Rijtest: Volkswagen Golf GTE (2021)
Je wilt een vlotte én sportieve auto leasen? Dan loop je al snel tegen het probleem aan dat je werkgever vaak een CO2-grens hanteert die weinig ruimte laat voor iets waar wij petrolheads blij van worden. Helemaal als een elektrische auto – om wat voor reden dan ook – niet je voorkeur heeft. Mogelijk is de Volkswagen Golf GTE een geschikt alternatief?
De Volkswagen Golf GTE? Dat is toch die leasetopper van 2014?
Ja dat klopt. Dat waren nog eens tijden voor de Volkswagendealer. Toen betaalde je nog 14% bijtelling over dit soort plugin-hybrideauto’s en ze waren niet aan te slepen, deze GTI look-a-likes. Inmiddels zijn we 7 jaar verder en is het concept plugin-hybride redelijk ingeburgerd. Ieder merk heeft er wel een paar in het gamma. Dus vind je in de Volkswagen Golf 8 nu ook meerdere plugin-hybrideversies. Er is een versie met 204 pk en een versie met 245 pk. Bij die laatste versie krijg je ook de sportieve GTI-esk bodykit en interieur mee, alleen dan met de typebenaming GTE. Dus met meer gaas, spoilers, rode remklauwen, sportstoelen (met de ruitjesbekleding, jaja!) en andere sportieve elementen die je in de GTI/GTD/GTE-serie vindt. Dikkere velgen zou ik normaliter ook schrijven, maar op onze testauto zijn – tot mijn verrassing – de standaard 17 inch velgen gemonteerd. Wat bezielde de persoon die deze auto heeft geconfigureerd? Eeuwig zonde, want de sportieve uitstraling wordt zo direct weer tenietgedaan. Met de juiste velgen (minimaal 18 inch, maar liever 19 inch) en een ander kleurtje oogt de auto echt een stuk beter.
Is de GTE een concurrent van de GTI?
Nee, die conclusie trokken we 6 jaar geleden ook al. In mijn samenvatting beschreef ik de auto als een ‘grote bek achter het hek’. Heel stoer de uitsupporters uitdagen, maar als er één iemand gemeen terugkijkt heel snel wegrennen. Dat werk een beetje. Zonder dat ik een meter gereden heb, weet ik al dat de auto niet heel veel anders gaat aanvoelen. De techniek is in hoofdlijnen nog steeds hetzelfde als in de Golf 7, de extra kilootjes kun je niet verbloemen en we weten ook dat de GTE geen sperdifferentieel heeft om de krachten aan de voorzijde te beteugelen. Er is echter wel een belangrijk verschil met 6 jaar geleden. Toen kostten een Golf GTE en een GTI (allebei met DSG-versnellingsbak) allebei rond de 37/38.000 euro. Anno 2021 kost een GTE 44.000 euro en een GTI bijna 52.000! Met andere woorden, was de GTE in 2015 voor de particuliere koper geen alternatief, dat is anno 2021 wel anders. Dit is gewoon een groot prijsverschil.
Hoe rijdt de auto in de praktijk?
Heel erg vergelijkbaar met de Skoda Octavia RS met dezelfde motor. Er is best veel om blij van te worden. Het solide onderstel, stevig maar toch voldoende comfortabel. Dit is een auto die heel rustig op de weg ligt bij hoge snelheden. Met losse handjes rijd je 200 plus. Ook zitten de sportstoelen (zelfde als in GTD/GTI/R) fantastisch. Veel zijdelingse steun, lange zittingen. Alles goed. Daarnaast is de auto goed geïsoleerd en hoor je verrassend weinig bijgeluiden. Voor mijn gevoel is de Golf 8 op dit punt echt wel een verbetering ten opzichte van de Golf 7. Voor sportiviteit ben je bij een GTE wel aan het verkeerde adres. De auto heeft net wat te weinig tractie. Bij het minste of geringste verliezen de voorbanden grip en glijd je naar de buitenkant van de bocht. Een wat meer sportievere en bredere band doet wellicht wonderen. De besturing biedt eveneens net niet de connectie met de voorwielen die je wilt en tevens weegt de auto een paar kilootjes te veel. Inderdaad, zoals verwacht. Dit is een cruiser, geen sporter. Mogelijk wel een goedkope cruiser als je volledig elektrisch gaat rijden. De officiële range is 56 kilometer. Reken op maximaal 40 in de praktijk.
Nog meer redenen waarom je deze auto op je shortlist moet zetten?
Omdat het Volkswagen Golf is. Ruim, praktisch, comfortabel en waardevast. Dit zijn en blijven geliefde auto’s. Daarnaast is er de prijs. Niet dat Golf rijden per saldo goedkoop is, maar de GTE is wel de meest voordelige ‘high-end’ Golf die je kunt kopen. Leuk feitje, de minder sterke plugin-hybridversie met 204 pk kost 3.700 euro minder maar dan heb je dus een saaie Styleversie en mis je de sportieve uitrusting en uitstraling. Daarnaast heeft de GTE een iets betere standaarduitrusting. Die 3.700 euro heb je zo terugverdiend. Altijd voor de GTE gaan dus. Over standaarduitrusting gesproken. Adaptieve ledkoplampen, 17 inch velgen, sportstoelen, zwarte dakhemel, DSG, Discover Pro navigatie, Travel Assist, dimmende binnenspiegel, regensensor en sfeerverlichting zijn standaard. Niet slecht. Toch kun (lees: moet) je nog wel een paar duizend euro stukslaan om je auto op smaak te brengen.
Hoe zijn de prestaties?
Eigenlijk best wel goed, zolang er nog wat sap in de accu zit. Dan is de Volkswagen Golf GTE in staat om in 6.7 seconden naar 100 te spurten en haal je een topsnelheid van 225 kilometer per uur. Die topsnelheid heb ik op de Duitse Autobahn natuurlijk uitgetest. Bij de eerste twee topspeedruns reed ik bij 232 op de teller echt tegen een begrenzer aan. De poging daarna (de aanhouder wint) tikte ik kortstondig 240 op de teller aan waarna ik weer heel snel terugzakte naar 232 op teller (met rechtervoet ‘flat out’ naar beneden). Vreemd. Alsof de begrenzer even niet actief was. Dat is niet het enige. Af en toe voel je tijdens vol accelereren ook het vermogen kortstondig wordt teruggeschroefd. Dat kun je oplossen door heel even je gas te lossen en daarna weer te stampen. Het motorgeluid is overigens geen reden tot juichen. In de sportstand is er een matig gecomponeerd roffeltje en in de comfortstand klinkt de motor wat rauw en ongeïnspireerd.
Wat zijn de Dragy-tijden?
Je hoeft niet te twijfelen aan het opgeven gecombineerde vermogen van 245 pk, want sprinttijden van 80-120 en 100-200 in respectievelijk 3.5 en 16.5 seconden zijn gewoon heel erg goed. Dat is 0.3 seconde sneller dan een Golf 7.5 GTI (ook 245 pk!) Voordat je met schrik je GTI inruilt, die 16.5 seconden was wel een eenmalige (uiteraard wel valide gemeten) uitschieter, want alle andere 100-200 metingen zaten boven de 18 seconden. Als de accu leeg is mag je daar nog wel een paar seconden bijtellen, dan heeft de auto het voelbaar lastiger. Gelukkig kun je de accu tijdens het rijden ook opladen. Kost je wel wat extra brandstof maar dan kun je wel wat vaker even de beentjes strekken. Bij de metingen moet je goed bepalen wanneer je doorschakelt, want het vermogen stort boven de 5.800 toeren wel in. De DSG-versnellingsbak houdt hier in automatische stand geen rekening mee, dus je kunt beter de flippers gebruiken. Over de versnellingsbak gesproken. Dit is nog de zestraps DSG. Een goede bak, maar ook wel een beetje ‘outdated’. Er zijn inmiddels betere bakken op de markt.
Waarom zou je de Volkswagen Golf GTE niet moeten kopen?
Even los van het ontbreken van de GTI-rijervaring is de belangrijkste reden misschien wel de Skoda Octavia RS. Die auto is goedkoper (scheelt 2k), heeft een rijkere standaarduitrusting (dus prijsverschil wordt alleen maar groter), is ruimer, heeft een mooier afgewerkt interieur (jaja echt!) en rijdt net zo fijn. Heel stiekem vind ik de Octavia RS ook een mooiere auto. Ook als ik de Volkswagen Golf GTE met 18 of 19 inch velgen imagineer. Een andere reden van ergernis is en blijft de infotainment in de Volkswagen Golf 8. Ik weet dat VAG-fans moe worden van deze kritiek, maar het is en blijft een gegeven dat het scherm matig reageert op de vingers en dat je soms wat langer moet klikken/zoeken om bepaalde functies in- of uit te schakelen. Ook moet je tegen foutmeldingen kunnen. In de Volkswagen ID.4 was er geen leven in de kachel te krijgen. Bij deze Golf 8 kreeg ik continu meldingen dat de aanwezige assistentiesystemen beperkt waren in hun werking.
Conclusie?
Als dagelijkse snelwegcruiser is de Volkswagen Golf GTE een prima auto. Degelijk, comfortabel en je voelt altijd die Duitse robuustheid als je (ook op hoge snelheid) meters maakt. Ook is de auto relatief betaalbaar. Een GTI is inmiddels al veel duurder en dat maakt de GTE voor steeds meer mensen een aantrekkelijk alternatief. Dit is een kwalitatief hoogwaardige auto, al zie je dat in het interieur niet helemaal meer terug. Dat de GTE wat minder sportief is dan een GTI kan ik Volkswagen anno 2021 wel vergeven. Daar is de auto niet voor gebouwd. Het grootste probleem is de Skoda Octavia RS. Dat is stiekem een nog betere auto. Dus als je een plugin-hybride van VAG wilt kopen/leasen, dan moet je dus een deurtje verder zijn. Bij Skoda. Times change. Of toch nog even doorsparen en die GTI pakken. Nu het nog kan. Dat zou ik doen.
Eindcijfer: 7.5
+ Prima prestaties (mits er leven in de accu zit)
+ Goede standaarduitrusting
+ Fijne auto voor snellere reiswerk
– Qua sportiviteit toch net niet.
– Bediening via scherm onhandig.
Dank @Wealer Venlo voor beschikbaar stellen van de testauto.
Geen slechte auto, maar ook niet zeer goed. En te weten dat Volkswagen of beter gezegd Ferdinand Piech ooit het plan had om van VW het beste automerk ter wereld te maken (als concurrent voor Mercedes). Getuige de Phaeton en de Touareg met toen een van de krachtigste dieselmotoren ter wereld (de V10 en W12 TDI). Sinds het dieselschandaal is het met VW toch achteruit gegaan. Gelukkig is er inderdaad nog Skoda, die het met dezelfde onderdelen als VW het beter doet én goedkoper is.
Mooi verslag weer! Ik kijk al reikhalzend uit naar je verhaal over je nieuwe BMW!
Tnx! Ben hem nu aan het schrijven toevallig. Je bracht me op een idee 😉