Rijtest: Volkswagen ID.7 (2024)

Laten we eerlijk zijn. Volkswagen en elektrificering is vooralsnog geen gelukkig huwelijk. De verkopen vallen tegen en over de kwaliteit van de auto’s is al meer dan genoeg geschreven. Dat moet anders vinden ze in Wolfsburg. Want met de Volkswagen ID.7 wil Volkswagen in het hogere segment scoren. Meer Phaeton dan Passat. Wat Volkswagen betreft.

Het uiterlijk van de Volkswagen ID.7 is wel even wennen,

Het uiterlijk is wel even wennen,

Oei, is dat niet een gewaagde uitspraak?

Nogal, want de Volkswagen Phaeton was een maniakaal goed gebouwde auto. Het ging zelfs zo ver dat zelfs de airco geen geluid mocht maken. Dat ging echt heel ver. Uiteraard is Volkswagen niet zo extreem losgegaan bij de Volkswagen ID.7, want anders was de auto onbetaalbaar geworden. Maar je ziet wel overeenkomsten. Zo kun je de ventilatie niet meer manueel verstellen. Dat doet de (slimme) techniek voor je. En ja, het werkt feilloos. Maar belangrijker is dat de gebruikte materialen echt wel twee (forse) stappen voorwaarts zijn ten opzichte van alle andere elektrische Volkswagens. Want de materialen zijn mooi, de afwerking goed en de sfeerverlichting subtiel en sfeerverhogend. De elektrisch verstelbare ergonomische stoelen (inclusief massage, ventilatie en verwarming) zitten meer dan geweldig. Een betere stoel ga je in dit segment niet vinden.

Eindelijk een (meer) dan fatsoenlijk interieur in een elektrische Volkswagen.

Eindelijk een (meer) dan fatsoenlijk interieur in een elektrische Volkswagen.

Wat bevalt nog meer goed?

De ruimte. De Volkswagen ID.7 is bijna 5 meter lang en biedt een zee aan ruimte voor alle inzittenden en bagageruimte (530 liter). Beenruimte dan, want achterin is de hoofdruimte wat beperkt vanwege de aerodynamisch gevormde daklijn. Is wel de opoffering waard, want dankzij de bizar lage Cw-waarde (luchtweerstand) van 0.23 gaat deze Volkswagen ID.7 nogal zuinig om met de energie. En heb je dus een theoretische range van meer dan 617 km. Reken in de winterse praktijk op 450, maar dat is eigenlijk al prima. Later dit jaar komt er ook een versie uit waarmee je in theorie zelfs 700 kilometer ver kunt komen. Dan heb je echt nooit meer ‘anxiety range’. Dan maakt het ook niet meer uit dat de laadprestaties bij de snellader nog niet mega indrukwekkend (175 kW) zijn.

De Volkswagen ID.7 is bijna 5 meter lang!

De Volkswagen ID.7 is bijna 5 meter lang!

Zit er nog wat vermogen onder de kap?

De elektromotor is goed voor 286 pk/545 nm. In een Volkswagen Passat een meer dan indrukwekkend getal, maar in deze  elektrische mastodont (2.065 kg) hoef je geen maagverslindende acceleratie te verwachten. Een 0-100 sprint van 6.5 seconden is voor een EV niet meteen indrukwekkend. Toch kom je in de (saaie) Nederlandse praktijk nooit vermogen tekort. Het is niet zozeer snel maar wel heel erg comfortabel. Want de souplesse is indrukwekkend. Voor chauffeurs met een zware rechtervoet is het bij onze oosterburen wel wat afzien, want met een topsnelheid van 180 kilometer per uur word je door iedere Volkswagen Polo ingehaald. Al rijd je wel met het grootste gemak in de snelheidsbegrenzer. Want ook boven de 130 neemt de acceleratie nauwelijks af. Maar een gevoel van euforie voel je nooit. Zoals een EV dat vaak niet doet. Wel zorgt de krachtbron voor onthaasting in de goede zin van het woord en ga je de stilte en souplesse echt wel waarderen.

20 inch velgen Volkswagen ID.7

Standaard krijg je deze 20 inch velgen.

Onthaasting is iets goed?

In deze auto wel. En dat komt door het comfort. Vooral met de adaptieve dempers in de meest softe stand (15 rijstanden!) is het een heerlijk zachte auto. Hij deint nog net niet maar het scheelt niet veel. Combineer dat met de vederlichte besturing, de uitstekende geluidsisolatie en goddelijke stoelen en je hebt een voortreffelijke reisauto. En dat Volkswagen het serieus meent blijkt ook als je merkt dat ze standaard geluidsisolerende zijruiten monteren. En de Harman Kardon-audio doet het ook prima. Met andere woorden, voor je saaie snelwegkilometers heb je echt niet meer nodig. Sterker nog, dit is meer dan je bij heel veel andere merken krijgt. En dat maakt het een buitengewoon prettige en ontspannen reisgenoot.

Stpelen Volkswagen ID.7

De stoelen zitten geweldig!

Wat is minder goed?

De sportmode voegt echt helemaal niets toe. Je krijgt dan stuggere dempers en een meer zware en daardoor ook gevoelloze besturing. Totaal zinloos omdat de auto zich helemaal niet leent voor een sportieve rijstijl. Dit selecteer je één keer en daarna nooit meer. Ook heb ik wat moeite met de vormgeving. Ik moet er aan wennen en dat heeft toch ook weer te maken met de vorm van de carrosserie. Alles voor de stroomlijn. Ofwel functie boven vorm. Ook staat de auto net iets te hoog op de pootjes. Het is geen SUV maar ook geen ranke hatchback. Ik ben er nog niet over uit. Wie weet dat ik er over een jaar wel anders over denk. Aan de BMW i4 moest ik tenslotte ook wel even wennen. De haptische feedback-knoppen op het stuurwiel zijn nog steeds een ‘pain in the ass’ en dat je alles via een scherm moet bedienen is ook verre van optimaal. Al reageert het scherm gelukkig wel sneller en kun je nu zelf ook snelkoppelingen toevoegen. Superhandig als je voor iedere rit de bloedirritante hulpsystemen moet uitzetten. Laatste puntje van kritiek: de graphics van de head-up display vind ik ook niet echt overtuigend.

Haptische feedbackknoppen op stuurwiel Volkswagen ID.7

Ik wil weer echte knopjes!

Wie zijn eigenlijk de concurrenten?

Wat mij betreft eerder de BMW i5 dan de BMW i4. Ook al past de i4 qua prijs beter. De Volkswagen ID.7 is qua karakter en formaat vergelijkbaar met de BMW i5 en ik vind dat de Volkswagen de vergelijking met de BMW i5 ook echt wel aankan. Ja, dat lees je goed. Ok, de BMW i5 is misschien nog een tandje stiller en mooier gebouwd (alhoewel het echt close is), maar de Volkswagen is ruimer, heeft een grotere range en is maar liefst 16 mille goedkoper. Nu wil ik niet roepen dat een vanafprijs van 61 mille een koopje is, maar qua uitrusting kom je nauwelijks iets tekort en je krijgt een auto die dat qua bouwkwaliteit vooralsnog gewoon waarmaakt. Wil je een BMW i5 gelijk uitrusten dan loopt het gat makkelijk op naar over de 30 mille. En dat is het extra geld echt niet waard. Het enige waar ik me bij Volkswagen aan stoor is dat je voor een warmtepomp (die zorgt ervoor dat je batterij altijd optimaal kan laden) dik 1.000 euro moet bijbetalen. Schandalig op een auto van dik 60 mille. Maar voor de rest zit echt bijna alles erop en eraan.

Menustructuur infotainment Volkswagen ID.7

Gelukkig zet je in max 2 kliks de irritante ‘hulpbemoeialletjes’ uit.

Conclusie?

Die is ronduit positief. Dit is de bijna perfecte zakelijke auto. De Volkswagen ID.7 biedt een hoge mate van comfort, rust, uitmuntende stoelen, een luxe interieur en een hele goede range. Allemaal zaken die de zakelijke rijder zeer kan waarderen. En de stap voorwaarts ten opzichte van de andere elektrische Volkswagen is gigantisch. Zelfs de best stevige aanschafprijs correspondeert met de geboden kwaliteit. Dit is met afstand de beste elektrische Volkswagen so far. Echt een eerste teken van herstel van een fabrikant die zware tijden doormaakt. Door eigen toedoen, maar toch. Zoek je een meer sportieve EV, dan is dit niet je auto. Dan ben je met een Tesla Model 3 of BMW i4 beter af. Alhoewel die auto’s niet dezelfde hoge mate van comfort bieden. Maar je kunt in de wereld van de EV’s nog niet alles hebben. Het gewicht blijft een beperkende factor.

Bagageruimte Volkswagen ID.7

Een bagageruimte van 532 liter is niet slecht.

Eindcijfer: 8-
+ Prima comfort.
+ Geweldige stoelen.
+ Prima range.
– Uiterlijk is even wennen.
– Mist sportieve genen.

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Wealer Volkswagen Venlo.

Vermogen
286 pk, 545 nm
0-100
6.5 sec
Topsnelheid
180 km/h
Motor
elektromotor
CO2 uitstoot (fabrieksopgave)
0 g/km
Vanafprijs (NL)
61.000 euro
Minimale bagageruimte
530 liter
Leeggewicht
2.065 kg
Actieradius
617 kilometer

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten