Rijtest: BMW i3 (2017)

Het is dichterbij dan je denkt: elektrisch rijden wordt steeds meer mainstream. Er zijn nu al werkgevers waar je alleen maar een elektrische auto mag leasen. Wat als je een BMW i3 in de maag gesplitst krijgt? Reden voor een grote ‘jeej’ of een overtuigende ‘nee’? Kan deze BMW de belofte voor ‘Freude am Fahren nog waarmaken?

Zijn tijd ver vooruit?

Shitstorm op Facebook

Zelden heb ik een auto meegemaakt waarover iedereen zo eensgezind was. Als ik op onze Facebookpagina een fotootje plaats reageert letterlijk iedereen negatief. De hatelijke opmerkingen vliegen me om de oren. It’s a shitstorm! Eerlijk gezegd snap ik dit ook wel, want de BMW i3 ziet er gewoon niet uit. Origineel is hij zeker, maar als petrolhead voel ik me opgelaten in de BMW i3. Ik geneer me bijna. Gelukkig heb ik wel de snelste BMW i3 bij me, die goed is voor 170 pk. De faceliftversie die binnenkort uitkomt biedt zelfs 184 pk.

Snel die jas uit!

Milieuvriendelijk interieur

Het interieur vind ik wel geslaagd. Het doet me een beetje aan Tesla denken. Het interieur is heel erg ruimtelijk opgezet en – leuk detail – de gebruikte materialen zijn allemaal heel verantwoord en milieuvriendelijk, want recyclebaar. Storend is dat niet, want de afwerking en bouwkwaliteit zijn gewoon goed. Dit is BMW waardig. Daarnaast is het iDrivesysteem ook in de BMW i3 erg prettig en zitten de met leer beklede stoelen erg goed. Onze testauto is voorzien van bijna alle opties, dus ook met Harman & Kardon, panoramadak, adaptieve LED-verlichting, een achteruitrijcamera en meer van dit soort gadgets. Een pluspunt is ook de ruimte aan boord. Achterpassagiers zitten heel erg goed. Dat had ik vooraf niet verwacht. Mits je aan boord kunt klauteren vanwege de onhandige opening van de achterportieren.

Mooi en origineel interieur

Bloedsnel op de eerste meters

De BMW i3 heeft 3 rijstanden. Comfort, eco en ecoplus. Die laatste is de absolute spaarversie waarbij de airco wordt uitgeschakeld en je niet harder dan 90 km/h kunt rijden. Dat hoeft voor mij niet. Ik schakel dus gewoon de comfortstand in. Het voordeel van een elektrische auto is dat je de auto niet hoeft warm te rijden. Ik ram meteen het gaspedaal naar beneden. Op de eerste meters is de BMW i3 bloedsnel. Je hebt instant power. Daarna bouwt het vermogen snel af, waardoor de 0-100 tijd toch al 8 seconden kost. Toch gaat het voor mijn gevoel veel sneller, omdat de auto op de eerste meters zo alert reageert. Het is ronduit vermakelijk om bij het verkeerslicht lekker op het gaspedaal te stampen.

Aan de nieren herken je de familieband met andere BMW’s.

Verrassend fijne rijdersauto

De eerste bochtenserie dient zich aan. Ik verwacht veel bandengekerm van de vrij dunne bandjes en hopeloos onderstuur. De eerste meevaller is genoteerd, want de auto geeft geen krimp en heeft verrassend veel grip. Ook geeft de besturing heel veel feedback. Dit stuurt best leuk. Sterker nog, het stuurgevoel vind ik beter dan in mijn BMW M140i! Snel neem ik de eerste afrit weer en herhaal ik mijn bochtenexercitie. Wederom houden de banden het prima vol. Natuurlijk krijg je uiteindelijk te maken met onderstuur, maar dan moet je echt al heel erg gek doen. Het rijdt en stuurt gewoon superfijn, zeker omdat het onderstel stevig genoeg is. Freude am Fahren? Ja, echt wel!

Lekkere velgen kunnen het ontwerp niet redden.

Topsnelheid beperkt

Ook met het comfort is weinig mis als ik weer de snelweg opdraai. De rust aan boord is indrukwekkend. Natuurlijk vanwege het ontbreken van motorgeluid, maar ook wind- en bandengeluiden zijn knap teruggedrongen. Daarnaast ligt de auto goed op de weg, de rechtuitstabiliteit is echt heel goed. Een hinderlijke eigenschap van elektrische auto’s is het sterke afremmen van de auto als je het gas lost. De BMW i3 heeft hier echt veel last van. Ik zou spuugzakjes uitdelen voor je passagiers. Die hebben ze nodig. Dan maar wat extra gas erbij. Helaas is dat een beperkt genoegen. Boven de 140 km/h stort de acceleratie verder in en tot mijn verrassing houdt de BMW i3 het bij 154 kilometer per uur (op de teller!) voor gezien. Hard rijden heeft een bijkomend nadeel. Het gaat ten koste van de actieradius. In theorie heeft de BMW i3 pak hem beet 200 kilometer range, maar als je gaat trappen verdwijnt dat als sneeuw voor de zon.

Je houdt angstvallig de beschikbare range in de gaten.

Range extender voor meer bereik

Gelukkig is er zoiets als een range extender. De range extender zorgt ervoor dat een kleine benzinemotor de elektromotor van stroom voorziet als dat nodig is. Zo kom je altijd thuis. Slim! Toch vind ik het irritant dat ik me druk moet maken om dit soort dingen. Ik wil gewoon op ieder moment gas kunnen geven. Zo veel en zo vaak als ik wil, zonder me druk te moeten maken om mijn range. Dat ik dan 1 op 7 rijd is mijn eigen afweging. Bij elektrische auto’s pas je je noodgedwongen toch meer aan. Het grote nadeel van de range extender? Je bent je 4% bijtelling kwijt en betaalt weer 22%. Dan toch maar rustig aan doen onderweg?

Uiteraard kun je de i3 flink opplussen met luxe en nuttige opties.

Stevige aanschafprijs

Voor veel kopers is dat overigens geen probleem. Er zijn genoeg mensen voor wie de range meer dan voldoende is en die helemaal niet snel naar A en B willen reizen. Voor zulke mensen is de BMW i3 best een optie. Zeker voor de zakelijke rijder is de volledig elektrische BMW i3 interessant. Voor particuliere kopers is de aanschafprijs (zoals alle elektrische auto’s) nog steeds stevig. De BMW i3 is verkrijgbaar vanaf 39.000 euro en met de range extender en wat leuke opties (navi, H&K audio etc) kom je snel uit op een bedrag van rond de 50.000 euro. Voor een elektrische auto niet eens slecht, maar natuurlijk erg duur in vergelijking met reguliere auto’s. Dat is BMW niet aan te rekenen, want nu zijn de kosten voor het produceren van een dergelijke auto nog vrij hoog. Over 10 jaar is dat anders.

Het interieur is bijna volledig recyclebaar.

Conclusie

Het is knap wat BMW heeft neergezet met de i3. De BMW i3 is een bijzonder fijn rijdende auto. Echt een kwalitatief hoogwaardig product. Complimenten voor BMW! Ze zijn op de juiste weg. Als ze dit weten vol te houden, kan elektrisch rijden in de toekomst nog wel wat worden. Natuurlijk moeten ze dan wel wat doen aan de range, de topsnelheid en last but not least het uiterlijk van de i3. Dat zal ongetwijfeld ook wel gebeuren in de toekomst. De BMW i3 laat zien waar BMW toe in staat kan zijn. Het geeft mij als benzineverslaafde petrolhead weer een beetje hoop. Met een elektrische auto kun je ook rijplezier hebben!

Eindcijfer: 7,5
+ Verrassend fijne rijdersauto.
+ Heel erg snel op de eerste meters.
+ Voelt aan als een hoogwaardige auto.
– Toch nog steeds de actieradius.
– En de topsnelheid.
– Dan ook nog het uiterlijk.

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door BMW Hans Severs.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Frans van Beek schreef:

    En waar in de EU is 154 km per uur een beperkende topsnelheid? In NL iig nergens. Dit bezwaar is dus nauwelijks relevant. Actieradius is op dit moment wel een punt. Een zwaardere accu (120 ah) is aangekondigd en zal waarschijnlijk nog dit jaar beschikbaar komen.

    Goed testverslag verder.

    De titel van uw site doet me wel denken aan een stoommachinist die wanhopig de opkomst van de benzinemotor probeert te bezweren.

    • Christian Schilder schreef:

      Dat laatste klopt. Alhoewel ik niets met een stoommachine heb, wel met de traditionele zes-in-lijns van BMW :).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten