Rijtest: Volvo EX30 (2024)
De Volvo EX30 is sinds de lancering een enorm verkoopsucces in Nederland. Vooral voor zakelijke rijders is deze compacte volledig elektrische SUV van Volvo de heilige graal. Een lage prijs gecombineerd met het Volvo-logo is voldoende om horden mensen naar de showroom te lokken. Maar is dat ook terecht?
Een Volvo? Dat is toch heel erg duur en premium?
Dat valt wel mee. In ieder geval voor de prijs die je nu nog moet betalen. Voordat mogelijke importheffingen van kracht zijn. Importheffingen? Jazeker, want deze Volvo is onderhuids gewoon een Chinese auto. Een Geely. Er is niets Zweeds meer aan. Dat is zuur voor de verstokte Volvo-fans, maar aan de andere kant rijd je voor nog geen 38 mille in een spiksplinternieuwe Volvo. Dat is echt wel concurrerend in het segment van de elektrische auto’s. Zeker als je de uitrusting in ogenschouw neemt. Je hebt nog net geen butlerservice, maar alle gangbare luxe is inbegrepen bij deze vanafprijs. En dat is helemaal niet verkeerd. Het is niet voor niets dat deze Volvo EX30 sinds de lancering een enorm verkoopsucces is in Nederland. Vooral voor zakelijke rijders is deze compacte volledig elektrische SUV nauwelijks te weerstaan.
Volvo-logo betekent de welbekende Volvo-kwaliteiten toch?
Als je aan Volvo denkt, dan komt automatisch veiligheid als eerste in je op. En op dat gebied laat Volvo nogal forse steken vallen. Want wat zijn de assistentiesystemen bemoeizuchtig en bloedirritant. Bij Geely/Volvo slaan ze daar volledig in door. Neem de Driver Alert: een systeem dat gaat piepen als je ook maar een seconde je ogen van de weg haalt. Dat wringt nogal met de praktijk. Want het aanzetten van je koplampen of verstellen van je buitenspiegel kan alleen via het centrale beeldscherm. Al die tijd moet je dus – noodgedwongen – je ogen van de weg houden. Nodeloos ingewikkeld en dan is het vrij hypocriet om de bestuurder daarna via een digitale oppas continu op de vingers te tikken. De verkeersbordenherkenning zit er ook vaak naast, dus de irritante piepjes van de snelheidsassistent zijn daardoor ook een grote bron van irritatie. Niet voor het eerst dat de software in Chinese auto’s lang niet helemaal vlekkeloos functioneert. En kunnen we de Chinese overheid vertrouwen met de privacy van onze data?
Klinkt niet echt als Volvo toch?
Nee niet helemaal. Ik erger me al veel langer aan de policor van Volvo. Nul verkeersdoden is zeker geen verkeerde ambitie, maar waarom verkoop je dan wel auto’s die in nog geen 4 seconden naar 100 accelereren? En maak je de bediening zo complex? Dat is toch een beetje gek. En als ik toch aan het muggenziften ben: bij een Volvo verwacht je echt geweldige stoelen. Maar ook dat valt wel een klein beetje tegen. Het is heus niet slecht, maar niet meer ‘class leading’. Dat geldt ook voor de interieurkwaliteit. Dat er met gerecyclede materialen wordt gewerkt zal de Gretha’s in deze wereld tot vreugde stemmen, maar het voelt niet altijd even ‘premium’ aan. Al tref je her en der ook zachtere materialen aan, dus helemaal kommer en kwel is het zeker niet. Ook werken de Google-functionaliteiten (stemcommando’s, navigatie, etc.) wel weer heel erg prettig. Samengevat: het is prima voor een auto van net geen 40 mille, maar voor een Volvo is het ietwat onder de maat.
So far not so good dus?
Nee hoor, want ondanks de Chinese eenheidsworst ziet deze Volvo er wel smakelijk uit. Herkenbaar als Volvo met een fris en modern tintje. En belangrijker: het onderstel is echt verrassend goed. Volvo heeft een bijna perfecte afstemming gevonden. Of eigenlijk Geely, want de Smart #1 (ook onderdeel van Geely) rijdt eigenlijk identiek. Maar goed = goed en bij deze EX30 is er weinig te wensen over. Het comfort is ruim voldoende en een wat sportievere rijstijl verteert de auto ook verrassend goed. Je voelt zelfs de achterzijde lichtjes meedoen (totdat het ESP een einde maakt aan de pret) en ook biedt de besturing opvallend veel gevoel. Mocht je ooit in de Eifel terechtkomen, dan hoef je echt niet meteen bij de eerste bocht de witte vlag te hijsen. Al is het vanwege het hoge gewicht natuurlijk ook geen extreem sportieve auto. Zeker als je ook nog vrij griploze ecobanden of all seasons monteert. Nooit doen.
En voor de dagelijkse kilometers?
Dan is dit ook een prima auto. Deze Volvo is ondanks de best stevige demping meer dan voldoende comfortabel en ook zoef je in alle rust van A naar B. Boven de 150 neemt het windgeruis overigens wel exponentieel toe, maar dit is toch geen auto om langdurig hard mee te rijden. Dan is de accu in no time leeg. Pak gewoon af en toe een landweggetje voor wat stuurplezier en dan is het makkelijker te accepteren dat je op de snelweg rustig aan moet doen. Het scheelt ook dat deze auto bij een rustig tempo eigenlijk het fijnst rijdt. Dan is het echt een volwassen en robuuste auto. Kortom: een prima ‘daily’ met een leuk randje. Goed gedaan! Minder goed: de beenruimte achterin is echt beperkt. Het is geen auto waar je passagiers mee moet vervoeren. Dan wordt het al snel krap achterin. De bagageruimte is ook vrij beperkt.
Is de auto snel genoeg?
Absoluut. De Volvo EX30 heeft minimaal 272 pk. Dus sprint je in iets meer dan 5 seconden naar 100 en bereik je op de Duitse Autobahn zonder moeite 182 kilometer per uur op de teller. Dan vindt Volvo het welletjes. De welbekende policor. Maar de wijze waarop de auto accelereert is en blijft best indrukwekkend. Met de elektrische range maakt de Volvo EX30 minder indruk. De basisversie heeft een vrij beperkte theoretische range van 337 kilometer, de extended range (meerprijs 5.000 euro) brengt je volgens de fabrikant maximaal 475 kilometer ver. Wil je meer vermogen? Dan is er ook een 428 pk sterke versie (altijd met vierwielaandrijving) leverbaar. Goed voor een 0-100 sprint van 3.6 seconden. Heel fijn voor al die accountmanagers die last hebben van stoplichtsnobisme. Heel eerlijk: na drie sprintjes heb je dit echt wel weer gezien. Dan is de standaard motor met extended range is gewoon de betere keus. Die auto rijdt gewoon comfortabeler en ook is de auto is wat speelser vanwege de achterwielaandrijving. Dat je best wat geld overhoudt is alleen maar mooi meegenomen!
Kopen of slopen?
Dat hangt een beetje af van je situatie. Kun je met de wat kleinere range leven en hoef je niemand op de achterbank te proppen? Dan is deze Volvo – na de Tesla Model 3 – een toppertje in het segment. Want de Volvo EX30 rijdt voortreffelijk, ziet er leuk uit en ook krijg je gewoon heel veel auto voor je geld. De irritante assistentiesystemen kun je gelukkig nog vrij makkelijk uitschakelen, dus dat hoeft geen belemmering te zijn. Wel moet je genoegen nemen dat je eigenlijk in een Geely rijdt, want het Volvo-DNA is ver te zoeken. Of dat slim is vanuit het Volvo-perspectief? Ik weet het niet. Want de zo zorgvuldig opgebouwde merkwaarden (veiligheid, premium kwaliteit, Zweeds) worden zo wel heel erg troebel. Dat zal veel leaserijders worst wezen, maar Volvo moet wel uitkijken dat het niet het zoveelste Chinese automerk gaat worden.
Eindcijfer: 7.5
+ Heel fijn onderstel.
+ Vlotte auto.
+ Zeer concurrerend geprijsd.
– Niet al te ruim.
– Bemoeizuchtige assistentiesystemen.
Vermogen 272 pk, 343 nm |
0-100 5.3 sec |
Topsnelheid 180 km/h |
Motor Elektromotor |
CO2 uitstoot 0 g/km |
Vanafprijs (NL) 37.000 euro (single range) |
Minimale bagageruimte 318 liter |
Leeggewicht 1.750 kg |
Actieradius 337/476 km |
In deze tijd denk ik dat je sowieso niet meer voetstoots van merkreputatie uit kunt gaan bij het doen van aankopen. Deze auto bewijst dat maar weer eens.