Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.5 TSI (2021)

De Volkswagen Tiguan is de afgelopen jaren een ongekend succesnummer geweest voor Volkswagen. Toch vond Volkswagen het tijd voor een facelift en wat nieuwe ‘features’ om de verkopen ook de komende jaren op niveau te houden. Ik rijd met de Volkswagen Tiguan 1.5 TSI.

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI

Het ontwerp oogt nog steeds fris en modern.

Is er met de facelift veel gewijzigd?

Niet heel veel. De koplampen zijn iets meer in lijn met de nieuwe Volkswagen Golf, de grille is wat gegroeid en het ontwerp van de luchtinlaten is iets anders. Aan de achterkant is het ontwerp van de achterlichten iets gewijzigd en dat is het eigenlijk ook wel. Een subtiele wijziging, maar wel zichtbaar en het maakt de auto visueel gezien nog steeds de moeite waard. Sterker nog, schaf het optionele R-line pakket aan en je rijdt ‘optisch’ nog steeds in een kneiterdikke SUV. Uiteraard wel ook even aan de wieltjes denken, want met 18 inches ga je het niet redden om de wielkasten op te vullen. Minstens 19 inch is wenselijk en bij de R-line is dat gelukkig ook standaard. Dikke 20 inches zijn ook leverbaar.

Volkswagen Tiguan 1.5 TSI

Fake uitlaten. Ook dat is Volkswagen anno 2021.

Is er aan het interieur ook veel gewijzigd?

Er zijn een paar aanpassingen, maar heel veel is er niet gewijzigd. Het meest in het oog springende is het aircopaneeltje. Ziet er mooi uit, maar de feedback van de ‘haptische’ knoppen is niet fantastisch. Dat geldt helemaal voor het stuurwiel, onbedoeld bedien je tijdens het sturen allerlei functies omdat je per abuis met je vinger in de buurt komt van deze eveneens ‘haptische’ aanraakknoppen. Zo heb ik meer dan eens de stuurverwarming onbewust aangezet. Gelukkig is er voor de navi nog wel een traditionele draaiknop om in en uit te zoomen. Los van de vernieuwingen heb ik een beetje ‘mixed feelings’ over het interieur. Het scherm is anno 2021 echt aan de kleine kant. De auto ziet er van binnen ook een beetje braaf en saai uit. Neem bijvoorbeeld de opvallende grote automaatpook. Dat kan anno 2021 ook subtieler. Daarnaast is de ‘fit&finish’ ook niet verbeterd ten opzichte van het pre-facelift model. De concurrentie staat hier natuurlijk niet stil en het is toch pijnlijk om te constateren dat je bij Peugeot een mooier afgewerkt interieur krijgt dan bij Volkswagen. Times change.

Interieur Volkswagen Tiguan 1.5 TSI

Het interieur is subtiel aangepast.

Kun je er comfortabel mee cruisen?

Mwah. Een beetje. Ik ben niet helemaal onder de indruk van de reiskwaliteiten van de Volkswagen Tiguan en dat heeft een paar oorzaken. Allereerst de demping. Die is net een tandje te stug/onrustig om als ontspanmobiel te dienen. Ik had iets meer een ‘zwevend tapijt’ ervaring gewenst. Band- en windgeruis is ook een klein issue. De auto had net een tandje stiller mogen zijn. Wellicht dat je met 18 inches (dus zonder R-line) meer comfort en rust krijgt. Maar ja, dan mis je weer de optische ‘wow-factor’. Helaas worden deze kleine onvolkomenheden niet gecompenseerd door een dynamisch en vermakelijk weggedrag. Daarvoor is de auto te zwaar, is de demping niet sportief genoeg en is het stuurgevoel veel te indirect. Wel goed: de ergonomische stoelen. Dat zijn echt pareltjes. Ook de (optionele) Harman Kardon speakers zijn briljant.

Haptische feedbackknoppen Volkswagen Tiguan 1.5 TSI

De haptische knoppen op het stuurwiel zijn mega irritant.

Hoe bevalt de motor?

Ik ben onderweg met de bekende en veelgebruikte 150 pk 1.5 TSI motor. Op papier is er weinig mis met de prestaties van de 1.5 TSI. De 0-100 sprint kost 9.2 seconden en een topsnelheid van 202 kilometer per uur is in Nederland voldoende. Rustig en ontspannen rijden lukt prima dankzij de beschikbare trekkracht (maximaal 250 nm. Als je wat meer verwacht dan merk je dat de kleine 1.5 litermotor best wat moeite heeft met de relatief zware Volkswagen Tiguan (1441 kilo). De echte versnelling blijft uit en je hoort het motortje dan net wat te amechtig smeken dat het nu echt wel genoeg is. De DSG automatische versnellingsbak past ook in dit beeld. Ooit de heilige graal maar nu een versnellingsbak die net niet alert genoeg schakelt en soms ook ‘smoother’ mag werken. Mijn advies? Kies altijd voor de 245 pk plugin-hybrideversie die ik eerder in de Skoda Octavia RS reed. Die motor is duidelijk potenter en kost je zelfs 200 euro minder dankzij de lagere bpm uitstoot! Echt een ‘no-brainer’.

19 inch velgen Volkswagen Tiguan

De 19 inch velgen ogen fraai, maar je levert wel wat comfort in.

Wat ben je kwijt voor de Volkswagen Tiguan 1.5 TSI?

De versie die ik reed (Volkswagen Tiguan R-line business+ met 1.5 TSI 150 pk) is beschikbaar vanaf 47.500 euro. Met wat opties erbij passeer je de grens van de 50.000 euro natuurlijk in een oogwenk. Goedkoper Tiguan rijden kan ook. De instapprijs is 39.000 euro voor een handgeschakelde 130 pk versie. Dan heb je overigens geen overdadig ruime standaarduitrusting. Wil je een automaat dan ben je minstens 43.000 euro een een beetje kwijt. Wel krijg je dan de 150 pk versie, voor wat dat waard is. Nee, echt goedkoop is Volkswagen rijden nog steeds niet. Dat doet de concurrentie net even wat beter.

Stoelen Volkswagen Tiguan 1.5 TSI

De stoelen zitten goed!

Conclusie?

De Volkswagen Tiguan 1.5 TSI is een 2015 auto voor een 2021 prijs. Dat is het gevoel wat blijft hangen. Dit is een auto waar ze optisch wat aan vertimmerd hebben. Onderhuids hebben ze te weinig tijd geïnvesteerd om de auto beter te maken. Dat is jammer, want ik mis eigenlijk op alle onderdelen net even die mate van verfijning die ik van Volkswagen eigenlijk altijd gewend was. En die je ook mag verwachten als je naar het ambitieuze prijskaartje kijkt. En om heel eerlijk te zijn: de Tiguan maakt die verwachting gewoon net niet waar. Mijn advies: als je toch een SUV van de Volkswagen Groep wilt kopen, loop dan de Skoda-garage binnen. De Skoda Kodiaq biedt wel het gewenste comfort. Zoals vaker bouwt Skoda eigenlijk de betere Volkswagens. En als je toch een Tiguan wilt, kies dan de plugin-hybrideversie. Meer voor minder.

Eindcijfer: 6.5
+ Fraaie verschijning.
+ Fijne stoelen.
– Motor en bak passen net niet helemaal goed bij de auto.
– Comfort had beter gekund.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Stefaan Van Mossevelde schreef:

    Helemaal eens met je conclusie. Ik had vorige week toevallig de kans om een Skoda Superb Combi en een Audi A6 Avant (beiden het vorige model, beiden met dieselmotor en beiden met automaat) na elkaar te rijden en mijn verwondering was groot dat de Superb (bij normale snelheid) comfortabeler reed dan de A6. Dat had ik niet verwacht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten