Rijtest: Volkswagen ID.3 (2020)

Alles moet anders bij Volkswagen. Ze zetten vol in op elektrische aandrijflijnen. De Volkswagen ID.3 is misschien wel de belangrijkste auto die ze ooit gebouwd hebben. Dit is de eerste ‘betaalbare’ EV van het concern.

Foto Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 is misschien wel de belangrijkste auto die VW ooit gebouwd heeft.

Betaalbaar?

Dat hangt af van je perspectief. Als leaserijder profiteer je nog wel van een iets lagere bijtelling. Al is het bijtellingstarief in 2021 alweer gestegen naar 12%. Koop je zelf een auto, dan betaal je minder belasting en ben je aan brandstofkosten natuurlijk (veel) minder kwijt. Desondanks blijft de aanschafprijs nog steeds een dingetje. Een auto met een vanafprijs van 37.890 euro vind ik nog steeds niet betaalbaar, een Volkswagen Golf is al vanaf 25 mille verkrijgbaar. In vergelijking met andere EV’s is de prijs wel marktconform. Ook is de standaarduitrusting prima in orde. De basisversie (Life) heeft zaken als led koplampen, navigatie, lane assist, adaptieve cruise control, parkeersensoren en stoelverwarming al standaard aan boord. De Plusversie (43.990 euro) heeft onder meer led-matrix koplampen, 19 inch velgen, keyless go. Bij de Max (49.490 euro) krijg je 20 inch velgen, elektrische stoelen met massagefunctie, head-up display en een panoramadak er nog bij. Voor zakelijke rijders is er ook een business uitvoering (41.490 euro) die heel veel opties combineert. Misschien dat je die als particulier ook kunt bestellen, al zijn de marges (lees: kortingen vanuit de importeur) dan wat minder hoog. Helaas is het potje voor aanschafsubsidie voor een EV alweer zo goed als op voor 2021. Kansloos.

Volkswagen ID.3

De eerste ‘betaalbare’ EV van Volkswagen.

Hoe is de range?

Ongeacht de versie is er vooralsnog één krachtbron beschikbaar met een 58 kWh accu. De krachtbron levert 204 pk en in theorie kun je 424 kilometer rijden op een lading. Dat is theorie, reken op 300 in de praktijk. Dit jaar komen er nog andere versies, waaronder eentje met iets minder en meer bereik (330 en 542 kilometer). Veelrijders zijn beter af met de grotere accu (medio 2021 leverbaar), maar voor de meeste mensen voldoet de middelste uitvoering prima. Qua laadsnelheden is de Volkswagen ID.3 niet onaardig maar geen ‘game changer’. De maximale laadsnelheid bedraagt 100 kWh. Bij een snellader is de batterij in 35 minuten weer voor 80% gevuld. Niet onaardig, maar nog niet Tesla-esk. Bij de versie met de grotere accu belooft Volkswagen een laadsnelheid van 125 kWh.

Volkswagen ID.3

Deze 19 inch lichtmetalen velgen zijn inbegrepen bij de Plus uitvoering.

Hoe zijn de prestaties?

Ook hier geldt de kwalificatie niet onaardig. Maar meer ook niet. De elektromotor is goed voor 204 pk en 310 nm dat betekent een 0-100 sprint in 7.3 seconden en een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit is in lijn met bijvoorbeeld de Nissan Leaf. In de Nederlandse praktijk heb je meer dan voldoende vermogen. Zeker omdat de elektromotor natuurlijk zonder vertraging reageert op je commando’s. De auto voelt hierdoor vlot aan. Helaas ontbreekt de echte snelheidssensatie natuurlijk wel. Net als motorgeluid. Bij een sportieve auto een nadeel, maar bij een degelijke auto die je van A naar B moet brengen is dit zeker geen issue. Meer rust is dan altijd beter. Al vallen andere rijgeluiden nu juist wel wat meer op. Op de decibelmeter zul je vast wat winnen, maar qua beleving merk je die winst eigenlijk niet.

Interieur Volkswagen ID.3

Minimalistisch kan heel fraai zijn. Helaas is dat hier niet het geval. De gebruikte materialen zijn ronduit matig.

Hoe is het interieur?

Volkswagen is Volkswagen niet meer. Dat constateerden we bij de nieuwe Volkswagen Golf ook al. Die heeft een onhandig multimediasysteem en aan boord vind je minder mooie materialen dan voorheen. Bij de Volkswagen ID.3 doe je nog eens een paar stappen terug. Dit is een ronduit treurig interieur. Veel harde plastics en een matige afwerking. Volkswagen is te ver doorgeslagen met de bezuinigingsdrift. Een voorbeeld: zelfs de knopjes voor de bediening van de achterruiten door de bestuurder zijn wegbezuinigd. Dan de stoelen. Het ontwerp is niet alleen bijzonder truttig, maar ook bieden ze nauwelijks zijdelingse steun. De hoge zitpositie zal voor sommige mensen overigens wel prettig zijn. Daarnaast zit de middenarmsteun op een onhandige plaats. Grootste kritiekpunt is en blijft de bediening van de multimedia. Dat gaat – net als bij de Golf – allemaal via het grote scherm en werkt ronduit onhandig. Op het stuurwiel zitten nog een paar knopjes die via ‘haptische feedback’ werken. Heel irritant, want ze reageren niet altijd even alert of juist overdreven alert als je ze per ongeluk aanraakt tijdens het sturen. Nee, dit is ronduit teleurstellend voor een auto die 40 à 50.000 euro moet kosten. Dit is echt een budgetauto. Volkswagen onwaardig.

Stoelen Volkswagen ID.3

De stoelen geven weinig zijdelingse steun.

En het uiterlijk?

Dat vind ik stiekem wel weer gaaf. Zeker als je een opvallend kleurtje kiest staat er echt een leuke auto voor de deur. Geen vergelijking met een Nissan Leaf of andere concurrenten. Echt goed gedaan van Volkswagen en deze middelste uitvoering heeft standaard ook nog eens 19 inch lichtmetalen velgen. Helaas valt dan wel extra op dat de auto trommelremmen achter heeft. Ook weer zo’n teken aan de wand dat Volkswagen wanhopig probeert om geld te besparen. Sowieso is de lancering van de Volkswagen ID.3 niet helemaal zonder problemen gegaan. Nog niet alle functies zijn beschikbaar door softwareproblemen. Je krijgt daarom later nog ‘augmented reality’ en een betere verbinding met je smartphone cadeau. Leuk detail is dat updates – net als bij Tesla – nu ook via de ‘cloud’ plaatsvinden. Naast de periodieke updates kun je de Volkswagen ID.3 de komende periode tegen betaling verder upgraden. Voor als je plotseling besluit dat je toch graag die led-matrix koplampen wilt hebben.

Interieur Volkswagen ID.3

Bij de Plus kun je ook een interieur kiezen met wat meer oranje en witte accenten. Knapt het iets van op.

Is de auto praktisch?

Best wel. Qua lengte is de auto iets korter dan de Volkswagen Golf, maar de wielbasis is 15 centimeter langer. Dat is bijna vergelijkbaar met een Volkswagen Passat! Je zit achterin gewoon heel riant, al is de hoofdruimte voor de lange snaken misschien wat beperkt. De kofferruimte (achter) is met 385 liter iets groter dan een Volkswagen Golf. Met de achterbank plat heb je 1.285 liter bagageruimte. Minpuntjes? Ja, je mag geen aanhangwagen trekken en het zicht naar achteren is erg matig. Een parkeercamera en een dodehoeksensor zijn op deze auto zeker geen overbodige luxes. Irritant is ook dat je voor iedere rit de rijstrookassistent moet uitschakelen. Het systeem reageert nogal gevoelig.

Volkswagen ID.3 kofferruimte

De bagageruimte is met 385 liter niet onaardig.

Hoe doet de ID.3 het op de weg?

Het van-A-naar-B-kunstje doet de auto eigenlijk prima. Het is een comfortabele en rustige auto die een heel solide rijgevoel geeft. Je kunt spelen met de adaptieve dempers maar dat geeft in rijkarakter weinig verschil. De comfortmode is voor deze auto prima en de auto voelt duidelijk volwassener, degelijker en prettiger aan dan de Nissan Leaf. Dat was veel meer een ‘zwabberbak’. Ook in het bochtenwerk merk je dat de Volkswagen ID.3 echt wel een beter doorontwikkelde auto is dan de Nissan. Je kunt er best wel wat tempo mee maken en heel ver weg kun je er zelfs nog een klein beetje rijplezier mee hebben. Het onderstel is gewoon prima en de auto stuurt nog best wel een beetje scherp in. Je merkt overigens weinig van de achterwielaandrijving. Dus als je een BMW E36 rijdt, vooral niet inruilen ;). Qua weggedrag is de ID.3 gelijkwaardig aan een ‘gewone’ Volkswagen Golf en dat vind ik een compliment waard. Gewoon een prettige ‘daily’ al met al.

Volkswagen ID.3 vs Nissan Leaf

De Volkswagen ID.3 rijdt fijner dan de Nissan Leaf. Dat wel.

Conclusie?

Een beetje dubbel. Qua rij-eigenschappen vind ik het best een aardige auto. Het onderstel biedt een mooie mix tussen comfort en enige mate van dynamiek. Hier proef je de vertrouwde Volkswagen kwaliteit. Ook is de auto voor een EV best betaalbaar. Maar er is ook een ‘downside’. Voor 40 a 50 mille mag je qua kwaliteitsbeleving echt wel het één en ander verwachten en daar gaat het mis. Echt mis. Dit is een ‘plastic fantastic’ auto die net zo goed het logo van een Renault, Nissan of Opel had kunnen dragen. Sterker, daar maken ze het niet zo bont met de bezuinigingsdrift. De Volkswagen ID.3 voelt als een budgetauto en dat wil je niet. Zeker niet in deze prijsklasse. Mijn advies? Koop gewoon een Volkswagen Golf. Dat is een betere en completere auto. Klaar. Ongeacht of je qua kosten nu wel of niet voordeliger uit bent. Bij de Volkswagen ID.3 is het materiaal- en afwerkingsniveau gewoon storend. Zonde, want de auto rijdt verder gerieflijk en comfortabel. Wil je toch een EV, dan is de Volkswagen ID.4 een betere optie. Die heeft een fraaier interieur, is ruimer alleen is wel 8k duurder. Dan komt ook de Tesla Model 3 binnen handbereik. In mijn optiek nog steeds de beste EV op de markt.

Eindcijfer: 6+
+ Fijn onderstel
+ Voor een EV is de aanschafprijs best concurrerend.
– Goedkoop gebouwd interieur
– Onlogische bediening via het scherm.
– Een Volkswagen Golf is toch nog steeds de betere auto.

Dank wederom @Wealer Venlo voor het beschikbaar stellen van de auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten