Rijtest: Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 150 pk (2017)

Iedereen wil een SUV lijkt het wel. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Daarom testen wij van Driveaholic.nl ze ook regelmatig.  Na de SEAT Ateca, Skoda Kodiaq en BMW X1 is nu de Volkswagen Tiguan aan de beurt.

Foto Volkswagen Tiguan

Het R-line exterieurpakket moet je aanvinken!

Vinex tractor

First up: de looks. Je wilt natuurlijk ook een beetje kunnen patsen met je Vinex tractor. Dat lukt wonderwel. Met het optionele R-line pakket (zoals op deze auto) staat er een fantastische auto op je oprit. Smaken verschillen, maar ik vind de Tiguan met afstand de mooiste auto in het segment. Het interieur is iets minder spraakmakend, maar ziet er strak en zakelijk uit. Zoals je bij Volkswagen mag verwachten. Het digitale display is wat mij betreft een schot in de roos. Echt superfijn dat je het navigatiescherm ook tussen de tellers ziet. Met de materialen en afwerking is objectief gezien niets mis, maar een BMW X1 geeft me qua fit & finish iets meer het gevoel te geven dat ik in iets bijzonders rijd. De Volkswagen Tiguan is gewoon een Volkswagen. Dikke prima, maar concerngenoten Seat Ateca en Skoda Kodiaq zijn niet veel minder op dit gebied.

Foto digitale display VW Tiguan

Superfijn: de digitale tellers!

Best of both worlds

Dat laatste steekt wel een beetje, want de Volkswagen Tiguan is de duurste van het VAG stel. Onze testauto gaat inclusief opties ruim over de grens van 50k. De hogere prijs van de Volkswagen Tiguan betaalt zich wel uit als het gaat om de uitstekende rij-eigenschappen. De voorwielaangedreven Tiguan (4WD is leverbaar) zit qua afstemming tussen de übercomfortabele Skoda Kodiaq en de vrij stugge SEAT Ateca in. Best of both worlds? Wat mij betreft wel, want de auto rijdt gewoon heel erg prettig. Lekker Duits stevig, maar wel comfortabel genoeg om stressvrij te reizen. Echt sportief wordt het vanwege het hoge zwaartepunt natuurlijk nooit, maar de auto gaat best goed een bocht om. Ook valt het stuurgevoel me alleszins mee. Sterker nog, ik had het eigenlijk gewoon naar mijn zin in de auto. Ik vind dit de fijnst rijdende auto in het segment. De BMW X1 kan hier niet tegenop.

Ook de achterkant mag er zijn!

King of the road

Waar de Tiguan vooral uitblinkt? Als reisauto. Hij is stil, comfortabel, zit fijn en stuurt lekker. En dankzij de hoge zit heb ik al snel een beetje het ‘King of the road’ gevoel. In een gewone Golf ga je dat gevoel niet vinden. Er zijn twee opties die ik je kan aanraden. De Ergo Active comfortstoelen kosten een kapitaal (€1.711,-) maar zitten wel fantastisch. De zetels zijn stevig, bieden voldoende steun aan bovenbenen en ook houden ze je goed op de plaats als je een bocht snel neemt. Last but not least, de massagestand is ook uitermate rustgevend.

De optionele Ergo Active stoelen zitten fantastisch maar zijn heel erg prijzig.

Wat ik wel miste was een setje fatsoenlijke speakers. Die vallen echt een beetje tegen. Kies dus altijd voor de Dynaudio upgrade. Echt een topsysteem. Qua ruimte zit de Tiguan tussen de absurd ruime Skoda Kodiaq en de SEAT Ateca in. Met vier volwassenen op pad is prima te doen en ook heb je meer dan genoeg bagageruimte. Hij is echt twee maten ruimer dan de BMW X1. Binnenkort brengt Volkswagen overigens een nog ruimere variant (Alltrack) uit met derde zitrij.

1.4 TSI komt iets tekort

Onze Volkswagen Tiguan is uitgerust met de in Nederland meest gekozen motor. De 1.4 liter motor is goed voor 150 pk en 250 nm. In een SEAT Leon of Audi A3 een lekkere vlotte motor die ook nog eens zuinig omgaat met de brandstof. Helaas doet de matige luchtweerstand van de Tiguan dit weer teniet. Een verbruik van 1 op 13 is niet heel bijzonder. Zo ook de prestaties. De 0-100 sprint kost meer dan 9 seconden en een topsnelheid van 200 kilometer per uur is verre van indrukwekkend. Een Volkswagen Golf 1.4 TSI zit een volle seconde eerder op 100 en snelt door naar 216 kilometer per uur. Het grootste probleem is dat de motor in de zwaardere Volkswagen Tiguan niet helemaal tot zijn recht komt. De 1.4 TSI moet – hoorbaar – net wat te hard werken in de Volkswagen Tiguan. Bij hoge toeren klinkt de motor wat rauw en ongepolijst. Rijd je rustig dan is er niets aan de hand, maar als je graag tempo maakt kun je beter even doorsparen en de 2.0 TSI (190 pk) kiezen.

De 1.4 TSI is niet de fijnste motor in de Tiguan.

Conclusie

Doet het mindere motorhuwelijk de eindscore teniet? Nee hoor, daar is de Volkswagen Tiguan te goed voor. Het is echt een voortreffelijke auto. Vooral het onderstel is gewoon heel erg goed uitgebalanceerd. Daarnaast zit de auto fijn, werkt de techniek feilloos en ziet de auto er fantastisch uit. Er zijn genoeg redenen om de Tiguan te kiezen, alhoewel ik wel vind dat Volkswagen de auto best wat vriendelijker mag prijzen. Het grootste probleem van de Volkswagen Tiguan bevindt zich in eigen huis. De Skoda Kodiaq rijdt ook heel fijn en biedt voor minder geld nog wat meer ruimte. Die blijft mijn nummer één, de Volkswagen Tiguan is wat mij betreft een goede tweede.

Foto interieur Volkswagen Tiguan

Degelijk, robuust maar ook een tikje saai en afstandelijk

Eindcijfer: 7,5
+ Fijne daily drive
+ Degelijk VW interieur
+ Ziet er lekker dik uit
– 1.4 TSI komt ietsepietsie tekort
– Is best prijzig

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Auto Arena in Venlo.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten