Rijtest: Volkswagen Up GTI (2018)

Het leuke van kleine puppy’s? Ze wroeten je tuin om, schoppen je vazen in de war, plassen op je tapijt en net als je ze achter het behang wilt plakken kijken ze je met ‘cuty’ puppy-ogen aan en vergeef je ze direct al hun zonden. De Volkswagen Up GTI is de automobiele equivalent van een puppy. Hij is klein, licht en vlot.

Foto Volkswagen Up GTI

Kijk, een puppy GTI 🙂

Is de Volkswagen Golf UP GTI zo’n ondeugende puppy?

Hij heeft in ieder geval alvast het formaat mee. In een tijdperk dat auto’s alleen maar groter en zwaarder worden is deze kleine Up nog een echte lichtgewicht. Nog geen 1000 kg schoon aan de haak zorgt bij voorbaat al voor een glimlach. Gecombineerd met een vermogen van 115 pk doet dit je denken aan oude GTI-tijden. Nu moet je niet direct denken dat je met de Volkswagen Up GTI een moderne hothatch moeilijk maakt, toch is een 0-100 tijd van onder de 9 seconden best acceptabel (zie bewijsvideo).

Foto Volkswagen Up GTI

Het kleine motortje zet best leuke stapjes.

Da’s voor een GTI niet zo snel toch?

Dat zou je inderdaad denken, het tegendeel is waar. Het kleine Upje voelt verrassend kwiek aan. Ongeacht het toerental heeft de kleine driecilinder er zin in. Heel veel zin. In tegenstelling tot veel drieclinders houdt hij het vol tot aan het einde van de revvband. Ook bij lage toeren gaat de kleine driepitter er heel fanatiek tegenaan. ‘Gevoelsmatig’ is het dus een hele vlotte auto. De op papier sterkere (maar zwaardere) Mini Cooper voelt veel minder vlot aan. Het verschil zal in de praktijk vast meevallen maar met de snelheidsbeleving is in de GTI in ieder geval niets mis. Ook op hogere snelheden pakt de Up nog goed door. Zonder moeite tover ik 180 kilometer per uur op het tellertje.

Foto Volkswagen Up GTI

Uitlaatje hier, spoilertje daar. Zo ziet een Upje er opeens veel leuker uit.

Hoe klinkt de kleine driepitter?

Fake as hell. Er is heel veel energie in soundengineering gestoken. Is dat erg? Helemaal niet, want het resultaat is gewoon goed. Het roffeltje klinkt overtuigend en leuk! Een handgeschakelde zesbak maakt het feest compleet. Een lekkere versnellingsbak, je kunt moeiteloos en soepel een volgende versnelling erin gooien. Ook de koppeling werkt mee. Gelukkig is er geen automatische tussengasfunctie. Dat mag je gewoon met je voetjes doen. Daar word ik echt blij van. Net als de korte bakverhoudingen ook een grijns op mijn gezicht opleveren. Je bent constant aan het werk in deze auto, zoals het hoort bij een kleine sportieve rakker.

Foto Volkswagen Up GTI

GTI stuurtje, handbakje. Dikke prima.

Ziet de brave Up er ook uit als een echte GTI?

Ja absoluut. De normale Up is een truttenschuddertje, de GTI ziet er wel gaaf uit. Volkswagen heeft er echt werk van gemaakt. Zowel van binnen als buiten. Aan de buitenzijde is er kwistig gestrooid met GTI-logootjes, spoilertjes en andere sportieve frutsels. Het werkt. In de kleur wit komen al die details erg mooi uit. Ook bij het interieur is Volkswagen niet over één nacht ijs gegaan. Je ziet bekende GTI-details gewoon terug. Bijvoorbeeld de ruitjesbekleding, een zwarte dakhemel, een GTI-stuurwiel, een lekker versnellingspookje. Echt heel erg leuk gedaan en het werkt. Ik zit er met een bepaald gevoel van trots in.

Foto Volkswagen Up GTI

GTI logootjes mogen niet ontbreken.

Wat maakt deze Up tot een GTI?

Wederom heeft Volkswagen niet zomaar een GTI-badge op een auto geplakt. Onderhuids is er het nodige aangepast. De dempers zijn straffer, de besturing directer en de remmen werken beter. Dat heeft als resultaat dat de Volkswagen Up GTI een lekker gooi- en smijtautootje is. Dit is een auto die je echt de bocht in kan gooien en waar je heel snel heel erg vlot mee aan het sturen bent. Iedere bocht wil je en kun je gewoon ‘hooliganstijl’ pakken. Het is namelijk geen moeilijke auto om te rijden, ook omdat je niet met absurde snelheden komt aandenderen. Het is en blijft allemaal best verantwoord, toch lever je geen rijplezier in. Dit is gewoon leuk! De remmetjes hebben overigens een lekkere bite. Die zijn opgewassen tegen een agressieve benadering.

Foto Volkswagen Up GTI

17 inch wielen zijn standaard. Bijterige remmetjes ook.

Kan deze puppy ook bijten?

Nee, deze puppy is leuk en charmant maar echt bijten doet hij niet. De kleine Up tilt niet zijn buitenste voetjes even op als je te snel de bocht induikt. Ik mis de lekker harde dempertjes die je laten stuiteren in de auto. Ook krijg ik het kontje nauwelijks in beweging. De Volkswagen Up GTI is geen wildebras. Ja, hij blaft en springt wel een beetje maar als je hem één keer streng aankijkt is het wel voorbij met de pret. Jammer genoeg kan ik het ESP niet uitschakelen want dat had de auto nog wat speelser gemaakt. Voor mij had de Up GTI nog wel iets wilder en gemener mogen zijn. Een Clubsport variant zou gaaf zijn. De zachte dempersetting heeft ook voordelen. Zo is de auto best comfortabel. Wat bij alledaags gebruik natuurlijk prettig is.

Foto Volkswagen Up GTI

De Volkswagen Up GTI had iets steviger gedempt mogen zijn.

Zijn er nog meer minpuntjes?

De zitpositie is echt een dingetje. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar, dus voor grotere personen als mijzelf is het helaas zoeken naar een compromis. Of opgevouwen zitten met het stuur lekker dichtbij, of het stuur juist te ver weg. Suboptimaal. Dat geldt ook voor de stoelen. Die zijn best stevig, maar iets meer zijdelingse steun was welkom geweest. Ook is het wind- en bandengeruis bovengemiddeld en is het qua materiaalgebruik en ruimte natuurlijk een auto uit het A-segment. Je moet er niet teveel van voorstellen.

Foto Volkswagen Up GTI

Gave bekleding, wel hadden de stoelen wat meer zijdelingse steun mogen bieden.

Wat ben je kwijt voor het GTI-logootje?

Voor net geen 20.000 euro heb je een Volkswagen Up GTI 3-deurs voor de deur staan. Het is niet het koopje van de week, maar ik schrik er ook niet van. Alle GTI-opsmuk en de fraaie 17 inch velgen zijn inclusief. Optioneel kun je – voor geringe meerprijzen – nog een achteruitrijcamera, climate control en Beats audiosysteem toevoegen. Een geïntegreerd navigatiesysteem is niet leverbaar, maar je hebt wel een houder waar je je smartphone kunt koppelen. Concurrenten in het segment (Kia Picanto GT, Renault Twingo GT) zijn iets goedkoper maar zijn ook minder sportief en minder uitgesproken. De Up GTI heeft veel meer ‘presence’. Dus wat dat betreft is de iets hogere prijs echt wel te rechtvaardigen.

Foto Volkswagen Up GTI

Een mooi ingebouwd navigatiesysteem is helaas niet leverbaar.

Conclusie

De grootste kwaliteit van de Up? Dat hij sympathiek en aaibaar is. Ik word blij van deze auto. Hij mist misschien wat scherpte, toch vermaak ik me opperbest. Mede met dank aan de motor. Die klinkt goed en voelt verrassend vlot aan. Meer power is echt niet nodig bij een leeggewicht van nog geen 1000 kilogram. Ik zou me prima vermaken in de Duitse Eifel met deze Volkswagen Up GTI. De GTI is niet perfect maar door alle GTI-opsmuk voelt de auto wel speciaal aan. Dat maakt de auto sympathiek en geeft de Volkswagen Up GTI een ‘ik wil hebben factor’. Je bent er trots op! Dat is echt een fijn gevoel. Mijn zegen heb je als je er eentje wilt kopen of leasen.

Eindcijfer: 7,5
+ Lekker vlot autootje.
+ Vermakelijk scheurijzertje.
+ Ziet er uit als een GTI.
– Had nog iets wilder mogen zijn.
– Zitpositie niet optimaal.

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Auto Arena.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten