Rijtest: Volkswagen ID.5 GTX (2022)
Heeft de GTI nog toekomst in het elektrische tijdperk? Vooralsnog niet, al presenteert Volkswagen wel het nieuwe GTX-label. De Volkswagen ID.5 GTX is de eerste sportieve elektrische telg van Volkswagen.
Sportief, elektrisch en SUV: gaat dat wel samen?
Het recept van een sportieve auto is vrij simpel. Een zo laag mogelijk gewicht, een emotionele motor en flink wat tweaks aan onderstel, besturing en remmen zijn meestal wel genoeg om de sportievelingen blij te maken. De Volkswagen ID.5 GTX speelt hier op voorhand al een verloren wedstrijd, want de Volkswagen ID.5 GTX weegt maar liefst 2.242 kilogram. Dan weten wij sportieve rijders genoeg. Hoezeer je ook aan de slag gaat met motor, onderstel, banden en remmen: het blijft een compromis. Volkswagen heeft ook wel een poging gedaan, want het onderstel is natuurlijk verlaagd, de elektromotor levert wat meer vermogen (299 pk) en de remmen hebben een upgrade gehad. Toch voelt het nog steeds meer als R-line dan als GTI. De coupé-achtige aflopende daklijn maakt de auto wat minder plomp, maar het blijft een enorm grote auto. Ook is er te weinig moeite gedaan om de auto een sportieve uitstraling te geven. Een gemiste kans.
Kun je er leuk mee sturen?
Nee, niet echt. Het is een vrij saaie en eendimensionale auto. Emotieloos ook vooral. De wegligging is voorspelbaar, zwaarlijvig en vooral heel erg braaf. De besturing is bij alledaags gebruik erg prettig, maar bij sportief gebruik mis je connectie met de voorwielen. Je merkt gewoon in alles dat je met een kolos op pad bent die de naam ‘Ocean Princess’ niet zou misstaan. De Ford Mustang Mach-E heeft hetzelfde manco, maar daar heeft Ford nog een (iets te) serieuze poging gedaan om de auto echt een listig randje te geven. Volkswagen speelt zoals we gewend zijn vooral op safe. Ook de elektromotor deelt in de sportieve misère. Een vermogen van 299 pk klinkt op papier verleidelijk, maar met al die kilo’s is het eerder noodzaak dan luxe. Een 0-100 tijd van 6.3 seconden is in een Volkswagen Polo GTI vrij sensationeel, maar in een dergelijke grote auto heeft dit getal geen enkele betekenis. De bekende elektro acceleratiekick blijft uit. Last but not least: de hoge zitpositie gooit definitief roet in het eten. Voor het geval je nog hoop had dat er toch nog ergens een sportief randje te vinden was.
Betekent dit dat de Volkswagen ID.5 direct in de shredder kan?
Dat hangt af van je perspectief. Als je met kloppende GTI-aderen de showroom in komt banjeren wel. Dan is de Volkswagen ID.5 GTX misschien wel je grootste teleurstelling ooit. Kom je met de verwachting dat je een sportievere versie van de ID.5 gaat rijden (een soort van R-line), dan dan klopt de som der delen wel. Want in basis is de Volkswagen ID.5 helemaal geen onaardige auto. De auto is ruim, praktisch, goed voor de ijsbeertjes, comfortabel en vlot. Met het R-line (oeps, GTX) sausje heb je net even grotere velgen, een iets strakker onderstel en de obligate maar wel wenselijke zwarte dakhemel. Als reisauto heb je echt niets te klagen. Het comfort is prima, de rijgeluiden worden netjes weggefilterd en qua luxe heb je nauwelijks iets te wensen over. Zelfs in de meest sportieve setting (je hebt 15 verschillende rijstanden) is het comfort nog prima te noemen. Met het iets strakkere onderstel voelt de auto echt robuuster aan dan de reguliere ID.5. Als daily drive is de Volkswagen ID.5 GTX bijzonder geslaagd. Dit voelt als een Audi en dat is een compliment!
Werkt de infotainment nog steeds bedroevend?
Ik ben op deze site al meerdere malen losgegaan op het nieuwe bedienconcept van Volkswagen en dat is nu niet anders. Het is en blijft superirritant dat je bij iedere start een paar keer moet klikken om de rijstrookassistent uit te zetten. En dat de slider waarmee je de airco bedient niet is verlicht. Er is ook goed nieuws. Het beeldscherm reageert veel sneller dan voorheen op je bevelen. Het is goed om te zien dat de software verder wordt doorontwikkeld. Ook waren er geen foutmeldingen en dat geeft de burger weer wat meer moed. Nu nog even de bloedirritante haptische knoppen op het stuurwiel vervangen door echte knopjes en dan wordt langzaam nog wel wat. Qua afwerking is de Volkswagen ID.5 een middenmoter. De materialen zijn duidelijk beter dan in de Volkswagen ID.3, maar als je van een Volkswagen Arteon overstapt naar de ID.5 krab je nog wel even achter je oren. Ook concurrenten als de Kia EV6 en de Polestar doen het op dit vlak gewoon beter. Last but not least, de busjes-eske armsteunen bij de voorstoelen vind ik op een sportieve auto echt geen porem. Dat had toch mooier gekund?
Wat mag dit kosten?
Voor een stevige 58.590 euro staat de Volkswagen ID.5 GTX op je oprit. Volkswagen kiest bij de elektrische modellen voor een nieuw verdienmodel. Losse opties kun je niet bestellen, alles zit verstopt in pakketjes. Dus ben je voor de topsportstoelen (qua zitcomfort echt een een aanrader!) direct 3.459 euro kwijt. Dat je dan nog wat extra goodies krijgt is dan niet meer dan een pleister op de (dure) wond. De adaptieve dempers horen bij het Sport Pakket Plus en dan ben je 1.230 euro kwijt. In totaal zijn er een x-aantal pakketten die je kunt bestellen en dan loopt de rekening automatisch verder op. Voor opties als achteruitrijcamera, automatische airco en verwarmbare voorstoelen moet je altijd een pakketje plussen. Ook het sportonderstel is niet standaard. Al met al is de uitrusting vrij karig. Qua laadsnelheden is de Volkswagen ID.5 GTX ook geen hoogvlieger. Tot max 150 kW per uur kun je bij de snellader bijplussen. De range van de Volkswagen ID.5 GTX is met 493 kilometer overigens wel voldoende.
Conclusie?
De Volkswagen ID.5 GTX doet exact wat je mag verwachten van een grote elektrische SUV. En misschien nog wel iets meer, want het is een hele fijne ‘daily drive’. De auto is stil, ruim, comfortabel, robuust, vlot en luxe. De GTX voelt aan als een vlotte Audi en dat is een compliment. Voor het sportieve werk is deze Volkswagen niet geschikt. De auto is te zwaar, te braaf en de elektromotor is funest voor je interne adrenalinepeil. Die blijft op NAP hangen. Het GTX-logo is vooralsnog vooral R-line en niet GTI. Andere merken (Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Polestar 2, BMW i4) tonen wat meer lef en daar krijg je als bestuurder iets meer ruimte om lekker te spelen. Vooralsnog moeten we het bij Volkswagen doen met deze R-line afgeleide. Zolang je de auto met die bril bekijkt is het eigenlijk een prima auto.
Eindcijfer: 7+
+ Fijne reisauto.
+ Ruim en praktisch.
– Niet sportief genoeg voor het GTX label.
– Stevig aan de prijs.
Dank @Wealer Venlo voor het beschikbaar stellen van de testauto.
2200 kilo is meer het gewicht voor een dikke Ford Transit lijkt mij. Echt Eco is wel haalbaar. Neem een Suzuki Swift uit de jaren 90 (800 kilo), vervang de motor door een 1.0 TSI (eventueel gechipt). Resultaat is een auto waarbij je af en toe moet tanken en van 0-160 voldoende snel is.
wij zijn de ID5 ook gaan bekijken met het oog op de aankoop van een nieuwe auto.
De auto sprak me uiterlijk wel aan maar toen ik het interieur zag met die klapleuningen op de voorstoelen en ontbrekende middenconsole werd die meteen geschrapt van het lijstje als mogelijks nieuwe auto.
Een mooie middenconsole met geïntegreerd scherm en met 1 centrale armsteun had hier beter geweest volgens mij.