SEAT Leon CUPRA R: welke generatie is beter?

Een afscheid in stijl. Vlak voor het inleveren van mijn SEAT Leon CUPRA R heb ik nog even een ‘meet and greet’ met de voorganger gedaan. Ook deze generatie SEAT Leon CUPRA R is net wat heftiger, sneller en specialer dan de gewone CUPRA versie. Genoeg reden dus om deze twee raspaardjes eens met elkaar te vergelijken.

SEAT Leon CUPRA R 1P en 5F

Generatieclash

Welke generaties zijn dit?

De 1P en 5F. Dat zijn de typenamen van deze generatie Leons. Ik begin met de generatie met de modelaanduiding 1P. Deze SEAT Leon CUPRA R is gebouwd van 2009 tot 2013 en goed voor 265 pk en 350 nm. Inderdaad, dezelfde motor als de toenmalige Volkswagen Golf 6 R en Audi S3. Serieuze hardware dus. En zoals vaker bij VAG modellen is ook het vermogen bij deze auto opgeplust bij JD Engineering. Nu goed voor circa 350 pk en 465 nm. De laatste generatie SEAT Leon CUPRA R (modelaanduiding 5F) heeft op deze site geen introductie nodig. Onze voormalige duurtester en na een JD Engineering kuurtje goed voor 391 pk en 511 nm (standaard 300 pk/380 nm). Vlak voor de verkoop van deze auto heb ik snel nog even een ontmoeting geregeld met de voorganger. Helaas is het niet gelukt om ook een SEAT Leon CUPRA R van de eerste generatie (modelaanduiding 1M) te regelen. Jammer, want ook dat is een speciale auto. Eerst met 210 pk (bouwjaar 2002-2003) en van 2003 tot 2006 met 225 pk. Dit zijn echt heerlijke snelheidsduiveltjes. Wie weet rijden we die later nog eens.

SEAT Leon CUPRA R 1P en 5F

Hier ga je wel voor aan de kant.

DSG of handbak?

De 1P heeft nog een handbak en dat is heerlijk. Eindelijk weer eens werken met de handjes en voetjes. De bak schakelt licht, trefzeker en is een heerlijkheid. De Sachs sportkoppeling is wel even wennen want die gaat een tikje zwaar. De koppeling is echter wel bestemd tegen het hogere koppel, met de standaard koppeling ga je vanzelf een keer door de bodem heen. Een nuttige en zinvolle investering en het went snel. Heel anders dan de DSG versnellingsbak in de 5F, die vooral heel efficiënt en trefzeker schakelt. Echt een prima versnellingsbak en qua snelheid onverslaanbaar. Voor de beleving heb ik echter liever de handbak. Overigens is de 5F CUPRA R in het buitenland ook met handbak geleverd. Dus wie weet kun je er nog eentje vinden en importeren.

SEAT Leon CUPRA R 1P

Kijk die uitlaten dan. Heel dik!

Welke is sneller?

De 5F natuurlijk. Meer vermogen en een efficiëntere versnellingsbak. Maar ook een motor die in een veel breder toerenbereik actief is, helemaal tot aan de redline (6.700 toeren). De 1P motor is meer een turbomonster van de oude stempel. Beneden de 3.000 toeren gebeurt er niet zo heel veel, pas daarboven begint de turbo ouderwets te sleuren. Vooral in het midden toerengebied, want helemaal bovenin zakt de turbo weer wat weg. Een ander diersoort maar niet perse minder. Eerder anders. Wel is de ‘soundtrack’ nog heftiger, meegeholpen door de twee enorme uitlaten. Wat een bak geluid zeg. Heerlijk. Natuurlijk is het een beetje appels en peren vergelijken want de 5F CUPRA R heeft gewoon de standaard uitlaat. Achteraf heb ik spijt dat ik ook niet een lekkere Akrapovic of Milltek uitlaat gemonteerd heb. Echt heel bruut en het ziet er ook nog eens megadik uit.

 

Hoe gaat het ‘Autobahn brennen’ met beide auto’s?

Goed. Dit zijn leuke auto’s om hard mee te rijden. Ook rechtuit. Allebei de auto’s zijn voldoende comfortabel. Dat is fijn. Ook is de  rechtuitstabiliteit van beide auto’s goed, die van de 1P is zelfs een tikje beter. De besturing van de 1P CUPRA R is wat minder nerveus. Die ligt heel gelaten en losjes in je hand, ook bij snelheden van 250 plus. Echt heel fijn. Ook is de demping nog wat meer vergevingsgezinder. Wel merk je dat de auto wat sneller buiten adem raakt. Boven de 260 verliest de turbo momentum  terwijl de 5F dan nog wel even doortrekt. Beide auto’s hebben vanwege de sportieve uitmonstering overigens meer dan voldoende ‘überholprestige’. Vooral de felblauwe 1P CUPRA R vreet echt je binnenspiegel op. Niet normaal. Ook anno 2020 is dit nog steeds een hele dikke auto. En als je dan wordt ingehaald en je hoort die uitlaat brullen. Poe, dan maak je een diepe buiging.

Met de SEAT Leon CUPRA R in de Zwitserse Alpen

Ook met de 5F heb je overigens meer dan voldoende ‘überholprestige’, weet ik uit ervaring.

Wat zijn de grootste verschillen?

Het interieur. Dat is bij de 1P generatie echt de achilleshiel van de auto. Nul uitstraling, nul emotie en ‘plastic fantastic’. De 5F generatie is ook niet bepaald de benchmark in het segment maar wel vele malen beter dan het 1P interieur. Uiteraard mis je in de 1P ook wat opties en veiligheidsvoorzieningen, alhoewel het analoge karakter van de auto ook voordelen heeft. Veel moderne opties voegen weinig toe aan de rijbeleving. Het toevoegen van overdreven speakergeluid zoals in de 5F doet bijvoorbeeld meer kwaad dan goed. Dat kun je overigens – zoals ik gedaan heb – softwarematig laten uitschakelen. Wat beide auto’s gemeen hebben zijn hele goede stoelen. Al zit de Recaro sportstoel die de 1P eigenaar linksvoor heeft gemonteerd nog een tandje fijner.

SEAT Leon CUPRA R 1P en 5F

Net wat bruter dan de gewone CUPRA’s. De R versies wil je hebben.

Hoe doen beide auto’s het op de Landstrassen?

Goed. Meer dan goed zelfs. Het grappige is dat je voelt dat de auto’s familieleden van elkaar zijn. Je voelt het VAG-DNA in beide auto’s alleen merk je ook dat er net even wat meer fijnslijp gedaan is om de auto’s net even wat specialer te laten voelen. Met als resultaat dat beide auto’s net even wat beter sturen dan de gewone CUPRA’s. De 5F is de meer theatrale van de twee. De auto voelt wat nerveuzer en tegelijkertijd een tandje scherper aan. Het sperdifferentieel in de 5F verdeelt de tractie nog wat beter dan in de 1P en dat maakt de 5F een extreem competente auto. Toch is de 1P ook een uitmuntende auto. In deze auto kun je ook heel veel tempo maken. Dankzij de ‘aftermarket’ KW DDC schroefset ligt de 1P echt als een kart op de weg en kun je ook heel veel snelheid meenemen in de bochten. De remmen van beide auto’s zijn top, bij de 1P met dank aan een ‘aftermarket’ V-Maxx Big-Brake kit met 355mm schijven en Hawk HP+ remblokken. Hardcore circuitrijders doen er verstandig aan om een beter mechanisch sperdifferentieel te monteren, maar een noodzaak is dit niet. De eigenaar van deze SEAT Leon CUPRA R is vaak op het circuit te vinden en weet hele aardige rondetijden uit zijn CUPRA R te persen.

SEAT Leon CUPRA R 1P

Blauwe lak en zwarte velgen vind ik een prachtige combinatie.

Welke is beter?

Het is logisch dat de nieuwere 5F op een aantal onderdelen (interieur met name) beter is. Je mag er namelijk van uitgaan dat een nieuwe generatie bepaalde dingen weer beter doet. Daar betaal je ook voor natuurlijk. Desondanks blijft er bij de 1P voldoende moois over. Want de auto rijdt en stuurt gewoon heerlijk. De 1P is – zelfs met het KW onderstel – een tikje comfortabeler dan de nieuwe generatie. Die is wat onrustiger in het stuur en is iets meer een showman. Beide auto’s hebben vooral veel gemeen. Een extreem sportief uiterlijk. Het VAG-DNA. Ook zijn het allebei betaalbare supersporters voor de ‘gewone man’. Dat maakt de auto’s zo aantrekkelijk. Ongeacht of je de 1P of 5F kiest. Beide auto’s hebben hun charme. Wat mij betreft zijn dit klassiekers in wording.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten