Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 190 pk 4Motion (2016)
De nieuwe Audi A4 2.0 TDI 190 pk maakte indruk op me. Een auto die een fraaie 8- scoorde op onze eeuwige ranglijst. Volgens Michiel is zijn Volkswagen Passat de betere keus omdat je meer auto voor je geld krijgt. Ook rijdt de Passat volgens Michiel nog wat fijner. Michiel heeft ook dezelfde 190 pk TDI diesel onder de kap van zijn Passat. We kunnen dus echt appels met appels vergelijken. Genoeg reden om zijn Passat aan de tand te voelen.
Duitse versie
De oplettende lezer zal ongetwijfeld opmerken dat de 190 pk sterke 2.0 TDI in Nederland niet leverbaar is. Dat klopt. Dieselrijders die in de markt zijn voor een Volkswagen Passat kunnen kiezen uit de 1.6 TDI (120 pk), 2.0 TDI (150 pk) en de biturbo 2.0 TDI met 240 pk. Die laatste is standaard met vierwielaandrijving. Waarom rijd ik dan toch in een 190 pk versie? De Passat van Michiel is een Duitse auto en daar is de 190 pk TDI wel gewoon leverbaar. Net als bij onze zuiderburen het geval is. In Nederland is de markt voor dit soort diesels te klein.
R-line exterieurpakket
Voordat we op pad gaan, doen we eerst weer het gebruikelijke rondje om de auto. We kennen de Passat natuurlijk allemaal, want dit model is alweer sinds 2014 op de markt. Toch springt de Passat van Michiel er zeker uit. Het sportieve R-line pakket maakt de auto echt wel af en geeft je op de linkerbaan de benodigde ‘uberholprestige’. De dikke bumpers, andere grill en sportieve velgen transformeren je saaie burgerbak tot een Teutonische uberbolide. De witte metaallak maakt het plaatje af. Audi fans zullen het niet met me eens zijn, maar ik vind de Passat echt de fraaiere verschijning van de twee. De Audi A4 is naar mijn smaak net wat te weinig onderscheidend van andere Audi’s.
Audi heeft mooier interieur
De Audi A4 slaat direct terug als ik plaatsneem achter het stuur van de Passat. Met het interieur van de Passat is helemaal niets mis, maar de Audi A4 is echt van een andere orde. Het is het verschil tussen een 8 en een 9. In de Audi zijn de gebruikte materialen nog net wat mooier en is met name het verwengevoel prominenter aanwezig. De Passat is en blijft toch net wat teveel Volkswagen. Her en der tref je in de Passat dan ook wat minder mooie materialen. In de Audi wordt alleen met perfectie genoegen genomen. De Passat staat wel een trede hoger dan concurrenten als de Ford Mondeo en Renault Talisman als het gaat om afwerking en materiaalgebruik.
Zinvolle en zinloze opties
Tijd om op pad te gaan. Rijden in de Passat voelt voor mij als thuiskomen. Het navigatiesysteem ken ik uit de Volkswagen Golf GTD en de bediening van alle functionaliteiten is even logisch als gemakkelijk. Omdat Michiel veel kilometers maakt heeft hij gekozen voor de DSG-versnellingsbak. In de Passat is dit de zestraps versie. Een prima versnellingsbak, maar de zeventraps DSG in de Audi A4 is net wat fijner. Bij een modelwisseling zal deze ook wel weer in de Passat leverbaar zijn.
Net als bij Audi is ook de optielijst van de Passat van imposant formaat. De Passat van Michiel is lekker ‘fully loaded’. Eigenlijk ontbreekt alleen het Dynaudio systeem. Mocht je op het punt staan om een Passat te bestellen, dan adviseer ik je om de stevige meerprijs van 1.400 euro voor het Dynaudio systeem op zak te houden. De standaardinstallatie klinkt al verrassend goed. Investeer dit geld liever in het digitale instrumentencluster Active Info Display (486 euro). Ben je dit eenmaal gewend, wil je nooit meer anders. Ook de optionele sportstoelen (1.146 euro) zijn de extra investering waard, alhoewel de gewone stoelen ook fijn zitten. Daarnaast loont het om het Executive Plus pakket (3.213 euro) aan te vinken. Dit pakket is inclusief het meest uitgebreide navigatiesysteem, alarm, led koplampen en DAB+.
4Motion
Michiel moet regelmatig grote afstanden afleggen. Mede daarom heeft hij gekozen voor vierwielaandrijving. Dit systeem maakt gebruik van een zogenaamde Haldex koppeling. Onder normale omstandigheden gaat de meeste kracht naar de voorwielen en als de banden grip verliezen wordt er razendsnel vermogen naar de achterwielen gestuurd. Bij slechte weersomstandigheden heb je veel baat bij het systeem, maar bij normaal gebruik merk je weinig van de vierwielaandrijving. Wat je wel merkt is de betere wegligging van de Volkswagen Passat ten opzichte van de Audi A4. De Passat stuurt wat preciezer en daarnaast heeft de Passat minder last van onderstuur. Je moet verdomd hard pushen om de auto te laten ondersturen. Gelukkig voor mij keek de agent onder aan de afrit net de andere kant op toen ik met veel bandengekrijs de bocht uit kwam knallen ;).
Het is natuurlijk een beetje oneerlijk dat ik een voorwielaangedreven Audi vergelijk met een vierwielaangedreven Passat, maar ook een voorwielaangedreven Passat heeft duidelijk minder last van onderstuur dan de Audi A4. Dat blijft toch een Audikwaaltje. Om terug te komen op de Passat, ik twijfel of je moet investeren in vierwielaandrijving. Zo streng zijn de winters hier niet en de vierwielaandrijving brengt wel wat extra kilootjes met zich mee op de weegschaal.
Stevig, maar tegelijkertijd comfortabel geveerd
De rij-ervaring van de Passat is grotendeels te vergelijken met die van de Audi A4. De Passat is mede dankzij het R-line sportonderstel best stevig geveerd, maar er blijft genoeg restcomfort over. Op de snelweg is het fijn toeven met de Passat. Toch biedt de Volkswagen niet de rijbeleving van de Audi. In de Wolfsburger hoor je rij- en windgeluiden net wat beter en ook heeft het onderstel wat meer moeite met oneffenheden en hobbels. De rechtuitstabiliteit is echt heel goed, maar in de Audi is deze fantastisch. Het zijn kleine verschillen, maar ze zijn er.
Emotieloze TDI
De 190 pk/400 nm sterke 2.0 TDI motor is exact dezelfde als in de Audi A4. Een fijn en gecultiveerd blok, maar ook een beetje karakter- en emotieloos. Het gaat echt wel rap, maar de auto filtert alle sensatie weg. Het gat met de 150 pk TDI is voor mijn gevoel te klein. Ik snap dus eigenlijk wel waarom Pon deze versie niet aanbiedt. Zeker omdat de 240 pk versie wel in Nederland beschikbaar is. Voor liefhebbers van koppelbeulen is dat natuurlijk de ultieme Passat. Het is qua prijs lastig om deze versie van de Passat en Audi te vergelijken. Toch kun je er vanuit gaan dat een vergelijkbaar gemotoriseerde en uitgeruste Audi A4 zo maar 8.000 euro duurder is. Veel geld, zeker ook omdat de Passat ook nog eens aanzienlijk meer ruimte biedt. Dat is een ander sterk punt van de Passat. Achterin zit je als een vorst en aan bagageruimte heb je echt geen gebrek.
Conclusie
Rest ons de slotsom. Welke moet je kiezen? Een lastige vraag die ik niet 1-2-3 kan beantwoorden. Het zijn allebei voortreffelijke auto’s. Ik houd het op een gelijkspel. De Passat is ruimer, kost minder centjes en is de betere stuurmansauto. De Audi A4 heeft een mooier interieur en is als reisauto onovertroffen. Voor beide auto’s geldt dat de 190 pk 2.0 TDI even gecultiveerd als karakterloos is. Het gat met de 150 pk TDI is voor mijn gevoel vrij klein, dus je kunt beter doorsparen voor de 240 pk twinturbodiesel of genoegen nemen met de eveneens fijne 2.0 TDI 150 pk motor.
Eindcijfer: 8-
+ comfort
+ ruimte
+ logische bediening
– ook de Passat is best prijzig
– saaie TDI motor