Rijtest: Volkswagen Golf R (2018)

Een van de beste auto’s die ik gereden heb in mijn bloggeschiedenis is zonder twijfel de Volkswagen Golf 7 R. Ik reed die in 2014 en was flabbergasted. Wat een geweldige auto. Een alleskunner. Een god op wielen. Een auto die ik vorig jaar (inmiddels de Volkswagen Golf 7.5 R) op een haar na gekocht heb. De zescilinder was voor mij het doorslaggevende argument om voor de BMW M140i te kiezen. Ga ik daar spijt van krijgen? Had ik toch niet voor de Golf moeten kiezen?

Volkswagen Golf R

Deze of toch de BMW M140i. Dat was mijn dilemma.

Kan dezelfde auto minder goed worden dan?

Uiteraard. Stilstand is immers achteruitgang en de concurrentie staat niet stil. Volkswagen heeft in de tussentijd natuurlijk wel wat verbeteringen doorgevoerd. Zo is de Golf in 2017 nog serieus opgefrist. De nieuwe koplampen maken de auto net iets agressiever. Ook is het interieur wat moderner en digitaler en kun je meer veiligheidssystemen krijgen. Dat de auto toch al wat jaartjes meeloopt zie je natuurlijk wel. Het is geen technofreak zoals de nieuwe Mercedes A-klasse, maar de ‘fit en finish’ liggen bij Volkswagen nog steeds op een hoog peil. Ik kies het interieur van de Golf ‘anytime’ boven dat van de huidige BMW 1-serie. Wel een kleine tip. Neem het goedkoopste navigatiesysteem omdat die een handige draaiknop heeft om in- en uit te zoomen. Je bespaart ook nog eens veel centjes.

Volkswagen Golf R

Het interieur van de Golf R is zakelijk en strak maar niet echt uitbundig.

Oogt de Golf R niet wat te ingetogen?

Eeuuhhmmm, ja en nee. Ja want de Volkswagen Golf GTI oogt inderdaad veel uitbundiger dankzij de rode accenten op de voorbumper, rode remklauwen en meer van dat soort werk. Voor het interieur geldt hetzelfde. De Golf GTI ziet er met de ruitjesbekleding, golfbal pookknop en GTI-accenten wat excentrieker uit. Uitbundig, maar ook wel een ‘petjesauto’. De Volkswagen Golf R is meer van de stalen helmen. De ‘all black’ look geeft de auto een wat duister en sinister karakter. Dreigend. Achtung, gefahr! Uitbundig is de auto alleen aan de achterzijde. De Golf R is herkenbaar aan de vier uitlaten. Staat prachtig en is echt ‘trademark’ Golf R. Puntje van kritiek: dat is bijna het enige onderscheid met de brave Golf R-lines die je tegenwoordig zoveel ziet rijden.

Volkswagen Golf R

Trademark Golf R: de vier uitlaten zien er geweldig uit!

Is de motor nog steeds een juweeltje?

Ja, zonder twijfel. Dit is in de basis nog steeds dezelfde 2.0 liter turbomotor. In 2017 hebben ze het vermogen iets verhoogd (310 pk/400 nm), om het daarna met alle WLTP-ellende snel weer terug te draaien naar 300 pk/380 nm. Dit is nog het blok met 310 pk en die is nog niet voorzien van het partikelfilter. Uitstekend. Zo’n filter zal vast goed voor de ijsbeertjes zijn maar jij en ik hebben zo’n filter niet nodig. Dit filterloze blok ademt gewoon vrijer. Alleen al het gemak waarmee de auto in de toeren klimt. Dat is verbijsterend en maakt de auto voelbaar agressiever! Dit biedt een enorme toegevoegde waarde voor het rijplezier. Het is echt zonde dat VAG vanaf 2030 de overstap gaat maken naar zielloze stekkeraandrijflijntjes. Het is als liefhebber lastig accepteren dat rijplezier eindig is.

Volkswagen Golf R

De 2.0 TSI is nog steeds een juweeltje!

En de prestaties?

Gelukkig leven we in het hier en nu en mogen we nog even genieten van dit soort auto’s. En dat doe je met de Golf R. Deze auto is echt bloedsnel. Vooral als je de ‘launch control’ aanzet voor een vermakelijk stoplichtsprintje. Bam! De bak knalt er in en je wordt als een katapult afgeschoten. In 4.6(!!) seconden beuk je naar 100 en ook daarna blijft de versnelling imposant. Ik was echt even aan het twijfelen of de auto wel standaard was, zo hard ging het voorwaarts. De eigenaar verzekerde mij dat de auto stock is. Dat zal ook wel kloppen, want ik heb dat gevoel vaker bij deze motoren. Ze presteren gewoon fantastisch.

 

En het geluid?

Dat is niet het sterkste punt van de Golf R. In Race modus wordt het geluid versterkt via de speakers en dat klinkt toch een beetje nep en vooral ook overheersend. Ik hoor te weinig motor- en uitlaatgeluiden. Gelukkig zitten de vier uitlaten er niet helemaal voor de show want als ik in een tunneltje even gas geeft blijken ze toch flink te kunnen blèren. Optioneel kun je nog een setje Akrapovic onder je Golf R leggen. Een hele dure optie (3.534 euro!), maar wel het overwegen waard. Iets goedkoper kan ook, door bijvoorbeeld een aftermarket Milltek uitlaat te plaatsen. Ook goed! Desondanks kan de motor niet op tegen de heerlijke zes-in-lijn van de BMW M140i. Dat is echt de eindbaas in dit segment. Wel is deze TSI-motor de beste viercilinder die verkrijgbaar is. Als je dan toch gaat downsizen, dan deze svp!

Volkswagen Golf R

De vier uitlaten produceren een lekkere brom. Helaas merk je daar binnen net iets te weinig van.

Hoe bevalt de nieuwe DSG-7 versnellingsbak?

Mwoh. Hier heb ik het eerste zwakke plekje van de Golf R te pakken. Op zich is de zevende versnelling prettig. Daarmee bespaar je wat brandstof en dat is nooit verkeerd. Desondanks ben ik niet zo’n fan van de nieuwste generatie DSG versnellingsbak. De nieuwe DSG-7 heeft af en toe wat te veel tijd nodig om het tempo te volgen. De bak twijfelt net een fractie te lang. Ook vind ik de bak met wegrijden niet altijd even soepel en comfortabel. Het is absoluut geen slechte versnellingsbak maar de DSG-versnellingsbak verliest wel terrein op de concurrenten. Zo vind ik de EDC-versnellingsbak in de Renault Megane IV RS (binnenkort de review!) minstens zo goed. Dat was voorheen ondenkbaar. Laat staan de ZF-8 bak van BMW. Die is echt een klasse beter.

Volkswagen Golf R

Ik ben niet bijster onder de indruk van de DSG-7.

Hoe is de ‘handling’?

Maak nooit de fout om de Volkswagen Golf R te onderschatten. Dit is dijk van een sportauto die op de ‘Landstrassen’ een enorm snelheidspotentieel heeft. Zeker voor de wat minder getalenteerde stuurmannen (zoals ikzelf!) is dit een auto waarmee je schofterig hard kunt rijden zonder dat de auto je hoofd afbijt. En toch zit je met een grote glimlach achter het stuur omdat de som der delen (motor, besturing, onderstel, remmen) zo goed is. Het is zo vermakelijk om in een volledig haakse bocht het gaspedaal vol tegen het schutbord te rammen. De auto geeft dan geen krimp. Als hij al onderstuurt dan is dat heel voorspelbaar en goed op te vangen. Het voordeel van de vierwielaandrijving is dat je de Volkswagen Golf R ook in nat weer uit kunt wringen als een spons. Dit is echt een tandje beter en ook heftiger dan de Volkswagen Golf GTI en consorten. Als ik eerlijk ben past de Volkswagen Golf R ook beter bij mij dan de BMW M140i. Die heeft een minder strak chassis, met de Golf R rijd ik gewoon makkelijker hard. De BMW M140i is wel wat speelser dankzij het sperdifferentieel.

Volkswagen Golf R

Besturing, motor, onderstel en remmen. De som der delen klopt gewoon.

En op de Autobahn?

Dan komt de Volkswagen Golf R nog beter tot zijn recht. Niet alleen vanwege de fanatieke 2.0 TSI die je in no-time richting de 250 km/h dirigeert maar ook omdat het chassis zo goed is. De auto spoort geweldig rechtuit en het chassis kan de soms ruwe Duitse betonplaten heel goed aan. Het comfort is echt prima, ook al is de auto natuurlijk iets stugger dan een gewone Golf! Dit is een auto waar je na 8 uur fit uitstapt. Hooguit is de zitpositie iets te hoog, maar dat is onderhand het enige wel. Mocht je een Golf R rijden, een lekker chipje maakt de auto nog begeerlijker. Het onderstel kan 400 pk makkelijk aan. Dan ben je echt de koning van de linkerbaan en kun je Porsches gaan opjagen. Het is echt een feestje om met deze auto even een tankje leeg te rijden op de Autobahn. Dit is een zeldzaam goede auto daar.

Volkswagen Golf R

Heerlijke stoelen!

Zijn er nog nadelen?

De prijs. Die was in 2013 al hoog en is dankzij de WLTP alleen nog maar hoger geworden. De vanafprijs is inmiddels 61.000 euro en dat is serieus veel geld. Ook is het gat met de GTI (19.000 euro!) echt te hoog. Natuurlijk is die wat minder goed uitgerust, maar je moet jezelf wel de vraag stellen of je met een Volkswagen Golf GTI of GTI TCR (die heeft zelfde blok maar is nog steeds 11k goedkoper) ook niet gelukkig kunt worden. Ja, de Volkswagen Golf R heeft vierwielaandrijving maar je betaalt wel de absolute hoofdprijs. Zo hoog dat het nauwelijks meer te verantwoorden is. Daarnaast is de standaarduitrusting ook niet bovengemiddeld riant. Mijn advies: koop een jong gebruikte zoals onze testauto. Dan heeft de eerste eigenaar de meeste afschrijving al achter de rug.

Volkswagen Golf R

De vanafprijs is hoog, ook is de standaarduitrusting niet heel erg riant.

Is de Volkswagen Golf R beter dan mijn eigen BMW M140i?

Dat is als het kiezen tussen je twee kinderen. I love them both! Ik kan echt niet kiezen. De BMW heeft een paar unieke kwaliteiten. De zescilinder in de BMW is nog een tandje fijner dan de 2.0 TSI. De ZF-8 bak is ook beter. Daarnaast is de BMW M140i wat speelser dankzij de achterwielaandrijving. De Volkswagen Golf R heeft een fijner onderstel. Strakker en comfortabeler tegelijkertijd. De BMW M140i twijfelt wel eens een beetje als het tempo hoog is. Dat is meer een 80% auto terwijl de Golf gewoon naar de 100% gejaagd kan worden. Ook is de Volkswagen Golf R comfortabeler, ruimer en heeft de Golf een mooier interieur. De Golf is meer geschikt voor de ‘alltag’, de BMW is de meer emotionele auto. Is er niet iemand die de BMW motor en versnellingsbak in de Volkswagen Golf R kan plaatsen? Dan heb je echt de ultieme auto.

Volkswagen Golf R

Vierwielaandrijving is bij de Golf-reeks voorbehouden aan de R.

De perfecte auto?

Dit komt heel aardig in de buurt. De Volkswagen Golf R is een auto die alles kan. Ook als de weergoden eens niet meewerken. Het ongekende gemak waarmee je in hoog tempo bochten kan verslinden blijft indrukwekkend. Ook kan iedere chauffeur heel makkelijk hard rijden met deze auto, maar geeft de auto wel de feedback die je nodig hebt om met een glimlach achter het stuur te zitten. De Golf R is ook anno 2019 een geweldenaar die aan kracht en betekenis niets heeft ingeboet. De auto heeft eigenlijk maar één groot manco. De hoge nieuwprijs. Het gat met de GTI is gewoon te groot geworden. Dat is echt wel een dingetje. Voor de rest is het een icoon!

Volkswagen Golf R

Conclusie: nog steeds een geweldige hothatch!

Eindcijfer: 8,5

+ Wat een geweldige motor
+ De Golf R kan echt alles
+ Is ook ‘fun to drive’
– hooguit kan ik mekkeren over de prijs

@AutoArena: dank voor het lenen van de Golf en het beschikbaar stellen van een aantal foto’s!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

8 reacties

  1. Nathan schreef:

    Golf 7,5R of Seat Leon cupra 300?
    Alle 2 gechipt naar 400 pk bij JD eniginerning.
    En je moet kiezen.

  2. Richard schreef:

    Je zegt niets over het multimediasysteem. Hoe verhoudt het zich tov het iDrive systeem in de BMW?

    • Christian Schilder schreef:

      Allebei erg gebruiksvriendelijk en logisch. Laat weinig te wensen over in beide auto’s. Plusje van BMW vind ik dat het zowel touchscreen als via draaiknop kan. Ook vind ik de realtime traffic information in de BMW echt briljant.

  3. Jan schreef:

    Waar staat deze golf R op het Dragy leader bord

  4. Toen had ik helaas de Dragy nog niet.

  5. Jos Tieleman schreef:

    Laatste plaatje is bijzonder mooi. Zelfs voor mensen die niet het verschil zien tussen een een golf, bmw of een prius. Stuur deze naar een kunst-voorstelling. Hoop kans op de beste foto ooit. Daarbij bedoel ik de foto van de golf die bijna onzichtbaar de omgeving weerspiegeld. En afgezien van de kunst was het een heerlijk verhaal om te lezen. Combineer een ideale aandrijving (BMW 140i) met een ideale auto (VW-golf).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten