Rijtest: Volkswagen Polo GTI (stage 1+) vs Ford Fiesta ST

De Volkswagen Polo GTI is een fijne allround hothatch, maar de motor mist echt wat pepertjes. Dat bleek uit onze rijtest vorig jaar. De eigenaar heeft dat probleem opgelost. Dankzij chiptuning levert de 2.0 TSI een mooie 275 pk en 490 nm. Alle reden om deze razendsnelle Polo maar eens tegenover de Ford Fiesta ST te zetten. De ‘benchmark’ in het hete hatchback segment.

Battle of the hothatches.

Battle of the hothatches.

Kan deze gechipte Polo het leven van de Ford Fiesta ST zuur maken?

Qua vermogen wel. 275 pk versus 200 pk en dat betekent dat de Polo rapper is. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben om dat te constateren, iets met appels en peren. Interessant is om het verschil te zien tussen de gechipte en de niet-gechipte Volkswagen Polo GTI. De 80-120 sprint kost nu 3.4 seconden (was 4.6) en de 100-200 sprint doet de gechipte Polo in 16.2 seconden (was 25.8). Dit is wat we in statistiektermen een ‘significante’ stijging noemen. De chiptuning is ook echt voelbaar. Het extra koppel onderin (+ 170 nm!) is uiteraard duidelijk merkbaar maar belangrijker is dat de lethargie boven de 5.000 toeren weg is. Deze gechipte TSI is nog steeds geen toerenmonster maar loopt wel veel beter door de versnellingen heen. Als er één auto is die baat heeft bij een chip dan is het de Volkswagen Polo GTI. De standaardversie voelt echt (te) geknepen aan. Dat probleem is nu in ieder geval opgelost.

Rollerbankuitdraai VAG techniek

275 pk en maar liefst 491 nm. In een Polootje!

Wat is het verschil met de Fiesta motor?

In de hogeschool van de benzineverslaafden hanteren veel professoren de stelregel dat meer cilinders altijd beter zijn. Eeeuuh not! De Ford Fiesta ST driecilinder heeft de betere soundtrack van de twee. De viercilinder in de Volkswagen Polo GTI is best oké maar de driecilindermotor in de Ford Fiesta ST geeft je kippenvel. Dat is voor de eigenaar van de Polo de eerste echte verrassing van de dag. Zeker bij hogere toerentallen klinkt de Ford Fiesta ST als een auto met het dubbele cilinderaantal en de uitlaat pruttelt ook lekker bij doorschakelen. Echt gaaf! De Polo GTI blijft altijd een beetje volwassen en beschaafd. Leuk, maar nooit kippenvel. Wel reageert de motor van de Polo iets alerter op je rechtervoet (iets minder groot turbogat). Je zou kunnen zeggen dat de TSI motor van de GTI meer gentleman is, maar de kleine driecilinder van de ST geeft toch meer beleving. Ondanks minder vermogen. Grappig hoe dat werkt. De standaard 200 pk GTI motor is overigens geen ‘match’ voor de Fiesta driecilinder. Not even close.

Uitlaten Polo GTI

Allebei een dubbele uitlaat maar die van de Fiesta produceren duidelijk meer en betere herrie.

Welke auto heeft de meeste ‘presence’?

De jury is unaniem. De Volkswagen Polo GTI heeft net dat kleine beetje meer uitstraling. De rode GTI-accenten maken de auto gewoon af. De Ford Fiesta ST ziet er iets te ingetogen uit (zoek de verschillen maar eens met een ST-line) en het blijft natuurlijk een ‘Fiestaatje’. Het imago van die auto is gewoon niet goed. Een Volkswagen Polo is natuurlijk ook geen Golf, maar het is wel een GTI en die drie letters doen gewoon heel erg veel. Als je het portier opent blijft het beeld hetzelfde. De GTI is net even specialer dankzij de ruitjesbekleding, het sportstuur en de rode sierlijsten in het interieur. De Fiesta heeft prachtige Recaro sportstoelen maar de rest van het interieur is te veel Fiesta en te weinig ST. Bij beide auto’s overheersen de hardere plasticsoorten. Toch ziet het geheel er in de Polo GTI net wat fraaier uit en is het net even een tandje beter overal.

Foto interieur Volkswagen Polo GTI

Op een GTI hoort deze bekleding. Supergaaf!

Welke auto geef je makkelijker mee aan je vriendin?

Zonder twijfel de Volkswagen Polo GTI. Dat is een bijzonder makkelijk te rijden auto. Hij is stil, comfortabel, de automaat schakelt soepel en vlot. Het is heel geraffineerd allemaal. Met de optionele adaptieve dempers in comfortstand is de Volkswagen Polo GTI zelfs nog comfortabeler dan onze duurtest Volkswagen Polo 1.0 TSI R-line. Ook op de Duitse Autobahn is dit een bijzonder volwassen en prettige auto om snel kilometers mee af te raffelen. Zelfs bij 250 plus geeft de GTI geen krimp. Hoe anders is de Ford Fiesta ST. Die hobbelt, schokt en stuitert veel meer. Zeker op hoge snelheid is de Ford Fiesta ST echt een handjevol. Ook bij de gewone kilometers moet je veel harder werken. De besturing is heel erg direct (bijna te), je moet met het handje schakelen en de vering is veel stugger. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat heerlijk maar mijn vriendin krijg ik met geen stok in mijn auto. Op meer onderdelen scoort de Polo punten. De stoelen bijvoorbeeld. Voor het sportieve werk vind ik de Recaro’s in de Ford beter (meer zijdelingse steun), maar voor de dagelijkse kilometers wint de Polo dit vergelijk. De stoelen geven de bovenbenen meer steun en zitten iets minder krap. ‘Last but not least’, de Polo biedt meer bagageruimte en achterpassagiers zitten duidelijk ruimer. Het enige waar de auto’s een gelijkspel halen is bij het brandstofverbruik. Allebei 1 op 10 bij een meer stevige rijstijl.

253 kilometer per uur in een Polo GTI

De rechtuitstabiliteit van de Volkswagen Polo GTI is zeer indrukwekkend.

Game, set and match voor de Volkswagen Polo GTI dus?

Niet zo snel, want het belangrijkste onderdeel moet nog komen. Rijplezier telt dubbel in dit segment. Een onderdeel waar de gechipte Volkswagen Polo GTI een goede score haalt. Het onderstel is echt heel goed. Het is een auto met een hele fijne balans. Als je een beetje je best doet kun je de auto zelfs verleiden tot wat speels ‘lift off overstuur’. Maar het komt niet in de buurt van de mate waarin de Ford met zijn billetjes schudt. That’s shaking baby! Op alle onderdelen is de Ford gewoon één of twee tandjes scherper. De besturing is veel directer, het onderstel veel levendiger, de remmen bijteriger en de motor klinkt veel beter. Het belangrijkste verschil is het in de Ford gemonteerde sperdifferentieel. In de wat nauwere bochten maakt de Fiesta gehakt van de Polo GTI. De Ford heeft tractie, de Volkswagen niet. Zeker als je 490 nm op de voorwielen loslaat zoals bij deze gechipte Volkswagen Polo GTI. In de bochten moet de Polo lossen, alleen door het extra vermogen lukt het de Polo om bij te blijven. Geloof me, op een bochtig traject ben je met een standaard Polo GTI kansloos tegen de Fiesta ST. Maar belangrijker, de Fiesta ST-eigenaar zit schaterlachend achter het stuur.

Led koplampen zijn op beide auto's leverbaar. Altijd doen.

Led koplampen zijn op beide auto’s leverbaar. Altijd doen.

Welke moet je nemen?

Dat hangt een beetje van je situatie af. Als je elke dag met de auto naar je werk gaat en je wilt je gezin wel eens meenemen dan is deze gechipte Volkswagen Polo GTI een hele fijne keus. Dit is de ‘grown-ups’ hothatch. Comfortabel, soepel, luxe, vlot (deze auto heeft echt baat bij de chip!) en daarbij een leuke auto om te rijden. Echt jammer dat er geen sperdifferentieel leverbaar is. Dat had de auto afgemaakt. Maar desondanks blijft er heel veel over. Als we op de onderdelen punten hadden geteld, was de overwinning waarschijnlijk naar de Volkswagen Polo gegaan. Toch trekt de Ford Fiesta ST de zege over de eindstreep. Dit is een heel ander diersoort. Dit is veel meer een compromisloze auto die gericht is op rijplezier. Maximaal rijplezier. Er zijn maar heel weinig auto’s die het de Fiesta ST op dit onderdeel moeilijk maken. Qua ‘fun for money’ is dit misschien wel de leukste auto die je kunt kopen. In ieder geval de leukste voorwielaandrijver. De Ford Fiesta ST wint daarom dit vergelijk. Niet op objectief meetbare punten maar wel op emotie en rijplezier. Dat geeft de doorslag bij een hothatch.

Ford Fiesta ST logo

De Ford Fiesta ST wint dit vergelijk. Niet op punten, wel op emotie.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

6 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Mooi verslag! Is de Fiesta ST listig om mee te rijden? Bv als het nat is? Of in een verkeerd ingeschatte bocht? Of op een plots gladder stuk wegdek?

  2. Ja en nee. Met ESP uit is de auto best een handje vol maar je kunt wel vrij makkelijk op de gripgrens rijden en ook heeft de auto op nat verrassend veel tractie. Met ESP in sportstand is het wat minder listig maar nog steeds leuk.

  3. Manfred schreef:

    Mooi verslag, Revo stage 2 software in de fiesta en het “probleem” is weer opgelost.
    Zie https://fiestast.de/index.php?thread/16393-leistungssteigerung-mk8/
    Korte samenvatting 100 – 200 km/h
    Gemessen: 12,76 Sekunden
    Korrigiert: 12.85 Sekunden

  4. Tom schreef:

    Tja, zoals je schrijft, de polo is de “grown up” hothatch.
    De uitslag is dus eigenlijk, als je ze beiden als auto’s voor dagelijks gebruik bekijkt:
    1 de Polo (want “de beste”)
    2 (of net niet 1) de Fiesta (want “de leukste” en minder de beste in “alle” omstandigheden).

  5. David schreef:

    https://topgear.nl/autonieuws/beste-handbakken-van-nu/
    Leuk artikel over goed schakelende auto’s. En je raad t al, je Fiesta staat ertussen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten