Rijtest: Volkswagen ID.3 (2023)
De Volkswagen ID.3 was bij de lancering misschien wel de belangrijkste auto aller tijden. Volgens Volkswagen. Mooie woorden, maar vond Volkswagen de auto zelf wel belangrijk genoeg?. De Volkswagen ID.3 werd namelijk geplaagd door kwaliteitsproblemen. Ook onze duurtester kan daar over meepraten. De software was absoluut niet storingsvrij en ook was de kwaliteitsbeleving in het interieur echt ondermaats. Met de facelift gaat Volkswagen voor de herkansing om het vertrouwen van de clientèle terug te winnen. De toekomst van Volkswagen staat misschien wel op het spel.
Waarom is dat?
Omdat het bij Volkswagen op zijn zachtst gezegd niet lekker draait. Ze gaan vol voor de elektrische auto en de klanten pruimen deze auto’s onvoldoende. Verkopen blijven achter bij de verwachting en de omzet loopt terug. Het probleem heeft meerdere oorzaken. Natuurlijk de kwaliteit van de auto’s, maar ook de toegenomen concurrentie uit Korea, China (BYD, MG Volvo) en Amerika (Tesla). Die bieden meer auto voor minder geld. Maar misschien wel het belangrijkste: er zijn nog heel veel automobilisten die helemaal geen elektrische auto willen. Want laten we eerlijk zijn: als de subsidie en belastingvoordelen wegvallen is er een beperkte markt. In onze buurlanden kennen ze geen bpm en zijn auto’s met een ‘Internal Combustion Engine’ (ICE) significant goedkoper. Maar ja, Volkswagen heeft deze koers nu eenmaal ingezet en dus zullen ze er het beste van moeten maken. En dan is de Volkswagen ID.3 natuurlijk wel het beste startpunt. Want dat er wat anders moet is na alle ellende (ook met onze duurtester) wel duidelijk.
Wat is er dan anders?
Laten we beginnen bij het uiterlijk. Want op het eerste gezicht is het vrijwel ongewijzigd. Totdat je constateert dat de niet al te fraaie zwarte strip op de motorkap foetsie is. Een groot winstpunt, want die plastic strip was echt ‘el cheapo’. Verder zijn de achterlichten iets anders en zie je wat luchtinlaten aan de voorkant. Dat is het dan wel. Het maakt de auto iets strakker, maar een leek ziet het verschil echt niet. In het interieur zijn de verschillen (gelukkig) wel iets beter zichtbaar. Het geheel is echt wel fraaier afgewerkt, maar het is nog niet op het ouderwetse Volkswagen niveau zoals dat bij de Volkswagen ID.7 al wel het geval is. Bij deze Volkswagen ID.3 gaat het van matig naar redelijk. Her en der een extra lapje stof, kunstleer en wat meer softtouch. Het maakt natuurlijk wel een verschil. De auto voelt nu wat meer volwassen aan.
Zijn er ook nog schoonheidsfoutjes?
Helaas wel. De niet-verlichte sliders voor de temperatuur. Onbegrijpelijk dat Volkswagen dit niet even heeft aangepast. Net als de haptische knoppen op het stuurwiel. Volkswagen geeft zelf notabene aan dat dit voor geen meter werkt. Bij de nieuwe Golf en Passat krijg je daarom weer echte knopjes op het stuur. Helaas dus niet bij de Volkswagen ID.3. Gebleven is ook de ietwat onlogische menustructuur om functies te bedienen. Het scherm reageert gelukkig wel alerter dan voorheen. En ook krijg je sinds april 2024 (onze testauto was een 2023 model) weer een verbeterde versie waar je ook snelkoppelingen op je startscherm kunt toevoegen. Dat is echt wel een plus. Dus op dit gebied lijkt Volkswagen haar huiswerk wat beter op orde te hebben. Al geldt ook hier het credo eerst zien dan geloven. Volkswagen heeft echt nog wel wat terrein goed te maken. Wat dat betreft geeft de opmerkelijk slechte afstelling van de rijstrookassistent weinig hoop. Die kent alleen het standje bemoeial en grijpt soms op hele onlogische momenten heel abrupt in.
Rijdt de auto nog anders dan de voorganger?
Nee, de Volkswagen ID.3 rijdt verder exact hetzelfde. Wat op zich prima is, want met het onderstelletje is weinig mis. Dit is gewoon een prettige ‘daily drive’. De auto is vrij stil, het onderstel biedt een mooie mix tussen comfort en sportiviteit en ook het stuurgevoel is best oké eigenlijk. Dit is een leukere auto om mee te rijden dan je standaard huis-tuin-en-keuken Golf. De stoelen zijn nog steeds verre van top, maar het goede nieuws is nu dat je ook een veel betere sportstoel kunt bijplussen op de duurdere versies. Altijd doen. De elektromotor is er eentje die onopvallend en (logisch) in alle rust zijn werk doet. Met een vermogen van 204 pk kom je in Nederland weinig tekort, maar voor de leuk zou meer vermogen wel prettig zijn. Het is een aandrijflijn die er zeker niet voor zorgt dat de haartjes op je armen overeind gaan staan. Het remgevoel is overigens niet fantastisch en uit ervaring weet ik dat de remmen bij een sportieve rijstijl echt tekortschieten.
Wat mag dit kosten?
We hebben één onderdeel nog niet behandeld en dat is de prijs. De Volkswagen ID.3 is verkrijgbaar vanaf net geen 40.000 euro en dat is in lijn met andere elektrische auto’s. Ook is de standaarduitrusting niet heel erg verkeerd en kun je voor 3 mille extra een versie met grotere accu kopen. Dan stijgt de theoretische actieradius van 433 naar 563 kilometer. Niet verkeerd. Toch is er veel concurrentie en het is maar de vraag of de Volkswagen ID.3 dan aantrekkelijk genoeg is. Een Tesla Model 3 kost niet heel veel meer en dat is echt een ribeye-steak vergeleken bij dit slavinkje. De Volvo EX30 kaapt ook veel klanten weg. En de vergelijking met de Volkswagen Golf? In Nederland is die verkrijgbaar vanaf 37 mille (kale instapversie) en valt dit verschil wel mee. Met dank aan de bpm. In België kun je al voor 32 mille een Golfje op je oprit zetten. Dan is het gat wel wat groter en de Volkswagen Golf is echt wel een iets beter gebouwde auto. Dus ondanks dat ook bij Volkswagen de prijzen echt wel iets gezakt zijn, blijft het wel een lastig verhaal. En dan vergeet ik voor het gemak CUPRA Born nog even. Een betere versie van dezelfde auto voor een minder hoge prijs.
Dus?
Vrees ik toch een beetje dat deze auto niet de redding van Volkswagen gaat worden. Ondanks de verbeteringen. Want het interieur is kwalitatief echt wel iets beter. En ‘an sich’ rijdt de auto ook helemaal niet verkeerd. Maar de slechte naam poets je niet meteen weg met een bijna identiek ogend product. Bij veel eigenaren zal de nare smaak van alle problemen toch blijven hangen. En gezien de concurrentie is er wel iets meer nodig dan een extra lapje kunstleer in het interieur. Het is nog steeds niet een auto waar je autohart harder van gaat kloppen. En het is natuurlijk nog even afwachten of Volkswagen de kwaliteitsproblemen echt op orde krijgt. Mag je wel verwachten, maar toch. Eerst zien dan geloven.
Eindcijfer: 7-
+ Fijn onderstel.
+ Interieur is echt wel beter geworden.
– Blinkt nergens in uit. Concurrentie kan het beter.
– En is de software nu wel goed?
Vermogen 204 pk, 310 nm |
0-100 7.3 sec |
Topsnelheid 160 km/h |
Motor Elektromotor |
CO2 uitstoot 0 g/km |
Vanafprijs (NL) 40.000 euro |
Minimale bagageruimte 385 liter |
Leeggewicht 1.715 kg |
Actieradius 424 km |
Ik ben bang dat de VAGgroep over 5 jaar overgenomen of in hele grote problemen zal zijn. Vooral Audi heeft te maken met vreselijke kwaliteits problemen ten opzichte vd aanschaf prijs.
Alleen een echte kaskraker zoals bv een super geslaagde ID2 zou het tij nog kunnen keren.