Rijtest: Volkswagen Touareg 3.0 TDI V6 (2018)
Oké, een gewetensvraagje. Zou jij ruim 100.000 euro voor een Volkswagen Touareg uitgeven als je voor (min of meer) hetzelfde bedrag ook in een dikke Audi Q7/Q8, BMW X5, Volvo XC90 of Range Rover Velar kunt rijden? Nee hè, waarschijnlijk niet. Toch blijft Volkswagen het proberen, nu weer met de gloednieuwe Volkswagen Touareg. Wat in ieder geval voor de Touareg spreekt, deze Volkswagen wordt op hetzelfde platform gebouwd als de Audi Q7/Q8, Porsche Cayenne, Lamborghini Urus en Bentley Bentayga.
Wat is er nieuw aan de Volkswagen Touareg?
Heel erg veel. Laten we beginnen bij de buitenmaten. Die zijn weer een maatje gegroeid ten opzichte van de voorganger (bijna 4.9 meter lang en 2 meter breed). Dat betekent overigens niet dat het een zevenzitter is, maar de achterpassagiers hebben aan ruimte in ieder geval niets te klagen. En als je (nog) meer beenruimte wilt, verstel je de achterbank nog wat naar achteren (elektrisch uiteraard!). Dit is limousine-esque riant. Dat geldt ook voor de kofferbak, die maar liefst 810 – 1800 liter groot is. Naast de ruimte heeft het interieur een fikse upgrade gekregen. Eyecatcher is het 15 inch(!) grote aanraakscherm waar je alle functionaliteiten moet bedienen. Dit is echt een bizar groot scherm. Dit scherm is onderdeel van het optionele ‘Innovationpakket’ en is echt een must-have optie. Het ziet er bijzonder fraai uit en het werkt ook nog eens goed. De menustructuur is logisch en het scherm reageert goed op mijn bevelen. Desondanks vind ik de iDrive van BMW fijner werken als ik eerlijk ben, maar het grote scherm is wel heel erg gaaf.
Is het uiterlijk ‘dik genoeg’?
Nee. De Volkswagen Touareg is – ondanks al het chroom op de voorbumper – een uit de kluiten gegroeide Volkswagen Tiguan. Niet direct hardcore ‘oogporno’. Loop bij de Audi-showroom even een rondje om de nieuwe Audi Q8 en je snapt wel wat ik bedoel. De Volkswagen Touareg is wat braaf en saai. Als je toch voor een SUV gaat, doe het dan meteen goed. Of beter gezegd, doe het ‘fout’. Neem gewoon een lekkere bazenbak. Wil je echt op ieder feestje uitleggen dat je 120.000 euro hebt stukgeslagen op een Volkswagen terwijl je voor dat geld ook in een Audi Q8 kunt rijden? Je hebt heel wat uit te leggen.
Hoe zit het met de luxe en afwerking?
De Volkswagen Touareg moet het natuurlijk niet hebben van zijn naamplaatje dus moeten materiaalgebruik, afwerking, luxe en comfort dit compenseren. Geen gemakkelijke opgave, want de lat ligt al akelig hoog in dit segment. Te hoog voor Volkswagen? Eigenlijk wel. De afwerking en gebruikte materialen zijn prima in orde, het zit hem vooral in de kleine details. De klikjes van de knopjes en de nog mooiere materialen bij Audi. De portieren en het dashboard die niet met leer bekleed kunnen worden. Het Dynaudio soundsystem dat niet in staat is om je oren te laten bloeden. Zaken die in dit segment gewoon moeten kloppen.
Wat heeft de Touareg dan wel?
Dezelfde motoren die je ook in de Audi Q7 en Q8 kunt aanschaffen. En zoals altijd moet je in dit segment voor de zescilinder diesel kiezen. Ik rijd in de sterkste 3.0 V6 TDI (286 pk / 600 nm) en dat is een geweldenaar. Koppel is zo fijn bij zo’n SUV. Niks haasten maar ontspannen versnellen vanuit de lagere toerentallen. De automaat is perfect afgestemd op dit koppel en zonder moeite en dramatiek rijd je 200 kilometer per uur. De 0-100 sprint kost 6.1 seconden en dat is gewoon heel vlot. Veel koppel, een prettig geluid en een net verbruik (1 op 12 haal je zeker) die zorgt voor een prettige actieradius. Mogelijk komen er nog sterkere motoren maar nodig is dat niet. Deze motor is perfect. Voor minimalisten is er ook een 231 pk sterke V6 TDI beschikbaar maar ik zou toch even doorsparen voor deze versie. Er moeten toch bijna 2000 kilo voortgestuwd worden. Wil je (nog) meer? Medio mei 2019 komt er ook nog een V8 TDI uit met 421 pk en 900 nm! Wtf!
Wat moet je vooral doen?
Lange reizen maken. Dit is een meer dan voortreffelijke reisauto. Deze Touareg ligt als een rots op de weg en de luchtvering filtert oneffenheden mooi weg. Het is net geen vliegend tapijt maar het komt aardig in de buurt. Het is goed genoeg. In alle rust ook, want de extra geïsoleerde zijruiten doen hun werk voortreffelijk. Wind- en bandengeruis? ‘Fehlanzeige’! Heel, heel, heel ver weg hoor je de V6 TDI gevaarlijk grommen als je het gaspedaal vloert maar dat is het dan ook wel. In de tussentijd zet je de stoelmassage aan en zoef je over het asfalt. De serene rust is bijna onbetaalbaar in een wereld waarin het steeds drukker en hectischer is geworden. Uiteraard zijn er ook allerlei assistentsystemen leverbaar die je volledig ontzorgen, maar soms zijn die ook irritant. Bijvoorbeeld de ‘Lane Warning Departure’ die erg hardnekkig assisteert. Helaas moet je deze bij iedere keer dat je de auto start handmatig weer uitzetten. Had dat echt niet anders gekund?
Wat moet je niet doen?
De auto in sportstand zetten. De vering wordt wat stoterig en de automaat schakelt horkerig en ruw. Ook wordt de besturing zwaarder, zonder dat je aan gevoel en directheid wint. De sportstand is echt totaal zinloos in deze auto want het is absoluut geen sportieve auto. Bij een BMW X5 ervaar je – heel ver weg – nog iets van rijdynamiek, bij deze Volkswagen zoek je daar vergeefs naar. Snel terug naar comfort en het grote genieten met hoofdletter G begint weer. Je kunt wellicht ook proberen om offroad te gaan met de Volkswagen Touareg. Ook dat schijnt deze auto redelijk goed te kunnen, alhoewel geen enkele koper dit in zijn hoofd haalt. Ik ook niet. Is toch zonde van de dure 21 velgen.
Is deze Volkswagen zijn geld waard?
De rijervaring is zeer comfortabel en zeer rustgevend. Een heerlijke motor, een prachtig touchscreen en een mooi interieur. De feiten kloppen. En – niet onbelangrijk – achter de komma is de Volkswagen Touareg iets goedkoper dan de concurrentie en de standaarduitrusting is beter. Niet dat dit meteen een ‘gamechanger’ is maar het telt wel. Deze Volkswagen Touareg met 286 pk motor en R-line uitrusting kost inclusief opties uiteindelijk 120.000 euro. Toch blijft het heel veel geld voor een Volkswagen. Voor dit soort bedragen wil ik een auto die me wegblaast en waar ik instant verliefd op word. Dat is helaas niet het geval. De Volkswagen Touareg is te nuchter en een ‘one trick pony’. Een comfortabele auto maar ook eentje die net wat te weinig rijplezier biedt. De BMW X5 en Audi Q7 rijden net zo comfortabel, maar bieden wel meer rijplezier en/of hebben hun uitstraling en imago mee.
Dus deze Volkswagen blijft onverkoopbaar?
Niet helemaal. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel in een dikke SUV willen rijden maar liever niet met een BMW X5, Porsche Cayenne en Audi Q7/Q8 willen voorrijden bij hun klanten. Dan is de Volkswagen Touareg een serieuze optie voor je. Niemand zal aanstoot nemen aan deze XXL-versie van de Volkswagen Tiguan. Niemand zal zich realiseren dat je Volkswagen ruim 100.000 euro kost. Als de auto ergens een succesverhaal zou moeten zijn is het hier in Nederland. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg toch? Het zou kunnen, maar ik vrees toch dat niemand de auto gaat kopen. Want uiteindelijk kiest (bijna) iedereen toch voor die Audi, Range Rover, Mercedes of BMW.
Eindcijfer: 7.5
+ Hele comfortabele en ontspannen reisauto.
+ Mooi interieur.
– Niet bepaald een dynamische auto.
– Het blijft toch een Volkswagen.
Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Auto Arena.