Rijtest: Volvo V40 D4 business (2014)

We rijden in de leasetopper van het moment. De Volvo V40 D4 Business heeft een unieke propositie. Voor nog geen 27.000 euro rijd je in een auto met 190 pk/400 nm en maar 14% bijtelling. Voorheen was de Volvo V40 D2 de leaselieveling. Een vreselijk trage auto. Met deze Volvo V40 D4 heb je bij het verkeerslicht geen problemen meer. Je sprint in 7,5 seconden van 0 naar 100! Zijn er überhaupt nog argumenten te verzinnen waarom je de Volvo links moet laten liggen? In eerste instantie niet.

Volvo V40 D4 business

Volvo V40 D4 business: 14% bijtelling en 190 pk. Who needs more?

Mooi interieur

Kwalitatief is de Volvo een uitstekende auto. De auto ziet er leuk uit, het interieur is mooi vormgegeven en de stoelen zitten fantastisch. De zwevende middenconsole is ook net even anders en de optionele Harman Kardon premium geluidsinstallatie doet je oren ouderwets bloeden. Echt een prima installatie. Ook het navigatiesysteem werkt eindelijk eens een keer fatsoenlijk in een Volvo. Dit is een auto waar je snel je weg in kunt vinden. Je wilt overigens geen passagiers meenemen in de V40. Wat is dit een krappe auto. Ook de kofferruimte is vrij beperkt. Tot mijn ergernis monteert Volvo nog steeds een hoedenplank gemaakt van papier-maché. Bij een fabrikant die graag ‘premium’ wil zijn valt dit natuurlijk extra op.

Foto interieur Volvo V40 D4 business

Degelijkheid troef. De kwaliteit is prima in orde.

Stil en zuinig

Als ik de sleutel omdraai hoor ik niet dat ik in een diesel zit en ook als ik met de auto op de snelweg tokkel valt de rust aan boord me in positieve zin op. Toch is mijn eerste indruk dat het vermogen wat tegenvalt als ik de auto in de sportstand zet. Heeft deze auto echt wel 190 pk? De Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk die ik als referentie heb meegenomen voelt sneller aan. Gelukkig heb ik mijn stopwatch bij de hand. De cijfers logenstraffen dit gevoel. De Volvo is gewoon een rappe auto. Alleen wordt het vermogen geleidelijk en een tikje afstandelijk geserveerd. Desondanks is de tweeliter biturbo diesel een fijne aandrijflijn. Hij is heel erg stil, zuinig (1 op 25 rijd je zonder moeite, heel knap!) en de diesel is zeer soepel. Vanaf de 1500 toeren heb je trekkracht en dit houdt hij in tot ver boven de 4000 toeren vol.

Volvo V40 D4 business

Geen schreeuwerige opsmuk. Eerder degelijk en chique

Klinisch

Volgens Volvo is de V40 gemaakt om je ‘elke dag opnieuw te verblijden met inspirerende handling voor een rit door de stad of een weekend weg’. Zo staat dit te lezen op de Volvo-website. Je mag de belofte van de marketeers met een flinke bus zout nemen. De V40 lijdt aan de kwaal waar steeds meer moderne auto’s aan ten onder gaan. Een gebrek aan beleving. De besturing, versnellingsbak en gasrespons geven veel te weinig feedback en gevoel. Het voelt allemaal wat klinisch aan. Alsof je een computerspelletje speelt, alsof je gereden wordt in plaats van dat je zelf rijdt. Ik zeg niet dat het onderstel slecht is. Integendeel zelfs. Maar dit is niet een auto waar je even een omweg mee maakt  als je  een boodschap moet doen bij de supermarkt. De (te) kleine 16 inch ecobandjes doen de auto ook geen goed. Ze verliezen vrij snel grip. Het ESP-lampje knippert met grote regelmaat. Gelukkig is de V40 wel heel erg comfortabel. Geen nervositeit, geen klappen. Onthaasten lukt je prima met deze auto. Maar dat geneuzel over inspirerende handling van de Volvo-marketeers raakt kant noch wal.

Velgen Volvo V40 D4 business

Alleen die velgen. Dat kan echt niet. Twee maatjes groter graag

Topsnelheid

De gifbeker is nog niet helemaal leeg. Je zult compromissen moeten accepteren als je deze Volvo gaat leasen. Zo is de topsnelheid gelimiteerd op een allesbehalve sportieve 190 kilometer per uur. De ecobandjes kunnen meer tempo niet aan. En dit is echt wel een dingetje. In deze Volvo loop je het risico dat je plaats moet maken voor een Toyota Corolla uit 1999. Als je pech hebt, zie je zelfs die Opel Corsa diesel in je slipstream nog naast je kruipen. Zonder gekheid, dit zou mij toch echt flink irriteren. Als je 190 pk hebt wil je er ook gebruik van kunnen maken. Ik heb het nog even nagevraagd bij de importeur, maar de dealer kan je officieel niet helpen om de begrenzer weg te halen. Misschien moet je je dealer heel lief aankijken? Of je gaat even bij Rica langs. En dan heb je ook een goed excuus om een fatsoenlijk stel banden en velgen aan te schaffen.

Volvo V40 middenconsole

De zwevende middenconsole vind ik een leuk detail. Onpraktisch ook.

Conclusie

De vraag in mijn inleiding was of er nog redenen te verzinnen zijn om de Volvo V40 D4 links te laten liggen. Helaas zijn die er. De V40 D4 laat kostbare punten liggen op dynamisch vlak. Het rijplezier en de topsnelheid vallen tegen. Ook het ruimtegebrek kan voor sommigen een showstopper zijn. Pluspunten heeft de Volvo gelukkig ook. Nergens anders krijg je zoveel vermogen tegen zo weinig kosten. En dat is heel wat waard. En je krijgt ook nog eens een waanzinnig comfortabele en goed gebouwde auto ervoor terug. Een auto die ook nog eens echt zuinig rijdt. Je krijgt heel veel waar voor je geld. Dit zijn voor veel mensen toch doorslaggevende argumenten. En daarom zullen er ook heel veel Volvo’s verkocht worden de komende periode. Maar als Driveaholic adviseer ik je de auto links te laten liggen. Ik zou voor een Seat Leon FR 184 pk TDI, BMW 120d of Golf GTD kiezen. Natuurlijk ben je dan per maand wat meer centjes kwijt. Maar daarvoor krijg je in deze auto’s wel veel rijbeleving. Dat vind ik het waard. Jij ook!

Eindoordeel: 7
+ value for money
+ comfort
+ niet alleen in theorie zuinig
– topsnelheid
– handling
– beperkte ruimte

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

10 reacties

  1. Passie schreef:

    Ik snap dat geneuzel over de topsnelheid niet. Hoevaak rijdt jij 190 überhaupt ? Sterker nog, je mag het alleen in Duitsland en dan ook steeds beperkter !

  2. Christian Schilder schreef:

    Met enige regelmaat haal ik dat soort snelheden wel (in Duitsland natuurlijk, kuch) 🙂

  3. Klaas schreef:

    Helemaal eens met Passie (nog afgezien van het feit dat je binnenkort mag betalen om die snelheid in Duitsland te mogen rijden). De topsnelheid als negatief argument noemen, is kul. Als je dat soort snelheden in Nederland rijdt (zoals Christian impliceert), waar de gemiddelde boerenlul niet eens spiegelt als hij bij het oprijden van de snelweg direct de linkerbaan pakt, ben je geen Driveaholic maar iemand die dom en onverantwoordelijk bezig is. En als je ego er niet tegen kan om ingehaald te worden door een ‘minderwaardige’ auto als een Corolla, tja, ben je dan niet gewoon een zielig hoopje mens?

  4. Bob schreef:

    ‘Sleutel omdraaien’ om een V40 te starten…? Dit gaat door middel van sleutel invoeren en op start-knop drukken!
    Sportstand? De sport settting verandert alleen de weergave van de tellers hoor…! Tip: Volgende keer ietsje beter inlezen en misschien ook even rijden met een V40 op ‘normale’ 17 of 18″ banden, wereld van verschil met het eco rubber.

  5. Hans schreef:

    “Als ik de sleutel omdraai…” Heel knap dat je dat lukt met een startknop. Heb je wel echt met deze auto gereden?

  6. PAULUSSEN MICHEL schreef:

    Wat ne zever hier kraamt deze lul toch uit, een auto dient om je van a naar b te brengen,en dat mag dan ook zo veilig en confortabel als mogelijk zijn,en dat heb je bij Volvo,en dan ook zuinig,ik bezit een V40 van13jaaroud,1850cc diesel,115pk,met 228000km verbruik5,8l./100km mijn dochter ook een V40 van 15jaar oud met 300000km,

  7. PAULUSSEN MICHEL schreef:

    PS:4000 toeren? niet zo gezond voor een diesel,bij ons mogen ze op de keuring met een diesel maar tot 3000 toeren gaan,uit veiligheids maatregel

  1. 5 december 2017

    […] is het comfort meer dan voldoende. Het verlaagde sportonderstel maakt de auto echt fijner dan de Volvo V40 D4 zonder sportonderstel die ik eerder reed. Kritiekpuntjes zijn de wat gevoelloze besturing en de […]

  2. 29 december 2017

    […] beloond. De juniors van toen zijn inmiddels medior en net als half Nederland kwamen ze uit bij de Volvo V40 D4 toen ze een nieuwe leaseauto mochten uitzoeken. Net iets meer dan 30.000 euro, (toen nog) 14% […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *