SEAT Leon CUPRA (419 pk) vs BMW M140i
Ik reed met heel veel plezier en liefde 1,5 jaar lang in een SEAT Leon CUPRA met bijna 400 pk. Hoe gaaf is het dat ik nu in een vergelijkbare CUPRA kan rijden? De SEAT Leon CUPRA 300 van Alwin heeft dezelfde tuning (stage 2 JDEngineering). Welke auto rijdt fijner? Mijn BMW M140i of de nog krachtigere SEAT Leon CUPRA? Die vraag gaan Alwin en ik beantwoorden.
Pk-race
Het is allereerst een pk-race. De BMW M140i is goed voor een gemeten 372 pk en 591 nm, de SEAT goed voor 419 pk en 536 nm. Bizar dat simpele hatchbacks dit soort vermogens leveren – al dan niet af fabriek. Verschillen zien we bij het cilinderaantal en de aandrijving. De BMW is een zescilinder en de SEAT een viercilinder. De BMW heeft achterwielaandrijving en de SEAT voorwielaandrijving. Om het vermogen op de weg te krijgen is het vermogen van de SEAT in de eerste en tweede versnelling wat geknepen. Bij de BMW is dat niet nodig. Die gaat gewoon. Daarom wint de BMW het 0-100 sprintje met twee vingers in de neus. De 0-100 sprint doet de BMW in 4,5 seconden. In de SEAT ben je vanwege de gebrekkige tractie zo een seconde langer kwijt. Vlak de SEAT echter niet uit. Hij heeft meer vermogen, weegt minder kilo’s en ook heeft de SEAT geen snelheidsbegrenzer. Deze strijd is nog niet beslist.
Eerste keer BMW
We hebben afgesproken in Zevenaar, waarna we natuurlijk de ‘Oberhausen straight‘ op gaan. Dit soort vuurkracht verdient ook de juiste ondergrond. Het is de eerste keer dat Alwin in een BMW rijdt. Hij is een echte SEAT-fan en dit is inmiddels alweer zijn vierde SEAT Leon CUPRA. Een aantal zaken valt Alwin direct op. De lage zitpositie in de BMW bijvoorbeeld. De ruim verstelbare stoel en de steun aan de bovenbenen. Hij is niet bijster onder de indruk van het interieur. Mooi, maar niet op Audi-niveau. Hij ziet liever het navigatiescherm wat lager gepositioneerd, wat meer in het midden van het dashboard. Ook is de bediening even anders dan in de SEAT, maar dat went snel.
Zescilinder geeft gevoel van luxe
Onderweg van Zevenaar naar de grensovergang kan Alwin wennen aan de BMW. Wat snel gaat, want de BMW is een soepele cruiser bij normale snelheden. Dat verandert als we de grens oversteken. Ook al is het druk, aan het kleinste gaatje hebben we genoeg om de zescilinder te laten marcheren. Alwin is onder de indruk van de snelheid van de BMW. Hij zet grote stappen. Op een wat rustiger stuk schiet de naald razendsnel richting 250 kilometer per uur. De zescilinder pakt voor zijn gevoel iets sneller op dan de SEAT motor (een minder groot turbogat), hij levert heel vroeg vermogen en de motor is ook comfortabeler. Wat minder nerveus en wat meer luxe maar toch met veel beleving. Mede ook vanwege het koppel en het prachtige zescilindergeluid.
Heerlijke automatische versnellingsbak
Alwin is nog meer onder de indruk van de automatische versnellingsbak. Dat vindt hij echt een geweldenaar. Moet ik het ook weer mee eens zijn. Hij noteert echter ook minpunten. De besturing vindt hij wat zoekerig en indirect. De demping is niet helemaal perfect afgesteld in de BMW M140i. De achterdempers hadden iets betere veerwegen mogen hebben. Nu dribbelt de auto soms een klein beetje. Mij valt dat niet meer op, maar als je voor het eerst in de auto stapt vallen dit soort dingen juist op. Fijn om deze feedback te krijgen!
We zijn inmiddels weer terug in Zevenaar en we rijden met beide auto’s naar de fotolocatie in ‘s-Heerenberg. Ik probeer even weg te sprinten bij de SEAT maar die plakt als klitteband op mijn achterbumper. Ik neem de tijd om de SEAT Leon CUPRA te bewonderen. Nog steeds een prachtige auto, maar zie je er aan af dat dit een CUPRA is? Niet echt. Gelukkig heeft Alwin een paar subtiele aanpassingen gedaan die de auto meer cachet geven. Hij heeft bijvoorbeeld de koplampen en mistlampen van een iets donkerder folie voorzien. Grappig dat zo’n kleine aanpassing a 60 euro zo’n verschil kan maken.
Voelt als thuiskomen
Nu is het mijn beurt. Mooi om weer eens terug te keren naar het oude nest. Ik ben zelf eigenaar geweest van een SEAT Leon CUPRA 280 met 391 pk en ben vorig jaar nog naar de introductie geweest van de SEAT Leon CUPRA 300 in Barcelona. Ik geef het grif toe: ik ben een fan van deze auto. Wat een heerlijke allrounder. Comfortabel voor je alledaagse kilometers, leuk genoeg om lekker mee te knallen en – zeker met chip – razendsnel. Het voelt als thuiskomen. Alles zit op de plek waar je het verwacht en de afwerking en gebruikte materialen zijn prima op orde. De bucket seats (1300 euro) geven waanzinnig veel steun, alleen zit ik iets te hoog in vergelijking met de BMW.
DSG aanpassing nodig
Alwin heeft gekozen voor de welbekende DSG automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en dat is wel weer even wennen voor me. Ik ben de voortreffelijke BMW ZF-8 bak gewend en de DSG-6 is toch een stapje terug. Ik mis een paar versnellingen en ook is het schakelgedrag van de BMW-bak net iets fijner. Nog iets fijner, want de DSG-versnellingsbak is ook een prima unit. Zeker na de aanpassingen door JD Engineering. In de S-stand schakelt de auto wat vroeger op en in D-stand juist iets later. Vooral in S-stand is de auto veel prettiger rijdbaar en maakt hij veel beter gebruik van het enorme koppel. Heb je een snel VAG-product met DSG-versnellingsbak? Doe dan deze aanpassing. Het maakt de auto zoveel fijner.
Sportwagens pesten
Partypiece van de auto is de motor. De welbekende 2.0 TSI is goed voor 419 pk en 536 nm en het geweld is brachiaal. De mannen van JD Engineering zijn tovenaars! De BMW M140i is echt een razendsnelle auto, deze SEAT doet er nog schepje extra bovenop. Dat voel ik direct als ik het gaspedaal vloer. Ok, de turbo heeft een milliseconde extra nodig om op stoom te komen maar daarna is de voorwaartse drang voelbaar imposanter. Wat een beest! Dat blijkt eens te meer als we plaatsnemen op de achterbumper van een Audi R8. Die trekt vol door, maar de SEAT volgt zonder problemen. Dit is zo hilarisch leuk! Met je kleine SEAT’je dikke sportwagens pesten. Geloof het of niet, niet veel later kwamen we ook nog een Mercedes AMG GT-S met ruim 500 pk tegen. Die moest vol trappen om een klein gaatje te maken. Het is bizar dat je met een auto van iets meer dan 40.000 euro en wat kleingeld voor de tuning het kan opnemen tegen dat soort kanonnen. Gelukkig hebben we de filmpjes nog :).
SEAT is comfortabeler
Toch zegt dat niet alles over de CUPRA. Het is ook een auto waarmee je op de Autobahn heel vlot kan rijden zonder dat het nerveus of onprettig wordt. De demping is voortreffelijk, de besturing geeft voldoende feedback en dankzij de DSG-aanpassingen is het rijgedrag wat minder nerveus. Het comfort is beter dan in de BMW M140i. De auto ligt nog iets rustiger op de weg. Het onderstel van de BMW dribbelt dan inderdaad net iets teveel. Ik merk dat ook. Pas bij snelheden ruim boven de 200 kilometer merk je de kwaliteit van het BMW onderstel. De BMW graaft zich dan juist nog iets meer in, terwijl de SEAT dan wat meer concentratie en commitment vergt.
Heftige uitlaat
Ook op andere details merk je dat BMW meer ervaring heeft met het bouwen van dit soort auto’s. In de SEAT hoor je boven de 200 km/h veel windgeruis rond de zijruiten. Zoiets wat opvalt als je beide auto’s back-to-back rijdt. Storend is het niet trouwens. Geef gewoon wat meer gas en dan hoor je de op maat gemaakte uitlaat van specialist EPS lekker brullen. Een voortreffelijke uitlaat. De auto klinkt heftig, vooral als je hem langs hoort knallen. Heel erg gaaf zijn de keiharde pops and bangs uit de uitlaat. Op het randje maar bij een hothatch mag dat. De SEAT is dankzij deze aanpassingen ook een echte nekkendraaier. Aan boord is het geluid gelukkig nooit storend aanwezig. Het is precies goed! Ok, het geluid is niet zo fraai als de BMW zescilinder maar het is wel een lekkere soundtrack.
FWD vs RWD
Het bochtengedrag? Daar zijn we vandaag niet aan toegekomen, maar ik ken de SEAT natuurlijk goed. Het is een beetje appels en peren vergelijken. Met beide auto’s kun je heerlijk sturen maar het verschil tussen achter- en voorwielaandrijving is groot. Ik zeg niet direct dat achterwielaandrijving beter is, maar wel anders. Bij de BMW is de kont veel meer in beweging en voel je dat de auto echt een bocht wordt doorgedrukt. Een gaaf gevoel. Ga je met de BMW over het lijntje, dan is het best wel een handjevol. Bij de SEAT moet je wat vaker accepteren dat de voorbanden recht moeten staan voordat je het gas opent. Er zit een goed sper in die veel vermogen aankan, maar er zijn wel eens grenzen waar je tegenaan loopt. Zeker met ruim 400 pk! Daar staat tegenover dat je met de SEAT wel makkelijker hard te rijden is. Voor minder getalenteerde chauffeurs als ik zelf ook wel weer erg prettig.
And the winner is?
We vinden het allebei heel erg moeilijk om een winnaar te kiezen. Beide auto’s zijn voortreffelijk en hebben allebei hun eigen ‘unique selling points’. De BMW heeft de goddelijke zescilinder en de voortreffelijke automatische versnellingsbak. De SEAT is wat comfortabeler, ruimer, (nog) sneller en vooral ook goedkoper. Deze getunede SEAT is de ‘bang for your buck’ koning. Alleen al die blik van Audi-rijders die je op hun pikkie trapt met je simpele SEAT. Dat is echt onbetaalbaar leuk. Bij de BMW verwachten ze vuurwerk, bij de SEAT niet. Dat laatste is beslissend voor me. De getunede SEAT wint het van de stock BMW. Ik heb er lang over moeten nadenken en de overwinning is nipter dan nipt. Maar toch? Een troost voor de BMW fanboys. De score was anders geweest als beide auto’s stock waren geweest. Nu vergelijk ik wel een beetje appels met peren. Maar ja, soms moet je kiezen. Zoals nu. De SEAT Leon CUPRA wint. Die uitkomst zag ik vooraf niet aankomen.
Sorry maar wat een onzinvergelijking is dat hier. FWD vs RWD=winnaar BMW, interieur=winnaar BMW(en die onzin altijd Audi heeft mooiere interieurs, haal is een deurpaneel los wat een brol dat eigenlijk is), motor, versnellingsbak en aandrijflijn=winnaar BMW, exterieur=winnaar BMW, geluid=winnaar BMW, sprint naar 100 tegen zwaar getunede Seat=winnaar BMW, weggedrag=winnaar BMW. Desondanks duid je de Seat aan als winnaar? Een opgetunede minderwaardige VW Golf met brulpijpen en een interieur anno 2005? Dit is inderdaad appelen met zure peren. En de Seat een nekkendraaier? Een Johnny car dat een ellendig(storend) lawaai maakt bij het passeren zeker 🙂 Geen van beiden zijn nekkendraaiers!