Rijtest: Volkswagen Golf GTE (2015)
Goed nieuws voor de leaserijder die niet meer dan 7% bijtelling wil aftikken. Volkswagen lanceert de Golf GTE. De 1.4 TSI en de elektromotor leveren een gecombineerde vermogen van 204 pk/350 nm. De Volkswagen Golf GTE is op papier klaar voor het het gevecht met andere plugin hybrids als de Prius, Outlander en Ampera. Kan de GTE ook de concurrentie aan met de Volkswagen Golf GTI?
Verkooptopper
Voor de meeste zakelijke rijders is dat laatste helemaal niet relevant. De Nederlandse markt is verpest door het fenomeen bijtelling. En dus rennen we nu hysterisch naar de Volkswagendealer en leveren we onze Priussen, Ampera’s en Outlanders massaal in. Het goede nieuws is dat je er met deze Golf qua uiterlijk flink op vooruit gaat. Je hoeft je niet langer te verantwoorden voor je eco-bolide. Je bent niet langer de risee van de kantoortuin. Met de GTE ben je het mannetje. Volkswagen heeft de GTE als een GTI aangekleed, waardoor er een dikke auto voor je deur staat. Ook het interieur is van allerlei GTI-opsmuk voorzien. Je vindt er dezelfde voortreffelijke sportstoelen (met blauwe in plaats van rode ruitjesbekleding) en het platte stuur. Uiteraard krijg je er ook de goede afwerking bij, net als de mooie materialen. De Golf blijft de maatstaf in het c-segment, zonder twijfel. Het grootste verschil is dat bij de GTE de toerenteller heeft moeten plaatsmaken voor een boostmeter. De toerenteller hebben ze ergens klein in een hoekje weggestopt. Irritant.
GTE-knop
Genoeg theorie. We gaan rijden. Het eerste stuk rijden we even elektrisch. Een aparte gewaarwording. In een sportieve auto verwacht je een aansprekend motorgeluid, maar in de GTE rijd je in doodse stilte rond. De elektromotor is goed voor 102 pk en je kunt er best in meekomen met het overige verkeer. Het is leuk voor even en goed voor je portemonnee, maar ik wil natuurlijk al het vermogen tot mijn beschikking hebben. Dit kun je krijgen door de GTE-knop in te drukken. Dan gaan de elektromotor en TSI samenwerken om je het maximale vermogen te geven. De 204 pk en 350 nm sterke krachtbron heeft er goed de sokken in (0-100 in 7,6 seconden). Qua prestaties verpulvert de Golf concurrenten als de Prius, Outlander en Ampera. Vooral de trekkracht bij lage toeren is overtuigend! Om het gevoel van sportiviteit te benadrukken heeft Volkswagen een sportief roffeltje gecomponeerd. Vreselijk nep, maar echt heel slecht klinkt het niet. Je hoeft je weinig zorgen te maken dat je tijdens het rijden de batterij leeg rijdt. Tijdens het rijden kun je de batterij ook weer opladen: als je remt wordt de batterij weer wat opgeladen. Heel erg slim! Alleen als je constant aan het planken bent op de Autobahn loop je het risico dat de elektromotor het mooi vindt geweest. Dan moet je het met de 1.4 TSI (150 pk) zien te redden.
Bye bye Prius
Kom je net uit je Prius dan zul je blij verrast zijn dat Volkswagen de GTE standaard voorziet van de voortreffelijke automatische DSG-versnellingsbak. Een hele fijne bak en dankzij de flippers achter het stuur kun je zelf ook schakelen. De DSG bak is een unicum, want de meeste plugin hybrids in dit segment zijn uitgerust met de vreselijk loeiende CVT-versnellingsbak. Ondanks alle sportieve opsmuk is de auto gelukkig niet onnodig hard is geveerd. Natuurlijk is het onderstel niet zijdezacht, maar het is echt prima te doen. De Golf GTE is echt een veel fijnere auto dan de eerder genoemde concurrenten. Hier stap je wel met plezier in voor een ritje. De prijs is ook goed te doen. Natuurlijk is de aanschafprijs van 38.000 euro niet voor iedereen weggelegd, maar voor de zakelijke rijder is dit een schijntje omdat er maar 7% bijtelling over berekend wordt. Val je binnen de 42% belastingschijf dan betaal je maandelijks nog geen 100 euro voor de GTE aan bijtelling. De keus voor de zakelijke rijder is simpel, de Volkswagen Golf GTE moet je hebben. Ren naar de dealer nu het nog kan!
GTE of GTI?
Rest ons de vraag of je ook als privérijder een GTE moet overwegen of toch voor de Golf GTI moet gaan. In eerste instantie kan de GTE best een alternatief zijn, de aanschafprijs van beide modellen is redelijk vergelijkbaar. En een brandstofverbruik van 1,5 liter op 100 kilometer is ook voor jou als privérijder prettig toch? In theorie is dit mogelijk, de elektrische actieradius bedraagt in de praktijk 40 kilometer. Rijd je meer, dan zal de TSI moeten bijspringen. Ook wil je kunnen genieten van het prestatiepotentieel, dus zet je de auto regelmatig in de GTE-stand. Met als gevolg dat de auto gaat slurpen. Ik scoorde een verbruik van 1 op 10 met deze auto, maar ik geef toe dat ik redelijk stevig heb huisgehouden. Een stiekeme blik op de boordcomputer leerde me dat het langdurige verbruik van de auto een beschamende 1 op 13 bedroeg. Verschilt nogal wat, 1 op 75 versus 1 op 13. Natuurlijk interesseert je dit als zakelijke rijder weinig (je baas betaalt toch), maar ik erger me echt aan dit soort enorme verschillen. Gaat nergens over. Het voordeel ten opzichte van de GTI is gering, want met die auto kun je ook 1 op 13 rijden.
Zwaargewicht
Dezelfde Golf GTI wint het ook ruimschoots als het op snelheid aankomt. De GTI sprint ruim een seconde sneller naar 100 en loopt achteloos naar de magische 250 kilometer per uur grens. De GTE blijft steken bij een schamele 222 kilometer per uur. Ook is de GTE nogal een zwaargewicht dankzij alle batterijen die hij moet meetorsen. De Golf GTE weegt bijna 1500 kilo, dat is ruim 200 kilo meer dan de Golf GTI. Dat merk je. De Golf GTE is duidelijk minder lichtvoetig. Je voelt het gewicht als je een bocht in vliegt. Ook is een mechanische sperdifferentieel in de Golf GTE niet leverbaar. Een gemis. Het tempo ligt echt een stuk minder hoog daardoor. Ook heb je bij stevig remmen merkbaar last van het gewicht. Je moet het pedaal echt door de vloer trappen als je stevig wilt vertragen. Het pedaalgevoel en de vertraging zijn ondermaats. Natuurlijk rijdt de auto niet slecht en is het stuurgevoel best oké, maar het komt niet in de buurt van het origineel. Een ander minpuntje van de GTE is dat de batterijen ten koste gaan van je bagageruimte (272 in plaats van 380 liter). Dit betekent dat je op vakantie al snel moet schipperen met je koffers. De GTE is absoluut geen match voor de GTI. Die laatste blijft heer en meester.
Conclusie
Is het eigenlijk wel terecht dat ik de GTE met de GTI vergelijk? Ik vind van wel. Natuurlijk realiseer ik me dat de meeste zakelijke rijders met de GTE zielsgelukkig gaan worden. En terecht. De GTE is een prima auto. Hij maakt gehakt van de andere betaalbare plugin hybrides. En je kunt er voor nog geen 100 euro per maand in rijden. Toch slaat de vonk niet over. Ik erger me aan zijn gemaakte GTI-karakter. Met het monteren van ruitjesbekleding, een GTI grille, een plat stuurtje en een sportieve roffeltje uit je speakers red je het niet. Het trainingspak misstaat hem. Als je de auto gaat pushen komt het niet in de buurt bij het origineel. De GTE is het puisterige jochie van 14 die in een voetbalstadion de supporters in het uitvak met veel gebaren staat uit te dagen. Totdat het hek opengezet wordt. Dan rennen zij als eerste heel hard weg. Dat is de GTE in een notendop. Een grote bek achter een hek. Die constante ergernis (of gebrek aan karakter) die ik ervaar, kost hem strafpunten. Natuurlijk haalt dit geen zier uit en ga jij naar de dealer. Ik kies toch liever voor het origineel. Dan maar een paar maanden op water en brood leven.
Eindcijfer: 7+
+ Het is een Golf (met alle plussen van dien)
+ Hij maakt gehakt van de Priussen op deze wereld
+ Met 7% bijtelling rijd je zo goed als gratis
– Het is geen GTI
– Beperkte kofferruimte
– Stevig brandstofverbruik in de praktijk
Deze test is mede mogelijk gemaakt door Muntstad.
Chrissie, ik ben benieuwd naar de Passat GTE. Dat moet toch ook goed zijn , niet?
Ik was erg te spreken over de Passat (http://driveaholic.nl/rijtest-volkswagen-passat-2-0-tdi-2014/). De Passat GTE is dankzij de 7% bijtelling natuurlijk nog aantrekkelijker. En VW zal de Passat GTE gewoon als Passat wegzetten en niet geforceerd als GTI. Dus ja……ik zou snel naar de dealer rennen en er eentje bestellen. Probeer wel de Highline te nemen, die heeft hele fijne stoelen!
Leuk artikel en erg vermakelijke conclusie!
Ja, ik ben zo’n leaserijder die hem besteld heeft en ik ben er intens blij mee, zowel qua prestaties als ook financieel. De vergelijking met het puisterige jochie deed me wel bijna van mijn stoel rollen van het lachen en ik moet helaas toegeven dat je gelijk hebt. Ondanks dat ga ik er geen spijt van krijgen.
Hoe komt u aan dat netje? Lijkt mij ideaal voor de laadkabel(s).
Is misschien onderdeel van optioneel bagageruimte pakketje? Zou je even op volkswagen.nl moeten checken of dit standaard is of een optie.
Oke, zal de dealer nog even bezoeken. Overigens haal ik, door binnen de stad en in de file volledig electrisch te rijden, nu bijna 1 op 25. Gte mode gebruik ik weinig, leuk speelgoed, maar ook in andere modi wordt slim gebruik gemaakt van de electromotor en is de auto enorm snel op snelheid. Ik ben er zeer tevreden over.
Op youtube staat trouwens een filmpje van de gte dat hij in 6.3 seconde naar 100km/u gaat. Dat is sneller dan een gti op papier haalt, als ik het goed heb begrepen.
https://m.youtube.com/watch?v=gxRptqAOt7E
Het is maar waar je vanuit komt. Kom je uit een GTI, dan mis je het lichtvoetige karakter en de betere remmen. De GTE ligt trouwens zeer goed op de weg doordat de accu’s op de achteras drukken. Kom je uit een ‘gewone’ Golf dan zal je aangenaam verrast worden. Ik heb zelf een paar uur mogen sturen en je merkt wel dat de GTE zwaar is, maar wel heel vertrouw wekkend aanvoelt en best wel snel is in tussenacceleraties. Geen straf om er in te rijden.
Voor 7% bijtelling is het zeker geen straf nee en valt er weinig tegen in te brengen. Maar als particuliere koper staat de GTE niet op mijn shortlist. Zo simpel is het.
Zelden zo n slechte recensie gelezen.Puisterig blabla wat een lulkoek. De gte is gewoon een genot om in te rijden waarin je zelf de keuze hebt om oftewel zuinig of sportief te rijden.Heerlijke auto en ik rijd hem prive en tot in lengte van dagen zover ik dat nu kan bekijken.