Rijtest: Volkswagen Polo 1.0 TSI (2021)

De Volkswagen Polo is een vertrouwde verschijning op deze site. De Volkswagen Polo fungeert al sinds 2018 naar volle tevredenheid als één van onze duurtesters. Legt de recent vernieuwde Volkswagen Polo de lat weer hoger?

Nieuwe voorkant facelift Volkswagen Polo

De ledstrip loopt nu helemaal van links naar rechts door.

Wat is er nieuw?

Best wel het een en ander. Te beginnen met de voor- en achterkant. Voor zie je iets gewijzigde koplampen en een ledstrip die over de volle breedte doorloopt. Achter is het ontwerp van de achterlichten vrij rigoureus gewijzigd. Het is een kwestie van smaak. De voorkant vind ik echt wel gaver, maar de achterkant vind ik zeker geen verbetering. De standaarduitrusting is ook rijker dan voorheen. Ledkoplampen en een ‘virtual cockpit’ zijn nu standaard. Optioneel kun je ook zaken als matrix-ledkoplampen en fase 2 autonoom rijden bijbestellen. Technisch gezien is de Volkswagen Polo weer helemaal bij de tijd. Qua afmetingen, onderstel en motoren is er overigens weinig gewijzigd. Net als voorheen kun je kiezen uit een 1.0 TSI met 95 pk en eentje met 110 pk. Voor de automobilist met haast is ook weer een GTI (2.0 TSI 207 pk) leverbaar. De 1.5 TSI (150 pk) is helaas (nog) niet leverbaar. Voor echte vrekken is er ook een turboloze 1.0 MPI (80 pk) leverbaar, maar die versie raad ik absoluut niet aan. 

Volkswagen Polo prefacelift vs facelift

Volkswagen Polo oud vs nieuw. Welke kies jij?

Wat valt op aan het interieur?

Dat oogt bijna exact hetzelfde als voorheen. Bovenop het dashboard vind je mooie ‘softtouch’ materialen, op de portieren en de onderkant van het dashboard vind je hardere plasticsoorten terug. Wat overigens gebruikelijk is in dit segment. De afwerking en bouwkwaliteit zijn overigens goed. Niets kraakt en rammelt en ook zitten de sportstoelen in deze R-lineversie wederom prima. Het zijn – dit zal je niet verbazen – dan ook exact dezelfde stoelen als voorheen. Wat anders is? Je kunt nu je smartphone inductief laden en het aircopaneeltje is nieuw. Die werkt meer als een slider en dat is om te gebruiken toch wat minder handig. Ook is het navigatiesysteem weer een generatie nieuwer, gelukkig inclusief heerlijk draaiknopje om in- en uit te zoomen. Laten we hopen dat de kwaliteit van de routekeuzes wat beter gaat zijn dan voorheen. Daar laat onze duurtester nog wel eens een steekje vallen. Gelukkig kun je ook gebruik maken van Android Auto of Apple Carplay.

Interieur Volkswagen Polo 2021

Het interieur is nagenoeg hetzelfde gebleven. Het aircopaneeltje is wel anders nu.

Hoe rijdt de auto?

Exact maar dan ook exact hetzelfde als voorheen. Wat niet verkeerd is, want wat goed is hoef je niet meteen aan te passen. Ik vat het even kort samen voor de lezers die de Volkswagen Polo nog niet kennen. Deze auto rijdt als een Volkswagen Golf ‘light’. Er zit een bepaalde mate van robuustheid in deze auto die in de dagelijkse praktijk gewoon heel prettig is. Deze auto is afgestemd op de wensen van de gemiddelde bestuurder. De besturing geeft een prettige maar niet al te aanwezige tegendruk, het overzicht is goed, alles is makkelijk te bedienen en de auto is voldoende stil en comfortabel voor dagelijks gebruik. Ook op hoge snelheid is de auto nog koersvast. Dit is echt een uitstekende auto voor het A-naar-B-kunstje. Er is – kortom – helemaal niks mis mee, zij het dat je de auto niet moet kopen als je graag geprikkeld wordt. De wegligging is voorspelbaar en als je het te bont maakt voel je vanzelf de auto over de voorwielen wegglijden. De achterzijde zit vaster dan vast. Die krijg je echt niet in beweging. Echt leuk wordt het nooit, maar het is voor het soort auto gewoon prima.

Achterkant Volkswagen Polo 2021

De achterkant is wel even wennen als je de auto voor het eerst ziet.

Hoe bevalt de driecilinder turbomotor?

Dit is in basis dezelfde motor als in onze duurtest Polo, alleen hebben we onze duurtester laten chiptunen. Het is dan ook weer leuk om in een standaard 1.0 TSI 95 pk met automatische versnellingsbak (DSG-7) te rijden. Ik realiseer me direct waarom ik onze duurtester heb laten tunen. Wat een verschil! Ik merk dat ik weer vaker op het gaspedaal moet harken om even een gaatje dicht te rijden. Begrijp me niet verkeerd, de 95-pk motor is best te doen mits je niet idioot veel haast hebt. De souplesse in orde, de motor is voldoende stil en in Nederland kom je prima mee met het verkeer. Toch is ietsjes meer juist voor de dagelijkse activiteiten (even iemand inhalen, kort invoegstrookje, etc.) wel erg lekker. Op de prijslijst vind je ook een 110-pk versie. Die biedt al net dat beetje meer en is de meerprijs waard. Tenzij je de auto laat chiptunen, dan kun je beter voor de 95-pk versie gaan. Na tuning zijn beide versies namelijk goed voor 140+ pk.

Volkswagen Polo rollerbankuitdraai

Na chiptuning goed voor 147 pk! Rode lijn is voor tuning, blauwe lijn na tuning.

Waar moet je op letten bij de aanschaf?

Ik twijfel over het nut van de DSG-7 automatische versnellingsbak. Als je veel in de file staat is het handig, maar anders zou ik voor de handbak kiezen. Je bespaart best wat geld en ik vind die combinatie wat harmonieuzer rijden. De DSG-7 is af en toe wel een beetje nukkig. Speeltip 2: onze auto was voorzien van het standaardonderstel en dat rijdt echt fijner dan het sportonderstel op onze duurtester. Het sportonderstel (meerprijs 380 euro) maakt de auto vooral stoteriger zonder dat het sportiever wordt. De optionele 17 inch velgen maken de auto optisch wel fraaier (onze testauto staat op te kleine 16 inches), maar dankzij de bpm toeslag zijn die wel prijzig (ruim 1.000 euro meerprijs). Ga altijd voor een R-line als het budget het toelaat. Dankzij de sportstoelen, het sportstuurtje en zwarte dakhemel heb je een wat meer sportieve ambiance. Bij de ‘virtual cockpit’ heb je trouwens twee versies. Je moet altijd voor de duurste van de twee gaan want die ziet er veel fraaier uit. Mijn laatste tip: laat het Multimediapakket Plus (meerprijs 1.380 euro bij R-line Business+) vooral zitten. Dan krijg je een groter beeldscherm zonder draaiknop (onhandig) en de Beatsaudio  voegt niets toe. De standaardaudio (6 speakers) klinkt minstens zo goed.

Oude vs nieuwe Volkswagen Polo

16 inch (nieuw) vs 17 inch (oud).

Wat mag dit kosten?

Kwaliteit mag wat kosten en dat weet Volkswagen maar al te goed. De prijzen zijn fors. Deels vanwege het ridicule belastingbeleid (bpm), maar voor een technisch gelijkwaardige SEAT Ibiza betaal je gewoon minder. Wel is de Polo net wat beter afgewerkt en geïsoleerd. Als je op de Polo ook nog wat leuke opties wilt toevoegen (panoramadak, driving modes, R-line, 17-inch velgen, DSG-7, etc) schiet de prijs verder omhoog. Onze testauto (wel voorzien van heel veel opties) komt uit op bijna 34.000 euro. Het gat met de GTI is dan helemaal niet meer zo groot. Goedkoper kan natuurlijk ook (vanaf 25 mille wordt het interessant) maar de opties maken het leven in de Polo wel fijner. Neem alleen al de sportstoelen. Die bieden veel meer zitcomfort dan de standaard gemonteerde stoelen. Of het fraaie panoramadak. Overigens verdient de hoge prijs wel een nuancering, want de restwaarde van een Volkswagen Polo is wel heel erg sterk. Qua afschrijving zijn dit gewoon hele goede auto’s. Je moet alleen veel centjes op zak hebben om het koopcontract te kunnen tekenen. Of kiezen voor private lease nu de rente nog laag staat.

Sportstoelen Volkswagen Polo 2021

De sportstoelen zijn een ‘musthave’ optie in een Volkswagen Polo.

Conclusie?

Je zou het een tegenvaller kunnen noemen dat de rij-eigenschappen van de Volkswagen Polo hetzelfde zijn gebleven maar dat is helemaal geen issue. Dit is en blijft een uitstekende auto voor je dagelijkse kilometers. Niet spannend, wel doordacht, comfortabel en robuust. Zeker als je het sportonderstel negeert en gewoon voor het standaardonderstel kiest. Dat maakt de rijbeleving zoveel prettiger. Vandaar dat deze nieuwe Polo een iets hogere eindscore krijgt dan onze duurtester. Het is zo fijn dat deze Volkswagen Polo nog enigszins analoog aanvoelt. Je hebt gewoon nog knopjes om zaken te bedienen en een draaiknop om de navigatiekaart in en uit te zoomen. Heerlijk! Daarnaast zijn er net weer even wat nieuwe opties die het leven prettiger maken . Voor sommigen is het nieuwe uiterlijk misschien een tegenvallertje, maar dat went vanzelf is mijn ervaring. Op de hoge prijs na mankeert er weinig aan de Volkswagen Polo en dus kan de auto wel weer een paar jaar mee. Dit is en blijft nog steeds een prima keus in het segment. Al blijft het ook aanlokkelijk om nog even iets langer door te sparen en de GTI te pakken. Of andersom. Pak een SEAT Ibiza en bespaar een paar duizend euro.

Matrix iQ koplampen VW Polo

De matrix-ledkoplampen zijn een hele fijne optie tijdens de donkere wintermaanden.

Eindcijfer: 7.5
+ Hele prettige daily.
+ Qua voorzieningen weer helemaal bij de tijd.
+ Knopjes, overal nog lekkere ‘ouderwetsche’ knopjes.
– Prijzig
– Qua weggedrag weinig inspirerend.

Dank @Wealer Venlo voor het uitlenen van deze auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Dirk schreef:

    Is de geluidsisolatie beter van de Audi A1 of komt de nieuwe Polo in de buurt van de Audi?

    Hoor het graag van je 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *