Rijtest: Volkswagen Passat 2.0 TDI (2014)

Duitsers en perfectie, niet altijd een gelukkige combinatie als je een benzineverslaafde petrolhead bent. De vorige generatie Volkswagen Passat is hier een goed voorbeeld van. Een ruime, degelijke, chique en comfortabele auto, maar toch kijk ik nog liever naar het EK allround schaatsen dan dat ik vrijwillig achter het stuur van een Volkswagen Passat kruip. Perfectie staat hier gelijk aan saai. Oersaai. Niet voor niets wordt deze auto in volksmond de Volkswagen Passaai genoemd. Kleurlozer zie je ze niet. Het kost dan ook enige moeite om mijzelf te overtuigen dat het een goed idee is om de nieuwe Volkswagen Passat 2.0 TDI 150 pk te testen.

Achterkant VW Passat

De achterzijde vind ik het minst geslaagd.

Passat ontmoet haar vijand
Ik neem bij de dealer de sleutels in ontvangst. De medewerker is opmerkelijk enthousiast over de auto. Hij gebruikt woorden als ‘dynamisch’ en ‘leuk’ om de auto te beschrijven. Hij wenst me zelfs veel rijplezier. Wtf! Heeft hij gedronken? Een Passat ‘fun to drive’? Dat zal toch niet? Ik kan maar één manier bedenken om dit uit te vinden. Hooliganstijl! Ik ga de confrontatie aan met de grootste vijand van deze auto: een bocht. Ik zet mijn stoel goed, start de motor en breng deze op bedrijfstemperatuur. Tijd voor de aanval! Ik ga met een noodvaart op een haakse bocht af en stuur zo scherp als ik kan in. Geestelijk bereid ik me al voor op hopeloos onderstuur, een crash en een excuusbrief aan de dealer. Tot mijn verrassing blijf ik meters van de berm af. En: de auto stuurt prettig. Met gevoel. Heel ver weg ontplooit zich zelfs een glimlach bij me. Ik doe dezelfde bochtenserie nog een keer en de Volkswagen geeft weer geen krimp. Natuurlijk is het geen hothatch en krijg je onherroepelijk met onderstuur te maken en je ervaart dat het onderstel vooral op veiligheid is afgestemd. Maar met deze auto kun je best een Alpenpasje bestormen en ook plezier hebben. Helemaal als je de op onze testauto gemonteerde ecobandjes omwisselt voor serieuzer rubber en het sportonderstel wel aanvinkt op de optielijst.

VW Passat

Het zijn toch echt 17 inch velgen, zou je niet zeggen.

Comfortabel kilometervreten
Gelukkig heeft Volkswagen niet de fout gemaakt om het DNA van de auto te wijzigen. Hij is nog steeds comfortabel, ruim en heel erg stil. Alleen hebben ze een klein beetje peper toegevoegd. Net genoeg. Verder voelt de Passat vooral ook aan als een hele robuuste auto. Als een Mercedes. Niets trilt, niets hapert. Het interieur ziet er fraai uit en de afwerking en de gebruikte materialen zijn van prima kwaliteit. Leuk detail is het analoge klokje. De met alcantara beklede comfortstoelen zitten heerlijk en zien er ook nog eens fraai uit. Sterk punt van Volkswagen is het bedieningsgemak. Alle knoppen en functies zitten daar waar je ze verwacht.

Interieur Passat

Zakelijk, strak en toch ook luxe.

Fijne TDI
De tijden dat je een TDI drie straten verderop nog hoorde nagelen zijn voorbij. Volkswagen heeft de TDI manieren bijgebracht. Nooit zet de motor een onbeschaafde keel op, ook niet bij een koude start. De echte die-hard TDI fans zullen de ouderwetse schop in de rug wel een beetje missen. Het brandstofverbruik is gunstig. Zonder moeite kun je een verbruik van 1 op 20 scoren. Met de 150 pk sterke 2.0 TDI kom je in Nederland weinig te kort. Het maximumkoppel van 340 nm is al bij 1750 toeren beschikbaar. Ook de acceleratiecijfers zijn acceptabel. De Wolfsburger sprint in 8,7 seconden van 0-100 en de topsnelheid bedraagt 220 kilometer per uur. De auto is in de praktijk echt wel snel genoeg, even inhalen doe je zonder al te veel moeite. Kom je regelmatig op de Autobahn of heb je een hele zware rechtervoet, dan is 150 pk natuurlijk onvoldoende. Het is goed om te weten dat je ook een 240 pk/500 nm sterke diesel kunt aanschaffen, alleen zul je dan diep moeten bukken bij je Volkswagendealer. 

Foto TDI Volkswagen Passat

De TDI heeft de afgelopen jaren manieren bijgeleerd.

20% bijtelling
Goed nieuws voor de zakelijke rijder: de 150 pk versie met handbak valt ook in 2015 nog binnen de 20% bijtellingscategorie. De Volkswagen Passat 2.0 TDI 150 pk Highline kost bijna 40.000 euro. Onze testauto was verder uitgerust met het Executive-pakket (onder meer navigatie, alarm, LED-verlichting en wat andere frutsels), waardoor de prijs stijgt naar 42.000 euro. Eigenlijk heb je alles dan wel aan boord en ik vind de aanschafprijs helemaal niet verkeerd. Ook dat is wel eens anders geweest bij de Passat. Smetje op het blazoen vind ik de lege knoppenbalk naast de versnellingsbak. Een weinig subtiele herinnering van Volkswagen dat je een paar pagina’s bent vergeten op de optielijst. Ook al is de uitrusting op orde, je kunt makkelijk nog 15.000 euro bijplussen als je budget het toelaat.

Foto interieur Passat

Lege knoppenbalk: had je maar meer opties moeten aanvinken.

Passat versus de rest
Kan de Passat het ook opnemen tegen de duurdere BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en Audi A4? Ik vind van wel. De laatste twee zijn in mijn optiek geen partij voor de Passat. Met name de verouderde Audi A4 heeft weinig in te brengen tegen de concurrentie uit eigen huis. Het is afwachten wat de opvolger gaat doen. De Mercedes C220 CDI vond ik persoonlijk wat tegenvallen, dus die valt voor mij ook af. De BMW 3-serie blijft voor mij wel de maatstaf in het D-segment als het gaat om stuur- en rijplezier. De Volkswagen stuurt best aardig, maar kan de BMW natuurlijk niet benaderen. Het moet niet gekker worden! Op veel andere onderdelen moet de BMW het echter afleggen tegen de Volkswagen. De Passat is ruimer, comfortabeler en goedkoper en gelijkwaardig als het gaat om de kwaliteitsbeleving. De keuze tussen een 3-serie en Passat is vooral een kwestie van je persoonlijke smaak en je budget.

Volkswagen Passat

Evolutie, geen revolutie. Maar toch vind ik de auto zo best mooi.

Conclusie
Het overkomt me niet vaak, maar ik kan niet heel veel minpunten opsommen bij deze auto. De Passat was altijd al een goede auto, maar nu rijdt de auto ook nog eens een stuk vermakelijker. Hooguit kun je nog wat zeuren over de anonieme uitstraling van de Passat. Van voren is het best een aardig vormgegeven auto, maar de achterzijde is nog steeds uitgesproken saai. Het imago van de Passat is natuurlijk ook niet bijster goed. Het duurt even voordat de naam Passaai in de vergetelheid raakt. Toch beveel ik je deze Passat van harte aan. Hij scoort op alle onderdelen een 7 of hoger. Ook de ‘value for money’ klopt. Deze Volkswagen Passat is voorlopig mijn eerste keus in het D-segment. Het is overigens net niet genoeg om mee te knokken om het eremetaal. Daarvoor mist de auto net even dat beetje bravoure. Dat laatste beetje overtuiging. De Passat is nog net wat te bescheiden.

Leuk details: het klokje en de ventilatieroosters die doorlopen tot portier.

Leuke details: het klokje en de ventilatieroosters die doorlopen tot portier.

Eindcijfer: 8-
+ het is een echte Passat, dus degelijk, comfortabel en ruim
+ die ook nog eens leuk stuurt
+ en binnen de 20% bijtellingscategorie valt
– hooguit kun je nog wat zeuren over de anonieme uitstraling.

Deze test is mede mogelijk gemaakt door Auto Muntstad.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Wim schreef:

    ik kan nog wel een nadeel bedenken………..het te laag geplaatste navigatie scherm. Ronduit gevaarlijk. Opvallend dat bij het uitkomen van het nieuwe model het oude model plotseling toch zijn minpunten had. De vergelijking met de Mercedes gaat helemaal mank zeker met de nieuwe c-klasse met de fraaiere materialen en de betere (lees comfortabeler, betere dynamiek en stiller ) rijeigenschappen en veel betere “looks”. daar mag deze Volkswagen niet eens bij in de schaduw staan. Bedenk dan ook nog even welke klantonvriendelijke importeur Volkswagen vertegenwoordigd en je keuze voor een ander merk is gauw gemaakt.

  2. Of de Skoda Superb. Die vond ik eigenlijk nog wat fijner rijden. Is niet zo premium als de Mercedes, maar kost een lieve duit minder, rijdt net zo comfortabeler en is veel en veel ruimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten