Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 TSI 130 pk (2018)

De Volkswagen Golf is al decennialang de benchmark in het C-segment. Iedere autofabrikant wil de Golf verslaan. Niet zonder reden! Juist in een gewone ‘bread and butter’ Volkswagen Golf merk je dit misschien wel het meest. Zoals in deze Volkswagen Golf 1.5 TSI Bluemotion met schamele 130 paardjes. Stap in de Volkswagen Golf en het is een feest van herkenning.

Volkswagen Golf

Je herkent de facelift aan de andere achterlichten en de (fake?) uitlaten.

Wat maakt de Volkswagen Golf dan zo goed?

De som der delen. De Volkswagen Golf is niet de meest dynamische en zeker niet de goedkoopste maar het totaalplaatje maakt de Volkswagen Golf zo goed. Het is een auto die je al heel snel premium kwaliteiten toedicht. Het geweldig afgewerkte interieur, de uitmuntende stoelen, het uitgewogen onderstel, de koppelrijke turbomotor en de goede geluidsreductie. Het draagt allemaal bij aan het welbevinden aan boord. De multimedia werkt ook voortreffelijk. Ook de goedkoopste versie van het navigatiesysteem is al mooier dan de meeste concurrenten op hun best bieden. Alles zit waar het moet zitten en werkt zoals het zou moeten werken. O ja, voor ik het vergeet: de Volkswagen Golf is ook ruimer dan de rest (op de Octavia na dan). Je kunt comfortabel met vier volwassen op pad. Probeer dat maar eens in een Mercedes A-klasse of BMW 1-serie.

Navigatiesysteem Volkswagen Golf

Neem altijd de goedkoopste navi. Werkt fantastisch, ziet er mooi uit en de duurdere versie ontbeert de handige draaiknoppen om in- en uit te zoomen.

Er zijn toch wel leukere auto’s in het segment?

Dat hangt er van af wat je als leuk definieert. Er zijn auto’s die de enthousiaste stuurman beter bedienen. Een Ford Focus, Seat Leon en Mazda 3 rijden net wat sportiever. Toch zou ik de Mazda en Ford zelf nooit kopen. Want dat zijn auto’s waar ook het één en ander aan mankeert. Heb je bijvoorbeeld het interieur van de Ford Focus gezien? Looks like shit. Bij Mazda heeft de atmosferische motor te weinig koppel, wat in de praktijk vervelend is. De SEAT Leon vind ik nog steeds een overtuigende auto, alleen merk je bij SEAT aan details dat het rode potlood net wat te fanatiek is gebruikt in vergelijking met de Golf. Er is maar één auto die het de Golf echt lastig maakt. Dat is de Volvo V40 Business Sport. Die is zo scherp geprijsd, daar kun je bijna niet omheen.

Foto interieur VW Golf

Ook het interieur is nog steeds de benchmarkt in het segment.

Is de Volkswagen Golf zo duur dan?

Het klopt dat de Volkswagen Golf een zelfbewuste prijsstelling hanteert. Ook al is de uitrusting al lang niet meer zo karig als vroeger, je bent al snel een paar duizend euro meer kwijt dan bij de meeste concurrenten. Toch is dat het waard. Want de auto rijdt net even beter dan de rest. Net even wat verfijnder. Overigens is de restwaarde van de Golf ook hoger, dus per saldo ben je helemaal niets extra kwijt. Kijk ook maar eens naar de goede leasetarieven van de Volkswagen Golf. Je kunt de Volkswagen Golf ook vergelijken met de Mercedes A-klasse. Dan is de Volkswagen Golf in alle opzichten beter en (veel) goedkoper. Als je het zo bekijkt is de Golf een koopje. 

Active Display Volkswagen

Optioneel leverbaar: Active display.

Welke motor moet je kiezen?

Natuurlijk de GTI of de R. Dat zijn beesten met respectievelijk 245/310 pk. Helaas zijn die modellen voor weinig mensen bereikbaar. De fijnste motor is wat mij betreft de viercilinder 1.5 TSI. Ongeacht de versie (130 of 150 pk) past deze motor perfect bij de Volkswagen Golf. De kleinste motor is de ecovriendelijke motor en dat is de testauto vandaag. Een prima turboblok. Lekker vlot (ook bij lage toeren) en stil. Een fijne motor op de snelweg. Hij is ook zuinig, al haalt hij de fabrieksopgave natuurlijk niet. In ieder geval niet als ik rijd, maar toch reed ik met gemak 1 op 15 terwijl ik best stevig doorreed. Met dank aan de cilinderuitschakeling. Bijna onmerkbaar doen twee van de vier cilinders af en toe een winterslaapje om brandstof te besparen. Heeft de motor ook minpunten? Ja, boven de 5.000 toeren is de fust er een klein beetje uit en als je in een ecomodus rijdt heeft deze motor een onprettig zeileffect bij gas los. Gewoon de motor in de sportstand zetten, dan heb je nergens last van. Je kunt ook kiezen voor een TDI-motor, maar die zijn wel iets luidruchtiger en tegenwoordig soort van ongewenst.

Foto Volkswagen Golf

Het eco-schaapje van Volkswagen, alleen merk je er niets van. Hulde!

Hoe zit het met de kwaliteit dan?

Da’s een lastige. Volkswagen heeft natuurlijk wind tegen op dat gebied met ‘dieselgate’, kettinggate en andere issues die nog vers in ons geheugen zitten. Toch heb ik vertrouwen in de kwaliteiten van de auto. De laatste jaren blijven de mechanische horrorverhalen uit en de Volkswagen Golf is een auto – en ik spreek uit ervaring – waar je na ruim 100.000 kilometer geen enkele slijtage in het interieur ziet. Bij veel merken begint de pook af te bladderen, knopjes worden gammel en je krijgt last van het rammelspook. Bij de Volkswagen Golf is die kans gewoon kleiner. 

Foto Volkswagen Golf

De perfecte auto? Voor de meeste mensen wel ja.

Conclusie

Is deze Volkswagen Golf de perfecte auto? Dat hangt natuurlijk af van je eisen- en wensenpakket. Voor de meeste mensen kan de Golf de perfecte auto zijn. Dit is een auto waarbij je voelt dat er heel veel ontwikkel- en fijnslijptijd in is gestoken. Dat betaalt zich uit. Meer auto heb je eigenlijk niet nodig. De licht gewijzigde Volkswagen Golf 7 (of eigenlijk 7,5) is – ook in zijn vijfde levensjaar alweer – nog steeds de benchmark. Zoals hij dat ook in de toekomst zal blijven. Daarvoor is de basis te goed en is de voorsprong onoverbrugbaar. Hoe hard de concurrentie het ook probeert. Iedere keer maar weer. Hooguit kun je de Golf verwijten dat hij zo goed is dat hij tegelijkertijd ook wat afstandelijk is. Wat saaitjes. En o ja, dan is er nog de aanschafprijs.

Grotere velgen zijn niet perse nodig. Zo (17 inches) kan het ook.

Eindcijfer: 8-
+ doet eigenlijk alles goed
– doet eigenlijk alles te goed. Dat maakt de auto ook wat afstandelijk.

Dank wederom @AutoArena voor het lenen van de auto. 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten