeft achterwielaandrijving en heeft de motor achterin liggen. Porsche zeg je? Helaas, het is geen Porsche. Wel een Smart Forfour. Helemaal Duits is ie eigenlijk ook niet, want de Smart Forfour is een rebadged Renault Twingo. 

Een rebadget Twingo

Fors duurder dan de Twingo

Dat is even schrikken. Je verwacht een Duitse volbloed en je krijgt een Frans boodschappenautootje. De Smart Forfour is het ‘lifestyle’ broertje van de nuchtere Renault Twingo. Zijn er verschillen? Bij Smart hebben ze iets meer hun best gedaan om er wat van te maken. Dat zie je vooral in het interieur, dat ziet er gewoon net wat beter en frisser uit. Lifestyle kost extra, want met een vanafprijs van € 13.260,-  is de Smart Forfour maar liefst 1.500 euro duurder dan de Renault Twingo. In dit segment een stevig verschil en qua uitrusting biedt de Smart eigenlijk weinig meer. De vraag is of de koper in dit segment op lifestyle zit te wachten. Uit de verkoopcijfers blijkt dat in elk geval niet. In de periode januari – november werden 3.747 Twingo’s verkocht. De Smart Forfour ging in diezelfde periode slechts 1.246 keer over de toonbank.

Nooit meer parkeerstress

Parkeren is een feestje

De eerste indruk van de Smart bevalt me wel. In de drukke stad is het echt een zegen om met een kleine stadsauto onderweg te zijn. Hij is compact, heeft een superkleine draaicirkel (8,65m!!!) en op de eerste meters is hij vlot genoeg. Parkeren is echt een feestje. Geen stress meer als je je auto op een te kleine parkeerplaats moet proppen. De Smart Forfour past overal tussen. Voor parkeerpuristen als ik echt een zegen. Nooit meer urenlang door een parkeergarage dolen om dat ene perfecte plekje te zoeken. Je gaat al heel snel als een soort Romeinse hooligan tekeer in de smalle straatjes in de stad.

Je moet hard werken als je de teller voorbij de 140 wilt krijgen.

Geen auto voor de snelweg

Eenmaal de stad uit merk je al snel de beperkingen van de auto. De motor bijvoorbeeld. De turboloze 1.0 liter driecilinder (70 pk) is bepaald niet het toonbeeld van verfijning. De motor mist trekkracht onder 3000 toeren en als de naald voorbij de 5.000 toeren snelt neemt de acceleratie heel rap af. Het gaat allemaal moeizaam en je hoort dat het motortje te hard moet werken. In de vijfde versnelling is het helemaal bar en boos gesteld met de trekkracht. Best link als je moet invoegen op de snelweg en even vergeet terug te schakelen. Deze motor is echt een totale ramp. Sterkere motoren (90 en 109 pk) zijn gelukkig ook leverbaar, zeker doen! De 90 pk versie dan, de 109 pk versie is de zogenaamde Brabus versie en die is vooral heel erg duur. Die kost ruim 26.000 euro! Een vergelijkbare Twingo GT kost 8.000 euro minder.

Basic interieur.

Voorspelbaar weggedrag

Wat merk je van de achterwielaandrijving en de motor die achter je ligt? Helemaal niets. Maar dan ook echt niets. De auto rijdt als iedere andere voorwielaandrijver in dit segment. Powerslides en andere gekkigheid kun je vergeten. Dan zul je toch bij een ander merk moeten winkelen. De besturing en rij-eigenschappen zijn duidelijk niet geconfigureerd voor het betere beulswerk, maar dat betekent niet dat de Smart Forfour oneindig veel comfort biedt. Daarvoor maakt het onderstel teveel herrie en ook is de besturing wat licht en gevoelloos. De stoelen zijn niet gebouwd om er 8 uur op te zitten, maar bij korte ritjes is het goed te doen.

Slim gebruik van de beschikbare ruimte

Wat ga je nog meer vinden? Relatief veel ruimte. Deze auto is natuurlijk kleiner dan je brievenbus, maar Smart heeft wel goed en slim gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. Een voorbeeldje: de achterbank kun je helemaal platleggen zodat je maar liefst 975 liter bagageruimte hebt. Ook openen de achterdeuren in een hele wijde hoek, dus je kinderen kunnen makkelijk instappen. Ook al maakt Smart slim gebruik van de ruimte, je moet het volwassen niet aandoen om achterin plaats te nemen. Daarvoor is de Smart Forfour te klein.

Met de achterbank plat prima te doen.

Conclusie

Is de Smart Forfour de auto die je moet kopen in dit segment? Nee. Een Volkswagen Up of één van zijn broertjes doet eigenlijk alles net iets beter. Ook vind ik de Renault Twingo een betere keus. Natuurlijk is die wat minder premium, maar in dit segment is dat niet belangrijk. Dan wil je voor zo weinig mogelijk geld een auto kunnen rijden. En daar slaat Smart de plank mis. De auto prijst zichzelf uit de markt, want hij rijdt exact hetzelfde als een Renault Twingo en biedt niets extra. Is het Smart logo nu 1.500 euro meer waard? Natuurlijk niet. 

Eindcijfer 6-
+ Slim gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte
+ Fijn autootje voor in de stad
– Te duur
– Astmatische driecilinder
– Te weinig stuurplezier

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. N. Huizing schreef:

    Helemaal niet mee eens met U negatieve conclusie!
    Mijn smart goed uitlaten lijnen aluminium velgen met vredestuin alseason banden er onder rijd perfect naar Spanje heen en terug 5000 km verbruik 1op 17,5 gemiddeld tot snelheden van 120 km ! Met twee personen plus veel bagage ! De Smartforfour met pure is geen snelheidsmonster , maar komt komt goed mee in het verkeer ! De stoelen vindt ik op die lange afstand van 5000 km goed zitten , vering wat stug maar wat wil je met zo’n kleine auto? Over deze reis met 2 overnachtingen heen en twee overnachtingen terug was de reis naar Spanje goed te doen ! Automatische Airco werkt perfect goede temperatuur regeling !

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten