Rijtest: Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2013)

In 1976 bracht Volkswagen de Golf GTI uit. Het recept was simpel maar tegelijkertijd zo doeltreffend. Ze pakten een standaard Golfje uit het schap, sleutelden wat aan het onderstel en zorgden voor voldoende power: a legend was born! Inmiddels zijn we 38 jaar verder en rijden we in de zevende generatie, de Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI.

Performance Pack

Ik verheug me al weken op de testrit in de nieuwe GTI. Ik ben zelf eigenaar geweest van een zesde generatie GTI. Een voortreffelijke allrounder. En dankzij de chiptuning ook nog eens bloedsnel. De auto had eigenlijk maar twee problemen. De tractie was onvoldoende (ook bij de standaardversie) en de remmen presteerden ondermaats. Volkswagen heeft zich die kritiek aangetrokken. En levert voor 1.500 euro het Performance Pack op de GTI. Inbegrepen zijn grotere remschijven die zorgen voor een beter stopvermogen, het mechanisch sperdifferentieel zorgt voor tractie tijdens het bochtenwerk en als toegift heeft Volkswagen het vermogen van 220 pk naar 230 pk verhoogd. Een hele schappelijke aanbieding. Altijd aanvinken dus.

Deze drie letters staan ergens voor!

Deze drie letters: altijd voer voor discussie

Petjesauto

Waar ik aan moest wennen in mijn GTI-tijd waren de reacties van andere weggebruikers. De drie letters werken als een rode lap op een stier. Bij ieder stoplicht is er wel iemand die je wilt uitdagen. Lang niet altijd de petjes, ook de accountmanagers in de Audi’s pakken massaal de strijdbijl op. En je kunt er van op aan dat er bij een tankstation altijd wel iemand is die je aanspreekt. Dat is best vermoeiend. De GTI roept emoties op. Van bewonderaars, maar ook van de haters. Zij vinden de GTI een petjesauto en ordinair. Ten onrechte vind ik. Natuurlijk worden er genoeg oude Golfjes verminkt door hun eigenaren, maar de nieuwste generaties GTI vind ik vrij ingetogen vormgegeven auto’s. Ook bij het starten durft de GTI niet van zich te laten horen. Alsof hij zich de kritiek aantrekt en niemand voor het hoofd wil stoten. Jammer!

Coole ruitjesbekleding

Het goede gevoel keert snel terug als ik het interieur bestudeer. Deze GTI heeft de klassieke ruitjesbekleding. Wanstaltig in iedere andere auto, maar in de GTI zit de aankleding als gegoten. Net als de sportstoelen. Je vindt eenvoudig de juiste zit en het stuurwiel kun je op de juiste wijze naar je toe halen. Wat een klasse interieur is dit. De bediening van het infotainment en alle functies is kinderlijk eenvoudig. Ook de gebruikte materialen en afwerking zijn van zeer hoog niveau. Je vraagt je af wat een Audi A3 hier nog aan toevoegt.

Ruitjesbekleding op de GTI is een must have!

Ruitjesbekleding op de GTI is een must have!

Op de Autobahn

Ik dirigeer de GTI richting de Duitse Autobahn. Ik zet de dempers van het optionele dynamische chassis in de comfortstand. De GTI is een voortreffelijke reisauto. Alsof je in een Bluemotion met 15 inch wieldoppen rijdt. Maar daar koop je geen GTI voor. Ik koers richting Gennep. Ik negeer de altijd drukke en bochtige ‘Oberhausen straight’. Wil je jezelf en je auto even uitlaten dan is de A57 (Nijmegen – Krefeld) een veel betere optie. Minder druk, minder bochten en het asfalt is van aanzienlijk betere kwaliteit.

Het feest kan beginnen. We duiken de grens over. Ik heb de auto in de sportstand gezet. Alle systemen staan op scherp. De auto reageert heerlijk giftig op mijn bevelen. De DSG bak zwiept de naald van de toerenteller naar het rode gebied. De GTI maakt snel tempo. Kinderlijk eenvoudig passeer ik de 200 kilometer per uur en ook daarboven accelereert de GTI gestaag door. Zonder moeite haal ik 240 op de teller, daarna krijgt de GTI het moeilijker. Maar meer dan eens zie ik 250 op de tacho. Het zou me niet verbazen als deze auto op de rollerbank zomaar 250 pk uitspuugt. Hij is echt verrassend snel. Ik constateer ook dat de verkeersbordenherkenning niet altijd even goed werkt. Hij mist nog wel eens een verkeersbord. Verwarrend, ik besluit maar op mijn eigen oordeel te vertrouwen.

Overdreven motorgeluid

Om het sportieve gevoel te benaderen laat Volkswagen ook het motorgeluid harder doorklinken uit de radiospeakers. Ik kan er niet aan wennen. Het klinkt nep en op de lange duur vind ik het vermoeiend. Net als de vering. In de sportstand van het optionele dynamische chassis (DCC) verwerkt hij oneffenheden met net wat teveel misbaar. Gelukkig kan ik de auto ook individueel configureren en kan ik iedere stand afzonderlijk instellen. Maar als ik eerlijk ben rijdt de auto in normale stand het meest prettig. Over de DSG-bak kan ik louter positief zijn. Nog steeds één van de beste op de markt. En de flippers zitten precies op de juiste plek. Echt een aanrader.

Sperdifferentieel

We laten het ‘Autobahnbrennen’ voor wat het is. Natuurlijk wil ik ook weten hoe de auto rijdt op een bochtig traject. Op de Autobahn merkte ik als ik eerlijk ben nauwelijks verschil tussen mijn Oude Golf 6 en de GTI 7, maar op meer geaccidenteerd terrein verwacht ik veel van de nieuwe GTI. Ik kies de Veluwe als werkterrein. Bij Velp duik ik de Posbank op. En direct is het effect van het mechanisch sperdifferentieel voelbaar als ik de eerste bochten induik. De tractieproblemen zijn verleden tijd. Deze GTI houdt altijd grip. Daardoor liggen de bochtsnelheden een stuk hoger. Ik kan weinig kritiekpunten vinden. De remmen, de besturing en het onderstel doen precies wat je mag verwachten van een auto in deze klasse. Deze GTI is een alleskunner.

Ook de 19 inch velgen redden het beeld niet.

Ook met 19 inch velgen blijft dit een ingetogen auto.

Conclusie

De perfecte auto dus? Op papier wel. Hij is snel, kwalitatief hoogwaardig, praktisch en Volkswagen heeft de minpunten van de Golf 6 (tractie, matige remmen) vakkundig weggepoetst. De GTI is zelfs vrij betaalbaar. Met Performance Pack,  handback,  xenon, PDC, 18 inch velgen en het Executive pakketje heb je voor 40.000 euro een zeer complete hothatch. Een fantastische allrounder. Maar toch mis ik iets. Ik heb een volle dag gereden en ruim 800 kilometer achter het stuur gezeten. Ik kan me niet herinneren dat ik in schaterlachen ben uitgebarsten, wtf-jes heb uitgekraampt of met een trillend been van de adrenaline even ben gaan rusten bij een Parkplatz. Het voelt allemaal wat ‘synthetisch’ aan. Gecomponeerd. Alsof een grote computer het recept uitwerkt en de robots erna de auto bouwen. Ik mis een klein beetje de menselijke touch. Een vleugje waanzin. En misschien ook wel een beetje humor. Deze GTI is wel heel erg Duits.

De GTI oogt erg ingetogen.

De GTI oogt erg ingetogen.

Daarnaast heeft de auto last van de concurrentie in eigen huis. Want een Seat Leon Cupra rijdt vergelijkbaar solide, alleen heeft deze 50 pk meer. En dat doet veel voor de beleving. En achter de komma is de Cupra ook nog goedkoper, want de standaarduitrusting van de Cupra is rijker. Hoe goed de Golf GTI ook is, ik vind de Cupra nog net wat leuker. Maar misschien moet je de GTI wel op je lijstje zetten als je een Audi A5 of BMW 328i wilt kopen. Steengoede auto’s, maar een GTI biedt meer fun. En is minstens net zo praktisch. En bijna net zo premium.

Eindoordeel: 8
+ alleskunner
+ mooi interieur
+ prestaties
– Concurrentie in eigen huis
– mist emotie

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

8 reacties

  1. bzb schreef:

    de restwaarde van een vw is dan vaak weer wat hoger, dus dan trekt dat weer wat recht

  2. Driveaholic schreef:

    @bzb: dat klopt idd. Qua restwaarde is de GTI geen verkeerde auto (spreek uit eigen ervaring).

  3. Marcel schreef:

    Sedert januari 2014 rij ik ik gti perf.
    Inderdaad een schitterende auto, vooral in Nederland oppassen met je snelheid,
    want de auto reageert waanzinnig op het gaspedaal.
    Dsg zorgt ervoor, dat als het moet je nagenoeg iedere andere auto achter je laat.

    Op de Duitse autoweg bij gunstige omstandigheden gemakkelijk op de teller 252 aangetikt, zelfs t een hand gereden om een foto te maken van km-teller en toerentalmeter, altijd controle, geen uitbreken.
    Ik heb nu 14.500 km gereden in het eerste jaar, mijn eerste gti gekocht in 1977, dit is mijn zesde en beste gti.
    Tot nu toe nog nooit problemen gehad, moet wel eerlijk zeggen, dat ik tot nu toe de gti binnen 2 jaar verkocht heb.
    Ivm met mijn leeftijd ( 66 jaar ) schat ik, dat ik mijn rode 3 deurs gti met dsg bak begin 2016 zal verkopen, schat dat de gti dan 30.000 km gereden heeft.. Hij is en wordt niet getuned, 230 km is voor mij voldoende. Bij interesse bellen 06 55 10 16 50

    Een tevreden gti rijder

  4. klaas schreef:

    Het blijft gewoon een lelijke model deze 7 De 6 blijft de mooiste Gti

  1. 7 oktober 2017

    […] niets aan af. Een Volkswagen Golf GTI is ‘in the real world’ gewoon sneller. Een standaard Volkswagen Golf GTI loopt zonder al teveel moeite richting de 250 kilometer per uur, met onze gechipte GTD bereikte ik […]

  2. 29 december 2017

    […] D4 rijders, ik moet jullie teleurstellen. 190 pk is best leuk, maar het is echt niet genoeg om een Volkswagen Golf GTI weg te drukken. En met een topsnelheid van 190 kilometer trek je zeker geen volle zalen in de […]

  3. 6 oktober 2019

    […] voor de portemonnee van een autoliefhebber beter gevuld. Voor 35.000 euro kon je 5 jaar geleden een Volkswagen Golf GTI, Renault Megane RS of SEAT Leon CUPRA kopen. De laatste jaren is de nieuwprijs – dankzij de […]

  4. 30 november 2019

    […] en gebruikte materialen zijn nog steeds premium-esk ondanks dat deze generatie Golf alweer bijna 7 jaar meeloopt. Daarnaast is het een Volkswagen Golf. Dus ruim en praktisch. Ook op het gebied van […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten