Rijtest: Volvo V60 T6 (2021)
Auto’s worden alleen maar duurder en duurder. Bij ‘premiumfabrikant’ Volvo kun je nog wel terecht voor de ‘koopjes’. De plug-in hybride Volvo V60 T6 is verkrijgbaar vanaf 51.150 euro. Dat is respectievelijk 5.000 en 6.000 euro goedkoper dan de Mercedes C300e Estate en BMW 330e Touring.
Voor een dubbeltje op de eerste rij dus?
Zo zou je het wel kunnen zien. Want de Volvo V60 is ook maar 3.000 euro duurder dan niet-premium concurrenten als de plug-in hybride Peugeot 508 SW (met ‘slechts’ 225 pk). Een Volkswagen Passat Variant GTE met 218 semi-elektrische peekaatjes is ook vanaf 51.000 euro verkrijgbaar. Let op, de Volvo V60 T6 is goed voor 350 pk en 659 nm! Dat zijn hele serieuze waarden en je zult begrijpen dat de T6 motor (een viercilinder overigens) geen enkele moeite heeft met de bijna 2.000 kilo zware Zweed. De sprint naar 100 kost 5.4 seconden en dat is goed genoeg om de gemiddelde Volkswagen Golf GTI het schaamrood op de kaken te rijden. En dan te bedenken dat er ook nog een T8 versie (eveneens een viercilinder plugin-hybride turbomotor) met maar liefst 455 pk is. Die sprint in 4.6 seconden naar 100. Voor 3.000 euro meerprijs op papier geen slechte deal. Overigens ben je daarna natuurlijk niet klaar in de optielijst. Onze Volvo V60 kost inclusief R-line en een aantal opties ook al meer dan 60 mille en dan kan het uiteraard nog gekker.
Hoe bevalt de T6 motorisering?
Eigenlijk wel dikke prima. Het is geen sportief brullende motor, maar het blok heeft wel goede manieren en de samenwerking met de elektromotor verloopt zo goed als onmerkbaar. De combinatie met de 8-traps Geartronic versnellingsbak verloopt bijzonder prettig. De versnellingsbak is zeker niet de allersnelste, maar schakelt wel bijzonder comfortabel en maakt heel goed gebruik van het monsterlijke koppel van de motor. Zelfs bij volgas schakelt de motor ruim voor de 6.000 toeren al door. Meer toeren zijn niet nodig bij deze koppelbeul. De trekkracht van de motor is echt fenomenaal. Zelfs in de achtste versnelling gebeurt er nog voldoende als je vanaf 100 km/h accelereert. Met driekwartgas rijdt de auto het fijnst. Dan ben je nog steeds heel vlot en vooral moeiteloos onderweg. Het wordt alleen maar mooier als je ook nog eens bedenkt dat je in theorie 87 kilometer elektrisch kunt rijden. Dat is echt een hele bruikbare range en een groot pluspunt van deze auto. Bij de BMW 330e haal je met pijn en moeite 40 kilometer elektrisch. Dit is al met al een prima motorisering, dat maakt het volgende probleem juist extra pijnlijk.
Welk probleem dan?
Tijdens mijn testrit ben ik uiteraard even de grens naar Duitsland overgestoken. Op de Autobahn is de Volvo V60 T6 echt een enorm frustrerende auto. Het is heel dubbel. Het leuke is dat je zoveel vermogen hebt dat je (bijna) iedereen het snot voor de ogen rijdt. Totdat je bij 184 op de teller (180 echt) letterlijk tegen een digitale muur knalt waarna je uiteindelijk door een simpele Mercedes-Benz CLA180d (109 pk!) wordt ingehaald. Dat is voor een petrolhead uiterst frustrerend. Je voelt dat de auto makkelijk heel veel harder kan, maar je mag niet. In de Volvo V60 T8 is dit probleem natuurlijk nog veel groter. Ik snap het niet. Waarom bouwt Volvo dan eigenlijk auto’s met 350 en 455 pk als ze daarna niet vrijuit mogen marcheren? Is 455 pk dan zo veilig? Met 200 pk heb je ook voldoende vermogen om veilig te kunnen inhalen. Die dubbele moraal irriteert me. Wees dan consequent. Of vertrouw je bestuurders wat meer. Deze betutteling is ronduit ergerlijk. En ook daar zit wel een hypocriet randje aan, want de ruim 600 pk sterke Polestar 1 (een submerk van Volvo) mag wel 250 kilometer per uur rijden. Of 200 km/h in het geval van de Polestar 2. Het blijkt maar weer hoe boterzacht die principes zijn als het om centjes gaat.
Hoe is het comfort?
Om de ergernis te laten zakken besluit ik om het kruistempo wat te verlagen naar 160 a 170 kilometer per uur en me te concentreren op het reiscomfort. Onze testauto is uitgerust met 19 inchvelgen en die zorgen er wel voor dat de demping aan de stevige kant is. Je voelt af en toe wel wat onrust in de koets als je over wat minder nauwkeurig geplaatste betonplaten rijdt. De Volvo V60 is desondanks echt wel een prettige reisauto hoor. De auto is voldoende geïsoleerd, koerst bijzonder stabiel en de stoelen zitten – zoals we van Volvo gewend zijn – fantastisch. Al had de zitpositie nog wel iets lager gemogen. Toch kan ik het niet laten om de Volvo even te vergelijken met mijn eigen BMW 330i Touring. Ik weet het, iets met appels en peren maar de BMW is echt wel iets stiller en ook doen de dempers (M-sport adaptief in combinatie met 19 inch velgen) net nog iets verfijnder hun werk en dat had ik niet verwacht. De BMW 3-serie is toch de meer sportieve auto van de twee en dan verwacht je automatisch dat de Volvo comfortabeler zal zijn. Het zijn geen grote verschillen, maar het tegendeel is dus waar. Het comfort in de Volvo is heus wel voldoende maar nooit uitstekend.
Staat het R-line logo garant voor een uitdagende wegligging?
Nee, zeker niet. Dat heeft meerdere redenen. Allereerst het hoge gewicht. Een leeggewicht van bijna 2.000 kilogram is best stevig en dat voel je. Daarnaast is de besturing geen wonder van gevoel en precisie en merk je dat de voorwielen vrij snel zoeken naar tractie en waardoor je vooral aan het vechten bent tegen onderstuur. Dat laatste is echt wel een dingetje, al helpen de all-seasonbanden natuurlijk niet mee. Ook hier is het echt geen kommer en kwel, maar de Volvo V60 T6 is geen match voor de veel leukere plug-inhybride BMW 330e. De rij-ervaring van de Volvo V60 T6 voelt een beetje Audi-esk aan, maar dan met een paar procent minder finesse. ‘Feinabstimmung’ noemen de Duitsers dit mooi. Desondanks vind ik het R-line pakket wel een aanrader, want de sportieve uitstraling is ook wel wat waard. De Volvo V60 is in basistrim sowieso al een hele mooie auto, maar met de R-line accenten en 19 inch velgen is het plaatje wel echt compleet. Plus dat je zwarte dakhemelbekleding krijgt, ben ik altijd fan van.
Hoe is het interieur?
Op zich goed. De materialen zijn mooi en de afwerking is goed. De auto voelt ook heel erg robuust aan. Over 10 jaar ziet dit er nog net zo strak uit als nu. Dat weet je. Qua leefruimte scoort de Volvo V60 ook een ruime voldoende. Je kunt prima met vier volwassen een langere reis maken. Toch noteer ik ook een aantal nadelen. Alhoewel de materialen mooi zijn, mis ik net dat kleine beetje finesse. In de Volvo ontbreekt bijvoorbeeld ‘ambient lighting’ en ook zijn de digitale tellers niet heel erg fraai. Schakelflippers achter het stuur ontbreken ook en dat vind ik op de semi-sportieve R-line eigenlijk ‘not done’. Ook is het wennen dat je alles via het scherm moet bedienen. Het scherm reageert best snel, maar soms zijn de menu-items wat klein en ook is het menu niet altijd logisch opgebouwd. Uiteindelijk vind je na verloop van tijd wel je weg, maar als beginnende Volvo-rijder kost het wel even moeite. Ik heb ook moeite met het af-fabriek navigatiesysteem. Het geheel voelt allemaal een beetje 2014 aan. Volvo biedt inmiddels een meer dan prima Google-functionaliteit aan, maar die is gek genoeg nog niet geleverd op onze testauto. Vraag dus even na hoe dat zit voordat je je krabbel zet op het koopcontract.
Is de Volvo V60 T6 de rit naar de Volvodealer waard?
Dat hangt een beetje af van welk type rijder je bent. Liefhebbers van het sportieve en/of snelle werk kunnen beter een deurtje verder winkelen. De Volvo mist sportieve genen en de snelheidsbegrenzer direct een einde aan al je twijfels. Voor rustige rijders is de Volvo V60 wel een optie, want qua prijs-kwaliteit is dit gewoon een goede aanbieding en je hebt ook nog eens een mooie auto voor de deur staan. Het oog wil ook wat en daar scoort deze Volvo gewoon waardevolle punten. Ook is de elektrische range heel erg goed. Je kunt echt mooie afstanden maken en heel goedkoop rijden. Het is al met al een prettige auto om je dagelijkse kilometers in Nederland mee te doen. Misschien een mini-tikje minder verfijnd dan de Duitse concurrenten, maar die zijn wel weer duurder. Wel geven die auto’s je meer het gevoel dat je met iets bijzonders onderweg bent. De Volvo V60 is een goede auto, maar ook wel een beetje saai en emotieloos. Hij blinkt nergens uit en ook ontbreekt de ‘wow-factor’. Zelfs bij de bijzonder sterke Volvo V60 T6 (en zeker T8) mis je net dat beetje beleving. Die verschrikkelijk irritante politiek-correcte snelheidsbegrenzer kost ook een half strafpuntje op Driveaholic.nl. Wij houden van snelheid en sportiviteit!
Eindcijfer: 7.5
+ Fraai uiterlijk.
+ Koppelrijke motor.
+ Uitstekende prijs-kwaliteit!
+ Mooie elektrische range.
– Niet erg dynamisch.
– Mist net dat laatste beetje finesse.
– Die begrenzer, wtf!
Volledig eens met je analyse! Ik vind de wagen ook mooi en de prestaties zijn zelfs beter dan van een BMW 330e (shame on you BMW).
Is de snelheidsbegrenzer op één of andere manier uit te schakelen?
Vast wel. Maar dan verlies je wel weer je fabrieksgarantie. Plus dat je bij een leaseauto ook gedoe krijgt met de leasemij.
Klopt, plus zijn de banden, ophanging en remmen voorzien op een veel hogere topsnelheid? En kan de elektromotor het aan?
Dat met dat Google, verbonden zijn met je telefoon bij Volvo nog altijd met een kabeltje ertussen!!!!!!!!, Bmw heeft dat beter voor mekaar, gewoon draadloos.en Volvo is Volvo niet meer, kies voor een degelijke auto dus :BMW
Ja, kan wel. https://www.heicosportiv.nl/product/e-motion-v-max-verhoging-4/
Maar dure “optie” en kom je bij Heico terecht en wat je zegt garantie…Auto is wel gemaakt hiervoor, gezien voor 2021 er Vmax was.
Zou dan meteen prestatie verbetering meenemen voor 500 meer.
https://www.heicosportiv.nl/product/e-motion-prestatieverbetering-8/
Vind het model prachtig ofschoon ik het interieur van mijn T6 uit 2011 mooier vind, meer. Een absoute min vind ik een begrenzing op de motor en als je dan vermogen wil verkopen had de 5 en 6cyl in het programma gelaten want deze hebben zich bewezen en zijn geliefd. Mijn gevoel zegt dat het ergens ten koste van gaat als je veel vermogen uit minder cylinders gaat halen en ik denk de levensduur van de motor. Voor mij NOOIT geen 3cyl. Zo heeft iedereen zijn of haar gevoel en mening.
Vind het model prachtig ofschoon ik het interieur van mijn T6 uit 2011 mooier vind, meer klassiek. Een absoute min vind ik een begrenzing op de motor en als je dan vermogen wil verkopen had de 5 en 6cyl in het programma gelaten want deze hebben zich bewezen en zijn geliefd. Mijn gevoel zegt dat het ergens ten koste van gaat als je veel vermogen uit minder cylinders gaat halen en ik denk de levensduur van de motor. Voor mij NOOIT geen 3cyl. Zo heeft iedereen zijn of haar gevoel en mening.