Rijtest: Volkswagen Golf GTI TCR vs SEAT Leon CUPRA R

Een bijzondere line-up: de bruutste Volkswagen tegen de bruutste SEAT. Allebei de ‘special editions’. De Volkswagen Golf GTI TCR is een hommage aan de raceklasse waar Volkswagen de laatste jaren bijzonder succesvol is geweest. Is dit de GTI waarmee Volkswagen nog één keer alles uit de kast haalt om de enthousiaste stuurman te begeesteren? Ik zoek het uit en rijd in de Volkswagen Golf GTI TCR van Erik. Erik rijdt daarna met mijn SEAT Leon CUPRA R. De gelimiteerde en messcherpe hothatch van SEAT. Welke moet je hebben?

Volkswagen Golf GTI TCR en SEAT Leon CUPRA R

De Volkswagen Golf GTI TCR en SEAT Leon CUPRA R.

Dit zijn toch een soort van tweelingbroertjes?

Ja. De techniek van beide auto’s is op papier grotendeels vergelijkbaar. Beide auto’s worden aangedreven door feitelijk dezelfde 2.0 liter TSI turbomotor. In de Volkswagen Golf GTI TCR goed voor 290 pk en in de CUPRA R goed voor 300 pk. Op papier verwaarloosbare verschillen. De auto’s worden op hetzelfde platform gebouwd en heel veel onderdelen uit de SEAT worden ook in de Volkswagen gebruikt en vice versa. Op de versnellingsbak na. In de Volkswagen GTI TCR vind je de nieuwste generatie DSG-7 terwijl de CUPRA R het moet doen met de DSG-6 bak. Vreemd, omdat de CUPRA 300 wel met de DSG-7 bak wordt geleverd. Qua brandstofverbruik scheelt dat wel iets in het nadeel van de SEAT.

Volkswagen Golf GTI TCR en SEAT Leon CUPRA R

300 pk in de SEAT vs 290 pk in de Volkswagen.

Hoe zit het met het uiterlijk?

Goed. Beide auto’s zijn lekker ‘in your face’ en dat vind ik bijzonder positief bij een hete hatchback. Ik ben GTI-fan en ik weet meteen weer waarom zodra ik de Volkswagen Golf GTI TCR zie staan. Ik vind dit een waanzinnig mooie auto. De Golf 7.5 is in mijn optiek de mooiste Golf ooit! De TCR is weer net wat meer opgepompt dan een gewone Volkswagen Golf GTI. Mooie side-skirts, andere achterbumpers, het klopt gewoon. De kleurcombinatie (zwarte lak, zwarte velgen) is een gewaagde, maar deze kan het hebben. De TCR is verder herkenbaar aan de speciale stickers, maar die zie je in combinatie met de zwarte lak bijna niet meer. De rode bies op de grill en koplampen blijft een typisch GTI-trademark en blijft supergaaf. SEAT is met de Leon CUPRA R zelfs nog iets verder gegaan. Heel veel carbon, dikkere wielkasten en opvallende koperkleurige accenten maken het ontwerp nog iets uitbundiger. Een kwestie van persoonlijke smaak welke je mooier vindt, maar met beide auto’s krijg je veel aanspraak en complimenten.

Volkswagen Golf GTI TCR

Als je heel goed kijkt zie je de TCR sticker (linkerachterportier) zitten.

Welk interieur is het mooist?

Vanuit objectief oogpunt zonder twijfel de Volkswagen Golf. De Golf verwent je zintuigen met mooie materialen, prachtige digitale tellers, met alcantara beklede stoelen en een fit&finish die nog steeds premium-esk is. En dat terwijl de Volkswagen Golf 7 al sinds 2012/2013 op de markt is. Echt heel bijzonder. Ook de bediening van de techniek is ronduit voorbeeldig. Vanuit emotioneel oogpunt kan ik een hele kleine teleurstelling niet onderdrukken. Op de rode markering op het stuur na is dit gewoon het standaard GTI-interieur. Volkswagen had het best even wat specialer mogen maken. De SEAT Leon CUPRA R heeft in basis een (duidelijk) minder fraai interieur, maar de waanzinnige bucketseats en alcantara stuurtje geven het geheel wel iets meer cachet dan een gewone CUPRA.

Stoelen Volkswagen Golf GTI TCR

Geen ‘bucketseats’ in de GTI TCR. Toch jammer.

Is de rij-ervaring hetzelfde?

Nee, direct als je wegrijdt merk je al verschillen tussen de SEAT Leon CUPRA R en de Volkswagen Golf GTI TCR. De laatste is duidelijk comfortabeler. Beide auto’s zijn uitgerust met adaptieve dempers. De Golf rijdt in sportstand vergelijkbaar met de SEAT in comfortstand. Zet de Golf in comfortstand en je rijdt voor je gevoel in een Bluemotion. Hij is rustig, comfortabel en supermakkelijk te rijden. De CUPRA R is andere koek. Die veert duidelijk stugger, de besturing is veel zwaarder en ook hoor je banden- en windgeluid net wat beter doorkomen in het interieur. Het enige schoonheidsfoutje van de Golf is dat er bovengemiddeld veel windgeruis bij de linkerspiegel ontstaat. Buiten dat is de Golf met afstand de comfortabelste van de twee. Ook werken alle systemen net even logischer in de Golf. De bediening van de navi bijvoorbeeld. Het is in basis hetzelfde systeem, maar in de SEAT verdwaal je altijd in het scherm omdat draai- en drukknoppen zo goed als ontbreken.

Interieur SEAT Leon CUPRA R

De bediening van het kleine scherm werkt onhandig in de SEAT.

Welke klinkt beter?

Beide auto’s klinken goed, al is SEAT wel wat doorgeslagen met het additionele speakergeluid in CUPRA-modus. Dat klinkt te overheersend en te nep. Gelukkig kun je dit laten uitschakelen. Doe dat vooral want zonder speakerhulp klinkt de SEAT juist erg goed. Bij de Golf GTI TCR heb je ook speakergeluid, maar dat is nooit hinderlijk en storend. Beide auto’s hebben daarnaast een sportuitlaatsysteem onder de auto en ook hier weer verschillen. De knallen en ploffen van de SEAT zijn duidelijk luider dan die van de Golf. De uitlaat blijft in de Golf sowieso wat meer op de achtergrond. Het partikelfilter heeft hier een negatieve invloed. Bij de SEAT hoor je ook een keihard salvo als je doorschakelt terwijl het bij de Golf stil blijft. De SEAT is de brulaap van het gezelschap en slaat daar soms in door. Wat dat betreft lijkt hij op zijn baasje ;). De Volkswagen Golf GTI TCR is de wat meer ingetogen gentleman. Toch, in vergelijking met de gewone GTI klinkt de TCR gelukkig wel weer wat bruter. Die klonk wel heel erg braaf. Desondanks blijft kippenvel in de Golf uit.

Uitlaat Golf GTI Clubsport

Grote uitlaat, klein geluid. Het partikelfilter gooit roet in het eten.

Merk je nog motorische verschillen?

De SEAT Leon CUPRA R is goed voor 300 pk versus 290 stuks voor de Volkswagen Golf GTI TCR. Een verwaarloosbaar verschil en in de praktijk zijn dit gewoon dezelfde blokken met hetzelfde vermogen. Dacht ik altijd, maar er zijn wel degelijk verschillen. De SEAT is niet alleen sneller (2.9 vs 3.1 sec van 80-120), ook spoelt de turbo sneller op. Bij de Volkswagen Golf GTI TCR moet de turbo altijd even een fractie van een seconde nadenken terwijl je in de SEAT dan al weg bent. Echt een voelbaar verschil. Dat hoeft niet per se minder leuk te zijn, een klein turbogat doet ook iets voor het gevoel. De CUPRA R voelt motorisch alleen wel wat agressiever en kwieker aan. Niet dat de Volkswagen Golf GTI TCR een schildpad is. Als de turbo eenmaal meeblaast is de Golf echt een rappe auto. Voelbaar rapper dan de standaard GTI Performance.

Motor SEAT Leon CUPRA R

Deze 2.0 TSI is één van de fijnste viercilinders op de markt.

Welke stuurt fijner?

De SEAT. De Golf is voor de dagelijkse kilometers de betere keus, als je lekker gaat sturen is de SEAT een klasse beter. In alles is de auto net een tandje scherper dan de Golf. Neem het stuurgevoel. Bij de Golf voel je altijd een soort van ‘volwassenenfilter’ door je handjes. Minder nerveus, maar ook veel minder direct. Je moet eerst door een klein beetje wolligheid heen voordat de auto van richting verandert. In de SEAT is het meteen ‘bam’. Die reageert superdirect en agressief. Het stuurgevoel in de SEAT is niet perfect, maar wel veel agressiever dan in de Golf.

Volkswagen Golf GTI TCR

Net weer even dikker dan een gewone GTI.

Zijn er nog verschillen in het onderstel?

Je had eerder al gelezen dat de SEAT Leon CUPRA R de stuggere is van de twee. SEAT heeft daarnaast ook het camber aangepast. Die maatregelen betalen zich uit. De Golf is goed, de SEAT is top. Je merkt aan alles dat de SEAT Leon CUPRA R doorgaat waar de Golf ophoudt. De hoeveelheid grip in de SEAT is fenomenaal. Waar de voorwielen van de Golf het opgeven gaat de SEAT onvermoeid verder en meer. De SEAT onderstuurt eigenlijk nooit terwijl de Golf nog wel eens een over de voorwielen wegschuift. De hardere demping betekent niet dat de SEAT onhandelbaar is. De SEAT komt bij een hoger tempo juist nog meer tot leven komt en bijt zich echt vast in het asfalt. Juist dan merk je dat je een speciale auto rijdt. Eentje die gebouwd is met een doel. De snelste zijn. De Golf blijft gewoon een Golf. Een vlotte auto waar je heerlijk mee kunt sturen maar die wel altijd een gentleman blijft. Die laatste 10 procent die een auto echt speciaal maakt ontbreekt in mijn optiek.

Foto achterkant SEAT Leon CUPRA R

De uitlaten produceren een gezonde dosis herrie!

Wat is ons eindoordeel over de Golf?

Erik had verwacht dat zijn Volkswagen Golf GTI TCR hetzelfde zou zijn als de SEAT Leon Cupra R. Een logische gedachte want op papier is de techniek identiek. Toch is dat in de praktijk niet zo. De Volkswagen Golf GTI TCR moet je zien als een (licht) opgepluste GTI Performance. Meer vermogen (290 ipv 245), een iets straffer onderstel, een iets luidere uitlaat, betere remmen en een wat leuker uiterlijk. Het is en blijft een GTI. Een allrounder. Geschikt voor alledag en voor moeders de vrouw maar ook eentje waarmee je lekker kunt sturen. Als totaalpakketje is de TCR net wat leuker en fijner dan een gewone GTI. Wat mij betreft de meerprijs waard. Ik speel ook even mijn interne film af van de Volkswagen Golf R. Een auto waar ik (ook) groot fan van ben. De verschillen zijn klein. De GTI TCR is dankzij de FWD iets spectaculairder, de Golf R countert weer met het gevoel dat je in een mini-RS4 rijdt. Beide auto’s hebben een eigen uitstraling maar enorm groot zijn de verschillen ook weer niet. Totdat het nat is en je met de Golf R lachend wegspurt.

Volkswagen GTI Clubsport

De GTI TCR is een bijna exacte kopie van de Clubsport.

Is er nog een ‘maar’?

Ja. Ik begrijp de positionering van de Volkswagen GTI TCR niet helemaal. Ik ga een poging wagen het uit te leggen. In het snelle Golf-gamma zijn de GTI Performance en R al de volwassen allrounders. Juist een messcherpe CUPRA R-achtige Golf ontbreekt op het moment.  Waarom kiest Volkswagen dan weer voor een relatief ‘softe’ allrounder? Ze hebben de hardware in huis om wel een heftige versie neer te zetten. Zie de CUPRA R. Ik had graag gezien dat Volkswagen wat meer lef had getoond en wel dat stapje extra had gezet. Hoe competent de TCR ook is, hij voelt wel een klein beetje aan als een marketingproduct. Een formidabel marketingproduct, maar niet een ‘special built’ auto. De SEAT Leon CUPRA R heeft wel de scherpte die je mag verwachten van een ‘limited edition’. Dat is een auto die prikkelt, die uitdaagt en die in alle opzichten agressiever is.

Volkswagen Golf GTI TCR en SEAT Leon CUPRA R

Wie wint?

Dus de CUPRA R wint dit vergelijk?

Erik is het met me oneens. Hij waardeert juist het toegankelijke karakter van de Golf en roemt de premium-eske allround kwaliteiten. En daar heeft hij een punt. De Volkswagen Golf GTI TCR is een sublieme allrounder die – in tegenstelling tot de normale GTI – wel in staat is om de zintuigen voldoende te prikkelen. Een auto die kan wedijveren met de premium merken. Maar als ik kritisch ben, rijdt hij exact hetzelfde als de Volkswagen Golf GTI Clubsport die ik eerder reed. SEAT laat zien dat het bruter kan. Je kunt de SEAT vergelijken met de Golf GTI Clubsport S uitvoering van een paar jaar terug. Dat was wel een heftige Golf. Dat DNA heeft de CUPRA R ook. Daarom kies ik voor de SEAT, omdat dit de beste rijdersauto van de twee is. Dat je iets comfort inlevert en af en toe het multimediasysteem vervloekt is mij het wel waard. Het is ook weer niet dat de auto onrijdbaar is. De SEAT is een auto die je bij het nekvel moet vastpakken. Dan is-ie subliem en geeft-ie je kippenvel. Dan zit je met een grijns van oor tot oor in de auto. Iets wat GTI TCR-eigenaren minder vaak zullen doen. Daarom ben ik blij met mijn CUPRA.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten