Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI (2022)

Nog niet zo lang geleden had de Volkswagen Golf het rijk alleen. Het leek wel alsof iedere Nederlander een Golf reed. Inmiddels is die tijd wel achter de rug en misschien wel definitief. Kopers willen een hoge zit en dat gaat ten koste van de gewone modellen. Of is er meer aan de hand?

Is de Golf nog steeds het succesnummer van Volkswagen?

Is de Golf nog steeds het succesnummer van Volkswagen?

Wat zijn altijd de ‘traditioneel’ sterke punten van de Golf geweest?

Dat je altijd het gevoel hebt gehad dat je in een premiumauto rijdt voor een net-niet premium prijs. Vooral het interieur van de laatste generatie Golf (7 en 7.5) was echt een pareltje van perfectie. Ook merkte je altijd dat de auto net iets meer solide en doorontwikkeld aanvoelde dan eigenlijk alle concurrenten. De wegligging was nooit spectaculair maar wel altijd robuust en comfortabel. Gewoon een fijne auto om mee onderweg te zijn en eigenlijk altijd de benchmark in het segment. Daarnaast speelde het imago ook wel een rol. In een Volkswagen Golf was je het meneertje als je een TDI had met veel rode letters. Dat waren nog eens tijden.

Helaas geen rode TDI letters meer. Dat waren nog eens tijden.

Helaas geen rode TDI letters meer. Dat waren nog eens tijden.

Wat is er anno 2022 over van die sterke punten?

Genoeg kan ik je verklappen. Doe je ogen dicht, start de auto en bij het rijden van de eerste meters voel je direct dat dit een Volkswagen Golf is. Het stuurgevoel is traditioneel Volkswagen. Niet heel scherp maar wel probleemloos prettig. Het onderstel is eveneens volgens het Duitse recept gebouwd met dat kenmerkende gevoel van robuustheid. Het sportonderstel voegt nog een dosis stevigheid toe. Levert je iets meer stuurplezier op, maar het past niet helemaal bij het karakter van de auto. Dus mijn eerste tip is dat je altijd het normale onderstel moet bestellen. Of adaptief, dan heb je het beste van beide werelden. Ook is de auto uitstekend geïsoleerd. Dit rijdt echt beter dan de duurdere Volkswagen T-Roc. De bestuurdersstoel zit eveneens heel erg prettig. Waarom alleen bestuurdersstoel? Omdat dit de optionele ergonomiestoel is. Een pareltje. Maar tot mijn verrassing is de passagiersstoel een gewone stoel. Heel vreemd, dat heb ik echt nog nooit gezien.

Heerlijke ergonomische stoel. Maar wel alleen voor de bestuurder. De passagier zit op een 'normale' stoel. Heel vreemd.

Heerlijke ergonomische stoel. Maar wel alleen voor de bestuurder. De passagier zit op een ‘normale’ stoel. Heel vreemd.

Is het interieur nog ‘premium-esk’?

Niet helemaal meer. De materialen zijn net wat minder mooi en ook werkt de infotainment duidelijk minder goed dan voorheen. Dat je alles via een scherm moet bedienen zien we vaker, alleen reageert het scherm gewoon slecht op je vingers. Helemaal irritant is dat de temperatuurregeling in het donker niet verlicht is en dat je onbedoeld steeds wat functies op het stuurwiel bedient. Verdomme Volkswagen, doe gewoon eens ouderwetse knopjes. Dit soort slordigheden zijn superirritant. Sowieso is de software problematisch, want de nieuwste generatie VAG-modellen (ook de Golf) staan bekend om de vele foutmeldingen en storingen. VAG belooft verbetering, maar je doet er goed aan om te checken of je auto alle updates gehad heeft. Ondanks deze mogelijk (digitale) misère is de bouwkwaliteit nog steeds bovengemiddeld goed. De auto voelt heel degelijk aan en dat is prettig. Ook biedt de Volkswagen Golf Variant veel ruimte voor zowel bestuurder als passagiers en kun je best een aardige hoeveelheid bagage kwijt. Dikke prima.

Foto scherm Volkswagen Golf 2020

De bediening blijft wennen. Jammer!

Hoe bevalt de 1.0 TSI?

Goed en in de Volkswagen Golf Variant misschien nog wel beter dan de sterkere 1.5 TSI motoren. De driecilinder motor loopt vrij gecultiveerd en het motortje heeft voldoende trekkracht om de Golf voorwaarts te stuwen. Dat doet de driecilinder in alle rust. Het is natuurlijk geen strepentrekker, maar de motor is wel soepel en zuinig en met heel veel geduld tover je ook nog wel 200 op de teller. Tot 180 verloopt de acceleratie eigenlijk best soepel en in Nederland heb je nooit meer nodig. Ook omdat de auto weinig brandstof verbruikt (1 op 16 prima haalbaar). De DSG-7 combineert ook goed met de kleine motor. De software van de versnellingsbak is beter dan die in onze duurtest Volkswagen Polo. Terwijl het toch dezelfde versnellingsbak is. Voor niet-sportieve rijders is de 1.0 TSI echt voldoende. Sportieve geesten kunnen in Nederland ook voor de 245 pk sterke Volkswagen Golf GTI (binnenkort de review op deze site) of brute R (320 pk!) kiezen, maar dankzij de bpm zijn die modellen zo goed als onbetaalbaar. Je ziet dus ook nooit meer een Golf GTI rijden. Dat was vroeger ook wel anders. Zonde. De Volkswagen Golf GTE is ook een aantrekkelijke optie, al is die auto wel duidelijk minder sportief dan een GTI.

De 1.0 TSI is gewoon een fijn motortje.

De 1.0 TSI is gewoon een fijn motortje.

Wat mag dit kosten?

Ook gewone auto’s hebben in Nederland steeds meer last van hoge belastingen. Dus Golfjes met relatief zuinige motoren komen al aardig in de buurt van het predikaat ‘onbetaalbaar’. Wat niet helpt is dat Volkswagen de Golf altijd net wat hoger in de prijslijst zet dan vergelijkbare auto’s als de Ford Focus of de concern eigen SEAT Leon of Skoda Octavia. Ook is de standaarduitrusting net wat minder riant. Dat kon je vroeger makkelijk opzij schuiven vanwege de hoge interieurkwaliteit, maar dat is bij de achtste generatie Golf een wat minder steekhoudend argument. De rij-eigenschappen zijn deels wel een hogere prijs waard, maar een vanafprijs van 33.900 euro voor de meest simpele motor en meest basale uitrustingsniveau (Life) is toch wel even schrikken. Gelukkig kun je qua luxe snel upgraden door wat optiepakketjes toe te voegen, maar dan ben je al snel 36 mille of meer kwijt. De optisch sportievere R-line is verkrijgbaar vanaf 37 mille.

Volkswagen Golf Variant

Gewoon een prettige familieauto. Niet meer en ook niet minder.

Conclusie

De Volkswagen Golf Variant is nog steeds een steengoede van A naar B auto. Qua rij-eigenschappen is het een allemansvriend die je veilig en comfortabel op je plaats van bestemming brengt. Nog steeds een benchmark als het gaat om allround-eigenschappen en ook bij deze generatie ligt de lat op rijgebied weer wat hoger. Tot zover niets nieuws. Waar het nog steeds een beetje knelt is bij de infotainment en bij de bouwkwaliteit. Vorige generaties Golfjes schurkten nog heel dicht tegen de premium concurrenten aan, maar bij deze nieuwe generatie is het allemaal een slagje minder. En dat wringt wel een beetje. Want je betaalt nog wel de gebruikelijke meerprijs. Qua restwaarde zal de Golf natuurlijk nog steeds een toppertje zijn, maar het ontbreken van een premiumsausje is voor mij wel de reden om toch een andere keus te maken in dit segment. Ook al blijft de Golf altijd een goede keus. Ook deze generatie.

Interieur van de Golf 7.5 is gewoon net iets mooier. Helaas.

Interieur van de Golf 7.5 is gewoon net iets mooier en gebruiksvriendelijker. Helaas.

Eindcijfer: 7.5
+ uitstekende allround rij-eigenschappen
+ fijne motor
– matige infotainment
– qua materialen een klein stapje terug.

Tnx @Wealer Venlo voor het uitlenen van de auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Nandor schreef:

    Een 1.0 R line voor 37k. Respect als je dat aftikt prive. Knettergek.

  2. Do schreef:

    Jeetje dat was de prijs voor een golf5 gti..
    Ja inflatie enz …maar voor de meeste gewoon niet te betalen.
    Ik vond de dsg7 in een golf sportvan ook nerveus….blijft schakelen…en in de sportstand is het dan weer overdreven snel/hard.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten