Rijtest: Volkswagen Golf 1.5 eTSI (2020)

Als de hele wereld in de fik staat kun je van één ding zeker zijn. De Volkswagen Golf is de beste auto in het C-segment. Always has and always will be. Of gaan we toch merken dat Volkswagen al zijn pijlen op de elektrische auto richt en minder energie in de nieuwste Golf steekt? Tijd voor een test met de Volkswagen Golf 1.5 eTSI.

Foto Volkswagen Golf 2020

Led koplampen standaard op iedere Golf.

Waar te beginnen?

Met de onderliggende techniek deze keer. En dat is meteen even schrikken. De nieuwe Volkswagen Golf (generatie 8 alweer) blijkt helemaal niet zo nieuw. De auto is gebouwd op exact hetzelfde platform als de voorganger. Het uiterlijk is ook meer evolutie dan revolutie wat overigens prima is bij misschien wel de laatste generatie Golf. Volkswagen zet namelijk vol in op de elektrificatie van zijn modelgamma. Die zorgen zijn voor morgen, ik maak me anno 2020 meer zorgen over kwaliteit van het interieur. Plotseling zie ik wat minder fraaie plastics. Bijvoorbeeld rondom de minimalistische versnellingspook. En o horror, voor het eerst sinds hele lange tijd monteert Volkswagen geen gasveren meer om de motorkap hoog te houden. De vooruitgang ten opzichte van de Golf 7 is uitgebleven. Sterker nog, ik constateer zelfs een lichte achteruitgang. 

Foto interieur Volkswagen Golf 2020

Opgeruimd interieur maar her en der wel minder fraaie materialen dan voorheen.

Volkswagen benne zuunig?

Ja. Ergens moeten ze die miljardenclaims van de dieselschandalen terugverdienen. Toch is Volkswagen ook ruimhartig als het gaat om de standaarduitrusting. Vanaf 26.000 euro heb je een nieuwe Golf voor de deur inclusief airconditioning, Front Brake Assist, ‘App Connect’, een digitaal instrumentenpaneel, led koplampen en Lane Assist. Bij het ‘Life’ uitrustingsniveau krijg je ook nog parkeersensoren v+a, adaptive cruise control, comfortstoelen en draadloos laden van je telefoon bij. Inclusief 130 pk motor en handbak ben je net iets meer dan 30.000 euro kwijt. De beste value for money krijg je bij de ‘Life’ businessversie. Dan krijg je voor een geringe meerprijs (990 euro) ook nog eens navigatie, geweldige ergonomische stoelen, adaptieve led verlichting, park assist en een dodehoeksensor. Later dit jaar volgt ook de R-line versie en uiteraard zullen de GTI, GTE, GTD en R niet ontbreken. Leuk: mocht je na aanschaf alsnog een optie willen toevoegen dan kan dat. Net als bij Tesla kun je veel opties gewoon via de ‘cloud’ downloaden.

Volkswagen Golf 2020

De sportievere versies volgen later dit jaar.

En wat als je nu een automaat wilt?

Dan ben je verplicht om de duurdere ‘Style’ uitrustingsvariant te kiezen. Een automatische versnellingsbak is bij de andere uitrustingsniveaus nog niet leverbaar. Dat is wel een beetje jammer. Het voordeel van de ‘Style’ is wel dat ik ook voor de gloednieuwe 1.5 liter e-TSI motor kan kiezen. Dit is een 150 pk sterke TSI motor die wat hulp krijgt van een kleine elektromotor. Deze mild-hybrid is altijd gekoppeld aan een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Die kennen we allemaal als Doppel Schaltungs Getriebe. Precies, DSG. En ook is er allerlei slimme techniek aan boord die ervoor zorgt dat je zuiniger rijdt. Bijvoorbeeld dat de auto automatisch op al heel vroeg weet dat er een rotonde komt en de auto naar de rotonde laat uitrollen met precies de juiste snelheid.

Foto 1.5 eTSI motor Volkswagen Golf 2020

De 1.5 eTSI is een fijne motor voor alledaags gebruik.

Is dit de motor die je moet hebben?

Ik ben geneigd te zeggen van wel. De 130 pk variant is in Nederland ook een prima motor, maar een klein beetje extra is nooit verkeerd. En als je veel in de file staat is een automaat ook onmisbaar. Daarnaast past de 1.5 eTSI gewoon heel erg goed bij de Golf. Gewoon een vlotte en stille krachtbron die ook nog eens zuinig omgaat met brandstof. Een verbruik van 1 op 16 is makkelijk haalbaar. En als je klaar bent met het groene geneuzel ram je de auto in sportstand en kun je volgens Volkswagen maximaal 224 kilometer per uur rijden. Dat heb ik deze keer niet uitgeprobeerd maar 180 staat zo op de teller. 100 ook. Dat kost 8.5 seconden. Het mooie van deze krachtbron is dat hij vooral in het middengebied heel erg vlot is. Jammer genoeg begrijpt de sportstand van de DSG dit karakter niet, want het toerental is vaak te hoog. Dan kun je beter de automaat gewoon lekker in D-stand zetten. Die past perfect. Andere tekortkoming van de DSG is dat je soms wat schokkerig wegrijdt. Buiten dat is het een prima versnellingsbak.

Foto scherm Volkswagen Golf 2020

De bediening blijft wennen. Jammer!

Wat is het grootste minpunt van de auto?

De bediening van het multifunctionele scherm. Dat is echt even wennen. Volkswagen heeft er voor gekozen om zoveel mogelijk functies in het scherm te verstoppen en dat is zeker geen vooruitgang. Ik moet af en toe best wel zoeken in de menu’s en submenu’s om het onderdeel te vinden. Overigens kun je met spraakcommando’s ook een eind komen, maar als zelfverklaarde dinosaurus gebruik ik toch liever een scherm in combinatie met knoppen. En waarom is het logisch om de achterruitverwarming te plaatsen bij het clustertje knoppen voor de verlichting? Wederom niet iets wat je verwacht in een auto die altijd ‘weltmeister’ gebruiksgemak is geweest. Ook kan ik een kleine teleurstelling niet wegslikken als ik geen USB-aansluiting kan vinden. Dan moet je eerst weer een speciaal adapterkabeltje voor aanschaffen. Is tientjes werk, maar toch. Volkswagen weet wel waar het geld te verdienen is.

Foto USB adapter Volkswagen Golf 2020

Tsja. Daar zit je dan met je USB aansluiting.

Hoe is het comfort?

Fantastisch! Ik durf zelfs te beweren dat de nieuwe Golf (weer) beter is dan de voorganger. Op dit gebied maakt Volkswagen alles weer goed. Hier is het ontwikkelbudget naartoe gegaan want wat rijdt de Volkswagen Golf 1.5 eTSI  subliem. Het onderstel is gewoon briljant. De wijze waarop deze auto kuilen en richels verwerkt is echt ongekend in deze klasse. Ook is de auto voor mijn gevoel weer een tandje beter geïsoleerd. Dit voelt alsof ik in een Audi A4 rijd. Echt heel knap. Absolute aanraders zijn ook de ergonomische stoelen die veelvoudig verstelbaar zijn en echt toegevoegde waarde bieden voor de ‘Langstrecken’. En voor koudbloedige bestuurders is er nu ook stuurverwarming beschikbaar.

Foto achterkant Volkswagen Golf 2020

Comfortabeler dan ooit.

Hoe is het rijplezier?

Goed. Verrassend goed zelfs. De besturing is in sportstand best wel precies en ook is het chassis in sportstand (optionele adaptieve dempers) lekker strak. De Volkswagen Golf 1.5 eTSI heeft veel grip en voelt lichtvoetig aan. Ook op een bochtige weg is deze Golf een competente alleskunner. De Golf mist misschien nog wel die laatste 10% van het communicatieve talent van de Ford Focus maar hij is net zo capabel. Het gebeurt alleen met iets minder dramatiek. Als enthousiaste stuurman is de Ford nog steeds mijn nummer 1 maar de Golf is hier niet mijlen van verwijderd. De Volkswagen is wel weer de betere allrounder, heeft een mooier interieur en biedt meer comfort. Als ik de Golf vergelijk met de BMW 1-serie dan is de Golf op dynamisch gebied niet de mindere. Dat belooft nog wel wat voor de sportievere GTI en GTE versies die binnenkort in de showroom staan.

Volkswagen Golf en Ford Focus

De toppers in het segment. De Focus is de beste stuurmansauto, de Golf de beste allrounder.

Wat is de conclusie?

Qua rijden is de Volkswagen Golf 1.5 eTSI beter dan ooit. Het onderstel is ronduit subliem, de Golf stuurt verrassend fijn en ook is de rust aan boord indrukwekkend. Ik kan iedereen deze auto aanraden. Dit is de ultieme allrounder. Meer auto heb je simpelweg niet nodig. Dat deze Golf geen 8.5 scoort op onze ranglijst is vanwege het mindere materiaalgebruik en de onhandige bediening van alle functionaliteiten via het scherm. Dat is iets waar ik moeilijk aan kan wennen. Ondanks die minpunten blijft de nieuwe Golf een steengoede auto. We wachten in spanning op de sportievere modellen die het leven nog leuker gaan maken.

Foto zijkant Volkswagen Golf 2020

Ongetwijfeld wordt de nieuwe Golf een succesnummer.

Eindcijfer: 8
+ Rijdt weer beter dan voorheen.
+ Standaarduitrusting niet verkeerd.
– Onhandig dat je alles via het scherm moet bedienen.
– Her en der wat mindere materialen.

Dank @AutoArena voor het uitlenen van de auto.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

3 reacties

  1. Nathan schreef:

    Als deze al een 8 scoort, wat zal de golf 8R scoren schat je in?

  2. Michele schreef:

    “Ook kan ik een kleine teleurstelling niet wegslikken als ik geen USB-aansluiting kan vinden.“ de keuze voor usb-c snap ik heel goed en heeft niks met geld te maken. Als deze auto over 10 jaar nog mee moet gaan dan heb je aan usb 2.0/3.0 niks meer. Prima keuze wat mij betreft!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten