Rijtest: Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI (2020)
Een chef-kok heeft de uitdaging om van alle beschikbare ingrediënten iets lekkers te maken. Net iets te veel peper of zout en het eten is niet meer lekker. Hetzelfde geldt voor jou als je een auto gaat configureren. Je kunt je auto mooier en fijner maken, maar de balans kan ook naar de andere kant doorslaan. Zoals bij deze Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI het geval is. Met dank aan het ‘sportonderstel’ en de te grote velgen.
Een sportonderstel bij een Passat?
Ja precies, dat klinkt een beetje alsof je zelf een flesje Maggi meeneemt naar de plaatselijke Italiaan. Je krijgt een heel aardig gefabriceerd gerechtje en je verpest het door er meer ‘smaak’ aan toe te voegen. Wat uiteindelijk een minder smakelijk resultaat oplevert. Zo is het ook met de Passat. Dit is in basis geen sportieve auto. Ook niet met een verlaagd sportonderstel. Natuurlijk kan hij echt wel een bochtje ronden, maar de besturing is vrij week en natuurlijk is de auto ook een paar kilootjes te zwaar. Dat geeft niet. Dit is een Volkswagen Passat Variant. Die koop je vanwege de ruimte en omdat je ontspannen van A naar B wilt reizen. En precies daar wringt de schoen. De sportievere dempers geven constant feedback. Niet heel heftig, maar er gebeurt altijd wat onder de wielen. Constant zit je klapjes op te vangen. De 19 inch velgen staan best aardig, maar de bredere sloffen maken ook meer afrolgeluiden. Ook dat wil je niet in een auto van pak hem beet 50 mille.
Kan de 1.5 TSI motor nog wat terrein goedmaken?
Nee, ook al niet. In basis een fijn blok die we natuurlijk kennen uit veel andere VAG-producten. Maar in de Volkswagen Passat Variant komt de motor net niet helemaal lekker uit de verf. Hij is vooral net iets te luidruchtig. Alsof Volkswagen bij de facelift besloten heeft om wat isolatie weg te halen. Zal vast niet zo zijn, maar zo voelt het een beetje. In deze klasse wil ik een motor nauwelijks horen. Zeker niet de 1.5 TSI, want die maakt ook nog eens een weinig inspirerend geluid. En dat is jammer, want verder presteert de motor best oké. Soepel, vlot en redelijk zuinig. Had alleen wat meer geluidsisolatie gebruikt. Dan was het gewoon een dikke voldoende. Nu scoort de Volkswagen Passat Variant op dit onderdeel een magere voldoende.
Waarom zou je nog wel een Passat moeten kopen?
Omdat de auto zonder sportonderstel en met een maatje kleinere banden wel uitstekend veert en stil is. En dan kun je veel meer genieten van de kwaliteiten die de Passat bezit. Het is nog steeds een bovengemiddeld ruime en goed gebouwde auto. De fit & finish is nog steeds dikke prima en het geheel ziet er gewoon goed uit. De digitale tellers zijn prachtig. De prijs-kwaliteit klopt en ook is de standaarduitrusting best oké. Tip: neem de ergonomische stoelen, die zitten echt waanzinnig fijn. Daarnaast is de auto qua snufjes weer helemaal bij de tijd. Niet dat je daar altijd blij van wordt. De Lane Warning Departure is vooral irritant en je moet deze na iedere start weer uitzetten. Dit soort systemen levert meer ergernis op dan dat je er baat bij hebt.
De recente facelift, die zie ik niet?
Nee, dan moet je even goed kijken. De Volkswagen Passat is heel subtiel vernieuwd. Meer is ook niet nodig omdat de Passat in mijn optiek echt niet verouderd oogt. Volkswagen had wel iets minder chroom mogen gebruiken maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik durf wel de stelling aan dat de meeste autoliefhebbers moeite hebben met de fake uitlaten achter. In eerste instantie lijkt het alsof je tegen vier uitlaten aankijkt, maar bij een nadere inspectie blijkt dit dus totaal nep te zijn. Een trend in autoland. We willen de Greta’s niet in het harnas jagen door echte uitlaten te plaatsen, maar we willen de petrolheads ook niet over de kling jagen. Zoals gebruikelijk maak je met dit soort polderbeslissingen niemand blij.
Conclusie? Naar de schroot met de nieuwe Passat?
Nee hoor. Je moet alleen de juiste keuzes maken. Kies een versie met standaard onderstel en niet een R-line met sportonderstel. Wil je toch graag de R-line voor de ‘looks’? Kies dan een maatje kleinere velgen (18 inch) en vink op de optielijst de adaptieve dempers aan. Die bieden in comfortmode een meer dan acceptabel restcomfort. Dan is het wel een soepele, comfortabele en ruime auto. Een auto die je verwachtingen waarmaakt. En oké, als je toch bezig bent om wat extra uit te geven kies dan meteen ook voor een andere motor. De 190 pk TSI motor is net wat verfijnder, stiller en soepeler. Dan zul je met de Passat een meer dan prima keus maken. Alhoewel de Skoda Superb misschien nog wel een betere keus is.
Eindcijfer: 7-
+ Veel ruimte
+ Fijn interieur
+ Prijs-kwaliteit
– Sportonderstel en 19 inch velgen ‘too much’
– Die nepuitlaten, come on!