Rijtest: Volkswagen T-Roc (2021)

De crossover/kleine SUV is niet meer weg te denken uit ons verkeersbeeld. Het lijkt wel alsof iedereen massaal overstapt. De gewone sedan, combi of hatchback is veroordeeld tot een bestaan in de kantlijn. Eén van de succesvolste crossovers is de Volkswagen T-Roc. Net voor de aangekondigde facelift stap ik nog snel even in voor een rondje met het bestaande model.

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI

Met het R-line pakket scoor je optisch punten!

Gaat er bij het nieuwe model veel veranderen?

In technische zin niet. Onderstel en motoren blijven gewoon hetzelfde. Een milde facelift krijgt de auto wel, al was dat niet direct nodig. De huidige generatie smoelt ook gewoon nog lekker en met de juiste velgen en sportieve R-line uitrusting is het optisch gewoon een strakke auto. Lifestyle-esk doet het altijd goed bij de veelal oudere kopers die dit soort auto’s kopen. Volkswagen gaat bij de komende facelift ook het interieur modificeren en dat is bij Volkswagen niet automatisch een voordeel. Volkswagen is knopjes aan het wegbezuinigen en stopt allerlei functies achter een niet altijd even snel (lees: retetraag) reagerend beeldscherm. Wel krijg je bij een modelupdate vaak wat nieuwe ‘features’ aan boord. Zo kun je bijvoorbeeld geavanceerde led-matrix koplampen bestellen en zijn de veiligheidssystemen verbeterd. De meest spannende vraag is of Volkswagen ook het interieur van een update voorziet. In de huidige generatie is namelijk rijkelijk gestrooid met knalhard plastic.

Van afstand ziet het er nog best oké uit, maar het is ‘plastic fantastic all over the place’.

Pardon? Knalhard plastic?

Ja, bizar maar waar. Op een Duitse auto is dit echt heiligschennis, maar Volkswagen heeft het bij de T-Roc gepresteerd om vaarwel te zeggen tegen ‘soft-touch’ materialen. Het interieur is opgebouwd uit keiharde plastics. Volkswagen onwaardig? Absoluut. Zeker voor een auto in deze prijsklasse. Voor een beetje aardig uitgeruste Volkswagen T-Roc ben je zo 40.000 euro of meer kwijt. Dan kun je niet met knalhard plastic aankomen. Zelfs het dashboard van een Volkswagen Polo van 19.000 euro heeft nog een zachte bovenlaag. Waarom ze dat niet op de T-Roc gedaan hebben? Ik heb geen flauw idee, maar het is wel schandalig. Het geheel is overigens wel degelijk in elkaar geschroefd. Goedkoop, maar wel degelijk. Qua bediening wel heel veel lof. Je kunt alles nog via ouderwetse (draai)knopjes bedienen en dat werkt gewoon heel erg prettig. De R-Line sportstoelen (die kennen we uit de Volkswagen Polo) zitten ook prima. Stevig, maar dat is op de lange ritten juist wel fijn. De gewone stoel valt juist weer tegen.

Volkswagen T-Roc sportstoelen

De R-Line sportstoelen zitten prima.

Hoe bevalt het onderstel?

Ik heb gereden met een Volkswagen T-Roc met sportonderstel en eentje met het gewone onderstel. Speeltip 1: kies altijd voor het gewone onderstel. Dan heb je merkbaar meer comfort en qua sportiviteit lever je niets in. Sportief is de T-Roc namelijk totaal niet, dus waarom zou je het jezelf moeilijk maken door comfort in te leveren. Als je binnen het VAG concern naar betaalbare sportiviteit zoekt, dan is de SEAT Leon een betere keus. Met het comfortonderstel is het comfortniveau voldoende. Hobbels en kuilen worden redelijk goed weggefilterd en ook is de geluidsisolatie op orde. Niet zo goed als in de Volkswagen Golf, maar wel voldoende. Bij de linkerspiegel hoor je wel bovengemiddeld veel windgeruis. Een ander puntje van kritiek betreft de rechtuitstabiliteit. De gevoelloze besturing maakt de auto boven de 130 kilometer per uur wat zoekerig en een tikje nerveus. Wederom doet een Volkswagen Golf dit net even wat beter. Een Volkswagen Polo overigens ook. Dat is wel behoorlijk pijnlijk voor de veel duurdere Volkswagen T-Roc.

Volkswagen T-Roc

Zoals altijd ook hier nepuitlaten.

De Volkswagen T-Roc slaat terug met de binnenruimte?

Nee, ook dat valt tegen. Achterpassagiers zitten in een Volkswagen Golf duidelijk prettiger. Je kunt de T-Roc qua binnenruimte vergelijken met de Volkswagen Polo. Wel heb je in de T-Roc iets meer bagageruimte (445 tegen 355 liter in de Polo) maar een ruimtewonder is het niet. Wel zullen er mensen zijn die de hoge zitpositie waarderen. Het vergemakkelijkt het instappen en het biedt meer overzicht over het andere verkeer. Alhoewel dat laatste voor mijn gevoel meer een subjectieve beleving is dan een daadwerkelijk gegeven. Wel een gegeven is dat de auto bij een sportieve rijstijl sneller overhelt dan bijvoorbeeld de Golf of de Polo. In basis is het rijgedrag vergelijkbaar met andere Volkswagens, alleen bereik je de tractiegrenzen wat eerder en onderstuurt de auto vrij abrupt naar de buitenkant van de bocht. Het stuurgevoel is ook wat indirect en gevoelloos in vergelijking met andere Volkswagenmodellen. Enthousiaste stuurmannen en vrouwen kunnen de T-Roc beter laten staan.

Binnenruimte Volkswagen T-Roc

De beenruimte achter is niet bepaald overdadig. De hoofdruimte is wel goed.

Wat kost de Volkswagen T-Roc?

Dat is even afwachten, de prijzen voor de faceliftversie zijn nog niet bekend. Voorheen lagen de prijzen net iets boven Golf-niveau waarbij de standaarduitrusting nog wel één en ander te wensen overliet. Dat laatste geldt ook voor de Golf overigens. Maar als je de T-Roc met de 1.5 TSI motor in R-line trim leuk wilt uitrusten, moet je niet schrikken dat de teller rond de 45.000 euro eindigt. Mijn eerste advies? De 1.0 TSI motor met 115 pk doet niet heel veel onder voor de 1.5 TSI motor met 150 pk en zo bespaar je alweer een paar duizend euro. Natuurlijk mis je wel iets aan vermogen, maar de 115 pk motor is eigenlijk wel vlot genoeg voor een dergelijke auto. Daarnaast klinkt de driecilinder wat leuker dan de soms wat rauwe 1.5 liter TSI motor. Snelheidsjunkies kunnen overigens ook nog een R-versie zoeken die uitgerust is met de 300 pk sterke TSI motor die we kennen uit de Golf R. Bespaaradvies nummertje twee? De standaardaudio klinkt misschien wel beter dan de optionele Beats-audio. Scheelt je weer een paar honderd euro.

Volkswagen T-Roc Sierra Nevada

Het is niet een auto die in de Spaanse Sierra Nevada tot zijn recht komt.

Conclusie?

Dat is toch wel weer een herhaling van zetten. Niet voor het eerst constateer ik dat een crossover/SUV meer na- dan voordelen heeft. Dat geldt zeker ook voor de Volkswagen T-Roc. Deze auto is simpelweg te duur om leuk te zijn. Qua rij-eigenschappen is dit een Volkswagen Polo, maar je betaalt er een Golf-prijs voor. Vergelijk je de T-Roc met de Volkswagen Golf, dan is de Golf op eigenlijk alle fronten de betere auto. Voor (nog steeds) minder geld. Iets minder, maar toch. Natuurlijk is het modieuze uiterlijk en de hoge zit voor veel mensen een argument om toch de T-Roc aan te schaffen, maar op den duur ga je daar toch spijt van krijgen.

Volkswagen T-Roc

Mijn advies? Koop toch gewoon maar die Volkswagen Golf.

Eindcijfer: 6
+ Fraai uiterlijk.
+ Makkelijk te bedienen.
– Stevig aan de prijs.
– Doet alles net even minder goed dan een Golf.
– Knalhard plastic kan echt niet in deze prijsklasse.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

7 reacties

  1. P. Jonkers schreef:

    Jammer dat de 2.0 met 4 motion en190 pk niet is meegenomen in het commentaar. Dat is wel andere koek dan de 1.0 of 1.5 motor. Al met al dus geen objectief stukje van de schrijver.

    • Christian Schilder schreef:

      Laat me raden, dat is de auto die je zelf rijdt :P.

      ps….hard plastic blijft toch echt hard plastic. Ook in de 2.0 TSI.

  2. Reuvers schreef:

    Ik rijdt nu 4 jaar met de T-ROC en hij bevalt uitstekend . De 1.5 sport. Rijdt geweldig ,bediening is subliem . de elektrische aanwijzingen zijn snel! Verbruik is 1:18 ongeveer.
    Kortom zeer tevreden.

  3. Michel schreef:

    Jammer dat je na een uurtje rijden een oordeel velt. Rij al vanaf 1989 in VAG auto’s van VW tot Audi. En de laatste twee jaar in een T-Roc. Dat bevalt prima, dit is absoluut geen Polo. Dit is een Golf die hoger op zijn pootjes staat niet meer niet minder. Ja en er zit wat plastic in. Dat is een verschijnsel wat bij alle merken de standaard is. Om een auto echt op waarde in te schatten is een uurtje niet genoeg.

  4. Petra schreef:

    Wij rijden de 2.0 4motion. Nu met 26o pk. Geweldige auto. Mankeert nooit wat aan. Niet van de weg te sturen, natuurlijk wel goede bandjes monteren. Als je de auto zelf laat rijden is 1 op 15 zeer goed haalbaar. Wij zijn er zeer happy mee.

  5. Aad schreef:

    Ongenuanceerde test met een nogal negatieve teneur! De schrijver lijkt me wat vooringenomen. Dat ben ik ook, want ik rij al ruim 40 jaar in VAG producten. Niets voor niets, want er zaten weinig missers tussen. Het kettingspanners debacle en de dieselfraude vond ik wel erg vervelend. Onlangs mijn T roc 1.5 sport ingeruild voor een T roc 1.5 Style met dsg. De sport was voorzien van Montego bay 18 inch en daardoor veel te hard geveerd. Op snelwegen en zwaardere belading viel het nog wel mee, maar klinkerwegen waren echt vervelend. Vooral het zijdelingse schudden om de rolas was hinderlijk. Met een setje Passat lmv 16 inch was dit snel opgelost. Het harde plastic is onzin. Het past goed bij deze stevige auto en is onverwoestbaar en heeft een mooie passing. Het nieuwe Dashboard is zeker wel wat chiquer om te zien. De 1.5 motor is erg fijn. Perfecte caravantrekker! De Troc sport was afgelopen jaren weer een erg fijne, vooral probleemloze auto en voor herhaling vatbaar. Zodoende nu wat fine tuning door voor een Style 1.5 met dsg te gaan. Gaat vast weer een succes worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten