Rijtest: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI (2024)
Is de ouderwetse stationwagen nog levensvatbaar nu bijna iedereen een SUV of cross-over wil rijden? Wat mij betreft is dit segment nog springlevend. Want deze nieuwe Volkswagen Passat Variant is ‘as good as it gets’.
Nieuwe Volkswagen Passat? Is er veel gewijzigd?
Best wel. Met name op motorisch gebied zijn de plug-ins wel heel erg interessant. Die hebben een elektrische range van ruim 130 kilometer en je betaalt dus geen bpm. Dus voor een 272 pk sterke plug-in betaal je hetzelfde als voor een 1.5 TSI met maar 150 pk. En de plug-in met 204 pk kost zelfs 2k minder. Kortom, de 1.5 TSI die wij nu testen is een zinloze auto in Nederland want je hebt geen enkele reden om die te kopen. Of je moet echt ieder litertje bagageruimte willen gebruiken, want bij de plug-in verlies je een paar liter (690 liter tegen 510 liter). Maar ook dan heb je echt nog ruimte genoeg. Niet alleen voor je bagage, maar ook voor je passagiers is de beenruimte Skoda Superb-esk riant. Ruimer dan dit wordt het niet.
Wat valt nog meer op aan de auto?
Dat de Volkswagen Passat alleen nog maar als stationwagen (Variant genoemd) beschikbaar is. De sedan is niet meer, want Volkswagen verwacht niet dat veel mensen die nog willen kopen. Is geen ramp, want de Variant is altijd de mooiere van de twee geweest. En ook nu is het design best aantrekkelijk. Zowel de voor- als achterzijde zijn stevig aangepakt en het vormt een geslaagd geheel wat mij betreft. Niet heel spannend en trendy, maar wel tijdloos en zakelijk verantwoord. Uiteraard kun je ook kiezen voor een R-Line pakketje die de auto net wat sportiever doet smoelen. Kost wel wat extra’s, maar geeft de auto net wel even wat meer uitstraling. En je krijgt ook betere stoelen en een zwarte dakhemel. Jammer genoeg is de keuze bij de velgen veelal beperkt tot zwart en grijs. Dat schijnt een trend te zijn, maar ik vind deze zelf niet echt goed passen bij een Volkswagen Passat Variant. Het maakt de auto onnodig ordinair.
En het interieur?
Anno 2024 domineert ook bij de Volkswagen Passat een groot 15,6 inch beeldscherm. Dat is en blijft altijd wel een beetje wennen, maar met iedere nieuwe versie werkt de software net weer een beetje beter. Nu kun je ook snelkoppelingen instellen voor functies die je vaak gebruikt. De irritante snelheidsassistent uitschakelen bijvoorbeeld. En het beste nieuws? Het is gewoon een net afgewerkt interieur met fatsoenlijke materialen. Gelukkig is Volkswagen weer een beetje aan het terugkomen van de te grote besparingsdrift die we de laatste tijd te vaak hebben gezien. Eigenlijk stoort alleen het goedkoop ogende zwarte plastic (pianolook). Ik ben vooral weer heel erg blij dat er weer echte knopjes zitten op het stuurwiel en dat het head-updisplay weer netjes op de voorruit wordt geprojecteerd. Zo fijn!! De ergonomisch verantwoorde bestuurdersstoel zit overigens fantastisch. Al is het wel gek dat deze stoel maar deels elektrisch verstelbaar is. Waarom niet helemaal? Is dat toch weer een stiekeme poging van Volkswagen om te bezuinigen? Gelukkig is de zitpositie achter het stuur wel uitstekend dus het totaalplaatje klopt gewoon.
Hoe bevalt de 1.5 TSI motor?
Niet geweldig. In onze duurtest SEAT Ibiza is het allerminst een sportieve, maar wel vlotte en soepele krachtbron. In de 1.572 kg zware Passat merk je dat het kleine blokje wat harder moet werken om de gang in beweging te krijgen en dat past niet helemaal bij een auto in dit segment. Je komt gevoelsmatig altijd een heel klein beetje tekort met deze motor. Al haal je met heel veel geduld uiteindelijk wel de opgegeven 220 kilometer per uur topsnelheid. Maar dat het lang duurt om daar te komen bevestigt de 100-200 tijd van 36.4 seconden (gemeten met onze Dragy). Deze auto verdient een betere aandrijflijn, zeker ook omdat de rechtuitstabiliteit voortreffelijk is en de auto in alles laat blijken dat het ook nog wel iets harder kan. Dus er is eigenlijk geen enkele reden om niet voor één van de plug-ins te kiezen.
En de wegligging?
Prima voor het soort auto eigenlijk. Vooral op de snelweg voelt de Passat zich als een vis in het water. Het is een prettige reisauto, die goed spoort en dankzij dubbelglas ook stil is. Het comfort is ondanks het sportonderstel en 19 inch velgen dikke prima. Bij de vorige generatie Passat was dat net iets ‘too much’ maar bij deze auto is het prima. Alleen op hele matige Duitse binnenwegen kan het een tikje stoterig worden en maken de banden net iets te veel afrolgeluid, daar heb je bij 18 inches natuurlijk wat minder last van. Voor de sportieve automobilist is de Passat natuurlijk niet de eerste keus. De auto stuurt vrij licht en gevoelloos. In de stad prettig, maar op een lege Landstrasse zou iets meer feedback wenselijk zijn. Het weggedrag is verder veilig en voorspelbaar. Maar nooit echt spannend of spectaculair. Maar daar koop je deze auto dan ook niet voor. Wel voor de lange ritten, want dankzij de 66 liter brandstoftank en een praktijkverbruik van 1 op 15 kun je zonder tankstops van Venlo naar Milaan rijden. Dat is iets wat je met het elektrische broertje niet gaat lukken.
Waarom zou je de Volkswagen Passat moeten overwegen?
Voor het totaalplaatje. Dit is een auto die comfort en praktisch gebruiksgemak geweldig goed combineert. Wederom blijkt maar weer eens dat een sedan/hatchback of stationwagen eigenlijk altijd beter rijdt dan de hogere soortgenoten. Er is echt geen enkele reden waarom je een Volkswagen Tiguan zou moeten prefereren boven deze Volkswagen Passat Variant. Het enige is dat je één van de plug-ins moet kiezen, want die zijn in Nederland relatief gunstig. De Volkswagen Passat is misschien geen spannende auto, maar wel een hele fijne om dagelijks te gebruiken. Hij mist misschien een paar procentpuntjes verfijning ten opzichte van de premiumbroertjes (Audi A5, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse) maar daar is de prijs dan ook naar. Voor een vergelijkbaar uitgeruste premium soortgenoot ben je al snel 10 mille meer kwijt. Dit is een auto die bij iedere veelrijder op de shortlist moet staan.
Eindcijfer: 8
+ Waanzinnig ruime en praktische auto
+ Zeer comfortabel
+ Voelt weer ouderwets degelijk aan.
+ Zuinig
– Niet de meest spannende auto.
– De 1.5 TSI motor komt qua vermogen net iets tekort
Vermogen 150 pk, 250 nm |
0-100 9.2 sec |
Topsnelheid 222 km/h |
Motor 1.5 liter turbomotor, mild-hybrid |
CO2 uitstoot 128 g/km |
Vanafprijs (NL) 49.000 euro |
Minimale bagageruimte 690 liter |
Leeggewicht 1.572 kg |
Tnx @Wealer Venlo voor het uitlenen van de auto.