Rijtest: Volkswagen ID. Buzz (2023)

Een busje? Nou nee hoor. Eerder een grote buzz. Volkswagen pakt uit met de Volkswagen ID. Buzz. De eerste elektrische familiebus en ook opvolger van de iconische Volkswagen T1.

De Volkswagen ID. Buzz is een zeer geslaagde retro.

Zeer geslaagd retrodesign!

Wat is er zo bijzonder aan?

Het uiterlijk. Ik ken geen auto met een dermate hoge ‘feelgoodfactor’ als deze Volkswagen ID. Buzz. Het ontwerp heeft een vleugje retro voor de herkenbaarheid en aaibaarheid en is tegelijk ook nieuw, fris en futuristisch. Het haalt niet uit van welke hoek je de auto bekijkt: overal zie je kleine en leuke details die de auto bijzonder maken. Het is al met al een bijzonder geslaagde reïncarnatie van een toch al iconisch model. Open het portier en je ziet een eveneens fris vormgegeven interieur. Een paar kleurtjes doen wonderen, al is de gelijkenis met andere elektrische Volkswagens wel vrij groot. Plusjes: de stoelen zitten voortreffelijk en de multimedia werkt inmiddels wat sneller. Ook heb je heel veel opbergvakken. Superhandig! Minnetjes: de haptische knoppen op het stuurwiel zijn gekmakend irritant en ook is het echt even zoeken op het scherm als je een simpele handeling wilt uitvoeren. Ook vervelend: de gebruikte materialen zijn eerder van het niveau bestelbus dan van ‘premium people carrier’.

Leuk vormgegeven interieur. De materialen zijn niet top.

Dat zie je in de prijs terug?

Absoluut niet. De Volkswagen ID. Buzz is schreeuwend duur. Kies je voor de 1st Max uitvoering dan ben je al bijna 75 mille kwijt. Ter vergelijking: een ook best praktische Volkswagen ID.4 is verkrijgbaar vanaf 48 mille. Dat is een heel groot gat. Natuurlijk krijg je daar wel iets voor terug. De Volkswagen ID. Buzz is bizar ruim (zowel lengte, hoogte als breedte) en natuurlijk doet de uitstraling van de auto echt wel heel veel. Maar kom op, 70 mille is gewoon heel veel geld. Zeker als je bedenkt dat een elektromotor met ‘maar’ 204 pk moet zorgen voor de voortstuwing. Als je alleen reist dan is het nog wel te doen (0-100 in 10.2 seconden), maar ik moet er niet aan denken dat je volgeladen op reis gaat en een Alpenpas moet beklimmen. Dan moet je wat geduld hebben. Het stroomverbruik valt voor een grote bus wel weer mee. Bij 100 kilometer per uur slurp je rond de 22 – 25kwh. Ga je 130 km/h, dan wordt het verbruik echt stevig. Mede daarom is de topsnelheid gelimiteerd op een best wel schrale 145 km/h.

Foto achterkant Volkswagen ID. Buzz

Ruim en praktisch is ie zeker!

Hoe rijdt de Volkswagen ID. Buzz?

Best bijzonder eigenlijk. Neem alleen al de buitengewoon hoge zitpositie. Je torent boven bijna alle andere verkeersdeelnemers uit. Dat geeft best wel een machtig gevoel. Het leuke interieur doet ook iets voor het positieve gevoel. Verder is dit een auto die maximaal in het teken staat van onthaasting. De dempers en besturing zijn volledig op standje comfort getrimd en ook heeft Volkswagen de geluidsisolatie prima op orde. Ik heb zelden zo ontspannen achter het stuur gezeten. Je wilt in deze auto niet eens harder dan 100 rijden, want dat voelt onnatuurlijk bij deze auto. En ook al is de hardware nagenoeg identiek aan andere elektrische Volkswagens, toch voelt de auto anders aan. Relaxter en gek genoeg leuker. Ook al hoef je van de handling en prestaties weinig te verwachten. Bij deze auto is dat geen probleem. Minpuntje, de actieradius is in theorie (413 kilometer) niet mega bijzonder. Reken in de praktijk op een kleine 350 kilometer. Met een beheerste rechtervoet welteverstaan.

Stoelen Volkswagen ID. Buzz

Voortreffelijke stoelen

Dus? Kopen of slopen?

Dat is een lastige. Objectief gezien is dit een kansloos dure auto. Zeker als je de goedkope materialen in ogenschouw neemt. En de matige prestaties en dito actieradius. Toch doe ik de auto tekort door hem hierop af te fakkelen. Want het supercoole uiterlijk en het aparte rijgevoel zijn belangrijker. Ik heb echt een zwak voor deze auto en ik snap dat er liefhebbers zijn die deze auto koste wat het kost willen hebben. En dan de duimpjes die je onderweg krijgt. Het lijkt wel alsof iedereen hoteldebotel verliefd is op deze auto. Natuurlijk is een auto als de Volkswagen ID.4 een slimmere keus, maar dat is een twaalf-in-een-dozijn EV die geen emoties oproept. Deze Volkswagen ID. Buzz doet dit wel. Dat is je maatje. Die wil je een leven lang koesteren. Dus zeg ik kopen. Dit is – ondanks de eerder genoemde nadelen – één van de leukste elektrische auto’s die je kunt kopen.

Schuifdeuren Volkswagen ID. Buzz

Schuifdeuren, zo handig!

Eindcijfer: 7.5

+ Supercoole retrobus.
+ Zeer comfortabel.
+ Ruim en praktisch.
– Te duur.
– Range en prestaties niet optimaal.
– Materialen niet conform prijsklasse.

Vermogen
204 pk, 310 nm
0-100
10.2 sec
Topsnelheid
145 km/h
Motor
Elektromotor
CO2 uitstoot
0 g/km
Vanafprijs (NL)
66.000 euro
Minimale bagageruimte
1121 liter
Leeggewicht
2.397 kg
Actieradius
413 km

 

Achterbank Volkswagen ID. Buzz

Ook achterin zit je prinsheerlijk!

Dank @Wealer Venlo voor het uitlenen van de Volkswagen ID. Buzz.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten