Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 (2022)

Bij de plaatselijke McDonalds staan een Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 en mijn zwarte BMW M135i xDrive gebroederlijk naast elkaar. Bepaald geen misselijke auto’s. Toch is er niemand die de zwarte BMW een blik waardig gunt. De GTI eist alle aandacht op van de plaatselijke jeugd. Zie hier de aantrekkingskracht van de Volkswagen Golf GTI. Het is een icoon.

Aan 'presence' geen gebrek. Wat een icoon!

Aan ‘presence’ geen gebrek. Wat een icoon!

Ook de achtste generatie?

Absoluut, want van de magie lijkt niets verloren. Zeker als je een speciale versie als de Volkswagen Golf  GTI Clubsport 45 ziet staan in de kleur “Kings Red Metallic”. Deze GTI is er vanwege de 45e verjaardag van het iconische model. Het recept is simpel: men neme de (brute) Clubsport versie, je voegt wat extra opties en stickerwerk toe, et voilà: we hebben een speciale editie. Klinkt een beetje als marketing en dat is het natuurlijk ook. Want het is onderhuids gewoon een Clubsport. Maar boeien! Want wat is dit een gruwelijk dikke auto. En dan in deze kleur! En al die leuke GTI-accentjes en de dikke achterspoiler. De prachtige 19 inch velgen. De vuistdikke Akrapovic-uitlaten (fabrieksoptie!) en de nog agressieve voorspoiler. Dit is het echte werk.

Akrapovic uitlaat Volkswagen Golf GTI Clubsport

Alleen al vanwege de looks wil je deze hebben. Maar de prijs is wel echt fors.

Clubsport? Dat is toch een brutere GTI?

Klopt helemaal. In Nederland helaas niet leverbaar, maar via de import is er voldoende aanbod. En eigenlijk is dit de GTI die je wilt hebben. Want het ziet er niet alleen dikker uit (hallo achterspoiler!), ook krijg je nu de 300 pk versie van de EA888-motor en niet de 245 pk versie. En dat verschil in vermogen merk je direct. Want de standaard Volkswagen Golf GTI mist net dat kleine beetje extra vermogen voor de échte leuk. Het is een buitengewoon competente hot hatchback maar de haartjes op je armen gaan er niet recht van overeind staan. Dat is bij de Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 wel anders. De 300 pk motor is nog steeds een juweel en misschien wel de beste viercilinder die ik ken. Het is met name de prachtige vermogensopbouw die me iedere keer weer weet te verrassen. En dat terwijl ik het blok al zo goed ken. Het gemak waarmee de tweeliter turbomotor door de toeren jaagt is indrukwekkend en vooral bovenin is de motor klaarwakker. Dit is de perfecte motor voor een hot hatchback. Juist vanwege het sportieve karakter.

Foto motor Volkswagen Golf GTI Clubsport

De welbekende EA888 turbomotor. Generatie vier alweer en nog steeds briljant!

En het geluid?

Dat hangt af van je perspectief. Stap je vanuit je EV in deze auto dan ben je best onder de indruk. Want de auto klinkt gewoon lekker sportief. Aan de andere kant: voor een Akrapovic-setje is het allemaal wel wat ingetogen. Alleen de “pops and bangs” zijn vrij luid. Zo luid dat je ze zelfs ook in de volgauto hoort. Dat is anno 2024 echt wel bijzonder. Maar eenmaal binnen is het soundtrack uiterst beschaafd en terughoudend. Dus of de Akrapovic ruim 3k waard is? Ik twijfel. Een dikke plus van de Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 is dat deze niet gelimiteerd is op 250 kilometer per uur! Het was helaas net iets te druk om de topsnelheid uit te proberen, maar zonder al te veel inspanning hadden we 264 op de teller staan. Indrukwekkend! De rechtuitstabiliteit is boven iedere twijfel verheven. Dit is echt een auto die is ontwikkeld door mensen die zelf graag stevig doorrijden. Dat merk je en voel je aan alles. Op één ding na: het aangrijpingspunt van de remmen is wat twijfelachtig. Ik zou een iets agressievere set-up zeker waarderen. Juist ook bij een auto als de GTI.

Remmen Volkswagen Golf GTI Clubsport

Hele dikke remmen, maar het pedaalgevoel had scherper gekund.

En als je het razen zat bent?

Dan zet je de voortreffelijke DSG-versnellingsbak in comfortmode en kabbel je ontspannen en rustig mee met de rest van de verkeer. De Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 is een hele prettige “daily”. De stoelen zitten fantastisch, de isolatie is goed en ook valt het brandstofverbruik alleszins mee. Tevens kun je makkelijk vier volwassenen in de auto kwijt. In dit segment zeker geen vanzelfsprekendheid. Optioneel kun je nog adaptieve dempers bestellen (15 settings!) waarmee de auto bijna een vliegend tapijt wordt, maar nodig is dat niet. Het comfort is met de standaard stalen dempers nog steeds ruim voldoende. En er zit zeker ook voldoende stevigheid in om een serie bochten te attaqueren. Dan geven de dempers geen krimp, stuurt de auto precies en scherp genoeg in en helpen motor en versnellingsbak mee aan het verhogen van de feestvreugde. Dit is een dijk van een hot hatchback en ook op een circuit kun je er echt wel je mannetje/vrouwtje staan. Voor het echte leven zou je bijna kunnen zeggen dat de auto te goed is, want de grenzen van het onderstel liggen (op droog asfalt) heel ver weg.

Foto Volkswagen Golf GTI Clubsport

De lakkleur “Kings Red” is echt de kleur voor een GTI. Geweldig!

Dus dit is de perfecte hot hatchback?

Bijna. Het interieur is voor mij wel een dingetje. Want Volkswagen is echt doorgeslagen met bezuinigen. Natuurlijk de irritante haptische knoppen op het stuurwiel, de niet verlichte temperatuur-sliders en de matig werkende software. Dat zijn de bekende VW-kritiekpunten die de fabrikant bij de 8.5 versie heeft opgelost. Maar als je kritisch kijkt is er veel meer. Druk eens wat steviger op de sierlijsten en je hoort een enorm gekraak. De motorkap opent niet meer met een gasveer, de GTI instaplijsten zijn wegbezuinigd en ga zo maar door. Het is allemaal heel klein leed, maar je merkt en voelt het wel. Het is wat meer budget-esk aan en het GTI sfeertje ontbreekt een beetje, wat zonde is. Want in het verleden (vooral de Golf 7) was het interieur juist een extra aankoopargument. Nu biedt een CUPRA Leon misschien zelf wel meer op dit vlak.

Interieur Volkswagen Golf GTI Clubsport

Met het interieur van de Golf 7.5 was dit misschien wel de beste hot hatch ooit geweest. Not kidding.

Zou ik er de auto voor laten staan?

Nee natuurlijk niet, want het is een geweldenaar en qua rijden is de auto wel degelijk verbeterd ten opzichte van de Golf 7 generatie. Zowel qua driving fun (net een tikje speelser) als qua comfort. Want in deze Golf heb je geen last van overmatig windgeruis bij de linkerspiegel. En de DSG-automaat is beter dan ooit. En natuurlijk vanwege de geweldige allroundkwaliteiten. Deze Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 is misschien niet de aller- allerscherpste hot hatchback, maar als allrounder is de auto echt onovertroffen. Dit is de alleskunner die al je wensen waarmaakt. Ongeacht waar en hoe je rijdt. Nürburgring of Dorpsstraat. Deze auto kan het allebei en dat is de kracht van deze auto. Daar doet een minder mooi en niet al te gebruiksvriendelijk interieur niets aan af. Niet bij deze auto.

Volkswagen Golf GTI Clubsport vs BMW M135i xDrive

Beide steengoede auto’s, maar de GTI doet de meeste nekken draaien

Eindcijfer: 8.5
+ Eigenlijk de perfecte alleskunner.
+ Wat een heerlijke motor.
+ Een GTI heeft zoveel presence.
– Het remgevoel had een tandje scherper gemogen.
– De interieurkwaliteit is echt een dingetje bij deze generatie Golf.

Vermogen
300 pk, 400 nm
0-100
5.6 sec
Topsnelheid
>260 km/h
Motor
2.0 ltr viercilinder turbomotor
CO2 uitstoot
169 g/km 
Vanafprijs (NL)
n.v.t.
Minimale bagageruimte
381 liter
Leeggewicht
1.461 kg
 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten