Duurtest SEAT Ibiza 1.5 TSI – tuning (35.000 km)

Meer vermogen = altijd beter. Niet voor niets luidt onze huisslogan bij Driveaholic.nl: ‘Een week geen 250 gereden is een week niet geleefd’. Voor onze SEAT Ibiza 1.5 TSI zijn dit soort snelheden wat te hoog gegrepen. Het is met 150 pk geen langzame auto maar op de linkerbaan moet je toch regelmatig plaatsmaken voor een snellere broeder. Daarom hebben we het vermogen wat op laten schroeven. Uiteraard bij onze huistuner JD Engineering. En nu is onze SEAT Ibiza 1.5 TSI opeens goed voor een hele gezonde 196 pk en 329 nm.

Na tuning goed voor 196 pk en 329 nm!

Dat is bijna net zoveel als een Volkswagen Polo GTI?

Correct. Alhoewel dit vermogen wel uit een relatief klein viercilindertje (1.5 liter) geperst wordt. Uiteraard hebben we de auto voor en na tuning op de rollerbank gezet. Volgens fabrieksopgave zou onze Ibiza 1.5 TSI goed moeten zijn voor 150 pk en 250 nm. Onze knalrode Ibiza doet het in de praktijk nog wat beter, want op de rollerbank is de auto goed voor 164 pk en 258 nm. Op Aral 102 Ultimate overigens. Scheelt wel een paar peekaatjes. Het was overigens kantje boord of onze Ibiza nog getuned kon worden, want bij deze versie is de ECU niet altijd te kraken. En dat was bij onze Ibiza dus ook het geval. Wat een pech! Gelukkig biedt JD Engineering ook de mogelijkheid om een zogenaamde powerbox te installeren. Dan krijg je iets minder vermogenswinst dan bij een chip op maat, maar beter iets dan niets natuurlijk. Wat blijkt: het is echt wel meer dan iets. Want op de rollerbank blijkt dat de powerbox een hele gezonde 32 pk en 71 nm extra oplevert.

Foto uitdraai rollerbank SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bijna net zoveel vermogen als een Volkswagen Polo GTI!

Wat doet dit voor de 100-200 tijden?

Dat verschil zou je wel moeten merken natuurlijk. Daarom heb ik voor en na de tuning wat metingen gedaan met onze Dragy meetapparatuur. In Duitsland natuurlijk. Ik heb niet alleen de snelst mogelijke 100-200 tijd gemeten, maar  ook metingen gedaan in de verschillende manuele versnellingen. Juist ook om te zien hoe het met de trekkracht bij lagere toeren zit. De resultaten zijn verrassend. Stock sprint de Ibiza in 27.95 seconden van 100 naar 200. Met een ruime 30 pk extra had ik een winst van pak hem beet drie tellen verwacht. Wat blijkt, de getunede SEAT Ibiza doet de 100-200 sprint nu in 21.7 seconden. Dat is ruim zes seconden sneller! Dat zag ik niet aankomen. En dat verschil loopt alleen maar op in de hogere versnellingen. Bij de 100-200 run in de zevende versnelling win je meer dan 16 seconden! Maar misschien nog wel opmerkelijker, deze getunede Ibiza is sneller dan een stock Volkswagen Polo GTI van 100 naar 200 (25,8 seconden). Leuk feitje toch.

  Stock Na tuning
80-120 km/h 4.88 sec 4.17 sec
100-200 km/h in S 27.95 sec 21.70 sec
100-200 km/h in 5 30.95 sec 22.24 sec
100-200 km/h in 6 33.36 sec 26.63 sec
100-200 km/h in 7 50.73 sec 34.36 sec

 

Een meer dan respectabele sprinttijd!

Wat merk je in de praktijk nog meer?

Dat de gasrespons van de auto veel directer is. Bij de stockauto reageert de auto wat traag, nu lijkt het alsof de turbo wat sneller wakker wordt. Daarna trekt de auto in alle toeren veel beter door en voelt de motor bij hoge toeren veel levendiger aan. Bij de stockversie schakelde ik bij 5.500 toeren altijd wel door, bij de getunede versie kun je prima tot de 6.000 toeren doortrekken. De auto rijdt merkbaar prettiger. Meer goed nieuws: de voorwielen kunnen op droog asfalt goed omgaan met het extra vermogen. Gelukkig voor ons kon de software van de DSG-versnellingsbak wel aangepast worden. De schakeltijden zijn wat verkort en aangepast en ook is de bak beter beschermd tegen het hogere koppel. De versnellingsbak schakelt voelbaar fijner en de voor deze ‘budget-DSG’ zo kenmerkende lompheid bij het wegrijden is ook grotendeels verdwenen. Het voelt wat meer als een volwaardige versnellingsbak. Zeker in de handmatige modus schakelt de bak gewoon heel erg snel. Uiteraard is de topsnelheid ook wat hoger. Bij de stockversie varieert die van 225 tot 232 op de teller (afhankelijk van omstandigheden). Met de getunede versie versnel je veel makkelijker naar 220 op de teller, maar daarna raakt het kleine blokje buiten adem. Bij 235 op de teller is de koek echt wel op. 

 

Dus deze SEAT Ibiza is een alternatief voor de Polo GTI?

Natuurlijk niet. Een Volkswagen Polo GTI is qua onderstel, remmen, afwerking en uitstraling echt wel een ander diersoort. Dat is een volwaardige hot hatchback. Deze SEAT Ibiza is hooguit een warme hatchback na de tuning. Want meer vermogen maakt een auto niet per definitie sportiever. Het onderstel, besturing en remmen blijven onaangepast. Qua soundtrack is een Polo GTI ook superieur. Erg is dat niet, want de SEAT Ibiza is een ander type auto. Die moet je vergelijken met een Polo R-line en dan is de Ibiza net even een tandje sportiever en leuker. Dus ben en blijf ik super tevreden met deze auto. En nu zit er ook een ‘element of surprise’ bij. Deze Ibiza ziet er identiek uit als ieder ander 1.0 liter driecilindertje met FR uitrusting. Inclusief fake plastic uitlaatsiertips. Hooguit een welpje in schaapskleren, alleen heeft dit welpje opeens kleine klauwtjes gekregen. Zo moest een Britse Mercedes GLS 350 CDI plaatsmaken op de Duitse Autobahn. Zelfs een Nederlandse BMW X5 uit 2023 (zonder typeplaatje) moest echt vol op het gas om die hinderlijke rode dwerg uit zijn binnenspiegel te lossen. Kortom, het is een auto die verrassend leuk meedoet op de linkerbaan en voor verbaasde blikken zorgt. Dat is echt hilarisch leuk.

Meten = weten!

Nog bijzonderheden?

Nee. Vlak voor de 30.000 kilometer hebben we een beurtje uitgevoerd en daar kwamen geen bijzonderheden uit. Dus de betrouwbaarheid is vooralsnog top. En onze tevredenheid ook. Want dit blijft in mijn optiek een mooi en leuk autootje. Perfect is ie niet (windgeruis en materialen zijn wel een klein dingetje), maar soms is goed ook gewoon goed genoeg. Dus mag onze Ibiza voorlopig nog wel even blijven naast onze andere duurtesters.

SEAT Ibiza en BMW M135i xDrive

Naast onze andere duurtester (BMW M135i xDrive)

Eerdere verslagen

 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten