Rijtest: Volkswagen ID.4 (2021)
Een enorme budgetauto qua materiaalgebruik, dat was mijn oordeel over de elektrische Volkswagen ID.3. Niet meteen een doorslaand succes dus. Ligt de lat bij de eveneens elektrische Volkswagen ID.4 hoger? Tijd voor een herkansing.
Zijn de materialen en afwerking beter?
Ja. Al is dat niet zo moeilijk: de Volkswagen ID.3 is echt de Aldi onder de auto’s. In de Volkswagen ID.4 zijn materialen en afwerking gelukkig beter. Ook zijn er betere stoelen gemonteerd, zeker de active-ergo stoelen die je in de duurdere versies krijgt. Die zitten fantastisch! Toch is het algemene beeld zeker nog geen reden voor hosanna. De fit&finish is nog steeds niet helemaal op het niveau zoals we van Volkswagen gewend zijn. Daarnaast blijf ik me ergeren aan het beeldscherm waarmee je airco, radio, navigatie en allerlei andere instellingen bedient. De menustructuur is onoverzichtelijk en het scherm reageert traag of soms helemaal niet. Het is om wanhopig van te worden. Zo kreeg ik onder geen beding de verwarming aan. Pas na een volledige ‘systeemreset’ werd de airco wakker en werkte de bediening. De ‘swipe’ toetsen op het stuurwiel werken eveneens miserabel. Nee, hopelijk komt Volkswagen snel met een update en blijft dit soort leed ons in de toekomst bespaard. Ik snap niet waarom je iets wat simpel moet werken zo ingewikkeld maakt. Dit is voor mij een reden om geen Volkswagen te kopen. Hier zou ik me echt iedere rit aan ergeren.
Is het een praktische auto?
Ja absoluut. Het is een enorm grote auto. Dat zie je al aan het uiterlijk. Dit is echt een ‘big ass SUV’. Neem achterin plaats en je kunt de voetjes bijna strekken. Ook heb je met 543 – 1.575 liter aan bagageruimte weinig reden tot klagen. Je zit ook achterin op lekker meubilair, dus dat is echt dikke prima. Een groot deel van het praktische gemak van een elektrische auto is natuurlijk het bereik van de auto. De Volkswagen ID.4 Pro kan in de meest ideale omstandigheden 520 kilometer afleggen. Geen slechte waarde, maar zoals we weten valt dit in de praktijk anders uit als je besluit om wat meer tempo te maken. Reken in de praktijk op ergens tussen de 300 en 400 kilometer. De laadsnelheden zijn oké maar zeker geen gamechangers. Snelladen gaat met maximaal 125 kilowatt per uur en thuis kun je dankzij de (optionele) driefasenlader met 11 kilowatt per uur je auto in 6.5 uur weer volladen. Tot slot goed nieuws voor de kampeerliefhebbers: je kunt een (kleine) caravan van 1000 kilootjes trekken. Een weekje Zeeland moet lukken dus.
Hoe rijdt de auto?
Heel erg ontspannen en rustgevend. Dit is een verrassend comfortabele auto en dat ondanks de grote 21 inch velgen! Dit heeft Volkswagen echt knap gedaan. Het is een uiterst comfortabele, prettige en in basis stille auto. Alleen de wielen produceren wat rijgeluid, maar dat heeft natuurlijk met het formaat te maken. Een kleinigheidje, want voor de rest is het aangenaam toeven. Ook bochten schrikken de Volkswagen ID.4 niet af. Er zit – verrassend genoeg – nog wel enig dynamiek in deze auto. Als je je best doet kun je zelfs even tikje overstuur opwekken al grijpt het niet uitschakelbare ESP heel snel in. Maar de auto zet zich wel lekker en ook valt het overhellen van de koets heel erg mee. Het stuurgevoel is een tikje indirect en ook merk je dat het een enorm zware auto is (ruim 2100 kg!). Maar voor dit type auto valt de rijdynamiek helemaal niet tegen. Het is voor een SUV gewoon een aardig totaalplaatje.
Puntjes van kritiek?
De elektrische motor mist net wat venijn en vermogen voor de leuk. Juist het acceleratievermogen is altijd leuk in een elektrische auto en in deze Volkswagen ID.4 word je helaas absoluut niet in je stoel gedrukt. Stiekem verwacht je dat wel bij een elektrische auto. De 0-100 sprint kost 8.5 seconden en op de Autobahn rijd je maximaal 164 op teller. Geen indrukwekkende cijfers. Daarnaast is het overzicht naar achteren en opzij vrij matig. De dodehoeksensor en achteruitrijcamera zijn geen overbodige luxes. Verder irriteren een paar kleinigheidjes. De Head-up-display is met de stoel in de laagste stand net niet helemaal goed zichtbaar en ook worden de data een klein beetje scheef geprojecteerd. De armsteunen zien er een beetje ‘busjes-esk’ uit en zitten soms ook wel eens in de weg. Ook klinkt de standaard audio verre van geweldig.
Wat mag dit kosten?
De Volkswagen ID.4 is verkrijgbaar met drie verschillende accupakketten. De Pure (verkrijgbaar vanaf 38.590 euro) heeft een 52 kWh accupakket waar je in theorie 344 kilometer mee ver komt. Dat zal in de praktijk uiteraard nog wel iets minder zijn. De Pro versie met 77 kWh accupakket komt in theorie 520 kilometer ver en is verkrijgbaar vanaf 46.340 euro. Tot voor kort waren er ook wat rijker uitgeruste 1st Edition uitvoeringen verkrijgbaar, maar die kan ik op de configurator van Volkswagen niet meer terugvinden. Onze versie is afgeladen vol met opties en dan passeer je zo de grens van 60.000 euro. Overigens is per direct ook de GTX versie van de ID.4 bestelbaar voor 52.000 euro. Het GTX label is het nieuwe sportieve label van Volkswagen. Die heeft een sterkere motor (299 pk) en een wat aangescherpt onderstel. Ik betwijfel hoe sportief een SUV van 2.100 kilogram kan zijn maar ik laat me graag een keer verrassen.
Matchen uiterlijk en prijskaartje?
Ja, verrassend genoeg wel. De Volkswagen ID.4 heeft echt wel een lekkere uitstraling. Dat komt deels door het grote formaat en deels ook door de (optionele) imposante 21 inch velgen. Daardoor staat er gewoon een hele dikke SUV op je oprit en dat is voor veel mensen toch aantrekkelijk. Als je er naast staat valt pas echt op hoe groot deze auto is. Daarnaast is het ontwerp wat mij betreft gewoon geslaagd. De nieuwe designtaal van Volkswagen vind ik zeker niet verkeerd en bij de ID.4 kloppen de rondingen en proporties nog wat beter dan bij de Volkswagen ID.3. Die laatste vind ik een wat ‘vierkant’ gebakje. De Volkswagen ID.4 is subtieler. Voor het oog is de Volkswagen ID.4 een dikke SUV, maar het is geen patserig ontwerp. Overdreven bling-bling zul je hier niet aantreffen.
Conclusie?
De Volkswagen ID.4 heeft zeker een paar kwaliteiten. Neem het comfortabele onderstel. Dat is voor een SUV ‘spot on’. Of de goede stoelen. Ook is de range niet verkeerd, is de auto waanzinnig ruim en zijn de gebruikte materialen (veel) beter dan bij de Volkswagen ID.3. De meerprijs van de ID.4 ten opzichte van de ID.3 bedraagt 7.000 euro en dat is iedere eurocent waard. Je krijgt een grotere en beter afgewerkte auto en simpelweg meer waar voor je geld. Natuurlijk zijn er ook een paar kanttekeningen. Het touchscreen beeldscherm dat mij af en toe echt tot wanhoop drijft of de elektromotor die net een tandje meer vermogen had mogen hebben. Wie rijplezier zoekt is bij de Volkswagen ID.4 aan het verkeerde adres. Toch is het goed om te zien dat Volkswagen stappen zet. De ID.3 was echt teveel een Aldi-auto en dat is gelukkig bij de ID.4 niet meer van toepassing. Dat geeft weer wat meer vertrouwen in de toekomst.
Eindcijfer: 7+
+ Bijzonder comfortabele auto.
+ Ruim.
+ Veel meer waar voor je geld dan een ID.3.
– Touchscreen en swipetoetsen zijn bijzonder irritant.
– Prestaties vallen voor een EV tegen.
Dank @Wealer Venlo voor het uitlenen van de auto.
Mooie review weer, Christian, en herkenbaar, zelf ook ID.4 rijdend.
GTX staat overigens (ook/meer) voor 4WD bij de VW ID reeks, volgens mij mis ik dat in je tekst. Je krijgt dan idd ook meer pk’s, want een extra motor…
Tnx Han! Bij de ID.4 is de GTX 4WD, maar het is afwachten of dit in de toekomst bij andere modellen ook zo blijft.