Rijtest: Volkswagen Golf GTI (2019)

We nemen afscheid van de Golf 7 en doen dat in stijl. We pakken nog één keer de Volkswagen Golf GTI mee. Misschien wel de meest iconische van het stel. Voorzien van de drie magische letters.

Foto logo GTI

Iedere autoliefhebber kent de betekenis van deze drie letters.

Wat is de magie van de letters?

Het was de één van de eerste in zijn soort. Zomaar uit het niets bracht Volkswagen een hete hatchback uit in de jaren 70. Toen een duizelingwekkende 110 pk en 800 kilo schoon aan de haak. Een icoon en niet voor niets wordt dit segment door heel veel mensen dan ook het GTI-segment genoemd. Inmiddels zijn de vermogens natuurlijk flink gestegen, alhoewel Volkswagen met de GTI nooit voor loopt in de pk-wedloop. Deze Volkswagen Golf GTI is goed voor 245 pk en dat maakt hem op papier de meest lauwe hothatch in het segment. Je kunt overigens ook voor de Volkswagen Golf GTI TCR (opvolger van de Clubsport) opteren die goed is voor 290 pk. Of kiezen voor de vierwielaangedreven Volkswagen Golf R met 300 pk. Een iconisch goede auto maar ook erg duur. En verschillend in uitstraling. Waar de Golf R een wat meer ingetogen uitstraling heeft, loopt de GTI veel meer te koop met zijn hardware.

Volkswagen Golf GTI

Icoon!

Hardware? Trainingspak bedoel je?

Nee nee. Totaal niet. Als er één auto mooi oud geworden is dan is het wel de Volkswagen Golf GTI. Echt een prachtige auto waaraan je niet afziet dat hij toch echt hoogbejaard is. Het blijft gewoon een imposante auto en alle GTI-accenten geven de auto de juiste GTI-uitstraling. Die lijn is in het interieur doorgetrokken met op allerlei plaatsen leuke GTI-toevoegingen. De afwerking en gebruikte materialen zijn nog steeds premium-esk ondanks dat deze generatie Golf alweer bijna 7 jaar meeloopt. Daarnaast is het een Volkswagen Golf. Dus ruim en praktisch. Ook op het gebied van veiligheidsvoorzieningen is deze GTI nog helemaal bij de tijd. Als je deze auto koopt, dan koop je absoluut geen verouderde auto, ook al zal de Golf 8 (medio 2020 in de showroom) de lat natuurlijk weer hoger leggen.

Foto interieur Volkswagen Golf GTI

Nog steeds een bijzonder fraai afgewerkt interieur!

Hoe rijdt het?

Het is even wennen. Je verwacht bij een GTI een bepaalde beleving en die ontbreekt in eerste instantie. Dankzij het partikelfilter (OPF) is de Volkswagen Golf GTI weer wat stiller geworden. Hij is verrassend beschaafd. Vlot ja, comfortabel ja, luxe ja, mooi afgewerkt ja maar niet meteen een auto die je hart weet te winnen. Je stapt in, rijdt weg en voor je gevoel rijd je in een comfortabele Golf met sportpakketje. Toch is dat niet het hele verhaal want als je er voor gaat zitten blijkt er wel degelijk een scherp randje te zitten. Het onderstel is nog steeds des GTI’s en gewoon heel erg goed. Comfortabel als het moet en scherp als je dat wilt. Het sperdifferentieel is de kers in de appelmoes. Net op het moment dat de auto begint te ondersturen geef je gewoon een extra foefje gas en voel je het sper de auto naar de binnenkant van de bocht terugduwen. Dit blijft een bijzondere ervaring.

Foto GTI

Ondanks 19 inch velgen voldoende comfort.

Is er nog een maar?

Wat wel een beetje wringt is dat het zo makkelijk gaat. De Volkswagen Golf GTI is wars van iedere vorm van drama. De achterzijde blijft altijd stabiel. Nooit dat stapje opzij, Een lekker ploffende uitlaat? Das war einmal. Een messcherp sturende auto? Nee, de Volkswagen Golf GTI scoort hier hooguit 7 uit 10. De besturing is een tikje licht, geeft best wat feedback maar blijft altijd een klein beetje afstandelijk. Net als het chassis. Enorm competent maar soms zou ik wensen dat ik iets meer input zou krijgen van wat er onder me gebeurt. De Volkswagen Golf GTI heeft een soort van ‘grownup filter’ die ruwe randjes wat ronder maakt. Zonder aan snelheid of aan efficiency in te leveren, want de GTI blijft een enorm competente en snelle hothatch. Het is echt niet zo dat je in andere hothatches lachend wegrijdt van deze GTI. Integendeel zelfs. Het verschil is dat je in de Volkswagen Golf GTI altijd droge oksels houdt, hoe hard het ook gaat. Dit is echt een hele goede auto, ook al is dat niet erg zicht- en voelbaar aan de oppervlakte.

Foto achterkant Volkswagen Golf GTI

Een Golf GTI is sportief en praktisch.

Hoe zit het met de prestaties?

In de Volkswagen Golf GTI is de 2.0 TSI motor goed voor 245 pk en 370 Nm. Laat je niet leiden door de op papier wat mindere cijfers. Dit is een serieus vlotte auto, zo blijkt als we de sprinttijden met de zeer nauwkeurige Dragy meetapp gaan meten. De 80-120 sprint kost 3.6 seconden en in 16.8 seconden ben je onderweg van 100 naar 200 kilometer per uur. Voor een vers exemplaar (nog geen 2000 kilometer op de teller) echt netjes. De topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur en met een beetje geduld haal je dat ook nog wel op de Duitse Autobahn. Gewoon een vlotte en fijne motor. Meer dan genoeg voor de Nederlandse wegen.

 

En de subjectieve indruk van de motor?

Die is ook goed. Het is een soepele en vlotte motor. Met de DSG-automaat in de normale stand heb je een prima combinatie. De bak schakelt niet meteen als een dolle terug zodat je optimaal van het koppel kunt profiteren. Met de bak in S-stand wordt de auto wat nerveus omdat de bak te snel terugschakelt. Beter kun je dan even de flippers achter het stuurwiel gebruiken. Als je echt gaat doorhalen in de toeren merk je dat de Volkswagen Golf R en SEAT Leon CUPRA boven de 5.000 toeren dat stapje extra zetten. De Volkswagen Golf GTI zit dan al op de max. Ook zakt de motor van de GTI boven de 6.000 toeren al een klein beetje in. Desondanks is dit een heerlijke motor en zeker niet minder snel dan de op papier sterkere motoren in de Hyundai i30N of Renault Megane RS. Qua geluid mis ik wel beleving. De GTI klinkt zeker niet slecht, maar kippenvel blijft uit. Ook omdat het grootste gedeelte uit de speakers komt en niet uit de motor en/of uitlaat. In standje comfort is de auto zelfs verrassend stil. Is overigens ook een kwaliteit.

Foto motorruimte Volkswagen Golf GTI

Gewoon een prettige motor.

Wat moet de Volkswagen Golf GTI anno 2019 kosten?

De Volkswagen Golf GTI is verkrijgbaar vanaf 47.000 euro. Dankzij de hogere bpm is de prijs fors hoger geworden de laatste jaren. Met wat opties passeer je in no time de grens van 50.000 euro. Veel geld, maar bedenk dat je voor concurrenten als de Renault Megane RS, Hyundai i30N en Ford Focus ST vergelijkbare bedragen moet neertikken. Dan heeft de Golf GTI misschien iets minder vermogen, maar qua fit & finish is de GTI wel een klasse beter. In eigen huis heeft de Volkswagen Golf GTI wel last van de SEAT Leon CUPRA die meer ‘bang for buck’ biedt en met leuke actiepakketten gunstiger is geprijsd. De vraag is ook legitiem of je nog wilt investeren in de huidige GTI of dat je even wacht totdat generatie 8 beschikbaar wordt. Het is lastig voorspellen wat de prijs van de nieuwe GTI wordt, maar de performance modellen komen wel met een 300 pk sterke TSI. Dat is toch een lekkere stap voorwaarts. Keuzes, keuzes, keuzes.

Foto stoelen Volkswagen Golf GTI

Voor als je geen zin in hebt in de klassieke ruitjesbekleding. De stoelen zitten overigens heerlijk!

Conclusie?

De Volkswagen Golf GTI is een auto die op twee gedachten hinkt. Enerzijds beschaafd, verfijnd en anderzijds wil de Volkswagen Golf GTI een hooligan in een trainingspak zijn. Dat laatste is hij niet. Ondanks de GTI-uitstraling is dit echt een gentlemansracer. Een zeer verfijnde hothatch waarmee je in alle rust en comfort je dagelijkse kilometers kunt afleggen en op een verdwaalde rotonde even lekker gas kunt geven. Maar niet een auto die knettert en spettert. Je kunt dat zien als een zwakte, maar ook als een kwaliteit. Dit is echt een waanzinnig goede auto die alles kan. Als je knetterende uitlaten en gedoe wil, dan koop je een Hyundai i30N of een SEAT Leon CUPRA R.  De Volkswagen Golf GTI koop je vanwege de uitstraling en de allroundkwaliteiten. Maar vergis je niet, je rijdt deze GTI echt niet zomaar van je achterbumper los. Daarvoor is de GTI te goed en te competent. Hij loopt er alleen niet mee te koop. Het is verstopt onder een grote laag beschaving. En ja, soms een net iets te grote laag beschaving.

Foto achterkant Golf GTI

Doen alleen aan fluistermode. Jammer!

Eindcijfer: 8
+ Comfortabel, praktisch, snel en capabel
+ Prachtig interieur
+ Soepele en vlotte motor
– Blijft altijd een gentleman
– Motorgeluid net iets te tam

Dank @AutoArena voor het beschikbaar stellen van deze GTI.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten